Bron, eerste hit google.quote:Wat verandert er?
Het wetsvoorstel 'Wet investeren in jongeren' verplicht gemeenten jongeren van 18 tot 27 jaar die zich melden voor een uitkering een aanbod te doen. Dit kan een baan zijn, een vorm van scholing of een combinatie van beide, afgestemd op de situatie van de jongeren. Als zij werk accepteren krijgen ze salaris van de werkgever. Bij acceptatie van het leeraanbod krijgen ze waar nodig een inkomen dat even hoog is als de bijstandsuitkering. Als zij het aanbod niet accepteren dan krijgen zij ook geen uitkering van de gemeente.
Jammer dat ze je daar niet de correcte spelling ervan leren, dan.quote:Op woensdag 30 september 2009 22:36 schreef astrid1984 het volgende:
ja er is een studie voor ambtenaar burgelijke stand
Het spijtige is dat in dat uiterst summiere stukje niet vermeld staat of de aangeboden baan past bij de opleiding van de persoon in kwestie.quote:
Prima, ik ben morgen zo'n beetje de hele dag bereikbaar. Overigens: schopje --> WGR?quote:Op woensdag 30 september 2009 22:46 schreef astrid1984 het volgende:
Hoi,
dank je wel, ik zal morgen even bellen,
groetjes
Euh, voor de duidelijkheid: ik adviseer gemeenten, rijk, uwv etc. Ik heb fok niet nodig voor aquisitie hoor. Ik wil alleen iemand van info voorzien. Gratis, by the way. Schiet ik niks mee op. Wordt regelmatig n.a.v. dat artikel gebeld door jongeren en die leg ik precies uit hoe en wat. Voor niks. Mijn club doet niet aan (betaald) advies aan particulieren.quote:Op woensdag 30 september 2009 22:50 schreef PietjePuk007 het volgende:
Even de link weggehaald rezzy, riekt naar spam. Acquisitie wordt niet toegestaan.
Dat dit topic eigenlijk in een ander forum, namelijk Werk, geldzaken en recht hoort en dus door een mod overgezet zou moeten worden.quote:Op woensdag 30 september 2009 22:50 schreef astrid1984 het volgende:
Oke,
ik moet morgen eerst werken, maar ik ben in de middag thuis, dus dan bel ik dan ff, maarre wat is schopje--> wgr?
Hmmm... mijn werkcoach bracht het vanavond positief, maar ging er niet echt inhoudelijk op in.quote:
quote:Artikel 5 Inkomensvoorziening en werkleeraanbod
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- inkomensvoorziening: de inkomensvoorziening, bedoeld in artikel 24;
- werkleeraanbod: het aanbieden van algemeen geaccepteerde arbeid, een voorziening gericht op arbeidsinschakeling, waaronder begrepen scholing, opleiding of sociale activering alsmede ondersteuning bij arbeidsinschakeling.
2. Onder scholing of opleiding als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstaan uit ’s Rijks kas bekostigd onderwijs.
quote:Artikel 11 Opdracht college
1. Het college is verantwoordelijk voor het doen van een werkleeraanbod. 2. Het college is verantwoordelijk voor het verstrekken van een inkomensvoorziening.
quote:Artikel 17 Afstemmen werkleeraanbod
1. Het college stemt het werkleeraanbod af op de omstandigheden, krachten en bekwaamheden van de jongere, wiens recht op een werkleeraanbod is vastgesteld.
2. Indien het college van oordeel is dat om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard van een jongere niet kan worden gevergd dat hij uitvoering geeft aan een werkleeraanbod, doet het college aan die jongere geen werkleeraanbod. Wanneer het college vaststelt dat de redenen, bedoeld in de eerste zin, niet langer aanwezig zijn, wordt aan de jongere alsnog een werkleeraanbod gedaan.
quote:Artikel 41 Geen recht op inkomensvoorziening
1. Geen recht op de inkomensvoorziening bestaat:
a. indien de jongere het werkleeraanbod heeft geweigerd;
De hoogte van de inkomensvoorziening is in principe voor zover ik kan zien even hoog als bijstand.quote:Artikel 44 Overige verplichtingen
De jongere is verplicht:
a. mee te werken aan het opstellen van een plan met betrekking tot zijn arbeidsinschakeling, waaronder begrepen mee te werken aan een onderzoek naar zijn mogelijkheden tot arbeidsinschakeling;
b. geen onredelijke eisen te stellen in verband met door hem te verrichten algemeen geaccepteerde arbeid, die het aanvaarden of verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid belemmeren;
c. mee te werken aan het behoud of bevorderen van zijn arbeidsbekwaamheid;
13
d. mee te werken aan activiteiten of werkzaamheden, gericht op zijn arbeidsinschakeling;
e. opgedragen werkzaamheden of activiteiten naar beste vermogen te verrichten;
f. op advies van een arts zich te onderwerpen aan een noodzakelijke behandeling van medische aard.
Nee, ik snap dat de wettekst goed is, maar het is voor de meeste niet makkelijk te lezen natuurlijk.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:48 schreef Rezzy het volgende:
Wettekst is op zich prima maar vergeet niet dat eea in gemeentelijke verordeningen wordt geregeld. En de meeste gemeenten hebben die nog niet op orde.
Dat had ik ook begrepen uit de wettekst.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:03 schreef Rezzy het volgende:
Oh, en het werkleeraanbod en de inkomensvoorziening zijn gekoppeld. Weiger je pertinent het werkleeraanbod, dan ook geen inkomensvoorziening.
De WIJ kent net als de WWB een afstemmings/maatregelverordening. Wanneer je er een zooitje van maakt met het werkleeraanbod kan je, net als in de WWB gekort worden. Maar in de WIJ is het bovendien zo dat, wanneer je echt, hard, weigert om het werkleeraanbod aan te nemen, je niet gekort wordt maar simpelweg geen recht hebt op de inkomensvoorziening.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:47 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Dat had ik ook begrepen uit de wettekst.
/nieuwsgierigheidsmodus
Maar 1 ding begrijp ik nog niet helemaal. Ik weet dat gemeenten de WWB mogen korten wanneer je niet voldoet aan hun 'eisen', ze mogen volgens mij niet de hele WWB inhouden (dacht ik). Hoe zit dat in de WIJ, mag een gemeente je echt compleet zonder inkomen zetten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |