abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73259024
Hoi,

Weet iemand wat er gaat gebeuren met de wet WIJ, die morgen ingaat? Ik ben 25 jaar, ik heb altijd gewerkt of gestudeert, en uitgerekend in december ga ik mijn baan kwijtraken (nog nooit eerder in de uitkering gezeten) Ik heb recht op 3 maanden WW en daarna zal ik me helaas moeten melden bij de sociale dienst. Ik ben al enkele maanden bezig met solliciteren, maar dat gaat helaas niet zo snel ivm de krediet crisis, ik ben op dit moment werkzaam als ambtenaar burgelijke stand, en ik heb hier ook een opleiding voor gevolgd, ik heb niet zoveel zin om een andere opleiding te gaan doen, ben ik dadelijk wel verplicht om een andere opleiding te gaan volgen? Terwijl ik gewoon een studie af heb? Of moet ik strakjes werk aannemen wat niet bij mij past? (ik heb er niet zoveel zin in om papiertjes op te gaan scheppen) Wie weet wat ik kan gaan verwachten?

Groetjes
pi_73259217
"ambtenaar burgelijke stand" is dat ook al een studie?
pi_73259242
quote:
Wat verandert er?
Het wetsvoorstel 'Wet investeren in jongeren' verplicht gemeenten jongeren van 18 tot 27 jaar die zich melden voor een uitkering een aanbod te doen. Dit kan een baan zijn, een vorm van scholing of een combinatie van beide, afgestemd op de situatie van de jongeren. Als zij werk accepteren krijgen ze salaris van de werkgever. Bij acceptatie van het leeraanbod krijgen ze waar nodig een inkomen dat even hoog is als de bijstandsuitkering. Als zij het aanbod niet accepteren dan krijgen zij ook geen uitkering van de gemeente.
Bron, eerste hit google.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_73259307
ja er is een studie voor ambtenaar burgelijke stand
  woensdag 30 september 2009 @ 22:37:41 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73259332
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:36 schreef astrid1984 het volgende:
ja er is een studie voor ambtenaar burgelijke stand
Jammer dat ze je daar niet de correcte spelling ervan leren, dan.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_73259493

[ Bericht 34% gewijzigd door PietjePuk007 op 30-09-2009 22:52:49 ]
pi_73259589
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:35 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Bron, eerste hit google.
Het spijtige is dat in dat uiterst summiere stukje niet vermeld staat of de aangeboden baan past bij de opleiding van de persoon in kwestie.
pi_73259713
Hoi,

dank je wel, ik zal morgen even bellen,

groetjes
pi_73259775
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:46 schreef astrid1984 het volgende:
Hoi,

dank je wel, ik zal morgen even bellen,

groetjes
Prima, ik ben morgen zo'n beetje de hele dag bereikbaar. Overigens: schopje --> WGR?
pi_73259886
Oke,

ik moet morgen eerst werken, maar ik ben in de middag thuis, dus dan bel ik dan ff, maarre wat is schopje--> wgr?
pi_73259892
Even de link weggehaald rezzy, riekt naar spam. Acquisitie wordt niet toegestaan .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_73260073
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:50 schreef PietjePuk007 het volgende:
Even de link weggehaald rezzy, riekt naar spam. Acquisitie wordt niet toegestaan .
Euh, voor de duidelijkheid: ik adviseer gemeenten, rijk, uwv etc. Ik heb fok niet nodig voor aquisitie hoor. Ik wil alleen iemand van info voorzien. Gratis, by the way. Schiet ik niks mee op. Wordt regelmatig n.a.v. dat artikel gebeld door jongeren en die leg ik precies uit hoe en wat. Voor niks. Mijn club doet niet aan (betaald) advies aan particulieren.

Maar goed: google dan op wet investeren in jongeren.De vierde link.
pi_73260129
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:50 schreef astrid1984 het volgende:
Oke,

ik moet morgen eerst werken, maar ik ben in de middag thuis, dus dan bel ik dan ff, maarre wat is schopje--> wgr?
Dat dit topic eigenlijk in een ander forum, namelijk Werk, geldzaken en recht hoort en dus door een mod overgezet zou moeten worden.
pi_73261043
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:35 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Bron, eerste hit google.
Hmmm... mijn werkcoach bracht het vanavond positief, maar ging er niet echt inhoudelijk op in.
Het klonk voor mij zoiets als: Nieuwe wet, we sturen je dan door naar de gemeente. Zij moeten je werk aanbieden e/of scholing. Niks over geen acceptatie dan geen uitkering.
En ze zei dat we het bij de volgende afspraak erover gingen hebben, wanneer mn situatie dan nog niet veranderd was.
Maarja, heb nu toch ook geen uitkering, dus kan dat risico eventueel wel nemen dan...
pi_73262798
Naar WGR, daar weten ze er meer over.
  FOK!fotograaf donderdag 1 oktober 2009 @ 15:11:45 #16
148247 taxibabe
pi_73275785
Ik ben hier ook over aan het zoeken, bij het UWV-werkbedrijf konden ze me weinig vertellen (antwoord: 'eeuh.. ja er is een nieuwe wet.. eeeuh'). Fijn..

Op internet is er behalve de wettekst maar weinig over te vinden.
Voor zover ik wetteksten kan lezen zal ik een paar (naar mijn idee) relevante stukjes quoten:
quote:
Artikel 5 Inkomensvoorziening en werkleeraanbod
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- inkomensvoorziening: de inkomensvoorziening, bedoeld in artikel 24;
- werkleeraanbod: het aanbieden van algemeen geaccepteerde arbeid, een voorziening gericht op arbeidsinschakeling, waaronder begrepen scholing, opleiding of sociale activering alsmede ondersteuning bij arbeidsinschakeling.
2. Onder scholing of opleiding als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstaan uit ’s Rijks kas bekostigd onderwijs.
quote:
Artikel 11 Opdracht college
1. Het college is verantwoordelijk voor het doen van een werkleeraanbod. 2. Het college is verantwoordelijk voor het verstrekken van een inkomensvoorziening.
quote:
Artikel 17 Afstemmen werkleeraanbod
1. Het college stemt het werkleeraanbod af op de omstandigheden, krachten en bekwaamheden van de jongere, wiens recht op een werkleeraanbod is vastgesteld.
2. Indien het college van oordeel is dat om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard van een jongere niet kan worden gevergd dat hij uitvoering geeft aan een werkleeraanbod, doet het college aan die jongere geen werkleeraanbod. Wanneer het college vaststelt dat de redenen, bedoeld in de eerste zin, niet langer aanwezig zijn, wordt aan de jongere alsnog een werkleeraanbod gedaan.
quote:
Artikel 41 Geen recht op inkomensvoorziening
1. Geen recht op de inkomensvoorziening bestaat:
a. indien de jongere het werkleeraanbod heeft geweigerd;
quote:
Artikel 44 Overige verplichtingen
De jongere is verplicht:
a. mee te werken aan het opstellen van een plan met betrekking tot zijn arbeidsinschakeling, waaronder begrepen mee te werken aan een onderzoek naar zijn mogelijkheden tot arbeidsinschakeling;
b. geen onredelijke eisen te stellen in verband met door hem te verrichten algemeen geaccepteerde arbeid, die het aanvaarden of verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid belemmeren;
c. mee te werken aan het behoud of bevorderen van zijn arbeidsbekwaamheid;
13
d. mee te werken aan activiteiten of werkzaamheden, gericht op zijn arbeidsinschakeling;
e. opgedragen werkzaamheden of activiteiten naar beste vermogen te verrichten;
f. op advies van een arts zich te onderwerpen aan een noodzakelijke behandeling van medische aard.
De hoogte van de inkomensvoorziening is in principe voor zover ik kan zien even hoog als bijstand.

