Om onszelf er zeker van te stellen dat het kortzichtig is om ervan uit te gaan dat puur omdat je bepaalde dingen niet waarneemt, ze er niet zijn. De mogelijkheid moet altijd opengehouden worden voor andere werkelijkheden.quote:Op maandag 12 december 2011 23:33 schreef jan_billeman het volgende:
Het gaat mij juist om de pretenties die de filosofie zelf heeft gesteld, namelijk het vaststellen van metafysische beginselen op basis waarvan wij uitspraken doen over de werkelijkheid (op het gebied van wetenschap, ethiek, etc.). Deze pretenties zijn echter helemaal niet nuttig: wat levert het ons op om die metafysische beginselen aan te halen?
Ik heb mijn standpunt gewijzigd en ik ben het met je eens. Ik heb naar de volgende video gekeken:quote:Op maandag 12 december 2011 23:33 schreef jan_billeman het volgende:
Het gaat mij juist om de pretenties die de filosofie zelf heeft gesteld, namelijk het vaststellen van metafysische beginselen op basis waarvan wij uitspraken doen over de werkelijkheid (op het gebied van wetenschap, ethiek, etc.). Deze pretenties zijn echter helemaal niet nuttig: wat levert het ons op om die metafysische beginselen aan te halen?
Een tegenvraag: Wat is het nut van een baby?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:26 schreef jan_billeman het volgende:
Filosofie, wat heeft de mensheid eraan?
Wat is het nut van Filosofie?
Filosofie heeft geen zin. Waar deze haar vroeger had, is nu alleszins verloren.
Het is niet de enige visie die eerst heel scherp wordt neergezet en vervolgens keihard onderuit wordt geschopt. Welke tegenargumenten had je graag willen horen die niet aan bod zijn gekomen? Wellicht is deel 4 (en verder) ook de moeite waard.quote:Op maandag 12 december 2011 20:49 schreef deelnemer het volgende:
De libertarische visie wordt door Sandel zo scherp mogelijk neergezet. De tegenargumenten moeten de studenten zelf zien te formuleren, komen niet van de grond, en Sandel helpt ze niet. Dit verhaal is zeker niet evenwichtig. In het begin van de 1e lezing zie je dat maar weinig studenten voor het libertaristische standpunt zijn. Sandel dendert er als een tank overheen. Het is dus propagandistisch.
Filosofie is sowieso potentieel gevaarlijk, aangezien je eerst loslaat wat vanzelfsprekend is en eigenlijk niet op voorhand weet of datgene wat je ervoor in de plaats zet wel een verbetering is.quote:Op dinsdag 13 december 2011 03:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is beter om de filosofie af te schaffen, want het is gevaarlijk. Je kunt jonge mensen teveel wijs maken.
Hij behandeld één lijn in filosofie en niet de kritiek daarop. Het begrip 'keuze' is problematisch (gezien vanuit de wetenschap). Je identiteit is geen keuze.quote:Op dinsdag 13 december 2011 13:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet de enige visie die eerst heel scherp wordt neergezet en vervolgens keihard onderuit wordt geschopt. Welke tegenargumenten had je graag willen horen die niet aan bod zijn gekomen? Wellicht is deel 4 (en verder) ook de moeite waard.
Ik was gekomen tot deel 3 en struikelde over de voorstelling, dat de ethiek voornamelijk gebaseerd is op het idee van privé bezit. Het kan zijn dat de andere zienswijze (die van de vorming van een waarde gemeenschap van mensen) nog uitgebreidt aan de orde komt.quote:Op dinsdag 13 december 2011 18:43 schreef Molurus het volgende:
Hm, ik krijg nu toch een beetje het gevoel dat je ieg niet de gehele serie hebt gezien. Aristoteles en John Stuart Mill komen beide in elk geval uitgebreid aan bod. Ook de discussie over door geboorte bepaalde kansen, positieve discriminatie, etc komen later in de serie uitgebreid aan bod.
Ik zal nog een paar delen bekijken en mogelijk mijn voorbarige conclusie moeten herzien. Het zijn overigens geen filosofieen in bredere zin. Een filosofie is een wereldbeeld, en omvat minimaal een metafysica / ontologie, kennisleer en ethiek. Bijvoorbeeld, in deel 4 blijkt dat Locke's idee van onvervreembare natuurlijke rechten gebaseerd zijn op God (d.i. zijn metafysische basis).quote:Op dinsdag 13 december 2011 19:00 schreef Molurus het volgende:
Klopt, bij Nozack was dat geloof ik.. had ik ook sterk het gevoel: Dat is nu waar amerikaans rechts vandaan komt. Maar verwacht niet dat Sandel het daarbij laat, of dat dat uberhaupt *zijn* visie is.Hij zet de filosofie sterk neer, maar dat doet hij bij elke filosofie die de revu passeert. Dat wil niet zeggen dat hij m niet later weer onderuit schopt.
Als je daarna nog steeds het gevoel hebt dat hij een specifieke visie probeert te promoten of zich zelfs schuldig maakt aan een bepaalde vorm van propaganda dan zou me dat eigenlijk nogal verbazen. Ik zou dan in elk geval niet precies weten welke visie dat dan zou zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2011 19:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik zal nog een paar delen bekijken en mogelijk mijn voorbarige conclusie moeten herzien.
Deze serie moet je denk ik ook zien als een inleiding in de filosofie, een overzicht in vogelvlucht. Voor zover ik weet zijn dit ook eerstejaars studenten.quote:Op dinsdag 13 december 2011 19:22 schreef deelnemer het volgende:
Het zijn overigens geen filosofieen in bredere zin. Een filosofie is een wereldbeeld, en omvat minimaal een metafysica / ontologie, kennisleer en ethiek. Bijvoorbeeld, in deel 4 blijkt dat Locke's idee van onvervreembare natuurlijke rechten gebaseerd zijn op God (d.i. zijn metafysische basis).
Het idee dat je opgenomen bent in een allesomvattende darwinisme is een objectieve voorstelling van zaken.quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:16 schreef jan_billeman het volgende:
Het is wel even belangrijk een verschil op te merken tussen filosofen van nu en die van toen. In deze tijd zijn onze visies helemaal opgenomen in het darwinisme, dat was niet zo in tijden van Aristoteles en Descartes.
Wil filosofie in deze tijd enig nut hebben dan moet dat liggen in het opmerken van verschil in gedachtegoed. Specifieker, in de manier waarop wij betekenis geven aan woorden. Hierbij moet zij zich weerhouden van propositionele uitspraken (d.w.z. uitspraken met een subject-predicaat structuur), omdat deze gaan over 'wat is' in de werkelijkheid. Antwoorden op deze vragen zijn overbodig, daar doen we toch niks mee.
Het vreemde van dit verhaal is dat ik ook opgenomen ben in het allesomvattende darwinisme. Mijn taal en woordgebruik stromen hierin mee, dat is onvermijdelijk. Dus als filosoof kan ik helemaal niks nuttigs zeggen zolang ik mij niet kan ontdoen van propositionele uitspraken -- die ik zojuist veelvuldig heb gebruikt.
Wanneer je mijn uitspraken leest als proposities is het direct onzin, want niet toetsbaar. Wanneer je deze uitspraken anders probeert te lezen, als zijnde prosodisch dissonant (vgl. de filosofie van Oudemans), lijkt het nog zinnig om aan filosofie te doen. Maargoed, dit voorstel is natuurlijk volkomen metafysisch en daarmee onzin: ik zie geen prosodische dissonantie en kan deze niet toetsen, of -- als deze er al zou zijn -- ben ik niet voldoende geëquipeerd.
Je kunt geen buitenstaander zijn. Je kunt wel een reconstructie maken van de wereld door te puzzelen met logica en feiten.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:43 schreef jan_billeman het volgende:
Hoe kan ik een buitenstaander zijn? Ik speel mee in het taalspel, een pion in het systeem, daar ontkom ik toch niet aan? Wanneer ik binnen mijn taalkader uitspraken doe over het taalkader zelf houd ik mezelf voor de gek (vgl. Rudolph Carnap), omdat ik dan ontologische uitspraken doe -- en dat is metafysica en dus zinloos.
Waarom zou je meelopen met de meute. In het platgetreden spoor is de competitie het felst.quote:De toekomst ligt altijd nog open, zolang je nog in leven bent ga je mee met de meute en zodra je dood bent niet meer; dan word je niet meer herhaald.
Door te leren denken in termen beide perspectieven, en daartussen naar believen te kunnen switchen, kun je werken aan een meer evenwichtige levenshouding.quote:Zolang ik leef heb ik geen filosofie nodig om fundamenten te geven voor mijn bestaan.
Het probleem is niet nieuw. Hoe kan een mens iets waarnemen als de waarneming onderworpen is aan zijn eigen zintuigen? Je vertrouwt erop dat je zintuigen je niet misleiden. Hoe kan een mens iets denken als de gedachte onderworpen is aan de mechanica van zijn eigen hersenen? Je vertrouwt op je natuurlijk inzicht. Alleen als je absolute waarheidsgaranties wil, voordat je uberhaupt poging onderneemt, blijf je met legen handen achter.quote:Op dinsdag 13 december 2011 23:46 schreef jan_billeman het volgende:
Hoe kan een subject een objectieve voorstelling van de wereld hebben wanneer deze voorstelling onderworpen is aan zijn eigen taalkader?
'Dingen an sich' zijn het wezen der dingen achter de waarneming. De wetenschap heeft het zoeken naar 'het wezen der dingen' vervangen door het zoeken naar 'de samenhang der dingen'. Daarmee is het probleem opgelost.quote:Het kan niet zo zijn dat buiten het 'subjectum' (=ondergeworpene) getreden wordt om vervolgens zijn eigen relatie met de werkelijkheid te aanschouwen. Kants fenomenologie is hiervan een voorbeeld: wat wij waarnemen zijn fenomenen en niet de 'Dingen an Sich'.
Je zit niet gevangen in een conceptueel kader. Toen mensen nog in God geloofden, waren er ook die dat niet deden. Met het idee van het bestaan van God is er ook het idee van het niet bestaan van God. Er is zelden volledige overeenstemming over de juiste voorstelling van zaken. Je zit hooguit gevangen in enkele fundamentele logische concepten.quote:Het darwinisme is niets meer dan ontologie, het is metafysica en daardoor nonsens. Desalniettemin wordt ons taalgebruik er wel door gestuurd. Net zoals dat was in de tijd dat mensen in God geloofden en allerlei uitspraken deden over hemel, het vagevuur, de hel, etc. God is inmiddels binnen ons taalkader gereduceerd tot idee (vgl. Kant) en heeft geen existentieel predicaat. Nietzsche daarop volgend heeft met zijn ontologische uitspraak verteld dat God dood is; het onderscheid tussen het boven- en ondermaanse is vervallen. Dergelijke reducties gaan alsmaar door binnen een tijd van economische en technologische ontwikkelingen. Ander voorbeeld, de ratio (c.q. verhouding) zoals deze werd geschetst door Plato en Aristoteles is gereduceerd tot een economische kosten-baten analyse -- binnen het darwinisme.
We herinterpreteren metafysische begrippen voortdurend. Tegenover 'zijn' staat 'worden'. Hoe komt men daarop? Doordat de wereld ons dat laat zien. We hebben meer ingangen tot de wereld dan de bestaande taalkaders alleen.quote:Het grote probleem ligt erin dat ons taalkader zelf allerlei metafysica in zich draagt (het gebruik van het woord 'zijn' alleen al brengt allerlei metafysica brengt zich mee, vgl. Heidegger). Filosofie zou daarom niet in proposities gevangen moeten worden en wordt, als zij dit wel doet, dus -- binnen het darwinisme -- beschouwd als zinloos.
Dit topic gaat nu juist over de status van filosofie. Wanneer je aan filosofie doet blijf je inderdaad met lege handen achter omdat je pretendeert fundamentele waarheden te kunnen blootleggen, dat is juist het punt. Het is allang duidelijk dat de wetenschap antwoorden poogt te geven op vragen over de werking van taal in het brein. Zij vertrouwen inderdaad op de zintuiglijke waarneming en een 'natuurlijk inzicht', maar dat heeft niets te maken met filosofie.quote:Het probleem is niet nieuw. Hoe kan een mens iets waarnemen als de waarneming onderworpen is aan zijn eigen zintuigen? Je vertrouwt erop dat je zintuigen je niet misleiden. Hoe kan een mens iets denken als de gedachte onderworpen is aan de mechanica van zijn eigen hersenen? Je vertrouwt op je natuurlijk inzicht. Alleen als je absolute waarheidsgaranties wil, voordat je uberhaupt poging onderneemt, blijf je met legen handen achter.
Het taalkader is volgens mij geen in zichzelf gesloten universum, daar het berust op bewuste gewaarwordingen, die als de primaire taal kan worden beschouwd. De ordening van elementen in voorstellingen ontstaat na je geboorte en is in hoge mate een autonoom proces. Begrip en taal vormen zich in de hersenen van baby's, op een manier die je later niet meer kunt herhalen, maar nooit helemaal gesloten is.
Juist. De wetenschap trekt zich helemaal niets aan van filosofische problemen, dat maakt deze problemen ook zinloos.quote:'Dingen an sich' zijn het wezen der dingen achter de waarneming. De wetenschap heeft het zoeken naar 'het wezen der dingen' vervangen door het zoeken naar 'de samenhang der dingen'. Daarmee is het probleem opgelost.
De filosoof zit wel gevangen in dit kader omdat zijn uitspraken niet empirisch toetsbaar zijn; hij heeft alleen maar taal. Realiseer je dat de filosoof een antwoord poogt te geven op de 'wat is'-vraag. Bijvoorbeeld, wat is wetenschap? Wat is het goede? Wat is een boom? Wat is de werkelijkheid? Een filosoof beschikt bij het beantwoorden van deze vragen niet over een botanicustrommeltje met meetinstrumenten. De enige manier waarmee hij iets duidelijk kan maken is met taal.quote:Je zit niet gevangen in een conceptueel kader. Toen mensen nog in God geloofden, waren er ook die dat niet deden. Met het idee van het bestaan van God is er ook het idee van het niet bestaan van God. Er is zelden volledige overeenstemming over de juiste voorstelling van zaken. Je zit hooguit gevangen in enkele fundamentele logische concepten.
Laat mij nog even de filosoof uithangen. Ik weet niet of ik in een taalkader zit. Een filosoof weet niks, die uit alleen maar. Om die reden moeten mijn uitspraken niet gelezen worden als proposities, waarin ik iets zou zeggen over wat is. Of kun jij mij misschien vertellen wat een filosoof kan weten? De volgende vraag zou direct zijn: hoe weet je dat dan? Je komt dan als filosoof onherroepelijk in de problemen.quote:Zoals jij over taalkaders praat, is onmogelijk, volgens je eigen uiteenzetting. Je kunt niet weten waarin je gevangen zit, dus hoe weten jij of je ergens in gevangen zit?
Deze vragen zijn niet aan de orde in dit topic. Het gaat mij hier om filosofie, niet om wetenschap.quote:Waar komen de hypotheses vandaan? Hoe bedenk je slimme manieren om een hypothese te testen? Hoe pas je een bevestigde of ontkrachte hypothese in het grotere geheel van kennis?
Ik zeg in dit topic dat het spreken over deze dingen zinloos is wanneer het filosofie betreft (zie eerdere posts).quote:En los van de wetenschap: er zijn veel zaken van belang voor mensen waar de wetenschap (nog) niet zoveel over kan zeggen. Ethiek, sociale filosofie, etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |