abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73215990
quote:
Veteraan met trauma in cel

Veteraan met trauma in cel door Jolande van der Graaf
LEEUWARDEN - Een getraumatiseerde Bosnië-veteraan blijkt afgelopen voorjaar door toedoen van zijn eigen advocaat door een zwaar bewapend arrestatieteam te zijn opgepakt en in de cel te zijn beland.

Letselschadeadvocaat C. de Vos die oud-militair Wilfred H. (37) destijds via de Palsgroep bijstond in een procedure om een schadeclaim van Defensie, gaf de veteraan op 19 mei bij de politie aan. Dit nadat H. die dag in een telefoongesprek met zijn raadsman had gedreigd om een bomaanslag op het ministerie van Defensie te plegen als zijn zaak niet naar tevredenheid zou worden afgehandeld.

De Vos belde daarop de politie. Nog diezelfde avond vielen een arrestatieteam en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie de woning van de ex-militair in Leeuwarden binnen en werd de man geboeid en geblinddoekt afgevoerd. In het huis van H. werden geen wapens of explosieven gevonden. De veteraan zit nog altijd in voorarrest en moet dinsdag voor de rechter verschijnen op verdenking van dreigen met een terroristisch misdrijf.

Schandalig

De Bossche strafrechtadvocaat Arthur van der Biezen, die de opgepakte oud-militair nu bijstaat, noemt het handelen van de letselschadeadvocaat schandalig. "De Vos lapt zijn eigen cliënt erbij terwijl hij weet dat de man een oorlogstrauma heeft. Die advocaat had niet de politie, maar de crisishulpverlening moeten bellen."

Wilfred H. zelf noemt zijn actie erg dom en spreekt van een wanhoopsdaad. "Ik had nooit de intentie om echt iets te doen, ik had zelfs geen stukje vuurwerk in huis. Ik wilde dat ik eindelijk serieus werd genomen en dat Defensie inziet dat zij haar zorgplicht naar mij en andere veteranen verzaakt." Letselschadeadvocaat De Vos wil niets kwijt. "Vanwege mijn beroepsgeheim kan ik geen commentaar geven."

H. was in 1993 en 1994 gelegerd in Bosnië. Volgens Moorlag werd hij daar een week door de Serviërs gegijzeld en was hij getuige van gruwelijke oorlogsmisdrijven. "Hij kreeg wapens tegen het hoofd gezet, moest toekijken hoe een moeder en haar kind werden geëxecuteerd en zag verder onder meer hoe een militaire colonne een jongetje doodreed en niet stopte." De ouders van H. zeggen dat hun zoon psychisch ziek terugkwam.
http://www.telegraaf.nl/b(...)in_cel__.html?p=36,3

Ik vraag me af, een advocaat heeft toch beroepsgeheim? Mag hij dit dan wel zomaar melden bij de politie? IS dat geen schending van het beroepsgeheim?

En is het dan niet een beetje raar dat hij daarna vanwege zijn beroepsgeheim geen commentaar wil geven?

[ Bericht 2% gewijzigd door Snapcount2 op 29-09-2009 17:40:21 (Bron toegevoegd...) ]
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:41:29 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73216067
Staatveiligheid komt in het geding met zo'n bommelding.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73216155
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:41 schreef error_404 het volgende:
Staatveiligheid komt in het geding met zo'n bommelding.
Dus dan mag de advocaat zelf maar bepalen dat hij zijn beroepsgeheim schendt? Dan stelt het beroepsgeheim ook niet zo heel veel voor.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_73216216
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:44 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dus dan mag de advocaat zelf maar bepalen dat hij zijn beroepsgeheim schendt? Dan stelt het beroepsgeheim ook niet zo heel veel voor.
Er zijn altijd afwegingen (geldt ook voor doktoren, trouwens) waarbij je kunt denken dat het beter is om je beroepsgeheim te schenden. Dat wil niet zeggen dat het verder niets voorstelt.

Als een cliënt of patiënt vindt dat z'n belangen zwaarder wegen dan de redenen waarvoor het beroepsgeheim is geschonden, kan 'ie naar de rechter stappen en die bepaalt dan wel of het juist was of niet.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_73216371
Beroepsgeheim gaat toch alleen over dingen die je gadaan hebt? Als je zegt, 'ik ga morgen mijn moeder vermoorden' en de advocaat denkt dat het serieus is, moet hij dat gewoon bij de politie melden dacht ik.
pi_73216462
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:53 schreef Tja..1986 het volgende:
Beroepsgeheim gaat toch alleen over dingen die je gadaan hebt? Als je zegt, 'ik ga morgen mijn moeder vermoorden' en de advocaat denkt dat het serieus is, moet hij dat gewoon bij de politie melden dacht ik.
Ik dacht altijd dat beroepsgeheim sloeg op alle conversaties tussen client en advocaat.
pi_73216496
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:55 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat beroepsgeheim sloeg op alle conversaties tussen client en advocaat.
Een advocaat kan altijd de afweging maken dat bepaalde belangen zwaarder wegen. (en dat doet men echt niet zomaar... dat kan de advocaat behoorlijke problemen opleveren)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_73216651
jezus waar gaat dit over, natuurlijk moet hij dat melden. Als hij het niet had gemeld en later uit onderzoek komt eruit dat de advocaat hier van wist, maar niks mee heeft gedaan. En er is een bom ontploft. dan krijg je de omgekeerde discussie...
pi_73217524
Als een client aankondigt een ingrijpend strafbaar feit te zullen gaan plegen, ontslaat dat de advocaat van zijn beroepsgeheim. Ik meen mij vaag te herinneren dat laatst eens gehoord of gelezen te hebben maar vraag me niet wat of waar precies.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_73217798
Okee, duidelijk verhaal. Klinkt op zich ook logisch, ik vroeg me af hoe het beroepsgeheim zou gelden in het geval zoals beschreven in de openingspost.
pi_73219609
In dit soort gevallen dient het advies van de deken worden gevraagd, de persoon die toeziet op een goede en professionele uitoefening van het beroep van advocaat. Aangezien hij degene is die eventueel dit soort zaken vervolgt (tuchtrecht) kan hij er ook advies over geven.

Daarbij zal een advocaat zelf ook niet graag in een dergelijke situatie komen te zitten. Stel, je behandelt een strafzaak waarbij je cliënt aankondigt dat hij een getuige van de officier van justitie zal vermoorden. Hoewel je je morele plicht als mens wil vervullen, weet je dat je je hele imago als goede advocaat (en dus waarschijnlijk ook je carriere) naar de klote helpt door je beroepsgeheim te doorbreken, al heeft de deken dat aangeraden.

Aangezien in het artikel niet duidelijk staat wat er precies is gezegd, kan het best zo zijn dat de advocaat zich dusdanig moreel verplicht voelde om naar de politie te gaan om het beroepsgeheim te doorbreken.

Als de man had gezegd
quote:
Als mijn zaak niet goed wordt afgehandeld blaas ik het kantoor van defensie wel op of zo
zal het wellicht anders liggen dan dat hij zegt
quote:
Als er ook nog maar iets misgaat in mijn zaak loop ik vanmiddag met mijn koffertje om kwart over twee het gebouw binnen via de nooddeur aan de zuidkant. Deze mag eigenlijk niet openstaan, maar aangezien er daar mensen rookpauze houden wordt hij wel open gelaten.. Daarna ga ik naar de derde verdieping via de trap achter in de hal en maak ik dat ik wegkom. Kijk vanavond naar het nieuws! Doei!

[ Bericht 35% gewijzigd door Bartaz op 29-09-2009 20:00:49 ]
  woensdag 30 september 2009 @ 17:22:47 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_73248363
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:46 schreef Bartaz het volgende:
In dit soort gevallen dient het advies van de deken worden gevraagd, de persoon die toeziet op een goede en professionele uitoefening van het beroep van advocaat. Aangezien hij degene is die eventueel dit soort zaken vervolgt (tuchtrecht) kan hij er ook advies over geven.

Daarbij zal een advocaat zelf ook niet graag in een dergelijke situatie komen te zitten. Stel, je behandelt een strafzaak waarbij je cliënt aankondigt dat hij een getuige van de officier van justitie zal vermoorden. Hoewel je je morele plicht als mens wil vervullen, weet je dat je je hele imago als goede advocaat (en dus waarschijnlijk ook je carriere) naar de klote helpt door je beroepsgeheim te doorbreken, al heeft de deken dat aangeraden.

Aangezien in het artikel niet duidelijk staat wat er precies is gezegd, kan het best zo zijn dat de advocaat zich dusdanig moreel verplicht voelde om naar de politie te gaan om het beroepsgeheim te doorbreken.

Als de man had gezegd
[..]

zal het wellicht anders liggen dan dat hij zegt
[..]

Die deken, die zocht ik idd... Die persoon kan een advocaat toestemming geven om zijn geheimhoudingsplicht naast zich neer te leggen in een specifiek geval.

Zonder overleg kan het zijn dat de advocaat gewoon van het tablau word gewipt. Of hij nu een aanslag oid voorkomt is dan niet van belang. Hoewel hij natuurlijk dan altijd voor verzachtende omstandigeheden kan pleiten

advocaten die praten...net zo'n BIG No-NO als artsen die praten
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_73252107
quote:
Op woensdag 30 september 2009 17:22 schreef klusfoobje het volgende:

[..]
advocaten die praten...net zo'n BIG No-NO als artsen die praten
Niet dat ik stelling wil nemen hierin, maar als je je verplaatst in de advocaat kun je het je vast wel voorstellen. Zou jij, omdat er een 'regeltje' is de levens van tientallen, zoniet honderden mensen op het spel zetten? Een advocaat is een mens, die ook moreel gevoel heeft, net als iedereen. (Al is het natuurlijk tof om aan de borreltafel even advocaten onder de tafel te schoffelen omdat ze grof, oneerlijk, vervelend, duur en zonder enig geweten zijn...)

Daarbij: nu spreekt het land schande over een advocaat die een van zijn beroepsregels doorbreekt, hoe zou iedereen reageren als de aanslag daadwerkelijk was gebeurd met een aantal doden en de advocaat dat had kunnen voorkomen?

Nogmaals, ik verdedig niet mijn eigen mening, maar ik verdedig wel dat het voorstelbaar is dat de advocaat zijn morele plicht zwaarder voelde drukken dan de geheimhoudingsovereenkomst.
pi_73256449
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:22 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Daarbij: nu spreekt het land schande over een advocaat die een van zijn beroepsregels doorbreekt,
[...]
Nou het hele land, ik hoor hier niemand over klagen hoor. Ja, de nieuwe advocaat van die man, maar die kan natuurlijk ook niet andes. Die moet die man verdedigen en alles wat afzwakken, dus die is feitelijk wel verplicht om de oude advocaat af te zeiken.
Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad!
pi_73278047
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:19 schreef Psycho_dad het volgende:

[..]

Nou het hele land, ik hoor hier niemand over klagen hoor. Ja, de nieuwe advocaat van die man, maar die kan natuurlijk ook niet andes. Die moet die man verdedigen en alles wat afzwakken, dus die is feitelijk wel verplicht om de oude advocaat af te zeiken.
Inderdaad wat overdreven, maar ik doelde op personen als klusfoobje...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')