abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 september 2009 @ 22:08:30 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_73258294
Deze komt het dichtste bij mij in de buurt.

http://www.meertens.knaw.(...)tes.php?kloeke=G174p

Wel een aparte opname. Een man en een vrouw moeten minutenlang het (dialect)woord noemen bij dingen die getoond worden (door iemand van het Meertens Instituut?). Vervolgens wordt er gekeuveld over allerhande dingen van vroeger. .

Jammer dat er niet meer informatie bij staat, ben best benieuwd wanneer dit opgenomen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 30-09-2009 22:15:20 ]
  woensdag 30 september 2009 @ 22:14:58 #27
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_73258488
Bij het Meertens Instituut blijf ik aan J.J. Voskuil denken. Die heeft het in 'Het Bureau' ook over dit soort gesprekken die hij en zijn medewerkers voerden in heel Nederland. Alleen ging het hem dan niet om dialecten (dat was een andere afdeling van het Meertens Instituut), maar om volksgebruiken als het in een boom hangen van de nageboorte van een paard.
pi_73262256
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=i057p#

Ik praat zelf niet zo, en vond het altijd te plat, maar nu ik er niet meer woon vind ik het wél leuk om naar te luisteren. Ik ben er toch tussen opgegroeid natuurlijk.
En ik woon nu in Nijmegen en dat dialect vind ik echt verschrikkelijk.

edit: volgens mij hebben ze het over een ver familielid, ik hoorde mijn achternaam vallen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Noodly op 01-10-2009 00:10:52 ]
pi_73262634
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 00:01 schreef Noodly het volgende:
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=i057p#

Ik praat zelf niet zo, en vond het altijd te plat, maar nu ik er niet meer woon vind ik het wél leuk om naar te luisteren. Ik ben er toch tussen opgegroeid natuurlijk.
En ik woon nu in Nijmegen en dat dialect vind ik echt verschrikkelijk.

edit: volgens mij hebben ze het over een ver familielid, ik hoorde mijn achternaam vallen.
jammer dat er geen beeldmateriaal bij zit
Ik versta het wel
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_73264233
Interessant dat ze er Frans-Vlamingen bij betrokken hebben. Het Vlaams Gewest is evenwel teleurstellend vertegenwoordigd. De opnames komen wel uit de jaren zestig, maar zo moeilijk was het toch niet om langs te gaan bij dialectsprekers uit onze contreien? Er was toen nog geen deftige Vlaamse universiteit toen in België, dat is de reden denk ik. Dialect werd ook genegeerd als academisch onderwerp in Vlaanderen omwille van de taalstrijd.
Goed, mijn dialect is dus een variant van het Antwerps Brabants, uit het hinterland van de stad, meer precies uit Ekeren (Mariaburg, zelf woon ik in Ekeren Donk). Ik spreek, zoals de meesten, eigenlijk geen echt dialect meer zoals mijn grootouders (ik kan het wel spreken), eerder Tussentaal (mengtaal Brabants en Standaardnederlands).

Mijn avatar-bijschrift is trouwens gewoon West-Vlaams. Gesproken door de oudere generatie vrij onverstaanbaar taaltje.

[ Bericht 8% gewijzigd door karottetrekker op 01-10-2009 04:50:19 ]
pi_73264237
Lol, die man praat precies mijn vader na.
pi_73264239
Moet je die Amsterdammer horen praten. Opname 13, over z'n kroegie.
pi_73264243
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=K245p#

Dit staat het dichtste bij mijn dialect. Het Deurns (Antwerpen, niet Noord-Brabant) verschilt amper van het echte stadse Antwerps of het Ekers.

Hier kan je nog meer Antwerps horen: http://www.aentwaerps.be/
pi_73264257
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 04:06 schreef DrDentz het volgende:
Moet je die Amsterdammer horen praten. Opname 13, over z'n kroegie.
Prachtig. Mokums staat in mijn top tien van favoriete dialecten.
pi_73264274
Mijn overgrootmoeder (moeder van moeder van moeder) sprak dit: http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=K183p#

Pas laat achter gekomen dat ze de Nederlandse nationaliteit had.
pi_73264293
oeps
pi_73264298
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 08:01:16 #38
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_73264715
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=Q121p#

Nou zo erg als dat fragment ben ik nog net niet Zoeken ze zelfs een man uit die Fritz heet!
pi_73265038
Heel logisch dat bejaarden het gesprek voeren want die spreken nog dialect. Het dialect is aan het uitsterven, een heel simpel voorbeeld is het Fries, een paar woordjes Fries kunnen vele Friezen wel, maar echt goed spreken en schrijven dat zie bijna niet meer. Geldt ook voor mijn geboorteplaats, daar zie je het ook. Uitzondering is Urk, prachtige taal trouwens. Wel grappig om te zien dat er in sommmige gemeenten meerdere dialecten worden gesproken, in mijn gemeente 4 en dat klopt inderdaad.

[ Bericht 15% gewijzigd door GeorgKacher op 01-10-2009 08:47:42 ]
pi_73265305
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 08:37 schreef GeorgKacher het volgende:
Heel logisch dat bejaarden het gesprek voeren want die spreken nog dialect. Het dialect is aan het uitsterven, een heel simpel voorbeeld is het Fries, een paar woordjes Fries kunnen vele Friezen wel, maar echt goed spreken en schrijven dat zie bijna niet meer. Geldt ook voor mijn geboorteplaats, daar zie je het ook. Uitzondering is Urk, prachtige taal trouwens. Wel grappig om te zien dat er in sommmige gemeenten meerdere dialecten worden gesproken, in mijn gemeente 4 en dat klopt inderdaad.
Het Fries is nou juist geen "simpel voorbeeld", want het Fries is een taal op zich. Een vreselijke taal weliswaar, maat dat terzijde.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 10:41:56 #41
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_73267720
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 04:22 schreef karottetrekker het volgende:

[..]

Prachtig. Mokums staat in mijn top tien van favoriete dialecten.
Ik vind het echt enorm irritant klinken. Het komt zo enorm lomp over.

Wel leuke site zo met al die dialecten
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_73277062
Dat regionale talen uitsterven wordt al lang geroepen. Toch leven de meeste regionale talen nog. Een aantal daarvan zijn zelfs nog altijd springlevend. Zo springlevend dat ik ze onmogelijk bedreigd kan noemen. Veranderingen zijn er altijd geweest in de regionale talen. Zo lees je bijvoorbeeld in de diverse literatuur in het Maastrichts van 100-150 jaar geleden waarschuwingen tegen teveel overnemen van Franse woorden. Pas na de 1e wereldoorlog kom je dezelfde waarschuwing tegen voor de invloed van het Nederlands. Geheid zie je over 50 jaar dezelfde waarschuwingen tegen de invloed van het Engels op het Maastrichts. Dat is een normale zaak, een taal moet zich ontwikkelen.
pi_73277419
Talen evolueren, ook dialecten. Soms sterven dialecten uit, maar nieuwe taaltrends komen er wel bij (vaak met een dialectisch substratum). Ja, de dialectische variëteit vermindert steeds hoe meer mensen er geletterd zijn, blootgesteld worden aan mediainvloeden, zich meer verspreiden door het land, verstedelijken, enz...

[ Bericht 6% gewijzigd door karottetrekker op 01-10-2009 16:07:18 ]
pi_73288734
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat regionale talen uitsterven wordt al lang geroepen. Toch leven de meeste regionale talen nog. Een aantal daarvan zijn zelfs nog altijd springlevend. Zo springlevend dat ik ze onmogelijk bedreigd kan noemen.
Een knappe cirkelredenering. Nu nog een bron. Door msn/internet kom je op msn met je vriendje te pak -en-beet Heemskerk niet zo ver als je Fries gaat praten. Dus praat ongeveer 3 procent van de kindertjes in NL dialect. Als 3% van de kindertjes dialect spreekt dan kun je terecht stellen dat dialect uitsterft. Met wie moeten ze spreken? Zie http://static.rnw.nl/migr(...)3_dialect-redirected
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:09:02 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73289540
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat regionale talen uitsterven wordt al lang geroepen. Toch leven de meeste regionale talen nog. Een aantal daarvan zijn zelfs nog altijd springlevend. Zo springlevend dat ik ze onmogelijk bedreigd kan noemen. Veranderingen zijn er altijd geweest in de regionale talen. Zo lees je bijvoorbeeld in de diverse literatuur in het Maastrichts van 100-150 jaar geleden waarschuwingen tegen teveel overnemen van Franse woorden. Pas na de 1e wereldoorlog kom je dezelfde waarschuwing tegen voor de invloed van het Nederlands. Geheid zie je over 50 jaar dezelfde waarschuwingen tegen de invloed van het Engels op het Maastrichts. Dat is een normale zaak, een taal moet zich ontwikkelen.
Vroeger sprak iedereen dialect. En dat was overal in Nederlands anders. Ik ben gewoon in het Nederlands opgevoed en heb het dialect eigenlijk op straat geleerd. Ik kan alles goed verstaan maar spreek het niet echt helemaal zuiver. Mijn kinderen horen het niet thuis en ook niet op straat. Voor hen is het iets vreemds wat ze maar nauwelijks kunnen verstaan. Het sterft echt uit. We mogen al blij zijn als we het Nederlands kunnen behouden.

De enige regio's waar mensen hun kinderen nog massaal het dialect leren zijn denk ik Limburg, Zeeland, de Achterhoek. (En Friesland, maar dat is een taal)
The End Times are wild
pi_73289782
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vroeger sprak iedereen dialect. En dat was overal in Nederlands anders. Ik ben gewoon in het Nederlands opgevoed en heb het dialect eigenlijk op straat geleerd. Ik kan alles goed verstaan maar spreek het niet echt helemaal zuiver. Mijn kinderen horen het niet thuis en ook niet op straat. Voor hen is het iets vreemds wat ze maar nauwelijks kunnen verstaan. Het sterft echt uit. We mogen al blij zijn als we het Nederlands kunnen behouden.

De enige regio's waar mensen hun kinderen nog massaal het dialect leren zijn denk ik Limburg, Zeeland, de Achterhoek. (En Friesland, maar dat is een taal)
De Achterhoek ook niet echt hoor
You dream it, I live it.
pi_73289828
Dialect is gewoon sociaal geaccepteerd mompelen. Mensen die elkaars ongearticuleerde uitspraak gewend zijn en kunnen verstaan. Niet iets wat per se in stand gehouden zou moeten worden.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:16:39 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73289839
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:15 schreef Meddo het volgende:

[..]

De Achterhoek ook niet echt hoor
De mensen die ik ken wel. Maar die wonen dan ook in het achterste hoekje van de Achterhoek.
The End Times are wild
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:19:44 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73289972
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:16 schreef beeer het volgende:
Dialect is gewoon sociaal geaccepteerd mompelen. Mensen die elkaars ongearticuleerde uitspraak gewend zijn en kunnen verstaan. Niet iets wat per se in stand gehouden zou moeten worden.
Het is juist niet sociaal geaccepteerd en hoeft ook niet ongearticuleerd te zijn (in Brabant vaak wel trouwens). Maar voor hetzelfde geld was een ander dialect dan het dialect wat nu ABN is het standaardnederlands geworden.

Een dialect heeft alle eigenschappen van een taal in zich. In dialecten zijn sommige elementen (naamvallen, andere persoonsvormen, bepaalde sterke werkwoorden, woordgeslachten etc) juist sterker bewaard gebleven dan in het Nederlands. In dat opzicht dus een volwaardigere taal.
The End Times are wild
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:20:45 #50
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_73290009
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het echte pure dialect spreken sterft wel uit inderdaad. Maar mag toch hopen dat zaken als de zachte g niet uitsterven en iedereen goois praat
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')