Edit: een linkje naar de hele wettekst Wet WIJ

[ Bericht 2% gewijzigd door taxibabe op 01-10-2009 15:25:43 ]
pi_73276983
Wettekst is op zich prima maar vergeet niet dat eea in gemeentelijke verordeningen wordt geregeld. En de meeste gemeenten hebben die nog niet op orde.
  FOK!fotograaf donderdag 1 oktober 2009 @ 16:45:42 #18
148247 taxibabe
pi_73278828
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:48 schreef Rezzy het volgende:
Wettekst is op zich prima maar vergeet niet dat eea in gemeentelijke verordeningen wordt geregeld. En de meeste gemeenten hebben die nog niet op orde.
Nee, ik snap dat de wettekst goed is, maar het is voor de meeste niet makkelijk te lezen natuurlijk.
En dat gemeenten het nog niet op orde hebben weet ik al uit ervaring, ik zit zelf helaas ook in die positie dat ik dus met deze wet te maken heb. Vandaar dat ik de wet gelezen heb om te kijken wat de gevolgen voor mij persoonlijk zijn.

Maar hoe dan ook, bijna niemand weet hoe het werkt en dat vind ik wel slecht, het gaat immers wel om iemands inkomen en leven. Ik weet niet wat de normale termijn is dat een wet ingevoerd wordt na goedkeuring door 2e en 1e kamer, maar ik vond het bij deze wet wel erg snel gaan (hij is pas op 30 juni door de 1e kamer goedgekeurd).
pi_73279661
KLopt. Komt vooral omdat er zo'n enorme lobby tegen de wet was (VNG, Divosa etc etc) dat gemeenten verwachtten dat de wet er niet zou komen. Tja, toen kwam ie er wel. En werd het racen. Ik ben zelf net klaar om de WIJ in 1 gemeente in te voeren, start komende week als coordinator jongerenloket in een andere gemeente en daar zal ook wel het nodige spelen.

Punt is met name dat de WIJ zegt dat de gemeente verplicht is om jongeren een 'werkleeraanbod' te doen. Vanuit dat werkleeraanbod moeten ze genoeg geld verdienen en zou dus geen uitkering (in de WIJ: 'inkomensvoorziening') nodig zijn. Maar gemeenten hebben nauwelijks van dit soort trajecten. Re-integratietrajecten en Work First is er genoeg, maar da's allemaal met behoud van uitkering en dat past dus niet in de WIJ. Het KAN wel, maar er vindt een bezuiniging plaats op het budget van waaruit gemeenten de uitkeringen moeten betalen. Jongeren in de inkomensvoorziening houden wordt dan wel erg duur. Alternatief is dan voor gemeenten om een ander budget (waaruit de re-integratieactiviteiten worden betaald) in te zetten, bijvoorbeeld door verloning, loonkostensubsidies etc maar ook daar wordt door het Rijk op gekort. Veel gemeenten zijn zich hier nog niet eens van bewust, laat staan dat ze nagedacht hebben over een oplossing, laat nog meer staan dat ze deze oplossing al op de planken hebben liggen.
  FOK!fotograaf donderdag 1 oktober 2009 @ 17:42:00 #20
148247 taxibabe
pi_73280258
Volgens mij de overheid daar toch de laatste jaren goed in, de verantwoordelijkheid plus kosten bij de gemeenten neerleggen, maar geen budget hiervoor geven.

Hoe kijk jij tegen het aanbieden van werk aan dan? Zeker qua passend werk in geval van lichamelijke/sociale problemen. In hoeverre zullen de gemeenten daar rekening mee houden? En in hoeverre MOET je dan accepteren?
pi_73280777
Nieuw in de WIJ is dat gemeenten verplicht zijn om de zienswijze van de jongere bij de vormgeving van het werkleeraanbod mee te nemen. Daar moet men ook rapporteren. Doet de gemeente, ongemotiveerd, een aanbod wat naar jouw mening niet bij je past dan kan je daar dus tegen in bezwaar. Maar het is niet u vraagt, wij draaien. Als het wel gemotiveerd wordt kan de gemeente best een aanbod doen dat jou niet aanstaat.

Tja, qua inhoud van het aanbod: gemeenten moeten zich meer richten op het behalen van een startkwalificatie (Havo, VWO, MBO2). Dat is redelijk nieuw voor ze. Dat gaat met name via het onderwijs, maar regulier onderwijs is geen werkleeraanbod.

Ennuh, wil je sparren over je persoonlijke situatie, stuur dan ff een PM met je telnr of zo.

[ Bericht 73% gewijzigd door Rezzy op 01-10-2009 18:09:18 (tekst van onze site maar ff weggehaald ivm google) ]
pi_73280808
Oh, en het werkleeraanbod en de inkomensvoorziening zijn gekoppeld. Weiger je pertinent het werkleeraanbod, dan ook geen inkomensvoorziening.
  FOK!fotograaf donderdag 1 oktober 2009 @ 18:47:00 #23
148247 taxibabe
pi_73282004
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:03 schreef Rezzy het volgende:
Oh, en het werkleeraanbod en de inkomensvoorziening zijn gekoppeld. Weiger je pertinent het werkleeraanbod, dan ook geen inkomensvoorziening.
Dat had ik ook begrepen uit de wettekst.

/nieuwsgierigheidsmodus

Maar 1 ding begrijp ik nog niet helemaal. Ik weet dat gemeenten de WWB mogen korten wanneer je niet voldoet aan hun 'eisen', ze mogen volgens mij niet de hele WWB inhouden (dacht ik). Hoe zit dat in de WIJ, mag een gemeente je echt compleet zonder inkomen zetten?
pi_73284289
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:47 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Dat had ik ook begrepen uit de wettekst.

/nieuwsgierigheidsmodus

Maar 1 ding begrijp ik nog niet helemaal. Ik weet dat gemeenten de WWB mogen korten wanneer je niet voldoet aan hun 'eisen', ze mogen volgens mij niet de hele WWB inhouden (dacht ik). Hoe zit dat in de WIJ, mag een gemeente je echt compleet zonder inkomen zetten?
De WIJ kent net als de WWB een afstemmings/maatregelverordening. Wanneer je er een zooitje van maakt met het werkleeraanbod kan je, net als in de WWB gekort worden. Maar in de WIJ is het bovendien zo dat, wanneer je echt, hard, weigert om het werkleeraanbod aan te nemen, je niet gekort wordt maar simpelweg geen recht hebt op de inkomensvoorziening.

Juridisch verschil: bij de WWB kan je bijvoorbeeld bij verwijtbare werkloosheid 100% gekort worden. Dat is altijd tijdelijk. Je hebt dan WEL recht op bijstand, maar eea komt in het geheel NIET tot uitbetaling vanwege de strafkorting. Bij de WIJ heb je bij het pertinent weigeren van het werkleeraanbod GEEN recht op de inkomensvoorziening (en wordt er dus ook niet gekort). Joe schnap?

Bij de WIJ mag je dan wel weer een dag later terugkomen, dan het aanbod wel accepteren en dan heb je dus (als het werkleeraanbod onvoldoende inkomen genereert) gewoon recht op de inkomensvoorziening. Maar dan is er wel weer een nieuwe melddatum, dus het recht gaat dan op die nieuwe datum in.
pi_73284934
Wat ik vandaag begreep van iemand van het uwv vallen de mensen met Wajong erbuiten. Maar willen ze dat er later wel in gaan verwerken.

En voor mij (afgestudeerd hbo) zal het geen leeraanbod worden, mocht ik met die wet te maken krijgen. Maar eerder cursussen of iets dergelijks, mocht dat nodig zijn voor werk.
  FOK!fotograaf donderdag 1 oktober 2009 @ 20:21:46 #26
148247 taxibabe
pi_73285233
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 20:14 schreef Kekaa het volgende:
Wat ik vandaag begreep van iemand van het uwv vallen de mensen met Wajong erbuiten. Maar willen ze dat er later wel in gaan verwerken.

En voor mij (afgestudeerd hbo) zal het geen leeraanbod worden, mocht ik met die wet te maken krijgen. Maar eerder cursussen of iets dergelijks, mocht dat nodig zijn voor werk.
Ja dat heb ik ook begrepen van de Wajong. En voor mij is dat waarschijnlijk ook hetzelfde met het leeraanbod, ik zit helaas op maar MBO2, wat het werk vinden bemoeilijkt, maar voor de instanties een goede startkwalificatie is.
pi_73297598
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 20:14 schreef Kekaa het volgende:

Klopt helemaal. Dan richt het aanbod zich op werk, eventueel aangevuld met bijscholing. Maar in de praktijk verwacht ik van die bijscholing niet veel, en zal het werkaanbod vooral als afschrikmiddel worden ingezet (papierprikken etc). Voor gemeenten is het vrij eenvoudig om in dat geval de mening van de klant bij de vormgeving van het aanbod te overrulen.
pi_73297775
Ben wel erg benieuwd of er dan inderdaad mensen met diploma's die geen leeraanbod krijgen kunnen gaan "papierprikken oid".
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_73297879
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 09:40 schreef Rezzy het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Dan richt het aanbod zich op werk, eventueel aangevuld met bijscholing. Maar in de praktijk verwacht ik van die bijscholing niet veel, en zal het werkaanbod vooral als afschrikmiddel worden ingezet (papierprikken etc). Voor gemeenten is het vrij eenvoudig om in dat geval de mening van de klant bij de vormgeving van het aanbod te overrulen.
Ik zei tegen mn coach dat wanneer ik in dat traject kom, ze mij wel aan kunnen nemen, kan ik ze helpen.
Lijkt me beter dan papierprikken. Als dat de optie wordt dan zit er toch iets verkeerd. Via uitzendbureaus zijn betere baantjes te krijgen.
  FOK!fotograaf vrijdag 2 oktober 2009 @ 10:07:01 #30
148247 taxibabe
pi_73298146
Pff .. nou, ik heb net voor de derde keer deze week contact gehad met het UWV-werkbedrijf. Dit keer met een werkcoach.
Afspraak gemaakt voor 14 oktober voor het invullen van de aanvraag (1 november eindigt mijn ww). Meneer de werkcoah heeft gisteren inderdaad papieren op zijn bureau zien liggen over deze wet, maar heeft geen idee hoe het werkt. Ze hebben pas 21 oktober een voorlichting.

Over mijn vraag hoe het met mijn aanvraag dan zal gaan, antwoordde hij:' Eeuh ik moet het samen met jou invullen, dan wordt het waarschijnlijk doorgestuurd naar de gemeente'.

En mijn vraag of ik (als ik voor de tijd niet zelf een baan heb kunnen vinden) wel zeker zou zijn van een inkomen vanaf 1 november: 'Eeuh geen idee, lijkt me toch wel'.
pi_73300058
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 09:54 schreef Kekaa het volgende:

[..]

Via uitzendbureaus zijn betere baantjes te krijgen.
En dat is nu PRECIES het idee! Jij ziet af van een aanvraag omdat je zelf een beter baantje weet te vinden.
pi_73303513
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 11:16 schreef Rezzy het volgende:

[..]

En dat is nu PRECIES het idee! Jij ziet af van een aanvraag omdat je zelf een beter baantje weet te vinden.
Maar dat is bijna altijd alleen maar tijdelijk.
En ben daar wel een beetje klaar mee.
Ik heb liever wat meer zekerheid, en niet dat ik elke maand of elke paar weken maar weer moet afwachten of er weer wat nieuws is.
pi_73455934
Ik heb zelf ook een vraag mbt de WIJ. Wellicht dat jullie mij kunnen voorzien van adviezen. Eerst zal ik mijn situatie voorleggen.

In juni heb ik mijn HBO diploma behaald. Vanaf toen al aan het solliciteren naar een startersfunctie, maar niet echt succesvol. De afgelopen twee maanden heb ik zo'n 30 sollicitaties eruit gedaan. Ik ben 2 keer uitgenodigd, maar ben het helaas niet geworden. De voornaamste reden dat ik afgewezen wordt is dat ik te weinig werkervaring heb.

Vanaf juni werk ik ook via diverse uitzendbureau's (0-uren contract). Dit is voornamelijk ongeschoold werk, zodat ik toch een bron van inkomensten heb. Helaas is er op het moment ook geen ongeschoold werk meer en zit ik dus thuis :-(.

Ondertussen een vriend van mijn ouders gesproken. Hij zit hoog in de boom bij een revalidatiecentrum en hij heeft gekeken of er een mogelijkheid is om voor mij een tijdelijke projectfunctie te creeeren die aansluit op mijn opleiding (zie het als een soort traineeship). Dit is in principe mogelijk (er is genoeg werk), maar de financiele middelen zijn er niet om iemand fulltime aan te nemen. Als er een (gedeeltelijke) tegemoetkoming vanuit de overheid zou komen, wordt ik direct aangenomen.

Inmiddels ben ik bij het CWI geweest, aangezien ik nu echt zonder inkomen zit. Vervolgens heb ik mijn situatie voorgelegd aan mijn werkcoach. Daarbij heb ik duidelijk aangegeven dat dit voor mij de kansen vergroot op de arbeidsmarkt. Ik word voornamelijk afgewezen omdat ik te weinig werkervaring heb. Op deze manier kan ik juist studiegerelateerde werkervaring opdoen. Helaas was het gesprek snel voorbij, omdat hij het ook allemaal niet wist. Wat hij van de wet WIJ wist, is dat de gemeente een werkaanbod moet doen. Als de client deze zou weigeren, heeft de client geen recht meer op een (aanvullende)uitkering. Kortom, kan ik niets mee.

Zelf ben ik het er niet mee eens. Het uitgangspunt van de WIJ (zoals ik hem interpreteer) is dat er een werk/leeraanbod gedaan moet worden. Echter hebben ze het hier niet over het reguliere onderwijs, dit wordt namelijk al gefinancieerd vanuit de onderwijswet. Ik vind natuurlijk dat ik in aanmerking kom, om de volgende redenen:

- Ik verbeter mijn plaats op de arbeidsmarkt (gebrek aan werkervaring is de voornaamste reden van afwijzing)
- Ik word geschoold (het opdoen van werkervaring en verdieping in wet & regelgeving gerelateerd aan mijn opleiding)
- De gemeente / cwi hoeft niet eens moeite te doen om een aanbod te doen. Ik kom er zelf namelijk al mee.

Wat vinden jullie van mijn mening? Mis ik belangrijke aspecten?

Graag jullie advies!
pi_73456287
Zou mooi zijn als je je eigen project kunt aandragen.
Ik heb alleen geen idee of ze daar ook in meegaan.
pi_74211550
Ik ben vanochtend ook door het UWV ingelicht over deze nieuwe wet. Ik ben in de noodlottige situatie gekomen dat de baan die ik had gevonden op het laatste moment niet doorgaat (bedrijf stopt). Per 1 november sta ik uitgeschreven bij de IB groep. Ik heb op zaterdag wel een bijbaan maar dat is niet voldoende om in mijn levenskosten te voorzien. Ik heb me ingeschreven bij het CWI en heb via internet al op diverse vacatures gereageerd, maar voordat ik iets nieuws heb gevonden zijn we natuurlijk weer een tijdje verder. Als ik me niet vergis zou ik voor 1 oktober een tijdelijke uitkering van het UWV krijgen met bijbehorende sollicitatieplicht. Nu moet ik echter naar de gemeente en krijg ik alleen een uitkering als ik meewerk aan het passend aanbod dat ze mij bieden. Het probleem is dat ik naar Amsterdam ga verhuizen en daar ook aan het solliciteren ben. Ik heb dus helemaal niets aan het aanbod van mijn gemeente. Een tijdelijke baan aannemen is ook geen oplossing omdat ik niet weet wanneer ik iets vind in Amsterdam. Uitzendwerk is zoals eerder door iemand gezegd nauwelijks te vinden op dit moment.

Ik heb geen idee wat ik hier nu mee moet.
pi_74213529
Hoe 'hard' is je geplande verhuizing? Heb je daar al een woning o.i.d.? In dat geval lijkt het mij voor je huidige werkcoach met meest raadzaam om aan de gemeente waar hij jouw case aan overdraagt te adviseren om te besluiten dat er op dit moment geen passend werkleeraanbod is (kan trouwens alleen als je binnen 8 weken ook echt gaat verhuizen) en op basis van dat gegeven een tijdelijke inkomensvoorziening te verstrekken. Althans, dat is wat ik op dit moment aan mijn werkcoaches hier instrueer, maar da's een andere regio.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:52:25 #37
106219 NoktetMort
*wants to be petted*
pi_74216560
Oh, leuk topic.

Ik zit nu voor 3 maanden in de WW ; Vanaf 1 Januari, mits ik iets vind heb ik dan in feite geen inkomen meer.

Mijn werkcoach legde het als volgt uit:

Je krijgt een werk / leeraanbod; de verwachting is, is dat je daar genoeg inkomen uit kunt putten om niet voor de inkomensvoorziening in aanmerking te komen. Die inkomkensvoorziening word in mijn gemeente dus pas met veel moeite gegeven en ik moest er ook niet van uitgaan dat ik die zou krijgen.
Komt daar de aap uit de mouw: vanaf het moment dat je in de WIJ komt doet men 3 maanden over een beslissing vanuit de gemeente en UWV over je werk- en leertraject.
Wat dus feitelijk wil zeggen dat ik +/- 3 maanden zonder inkomen zit.

Heel leuk en aardig, maar ik vraag me af waar de gemeente werk vandaan haalt als ik al solliciteer tussen (kleding)verkoopster en administratief medewerkster; binnen 1 maand tussen de 30 en 40 sollicitaties heb gedaan en voor het merendeel van de functies waar geen opleiding voor nodig is ben ik te "overgekwalificeerd" of heb ik geen ervaring.
In principe vind ik de wet goed bedacht, op 1 ding na en dat is dat er geen rekening met een crisis is gehouden.
Ik heb tevens het gevoel gekregen dat deze wet is bedacht voor het stereotype (en niet kloppende) beeld van een werkloze (criminele?) allochtoon die al op z'n 16e van school is gegaan.
Gelukkig heb ik nu nog WW, maar als die werkcoach van me gelijk heeft met betrekking tot het niet krijgen van een inkomensvoorziening dan sta ik per 1 Februari letterlijk op straat.
pi_74230990
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 08:41 schreef Rezzy het volgende:
Hoe 'hard' is je geplande verhuizing? Heb je daar al een woning o.i.d.? In dat geval lijkt het mij voor je huidige werkcoach met meest raadzaam om aan de gemeente waar hij jouw case aan overdraagt te adviseren om te besluiten dat er op dit moment geen passend werkleeraanbod is (kan trouwens alleen als je binnen 8 weken ook echt gaat verhuizen) en op basis van dat gegeven een tijdelijke inkomensvoorziening te verstrekken. Althans, dat is wat ik op dit moment aan mijn werkcoaches hier instrueer, maar da's een andere regio.
Ik heb een woning zodra ik daar ga werken (dat is al geregeld). Ik kan dus niet voorspellen binnen hoeveel weken/maanden ik werk heb en ga verhuizen. Ik kan al wel naar Amsterdam verhuizen en mij vervolgens daar bij de gemeente gaan melden als werkloze maar dat vind ik a. niet fair en b. als ik zo lees krijg ik pas na een tijdje een uitkering, dan kan ik dus een periode geen vaste lasten betalen.

Ik heb het inmiddels zo uitgerekend dat ik rond kan komen als ik bij mijn ouders ga wonen en met de huidige griepgolf op komst kan ik misschien voor een invalpool gaan werken om wat extra inkomsten te krijgen. Maar ik vind het echt zot dat het op deze manier moet. Waarom niet eerst een periode via het UWV en als een jongere langdurig werkloos is pas naar de gemeente?
pi_74284802
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 09:49 schreef Ml-etje het volgende:
Ben wel erg benieuwd of er dan inderdaad mensen met diploma's die geen leeraanbod krijgen kunnen gaan "papierprikken oid".
Ik mag wel hopen dat lager opgeleiden niet weer worden bevoordeeld ten opzichte van hoogopgeleiden ten aanzien van het te volgen traject.

Het doel van een werkaanbod van de gemeente is dat de trajectbegeleider weet hoe je bent als collega, of je discipline hebt e.d. Als je echt gaat papierprikken in het sw-bedrijf, zul je je als hbo- of wo-opgeleide naar mijn idee vooral gaan irriteren aan je collega's. Dat bevordert de teamgeest niet echt, lijkt me. Hooguit dat je wat te vertellen hebt op een verjaardag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')