abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 september 2009 @ 10:08:32 #1
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_73234400
Als ik een rar-bestand aanmaak.Checkt winrar zelf of de bestanden die het inpakt wel 1:1 bitnauwkeurig overeenkomen met de bronbestanden? Of kan je het beste de rar dan uitpakken en 1:1 vergelijken met de bron bij twijvel?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_73234510
Maak gebruik van recovery records en laat WinRAR aangemaakte bestanden testen.
Horikita Maki, O+.
pi_73234671
Om nog maar even on-topic te blijven...
quote:
Op woensdag 30 september 2009 10:13 schreef Maki-maki. het volgende:
Maak gebruik van recovery records en laat WinRAR aangemaakte bestanden testen.
Horikita Maki, O+.
pi_73234687
Als ik me goed herinner zit er een CRC32 check in bij uitpakken; dit zal wel beschermen tegen disk/downloadfouten maar niet tegen moedwillige aanpassing door derden. Voor het laatste kun je beter een SHA256 hash nemen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_73234797
quote:
Op woensdag 30 september 2009 10:20 schreef eleusis het volgende:
Als ik me goed herinner zit er een CRC32 check in bij uitpakken
Bij het uitpakken geeft WinRAR inderdaad netjes een foutmelding weer als er iets niet klopt. Maar de TS vraagt of er een ingebouwde controlemechanisme voor het inpakken bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maki-maki. op 30-09-2009 10:30:13 (+weer.) ]
Horikita Maki, O+.
  woensdag 30 september 2009 @ 11:01:44 #6
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_73235854
Ehm, waarom leg je niet even uit waar je dan wel precies bang voor bent, topicstarter?
  woensdag 30 september 2009 @ 11:32:10 #7
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_73236739
quote:
Op woensdag 30 september 2009 10:24 schreef Maki-maki. het volgende:
Bij het uitpakken geeft WinRAR inderdaad netjes een foutmelding weer als er iets niet klopt. Maar de TS vraagt of er een ingebouwde controlemechanisme voor het inpakken bestaat.
Waarom zou dat nodig zijn? Bits verdampen niet spontaan ofzo. Bovendien zou het, als het inlezen van je HD fout gaat, ook fout gaan als je een CRC check of hash genereert.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_73237004
quote:
Op woensdag 30 september 2009 10:24 schreef Maki-maki. het volgende:

[..]

O sorry.

[ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 30-09-2009 11:40:53 (+veer.) ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 30 september 2009 @ 11:49:04 #9
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_73237286
Stel dat je de RAM in je PC niet meer vertrouwt.. Bij het inpakken leest Winrar een bestand in en pakt het dan in. Dat er een CRC-code wordt gegenereerd en opgeslagen met de ingepakte bestanden dat weet ik. Het gaat mij erom of Winrar op de een of andere manier de de bits die hij aan het inpakken is nogeens verifieert met de bronbestanden. Stel dat je geheugen kut is, dan pakt Winrar beschadigde bestanden in denk ik. Tenzij Winrar zo slim is om dat te voorzien.

Ik vind het trouwens best sneu dat nerds gelijk een persconfenrentie moeten houden om 1 taalfoutje. Hoe apserger ben je dan?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  woensdag 30 september 2009 @ 11:52:20 #10
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_73237410
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:49 schreef Schenkstroop het volgende:
Stel dat je de RAM in je PC niet meer vertrouwt.. Bij het inpakken leest Winrar een bestand in en pakt het dan in. Dat er een CRC-code wordt gegenereerd en opgeslagen met de ingepakte bestanden dat weet ik. Het gaat mij erom of Winrar op de een of andere manier de de bits die hij aan het inpakken is nogeens verifieert met de bronbestanden. Stel dat je geheugen kut is, dan pakt Winrar beschadigde bestanden in dnek ik. Tenzij Winrar zo slim is om dat te voorzien.
Als hij twee keer een bestand inleest, zal het waarschijnlijk of twee keer goed gaan, of twee keer fout. Het heeft voor Winrar geen enkel nut om een 2e keer een bestand in te lezen. Als je dat zelf zeker wil weten kun je altijd nog een bestand 2 keer inpakken en kijken of dezelfde CRC gegenereerd is. Maar dan nog: als het bestand door een defect op je HD 'kapot' is zal alsnog 2 keer dezelfde CRC gegenereerd worden en zul je dus niks merken.
quote:
Ik vind het trouwens best sneu dat nerds gelijk een persconfenrentie moeten houden om 1 taalfoutje. Hoe apserger ben je dan?
Dat was twee
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  woensdag 30 september 2009 @ 11:54:14 #11
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_73237489
Ok. En waarom vertrouw je het ram niet meer? WinRAR gebruiken gaat daar echt geen uitsluitsel over geven.
  woensdag 30 september 2009 @ 11:57:29 #12
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_73237610
waarom vraag ik het ook op fok
  woensdag 30 september 2009 @ 11:57:36 #13
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_73237611
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:54 schreef Sander het volgende:
Ok. En waarom vertrouw je het ram niet meer? WinRAR gebruiken gaat daar echt geen uitsluitsel over geven.
Idd, kun je beter een testprogramma loslaten.
pi_73237619
het is niet zo dat je RAM ineens andere dingen doet dan dat het voorheen gedaan heeft hoor.
  woensdag 30 september 2009 @ 11:58:52 #15
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_73237652
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:57 schreef Schenkstroop het volgende:
Je krijgt prima antwoorden. Als je nu eens uitlegt wat je wil?
  woensdag 30 september 2009 @ 12:02:13 #16
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_73237777
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:57 schreef Schenkstroop het volgende:
Wil je nou een oplossing of wat. We denken met je mee, graag of niet heur
  woensdag 30 september 2009 @ 12:07:11 #17
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_73237925
Nee mijn RAM is wel in orde voor zover ik weet. Ik vroeg me alleen af of julie heel toevallig wisten of Winrar op de een of andere manier toch heel paranoide bestanden checkt bij het inpakken. Maarja.. we kunnen hier alleen speculeren. Ja ik snap dat als je harddisk of Ram echt defect is dat je er weinig aan doet en dat Winrar weinig kan beginnen met bestanden die al beschadigd zijn aangereikt.

Of laat me het zo zeggen. Stel dat een draadje ergens een beetje defect is. En dat een bestand een tweede keer wel correct of juist niet correct wordt ingelezen en wordt gekopieerd naar RAM voor Winrar. Zijn er ergens beveilings-mechanismen in dat hele traject (niet perse van Winrar) die fouten voorkomen of kunnen waarnemen?

Ik bedenk me ineens dat NTFS iets met data beveiliging doet op de schijf zelf. maar weet niet of NTFS data verifieert met wat er naar RAM is gekopieerd. Ik weet ook niet of windows-explorer data verifieert dat hij van 1 schijf naar een ander schijf kopieert.
  woensdag 30 september 2009 @ 12:16:47 #18
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_73238173
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:07 schreef Schenkstroop het volgende:
Nee mijn RAM is wel in orde voor zover ik weet. Ik vroeg me alleen af of julie heel toevallig wisten of Winrar op de een of andere manier toch heel paranoide bestanden checkt bij het inpakken. Maarja.. we kunnen hier alleen speculeren. Ja ik snap dat als je harddisk of Ram echt defect is dat je er weinig aan doet en dat Winrar weinig kan beginnen met bestanden die al beschadigd zijn aangereikt.
Nee, ik weet precies hoe WinRar werkt en heb zelfs nog een keer een implementatie van zowel het Huffman als LZW algorithme mogen maken. Winrar checkt geen 2e keer of 'ie een bestand goed ingelezen heeft, omdat dat 0 nut heeft.
quote:
Of laat me het zo zeggen. Stel dat een draadje ergens een beetje defect is. En dat een bestand een tweede keer wel correct of juist niet correct wordt ingelezen en wordt gekopieerd naar RAM voor Winrar. Zijn er ergens beveilings-mechanismen in dat hele traject (niet perse van Winrar) die fouten voorkomen of kunnen waarnemen?
Je kunt gewoon met een MD5 of CRC32 programmatje een bestand 2 keer inlezen en aan de gegenereerde hash zien of beide keren hetzelfde over is gekomen. Maar over het algemeen gaat er geen draadje een "beetje" defect.
quote:
Ik bedenk me ineens dat NTFS iets met data beveiliging doet op de schijf zelf. maar weet niet of NTFS data verifieert met wat er naar RAM is gekopieerd. Ik weet ook niet of windows-explorer data verifieert dat hij van 1 schijf naar een ander schijf kopieert.
Nee en nee. Als een HD last heeft van omvallende bits merk je daar, tenzij het gebeurd in de boekhouding van het filesystem, helemaal niks van. Als dat een issue is voor je moet je met bijvoorbeeld RAID arrays gaan werken.
  woensdag 30 september 2009 @ 12:17:13 #19
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_73238185
Kijk, dat is al duidelijker. Maar het klinkt alsof je een probleem hebt dat je hiermee probeert te fixen. Kan je daar wat meer over vertellen?
  woensdag 30 september 2009 @ 12:19:21 #20
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_73238236
ben jij een software developer dan of een "thuis-developer"?
  woensdag 30 september 2009 @ 12:50:51 #21
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_73239135
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:19 schreef Schenkstroop het volgende:
ben jij een software developer dan of een "thuis-developer"?
Neem aan dat je het over mij hebt? Het is m'n werk en hoe dergelijke algorithmen werken is een onderdeel van m'n opleiding.
  woensdag 30 september 2009 @ 13:00:52 #22
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_73239394
Ja was voor catbert bedoeld. De reden dat ik dit wil weten is dat ik gewoon nieuwsgierig ben en afentoe paranoide. Het kan geen kwaad dacht ik om te weten hoe veilig data op je pc is. En hoe andere programmas met data en de integriteit van data omgaan. Met name Winrar dus.

@catbert: Maar als je alleen compressie-algoritmes bestudeert van programmas als Winrar. Dan weet je toch niet perse hoe een pc met data omgaat op schijf enzo?
  woensdag 30 september 2009 @ 13:30:40 #23
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_73240360
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:00 schreef Schenkstroop het volgende:
Ja was voor catbert bedoeld. De reden dat ik dit wil weten is dat ik gewoon nieuwsgierig ben en afentoe paranoide. Het kan geen kwaad dacht ik om te weten hoe veilig data op je pc is. En hoe andere programmas met data en de integriteit van data omgaan. Met name Winrar dus.
Als je iets veilig wilt stellen moet je gewoon back-uppen. Alles kan kapot, ook harddisks.
quote:
@catbert: Maar als je alleen compressie-algoritmes bestudeert van programmas als Winrar. Dan weet je toch niet perse hoe een pc met data omgaat op schijf enzo?
Hebben ook o.a. een eigen filesysteem geimplementeerd.
  woensdag 30 september 2009 @ 13:35:26 #24
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_73240487
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:30 schreef Catbert het volgende:

[..]

Als je iets veilig wilt stellen moet je gewoon back-uppen. Alles kan kapot, ook harddisks.
[..]

Hebben ook o.a. een eigen filesysteem geimplementeerd.
Oh das knap. Zeker libraries kopieren van het internet en je eigen naam erboven plakken
  woensdag 30 september 2009 @ 13:38:14 #25
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_73240584
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:35 schreef Schenkstroop het volgende:
Oh das knap. Zeker libraries kopieren van het internet en je eigen naam erboven plakken
Ja, want dat hebben docenten niet door. Maar als je graag denigrerende opmerkingen maakt om jezelf beter te voelen, ga je gang hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')