quote:Het Centraal Station in Amsterdam is maandagmiddag korte tijd gedeeltelijk ontruimd geweest wegens de vondst van een verdacht pakketje.
Volgens mij is het woord 'geweest' niet nodig in bovenstaande zinnen. Met het woord 'geweest' wordt aangegeven dat de gebeurtenis nu is afgelopen, maar dat blijkt al uit de delen 'korte tijd' en 'enige tijd'. Bovendien klinkt het mij als germanisme in de oren.quote:De A12 is deze ochtend enige tijd afgesloten geweest wegen eens ongeluk
quote:Het Centraal Station in Amsterdam is maandagmiddag korte tijd gedeeltelijk ontruimd wegens de vondst van een verdacht pakketje.
quote:De A12 is deze ochtend afgesloten geweest wegens eens ongeluk
Of heb ik het mis?quote:De A12 is deze ochtend enige tijd afgesloten wegens eens ongeluk
Dat is dus dubbelop lijkt me.quote:Op maandag 28 september 2009 23:35 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Geweest geeft hier toch puur aan dat het verleden tijd is?
... niet aankomende maandagmiddag zal gebeuren, maar hoogstwaarschijnlijk deze maandagmiddag is gebeurd.quote:Het Centraal Station in Amsterdam is maandagmiddag korte tijd gedeeltelijk ontruimd wegens de vondst van een verdacht pakketje
Ja daar heb je gelijk in.quote:Op maandag 28 september 2009 23:40 schreef Iblis het volgende:
Als je om 11 uur ’s ochtends zegt ‘De A12 is deze ochtend enige tijd afgesloten wegens een ongeluk’ dan is natuurlijk niet duidelijk of dat nog zo is, of niet. Dat ‘is geweest’ benadrukt daar dat het voltooid is. Anders zou je ‘was deze ochtend enige tijd…’ kunnen zeggen.
Betekent hetzelfde alsquote:De A12 was deze ochtend enige tijd afgesloten
Is er ook een naam voor de tijdsvorm wanneer je 'is' vervangt door 'was' in de laatste zin?quote:De A12 is deze ochtend enige tijd afgesloten geweest
Ach maakt eigenlijk ook niet uit.... die laatste zin is wel erg lilluk.quote:De A12 was deze ochtend enige tijd afgesloten geweest
Was maakt dat het een zin wordt in de verleden tijd, daar ligt de nadruk niet per se op het afgerond zijn. Je zegt b.v. ‘het regende continu in de vakantie’ dat heeft een net wat ander gevoel dan ‘het heeft continu geregend in de vakantie’, dat ‘regende’ is minder duidelijk afgerond. Het is ook meer iets wat aanduidt dat het met enige regelmaat voorkwam. Bijvoorbeeld ‘vroeger liep hij altijd naar de winkel’, dat kan prima, maar ‘vroeger is hij altijd naar de winkel gelopen’ slaat natuurlijk niet echt ergens op.quote:Op maandag 28 september 2009 23:47 schreef FinancialBubble het volgende:
Is er ook een naam voor de tijdsvorm wanneer je 'is' vervangt door 'was' in de laatste zin?
[..]
Ach maakt eigenlijk ook niet uit.... die laatste zin is wel erg lilluk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |