Bronquote:Friet bakken als oplossing
De jeugdwerkloosheid is dramatisch hoog, vooral onder laag-opgeleiden. En dat terwijl de banen voor het oprapen liggen.
Crewlid, hostess of floormanager. De 116.000 jongeren die op dit moment werkloos thuiszitten, zouden eens moeten kijken bij lievelingsrestaurant McDonald’s, want daar liggen de banen voor het oprapen.
De regering maakte zich op Prinsjesdag, grote, heel grote zorgen over de jeugdwerkloosheid. Terecht zou je denken, want bijna 30 procent van alle werklozen zijn tussen de 15 en 24 jaar oud, waarvan de meesten ook nog eens laagopgeleid zijn of überhaupt geen diploma hebben.
Maar ondertussen is er nog werk zat. ‘Er is meer dan genoeg fulltime werk in bijvoorbeeld de zorg, detailhandel of bij fastfoodbedrijven. Ook voor laagopgeleiden’, bevestigt directeur Femke Rozendaal van Bijbanen.nl.
Zo staan bij drogisterij Kruidvat alleen al 403 vacatures open. Om over de duizenden vacatures in de schoonmaakbranche maar niet te spreken. En op mcdonalds.nl/werk struikel je over honderden vacatures in een van de 220 Nederlandse restaurants; van Hendrik-Ido-Ambacht tot Maastricht de Geusselt. Het enige wat je volgens Dirk van den Bogaart van McDonald’s Nederland nodig hebt, is een beetje enthousiasme. ‘Wij stellen geen eisen aan leeftijd en diploma’s.’ Maar toch komen ondanks de crisis maar weinig jongeren (of ouderen) achter de counter terecht.
‘Is daar zoveel werk dan? Dat wist ik niet’. Voor UWV-woordvoerder Jan Stalman gaat een wereld open als hij geconfronteerd wordt met het banenoverschot bij de fastfoodgigant. En dat terwijl de UWV werkzoekenden juist aan een baan zou moeten helpen.
‘Het is voor jongeren gewoon niet aantrekkelijk om er te werken. Niet voor niets heeft McDonald’s een verloop van bijna 100 procent’, constateert arbeidsmarktanalist Hans Hoekstra van Intelligence Group. ‘En ze zijn waarschijnlijk ook niet de best betalende organisatie.’
Het is inderdaad geen vetpot; als 18-jarige verdien je 3,86 per uur bruto . Dat is 636 euro per maand bij een fulltime baan. In een café of callcenter verdien je al snel het dubbele, en dan hoef je niet veertig uur per week te vragen of de klanten frietsaus bij hun menu willen. Om over de aanlokkelijkheid van zwartwerken of de criminaliteit nog maar te zwijgen.
UWV heeft geen overzicht van alle vacatures
Voorzitter Jeroen de Glas van FNV Jong staat dan ook niet raar te kijken dat de vacatures onvervuld blijven. ‘Het salaris moet gewoon omhoog.’ Hij vindt het oneerlijk dat jongeren pas vanaf hun 23e als volwassene worden gezien en voor die tijd onder het minimumjeugdloon vallen. ‘Als 18-jarige ben je verantwoordelijk voor al je handelingen, maar op je 23e krijg je pas het minimumloon, dat kan natuurlijk niet.’
Mede daardoor komen bedrijven als Kruidvat om in de vacatures. Deels doordat de vmbo’ers notoire jobhoppers zijn. Maar vooral omdat ze zich te goed voelen om friet te bakken of inlegkruisjes te verkopen. Dat bevestigt ook Rozendaal na onderzoek onder 4.000 jongeren. ‘Jongeren zijn tegenwoordig heel kieskeurig en kritisch, zelfs tijdens de crisis.’
McDonald’s Nederland vindt ondanks de vele openstaande vacatures niet dat er een probleem is en spreekt liever over ‘een uitdaging’. De organisatie startte een loyaliteitsprogramma om medewerkers langer aan zich te binden en biedt laagopgeleiden een intern opleidingsprogramma om het ooit tot filiaalmanager te schoppen.
Eigenlijk zou de oplossing simpel moeten zijn. De 116.000 jeugdwerklozen met een uitkering melden zich (net zoals de 274.000 andere werkelozen) bij het UWV Werkbedrijf op zoek naar werk. Daar worden ze geholpen bij hun zoektocht. Na een half jaar uitkering moeten ze een baan onder hun niveau accepteren en na twaalf maanden elke baan.
Maar dat zal nooit een baan bij McDonald’s zijn. ‘Wij melden onze vacatures niet bij het UWV en kiezen voor een internetcampagne’, zegt Van den Bogaart.
Hetzelfde geldt voor Kruidvat of Albert Heijn, want volgens Frank Bartels van het UWV krijgt zijn organisatie maar ongeveer eenderde van de Nederlandse vacatures binnen. ‘Wij zouden ook wel een overzicht van alle vacatures willen hebben, maar dat is er dus niet.’ En als er geen overzicht is, kun je mensen moeilijk verplichten om frieten te bakken.
Precies, en daar zit een gigantisch probleem en moet grof in geïnvesteerd worden. Het UWV komt nu waarschijnlijk om in 't werk (verwerken aanvragen werkzoekenden) en dan gaan dit soort contacten met bedrijven er 't eerst aan.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:43 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik begrijp heel goed waarom bedrijven hun vacatures niet (meer) aanmelden bij het UWV. Ik heb in het verleden zelf die fout gemaakt. Ze verdiepen zich niet in de aard van het werk en sturen de grootste randdebielen naar je toe. Een kreupel persoon voor bedieningswerk in de horeca bijvoorbeeld, of iemand voor de ochtenduren terwijl je duidelijk hebt aangegeven dat je mensen zoekt voor de middag en avond. Wat mij betreft wordt het UWV opgedoekt.
Jij koopt toch die euroknaller ipv dat je voor 25Euri+ gaat eten in het restaurant ernaast?quote:Op woensdag 30 september 2009 12:14 schreef Marble het volgende:
Sorry hoor, maar 3,86 bruto per uur? Dat is toch gewoon moderne slavernij? Gaat er bij die brainiacs van een McDonald's-managers zelf dan ook niet eens een lampje branden dat dat misschien de reden is waarom ze nog geen hond kunnen vinden die quarter pounders voor ze in elkaar wil metselen?
Waarom? Bedrijven willen niet met deze bureaucratische kolos werken en zetten wel een advertentie in de krant. En serieuze werkzoekenden willen ook niets met het UWV te maken hebben. Die inschrijving is enkel voor de vorm en de uitkering..quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:45 schreef PietjePuk007 het volgende:
Precies, en daar zit een gigantisch probleem en moet grof in geïnvesteerd worden.
En dat moeten we waar als feit accepterenquote:Op woensdag 30 september 2009 12:42 schreef Napalm het volgende:
Waarom? Bedrijven willen niet met deze bureaucratische kolos werken en zetten wel een advertentie in de krant. En serieuze werkzoekenden willen ook niets met het UWV te maken hebben. Die inschrijving is enkel voor de vorm en de uitkering..
Dus opheffen. Niet , zoals jij zegt, "grof investeren..quote:Op woensdag 30 september 2009 13:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
En dat moeten we waar als feit accepteren? Je betaalt wel iedere maand mee aan die 'vorm'.
Neen, niet helemaal, kijk, jeugd die bij voorbaat kansloos is gaat er toch niet op af, maar je moet wel in staat zijn om de mensen met inzet perspectief te bieden, en dat is een volledig ontbrekende factor, je kunt dan wel mensen blijven aanspreken op hun eigen verantwoording, maar dat gros dat in zulke situaties zit heeft nooit veel meer uitzicht dan 0.75 modaal, met een baan zonder enig perspectief.quote:Op woensdag 30 september 2009 13:23 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dus opheffen. Niet , zoals jij zegt, "grof investeren..
Induitsland verdienen volwassen mannen 3 euro per uur.quote:Op woensdag 30 september 2009 12:44 schreef PLAE@ het volgende:
3 Euro is wel heel erg zielig.
Al heb ik me op m'n 15e / 16e uitgesloofd voor 4 gulden per uur in de horeca.
Leuke tijd enzo hoor, maar het is wel idioot weinig, ook voor die leeftijd.
Bronquote:Banenmarkt? Waar zijn de werkgevers?
Wat is een banenbeurs zonder werkgevers? Een beurs met heel veel uitzendbureaus en gefrustreerde werkzoekenden.
Kansen. De landelijke banenmarkt van UWV Werkbedrijf zou er volgens zijn website bol van moeten staan. ‘Voor zowel werknemers als werkgevers geldt: schep en pak kansen die er ondanks de economische situatie zijn’, aldus de UWV-site.
Suzanne Ingenhoven (30), die in Amsterdam is afgekomen op de banenmarkt voor ‘zakelijke dienstverlening, overheid en onderwijs’ trekt haar conclusie echter al na vijf minuten: ‘Ik zie alleen maar uitzendbureaus en callcenters. Bellen heb ik in mijn studententijd gedaan, dat ga ik nu écht niet meer doen.’
Hoewel de werkzoekenden het Amsterdamse Werkplein blijven binnenstromen, wordt het al snel pijnlijk duidelijk: veel werkgevers laten het donderdag afweten. De uitzenders moeten de vacatures maar proberen op te vullen.
Afgezegd
UWV-werkcoach Henny Goedemans zucht. ‘U bent op zoek naar de stand van Carevision? Nee, dat bedrijf heeft afgezegd.’ Ook andere bedrijven hebben het volgens hem op het laatste moment laten afweten. ‘Wat je hier ziet was niet onze doelstelling, hoor. We hebben zo’n beetje alle Amsterdamse bedrijven benaderd, maar je merkt toch dat ze liever een uitzendbureau inschakelen. Ze kijken in deze tijd de kat uit de boom.’
Dit is slecht nieuws voor Suzanne van Zonen (30). ‘Ik ben net twee weken werkloos. Van mijn UWV-werkcoach kreeg ik te horen dat ik eerst zélf op zoek moet naar een baan voordat ik me bij allerlei uitzendbureau inschrijf. Maar ja, waar zijn dan nu de werkgevers?’
De werkzoekenden die een baan als telemarketeer willen binnenhalen, konden zowat als enige opgelucht ademhalen. Callcenter Annie Connect en Claire Drabbe van uitzender Telemployment kunnen nog heel wat telemarketeers gebruiken. Maar hoewel de mensen staan te dringen voor haar standje is het volgens Drabbe ‘enorm moeilijk’ om mensen te vinden. ‘Niet iedereen kán en wil dit werk doen.’
Ook GSMWeb heeft het als een van de weinige niet-uizenders of callcenters, druk. De reden dat zij op de UWV-beurs staan? Medewerker Sade Sulkers: ‘Och, zo’n banenbeurs leek ons wel eens leuk. Nog nooit gedaan dit. En deze was gratis.’
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |