23 en 25 euro per uur? Waar gaat dat geld dan heen? Ik geloof zelfs nog niet eens dat iemand die in de thuiszorg werkt, het brutto bedrag krijgt.quote:Gemeentes betalen thuiszorgorganisaties onder de kostprijs. Dat blijkt uit onderzoek van zorgkoepelorganisatie ActiZ. Huishoudelijke hulp kost tussen de 23 en 25 euro per uur, maar gemeentes hebben er tussen de 15 en 23 euro per uur voor over. Dat heeft Aad Koster, directeur van ActiZ, gisteren in het Radio 1 Journaal gezegd.
Volgens Koster staan de ActiZ-leden er slecht voor doordat ze onderbetaald worden door gemeentes. "70 Procent van de organisaties die deze vorm van zorg bieden, draaien verlies. Dat loopt soms op in de miljoenen".
Koster spreekt van een "duivels dilemma" voor zorgverleners. Als ze ervoor kiezen om niet in te gaan op de te lage biedingen van gemeenten dan kunnen ze hun werknemers geen werk garanderen en zitten hun cliënten in onzekerheid, aldus Koster.
Ja, een tientje per maand ofzo.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:37 schreef SicSicSics het volgende:
Er is toch ook nog een eigen bijdrage aan de kant van de client? Of loop ik achter?
Vrouwen die in de thuiszorg werken hebben als voornaamste kwaliteit nu niet hun ondernemerschap.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:50 schreef Basp1 het volgende:
Zijn die thuiszorg organisaties dan zo slecht geregeld dat er meer dan 50% naar de organisatie moet.
Kunnen al die thuiszorg medewerkers dan niet gewoon als ZZP er gaan werken en dat volledige bedrag opstrijken?
veel werken al als zzp'er, en dan alsnog via de grote organisaties. vaak ook in net wat lagere functies en netto veel slechter betaald omdat ze verzekeringen zelf moeten regelen.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:50 schreef Basp1 het volgende:
Zijn die thuiszorg organisaties dan zo slecht geregeld dat er meer dan 50% naar de organisatie moet.
Kunnen al die thuiszorg medewerkers dan niet gewoon als ZZP er gaan werken en dat volledige bedrag opstrijken?
Je snapt niet over wat voor mensen we het hier hebben. We hebben het over veelal laagopgeleide, zeer "sociaal voelende", maar absoluut niet zakelijke types. Die kun je uitknijpen tot er niks meer te knijpen valt. Ik ben weleens op een bijeenkomst met dit soort dames geweest, en daar stelden er een aantal voor dat ze dan maar voor half geld ofzo aan de slag zouden gaan, omdat ze het zo zielig vonden voor die oudjes.quote:Op woensdag 30 september 2009 10:29 schreef Basp1 het volgende:
Je gaat toch niet als zzp'er tegen een minimumloon werken?
Mwah, het zit iets anders. Het geld hiervoor moet bij de overheid vandaan komen en door de vergrijzing is er gewoon niet meer geld dan dit. Bovendien is er met de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) marktwerking ingevoerd, waardoor deze organisaties tegen elkaar op moeten bieden. En we weten inmiddels allemaal waar marktwerking toe leidt: een slechter produkt en de enigen die er beter van worden zitten in het bestuur.quote:Knijpen die organisaties die onderneemsters in spe dan zo uit.
Het is, hoe gewaardeerd ook, toch relatief ongeschoold werk. Daar hoort nu eenmaal geen hoog salaris bij.quote:Op woensdag 30 september 2009 08:38 schreef Waterwereld het volgende:
23 en 25 euro per uur? Waar gaat dat geld dan heen? Ik geloof zelfs nog niet eens dat iemand die in de thuiszorg werkt, het brutto bedrag krijgt.
quote:Op woensdag 30 september 2009 10:39 schreef haatbaard het volgende:. En we weten inmiddels allemaal waar marktwerking toe leidt: een slechter produkt en de enigen die er beter van worden zitten in het bestuur.
Er is grote armoede onder de ondernemers in dit land. Mensen die 80+ uur per week werken en netto nog geen EUR1.500 pm overhouden. Het beeld vormt zich echter naar de uitzonderingen die in de Quote staan..quote:Op woensdag 30 september 2009 10:29 schreef Basp1 het volgende:
Je gaat toch niet als zzp'er tegen een minimumloon werken?
Nu betaal je je nog blauw, maar dan aan belkosten met de helpdesk. Omdat de betrouwbaarheid en kwaliteit van het produkt nogal eens te wensen overlaat, alsmede de administratieve afhandeling.quote:Op woensdag 30 september 2009 11:12 schreef Napalm het volgende:
Kom nou toch. Jij bent nog jong maar ik kan me nog goed herinneren hoe je vroeger 3 maanden moest wachten op een telefoonaansluiting bij staatmonopolist PTT Telecom. En vervolgens je blauw moest betalen. Dankzij de marktwerking ga je nu "bellend de winkel uit" ..
Waarom zou je de helpdesk moeten bellen? Ik heb de afgelopen 4 jaar welgezegd twee maal met de klantenservice gebeld; voor opzegging en voor een kwijtgeraakte code, beidne door mij geinitieerd... Maar ja, door de marktwerking kan je natuurlijk kiezen voor de allergoedkoopste pauperprovider met klote service maar blingbling telefoon. Je kan ook gewoon een goede provider nemen.. Dat is nu net de kracht van marktwerking..quote:Op woensdag 30 september 2009 11:21 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Nu betaal je je nog blauw, maar dan aan belkosten met de helpdesk. Omdat de betrouwbaarheid en kwaliteit van het produkt nogal eens te wensen overlaat, alsmede de administratieve afhandeling.
Het is de Gemeente die de uurtarieven kennelijk vrij kan bepalen.quote:Op woensdag 30 september 2009 10:39 schreef haatbaard het volgende:
Mwah, het zit iets anders. Het geld hiervoor moet bij de overheid vandaan komen en door de vergrijzing is er gewoon niet meer geld dan dit. Bovendien is er met de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning)
de opdrachtgever: de overheid.
Ja, da's voor alfahulpen, dat zijn een soort ZZP'ers. Maar die gaan er als het goed is allemaal weer uit, want dat systeem werkt ook voor geen meter. De meeste thuiszorgwerkers zijn geen alfahulpen, maar werken gewoon in dienst van een zorgstichting.quote:Op woensdag 30 september 2009 11:35 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Het is de Gemeente die de uurtarieven kennelijk vrij kan bepalen.
http://wmo.pgb.nl/
In Aalsmeer krijg zo'n alfahulp ¤ 18 en in een andere Gemeente slechts ¤ 12
Ja, en ondertussen wordt er bij elke verandering weer een beetje aan je salaris geknibbeld, weer een lagere schaal/periodiek etc. Tenminste, zo is het bij mijn zus gegaan.quote:Op woensdag 30 september 2009 12:08 schreef Sorella het volgende:
Een alpha hulp krijgt meer loon als iemand met een vast dienstverband maar ze moeten zelf de belasting betalen, zelf hun pensioen regelen en krijgen geen vakantiegeld en ik ben vast nog wel wat vergeten.
Hier moest/kon iedereen die geen vast contract had alpha hulp worden. Een jaar later moesten al de alpha hulpen weer aan een contract. In Januari komt er weer een reorganisatie zijn de roddels dus wie gaan er dan het eerste uit ? de gewezen alpha hulpen die misschien al 10 jaar als alpha werkte en aan een contract moesten wat nu tijdelijk is.
Vergis je niet in *de oudjes*. Die willen vaak geen hulpjes met een kleurtje omdat ze bang zijn dat die hun huis leeghalen.quote:Op woensdag 30 september 2009 11:40 schreef haatbaard het volgende:
Het zal er waarschijnlijk op termijn wel op neerkomen dat al die oudjes een "veegturk" van één of ander schoonmaakbedrijf over de vloer zullen krijgen. Iets wat ik overigens jaren geleden al voorspeld heb, maar wat destijds door de politiek nog ten stelligste werd ontkend. Dit soort zorg is gewoon niet meer te betalen door de vergrijzing en door het feit dat mensen steeds ouder worden met steeds meer gebreken.
"Veegturk" moet je niet al te letterlijk nemen. Dat kan net zo goed een veegpool of een veegtokkie zijn.quote:Op woensdag 30 september 2009 13:13 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Vergis je niet in *de oudjes*. Die willen vaak geen hulpjes met een kleurtje omdat ze bang zijn dat die hun huis leeghalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |