abonnement Unibet Coolblue
pi_73208586
Hallo allemaal,

Ik heb nav een situatie een aantal vragen voor jullie. Woensdagavond viel de uitlaat van de auto van een vriendin. Zij zou donderdagavond op vakantie gaan met haar vriend, en heeft dus donderdagochtend vroeg garages gebeld om te kijken waar hij het snelst gerepareerd kon worden.

Uiteindelijk heeft ze een garage uitgezocht waarbij de eigenaar haar garandeerde dat het die dag in principe zou lukken. Prima, zij er naartoe, auto ingeleverd en afwachten maar. Ze werd op een gegeven moment gebeld, dat de reparatie 312 euro zou kosten. Uiteindelijk is ze hier mee akkoord gegaan.

Even later werd ze gebeld dat de garage vergeten was de katalysator in de lijst op te nemen, die moest ook vervangen worden. Totale kosten nu: 584 euro. Schoorvoetend besloot ze weer dat het dan maar moest, al baalde ze natuurlijk steeds meer. De garagehouder verzekerde haar dat de spullen besteld waren en dezelfde dag geleverd zouden worden, dus dat het allemaal goed zou komen.

Nog wat later begon het gedonder pas echt. Ze werd gebeld dat de katalysator die geleverd was niet goed was, en de auto dus niet donderdag af zou komen. Aangezien de auto eerst nog reed, en de uitlaat wel vervangen was, wilde ze dus de auto meenemen en die katalysator later vervangen. Helaas volgde het verhaal van de garage dat de auto al helemaal uit elkaar lag, en dat dus niet mogelijk was.

Met veel moeite hebben zij uiteindelijk een vervangende auto kunnen regelen, tegen meerkosten natuurlijk. Gelukkig zou de auto maandag klaarstaan.

Gisteren is ze dus naar de garage gegaan. En daar kreeg ze opeens een rekening voorgeschoteld van bijna 700 euro. Bleek dat de prijzen die de garage genoemd had exclusief btw waren! Dat is niet genoemd in het telefoongesprek. De auto kreeg ze niet mee behalve wanneer ze direct zou betalen. En tsja, die extra 120 euro was niet van haar spaarrekening gehaald, dus dan zou ze in een keer geen geld meer hebben. Maar de auto mocht niet mee. Uiteindelijk is ze zonder auto weggegaan, maar ze voelde zich behoorlijk genaaid. Om wat extra info in te winnen is ze met de garage gaan bellen waar ze normaal heengaat en waar de auto APK gekeurd is. Die zeiden dat de prijzzen in principe kloppen voor wat er vervangen is, maar dat zeker de katalysator(hij is 2 maanden geleden gekeurd) niet aan vervanging toe kon zijn: die was nog zo goed als nieuw. Verder zeiden zij dat prijzen inclusief btw genoemd moeten worden, tenzij expliciet vermeld.

Mijn vragen(graag onderbouwde antwoorden met wetsartikelen ):

1. Mag de garage prijzen opgeven zonder btw, zonder dit te melden?
2. Als ze de evrklaring heeft van de andere garage dat de katalysator niet vervangen hoefde te worden, kan ze hier dan nog iets mee qua schadevergoeding oid?
3. Mag de garage haar auto vasthouden zolang het conflict duurt?

De garage is BOVAG aangesloten.

Bij voorbaat dank!
pi_73208643
Prijzen zijn meestal ex btw bij garages?
  Forum Admin dinsdag 29 september 2009 @ 13:35:08 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_73208646
Dit is wel een beetje de werkwijze van een hoop garagebedrijven helaas. Leg het eens voor aan de BOVAG?
pi_73208711
Ze gaat het soieso voorleggen aan de BOVAG, maar ze wilde toch graag wat informatie vooraf:)
  Milf dinsdag 29 september 2009 @ 13:37:58 #5
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_73208727
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:35 schreef kiekert het volgende:
Prijzen zijn meestal ex btw bij garages?
Als ik vraag wat het kost dan wil ik weten wat het kost. En niet achteraf lopen zeiken om BTW want dat betaal ik dan echt niet. Tenzij dus expliciet is is vermeld dat dit ex BTW is. .
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_73208765
Mijn vorige auto is ook zo vaak behandeld bij de garage, en bij mij zijn altijd gewoon de volledig te betalen bedragen genoemd. Lijkt mij ook dat dat zo moet.
pi_73208774
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef nikky het volgende:

[..]

Als ik vraag wat het kost dan wil ik weten wat het kost. En niet achteraf lopen zeiken om BTW want dat betaal ik dan echt niet. Tenzij dus expliciet is is vermeld dat dit ex BTW is. .
Dat was inderdaad ook haar punt. De garage is het hier niet mee eens, vandaar dat ik vroeg naar de wetsartikelen
  dinsdag 29 september 2009 @ 13:44:42 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73208906
Bijzonder dat ze (nog) bij de Bovag aangesloten zijn.
De auto vasthouden mag iig niet, daar de nodige info over te vinden (ff zoeken)
Bedragen mogen in principe zonder btw genoemd worden, maar het is wel gebruikelijk dat dit vermeld wordt wordt (let op: gebruikelijk...)
Reparaties waarvoor zij geen opdracht heeft gegeven en die toch worden uitgevoerd, hoeft ze niet te betalen. Heeft ze ingestemd met de reparatie, dan heeft ze (in principe) pech en zal ze toch moeten betalen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73209007
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:44 schreef error_404 het volgende:
Bedragen mogen in principe zonder btw genoemd worden, maar het is wel gebruikelijk dat dit vermeld wordt wordt (let op: gebruikelijk...)
Blij levering aan particulieren is het natuurlijk absurd om dit zonder BTW te offreren.
pi_73209055
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:48 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Blij levering aan particulieren is het natuurlijk absurd om dit zonder BTW te offreren.
Ik kan zo 1,2,3 niet zo snel de juiste artikelen vinden, maar naar mijn weten is dat zelfs verplicht.
  dinsdag 29 september 2009 @ 13:52:18 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73209130
quote:
Bleek dat de prijzen die de garage genoemd had exclusief btw waren!
Voor zover ik weet is dit niet toegestaan bij particulieren. Genoemde prijzen zijn incl. BTW, tenzij anders aangegeven.
censuur :O
pi_73209317
Woord tegen woord... succes de garagehouder vraagt wel even een monteur om het gesprek te bevestigen...
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:07:48 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73209540
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is dit niet toegestaan bij particulieren. Genoemde prijzen zijn incl. BTW, tenzij anders aangegeven.
Nee hoor, is ook zeker geen wetsartikel van. Het gaat bij dit soort dingen om hoe gebruikelijk het is. In de supermarkt betaal je altijd inclusief btw, omdat zij in hoofdzaak met particulieren zaken doen. Bij andere bedrijven is dit niet zo vanzelfsprekend, zoals garagehouders. Veel garagehouders doen zaken met bedrijven, dus is de ex-btw prijs veel normaler.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73209911
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:07 schreef error_404 het volgende:
Veel garagehouders doen zaken met bedrijven, dus is de ex-btw prijs veel normaler.
Lol wut? Hun voornaamste bron van inkomsten zijn particulieren die hun auto daar heenbrengen?
pi_73209971
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:07 schreef error_404 het volgende:

[..]

Nee hoor, is ook zeker geen wetsartikel van. Het gaat bij dit soort dingen om hoe gebruikelijk het is. In de supermarkt betaal je altijd inclusief btw, omdat zij in hoofdzaak met particulieren zaken doen. Bij andere bedrijven is dit niet zo vanzelfsprekend, zoals garagehouders. Veel garagehouders doen zaken met bedrijven, dus is de ex-btw prijs veel normaler.
Het is dat ik er niets over kan vinden, maar ik durf er geld op te zetten dat dit zeker niet zomaar mag. Dat is me op ooit op school gewerkt en is me op mijn werk ook verteld. En als de prijs zonder BTW genoemd wordt moet dit op zijn minst duidelijk aangegeven worden.
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:34:05 #16
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73210360
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:19 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Lol wut? Hun voornaamste bron van inkomsten zijn particulieren die hun auto daar heenbrengen?
Euhm, nee... een groot deel van de auto's die regelmatig onderhoud nodig heeft / krijgt, is een bedrijfsauto. Dat hoeft dus niet een aftandse witte bus te zijn, maar kan ook gewoon een leasebak of whatever zijn.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73211141
Ik zie niet in wat daar mee te maken heeft. Een garagehouder weet toch met wie hij te maken heeft? Een particulier, geen leasemaatschappij.

En de BTW is natuurlijk binnen enkele seconden grofweg te berekenen. Doe er 20 procent bij voor het gemak (dat is binnenkort toch realiteit) en het scheelt je een hoop boze klanten. Dit is gewoon pure luiheid.
pi_73214164
Er staat me iets bij dat een van de genoemde prijs 10% afgeweken mag worden?
pi_73214194
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 16:37 schreef davo1979 het volgende:
Er staat me iets bij dat een van de genoemde prijs 10% afgeweken mag worden?
In het algemeen, bij een offerte of hoe bedoel je?
pi_73214236
Als ik een offerte vraag, dan ga ik er niet vanuit dat de prijs na levering ineens tien procent hoger is. Daarom vraag ik geen offertes, om alsnog met een verkeerde prijs opgescheept lijkt te zitten. Derhalve ben ik benieuwd naar een bron.
pi_73221597
Nou ik heb ooit weleens een kleppel horen rinkelen. Als je iets laat maken en je vraagt naar de prijs zeg die is 500 euro. Dan kunnen ze je niet achteraf meer rekenen dan 550 euro. In ts zijn verhaal gaat het eerst over een bedrag van 300 euro later bij de kassa is het ineene 700 euro.
pi_73221865
Bedrijven zijn verplicht om aan particulieren prijzen te offreren inclusief btw, of om in ieder geval duidelijk te vermelden dat er nog btw bij komt. Maar ja, zie maar eens te bewijzen dat dat in het telefoongesprek niet zo gezegd is.

De garage mag de auto vasthouden tot de reparatie betaald is. Dat heet retentierecht.
pi_73223645
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:55 schreef k_man het volgende:

De garage mag de auto vasthouden tot de reparatie betaald is. Dat heet retentierecht.
Ook als er een geschil is mbt de prijs van de reparatie?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_73227124
Ik heb trouwens dit even gevonden over die 10%

http://www.consuwijzer.nl(...)rage_Wat_kan_ik_doen

Brengt u uw auto naar een garage? Dan wilt u dat de garage uw auto repareert. Als u niet tevreden bent over het resultaat van de reparatie, dan kunt u de garage hier op aanspreken.

Wat kunt u doen?
Bel de garage of ga er heen. Vraag of ze een oplossing hebben voor uw klacht. Of stel zelf een oplossing voor. Kunt u samen het probleem niet oplossen? Stuur dan een brief naar de garage. Doe dit in ieder geval binnen twee maanden nadat de klacht is ontstaan. Schrijf in de brief uw klacht en wanneer u een oplossing wilt voor het probleem. Bijvoorbeeld binnen vier weken. Heeft de garage het probleem daarna nog steeds niet opgelost? Dan kunt u met uw klacht naar de Geschillencommissie Voertuigen gaan. Dat kan alleen als de garage registreerd is bij De Geschillencommissie. Of als de garage is aangesloten bij de brancheorganisatie BOVAG. Let op

Wilt u met uw klacht naar De Geschillencommissie gaan? Dan moet u dit doen binnen drie maanden nadat u de brief naar de garage hebt gestuurd.

Is de garage niet aangesloten bij de brancheorganisatie BOVAG en niet registreerd bij De Geschillencommissie? In dat geval kunt u alleen nog naar de rechter gaan. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u het beste eerst uitzoeken hoeveel het kost om naar de rechter te gaan. Probeer klachten te voorkomen
Tip 1
Spreek van tevoren met de garage af wat ze moeten repareren. En vraag wat de reparatie ongeveer gaat kosten. Doet u dit niet? Dan is het moeilijk om achteraf te klagen over de reparatie en over de kosten.

Tip 2
Hebt u van tevoren met de garage een prijs afgesproken? Dan mag de garage maximaal 10% van deze prijs afwijken. Als tijdens de reparatie blijkt dat de kosten hoger worden, dan moet de garage eerst contact met u opnemen.


Wat staat er in de wet?
Volgens de wet hebben garages een 'resultaatsverplichting'. Dat betekent dat ze verplicht zijn om voor een goed eindresultaat te zorgen. Ze moeten dus een auto goed repareren. Als u niet tevreden bent over de reparatie, dan mag u de garage hier op aanspreken.
pi_73229635
Je vriendin heeft alreeds toestemming gegeven voor de reparatie inc. kat. De prijzen zijn conform wat normaal hiervoor betaald moet worden. Aangezien er geen papieren offerte is is het vrij lastig aan te tonen dat de garagehouder precies gezegd heeft.

Als ze het niet vertrouwde had ze kat ergens anders moeten brengen voor een second opinion, maar dan voordat toestemming is gegeven, ipv achteraf mauwen.

Waarschijnlijk was de kat niet helemaal 100% na het afbreken van de pijp en is ie vervangen, om te voorkomen dat je over een week weer terugkomt met een afgebroken pijp.
.
pi_73232187
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:41 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ook als er een geschil is mbt de prijs van de reparatie?
Ja, niet "ook dan", maar "juist dan".

Immers, als er geen verschil van mening is over de prijs, dan wordt de rekening wel gewoon betaald en is het inroepen van een retentierecht niet aan de orde.
pi_73232210
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:48 schreef ktnxbye het volgende:
Blij levering aan particulieren is het natuurlijk absurd om dit zonder BTW te offreren.
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:50 schreef Dennis101 het volgende:
Ik kan zo 1,2,3 niet zo snel de juiste artikelen vinden, maar naar mijn weten is dat zelfs verplicht.
Het is verplicht om aan particulieren zonder BTW te offreren
pi_73232937
quote:
Op woensdag 30 september 2009 07:57 schreef r_one het volgende:

[..]


[..]

Het is verplicht om aan particulieren zonder BTW te offreren
Hehe, nee verplicht om de prijs inclusief de BTW te vermelden of anders duidelijk te vermelden dat prijzen zonder BTW zijn.
pi_73232967
quote:
Op woensdag 30 september 2009 07:57 schreef r_one het volgende:
Het is verplicht om aan particulieren zonder BTW te offreren
Ik kan niet met zekerheid zeggen of het verplicht is, netjes is het wel omdat dat ook het bedrag is dat je moet betalen uiteinde. Die garagist weet prima dat het in dit geval om een particulier gaat.

Of vind jij het normaal dat dit gebeurt?
pi_73233814
quote:
Op woensdag 30 september 2009 07:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja, niet "ook dan", maar "juist dan".

Immers, als er geen verschil van mening is over de prijs, dan wordt de rekening wel gewoon betaald en is het inroepen van een retentierecht niet aan de orde.
Dat lijkt me sterk. Zo zet je iemand wel heel erg voor het blok. Als je de 700 ¤ betaalt krijg je het verschil nooit meer terug, door het bedrag te betalen geef je namelijk aan accoord te zijn.

Aangetekend briefje sturen waarin je aangeeft dat je bereid bent ¤ 550 te betalen conform afspraak. En aangeven dat alle in redelijkheid gemaakte kosten voor het terugkrijgen van de auto en voor het vervangen van de auto zolang deze niet beschikbaar is op de garage zullen worden verhaald.
pi_73257221
quote:
Op woensdag 30 september 2009 09:44 schreef noutie het volgende:
Dat lijkt me sterk. Zo zet je iemand wel heel erg voor het blok. Als je de 700 ¤ betaalt krijg je het verschil nooit meer terug, door het bedrag te betalen geef je namelijk aan accoord te zijn.
Als iemand gebruik maakt van zijn of haar retentierecht, wordt de wederpartij altijd voor het blok gezet. Dat is nou eenmaal inherent aan het retentierecht.

Het is gebruikelijk dan te betalen "onder protest" (en dit ook te laten aantekenen op de factuur), daarmee geef je aan niet akkoord te zijn met de vordering. Vervolgens kun je in of buiten rechte stappen ondernemen om het (volgens jou) onverschuldigde deel te verhalen.
quote:
Aangetekend briefje sturen waarin je aangeeft dat je bereid bent ¤ 550 te betalen conform afspraak. En aangeven dat alle in redelijkheid gemaakte kosten voor het terugkrijgen van de auto en voor het vervangen van de auto zolang deze niet beschikbaar is op de garage zullen worden verhaald.
Een dergelijk briefje kan de garagehouder gerust naast zich neerleggen. Er was immers geen afspraak om 550 euro te betalen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')