Bronquote:Hypatia schreef op 25-09-2009 20:50
Alle geloof = bijgeloof.
Alleen zijn sommige vormen van bijgeloof hardnekkiger en achterlijker dan andere. Ikzelf ben een ex-gelovige, of afvallige, zo je wilt. Van mijn ca derde tot mijn ca zesde jaar was ik een fanatieke gelovige in de goedheiligman. Ik hield mij strikt aan de vereiste rituelen – een schoen bij de schoorsteen zetten, alle liturgische liederen kende ik en zong ik vaak (van Zie ginds komt de stoomboot tot Hoor wie klopt daar kinderen). Ik geloofde in de wonderen (dat zwarte piet door de schoorsteen naar beneden kwam en iets lekkers in mijn schoen achterliet; dat de goede sint op een schimmel van dak tot dak sprong; dat hij het hele jaar in dat verre Spanje kennelijk mijn hele doen en laten ‘monitoorde’ en in een groot boek noteerde). En ik hoopte vurig op lekkers en vreesde de roe. En het allermeest vreesde ik in de zak mee naar Spanje gevoerd te worden.
Ik denk dat ik zo rond mijn zesde in een geloofscrisis raakte: ik sprak andere kinderen die tegen me zeiden dat mijn geloof onzin was en dat de sint niet bestond. Aanvankelijk schrok ik van dat openlijk beleden ongeloof en was blij niet in hun schoenen te staan: die kinderen zou ik na 5 december waarschijnlijk niet meer in Nederland zien; al snel sloeg mijn angst om in woede dat ze mijn geloof niet deelden en lacherig en met minachting over iets spraken wat ik in het diepste van mijn wezen als een heilig geloof ervoer. Toen ik uiteindelijk de grootste schriftgeleerden – mijn ouders – voorlegde dat er kinderen waren die het bestaan van de sint ontkenden en zij dat bevestigden (zij kozen de kant van mijn vijanden!!!), brak er iets in mij. Misschien duurde dit hele proces in werkelijkheid maar twee of drie dagen, dat kan ik me niet meer herinneren, en niet veel later vielen de schellen mij ook echt van de ogen en uiteindelijk is het toch nog redelijk goed met me gekomen, maar ik ben toen denk ik voorgoed verpest voor het geloof in al die collega’s van St Nicolaas.
Veel mensen zijn blijven hangen in wat ik in mijn eerste alinea beschrijf, en helaas ook in die angst en woede die ik in mijn tweede alinea beschrijf. Als al die mensen kennelijk de laatste stap niet kunnen zetten om toe te treden tot de ‘echte’ wereld van de normale, volwassen mensen, dan zou ik zeggen: jammer/prima, maar laat dat niet teveel merken, kortom, belijd uw geloof achter de voordeur en in het eigen clubhuis, maar probeer daarbuiten ‘neutraal’ te zijn. De overheid daarentegen moet dat niet proberen, maar moet dat zijn, en in die zin heeft Amanda Kluveld een punt: als omroepen (maar het gaat natuurlijk ook op voor scholen, de ambtenarij, justitie, etc) bekostigd worden uit algemene middelen, dan gaan we geen reclame maken voor allerlei vormen van bijgeloof met onbewezen claims.
Jawel, maar is dat echt bepalend, is de rol van de ouders zo dominant? Je ziet bv geregeld mensen die op volwassen leeftijd tot een geloof overgaan (tot een andere opvatting dan hun ouders dus), je ziet nooit mensen op volwassen leeftijd opeens tot het geloof in Sinterklaas overgaan. Er moeten dus meer factoren een rol spelen.quote:Op maandag 28 september 2009 23:16 schreef Der_Rudi het volgende:
Omdat bij sinterklaas je ouders meewerken aan het geloofsafval? Even kort gezegd....
Veel mensen 'geloven in geloof'. Met andere woorden ze merken dat het troost kan bieden of het gevoel kan geven ergens deel van uit te maken. Sommige vrezen de leegte van een niet-gelovig bestaan en daarom sukkelen ze ermee door.. Het betekent overigens niet dat ze ook perse heel oprecht echt in hun 'God' geloven. Klinkt tegenstrijdig he?quote:Op maandag 28 september 2009 23:24 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Jawel, maar is dat echt bepalend, is de rol van de ouders zo dominant? Je ziet bv geregeld mensen die op volwassen leeftijd tot een geloof overgaan (tot een andere opvatting dan hun ouders dus), je ziet nooit mensen op volwassen leeftijd opeens tot het geloof in Sinterklaas overgaan. Er moeten dus meer factoren een rol spelen.
Sinterklaas heeft daadwerkelijk bestaan, God waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 29 september 2009 01:58 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Bovendien is Sinterklaas aantoonbaar verzonnen en dat kunnen we niet met zekerheid zeggen over "God".. Dat biedt om bovenstaande redenen voor veel mensen een houvast.
Als historisch persoon weliswaar, maar dat is zeer zeker niet de Sinterklaas waar de kinderen in geloven. Je had dit dan ook moeten lezen als "niet meer aan Sinterklaas doen" Vs "van je geloof in God afvallen".quote:Op dinsdag 29 september 2009 02:01 schreef intraxz het volgende:
[..]
Sinterklaas heeft daadwerkelijk bestaan, God waarschijnlijk niet.
Omdat het niet zo makkelijk is. Vele mensen en groepen ontlenen een groot deel van hun identiteit aan hun geloof, wanneer er sprake is van geloofsafval kan je al makkelijk gezien worden dan als de 'ander' wat al snel en vaak verstoting met zich mee kan brengen.quote:Op maandag 28 september 2009 23:11 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Bron
Als het zo makkelijk is bij Sinterklaas, waarom is er dan zo weinig geloofsafval bij de 'reguliere' geloven? Een zeer opmerkelijk verschijnsel. Iemand die dit voor me kan verklaren?
Hoe weet je dat Sinterklaas aantoonbaar verzonnen is en God niet? Omdat mensen dat zeggen? Dat is geen argument: er zijn ook veel mensen die zeggen dat God verzonnen is. Het bestaan van Sinterklaas is nimmer aangetoond, maar hetzelfde geldt voor God.quote:Op dinsdag 29 september 2009 01:58 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Veel mensen 'geloven in geloof'. Met andere woorden ze merken dat het troost kan bieden of het gevoel kan geven ergens deel van uit te maken. Sommige vrezen de leegte van een niet-gelovig bestaan en daarom sukkelen ze ermee door.. Het betekent overigens niet dat ze ook heel oprecht echt in hun 'God' geloven. Klinkt tegenstrijdig he?
Bovendien is Sinterklaas aantoonbaar verzonnen en dat kunnen we niet met zekerheid zeggen over "God".. Dat biedt om bovenstaande redenen voor veel mensen een houvast.
Dat zegt niets over het waarom van het geloven in iets waarvoor geen greintje bewijs is. Het is allebei ongefundeerd wensdenken. Waarom het een geloofwaardiger is dan het ander ontgaat mij. En ik zie heus dat God zich van wat volwassener formuleringen bedient dan de Sint die nuttiger kunnen zijn voor volwassenen, maar dergelijke utilitaristische verklaringen bieden geen verklaring voor waarom er wordt geloofd in zaken die evident verzonnen zijn.quote:Op dinsdag 29 september 2009 08:30 schreef Antaresje het volgende:
Omdat van de Sint geen verklarende werking uit gaat, en van god wel. Als je niet snapt wat het verschil tussen het geloof in sinterklaas en het geloof in god, dan wordt het toch eens tijd voor wat verdieping.
Ik weet heel goed waar ik het over heb. En het stukje illustreert heel mooi waarom we niet in de Sint geloven, een geloof dat net zo aannemelijk (of onaannemelijk) is als het geloof in een reguliere god. Ik wil weten waarom die zelfde mate van kritisch denken niet wordt aangewend als het om Jawheh, God, Allah en noem de hele santekraam maar op gaat.quote:Ik vind je OP overigens misleidend. Het stukje wat je quote is een comment op een column, niet de column zelf. Met andere woorden, je wilt hier gaan discussiëren over een hersenspinsel van een willekeurige volkskrantlezer. Veel woorden welliswaar, maar overduidelijk van iemand die niet echt goed weet waar hij of zij het over heeft.
Jawel, maar daar zeg je in feite dat ze niet geloven, maar slechts voorwenden te geloven, uit angst dat de groep ze niet meer moet. Dat zal vast voorkomen, maar er zijn nog altijd hordes normaal intelligente mensen die oprecht geloven in iets wat tegen alle logica ingaat. Waarom?quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat het niet zo makkelijk is. Vele mensen en groepen ontlenen een groot deel van hun identiteit aan hun geloof, wanneer er sprake is van geloofsafval kan je al makkelijk gezien worden dan als de 'ander' wat al snel en vaak verstoting met zich mee kan brengen.
- geloof zit in traditie. Het gaat over van ouder op kind.quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:25 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Jawel, maar daar zeg je in feite dat ze niet geloven, maar slechts voorwenden te geloven, uit angst dat de groep ze niet meer moet. Dat zal vast voorkomen, maar er zijn nog altijd hordes normaal intelligente mensen die oprecht geloven in iets wat tegen alle logica ingaat. Waarom?
Zoals ik enkele posts hierboven al zei moet het gelezen worden als "de manier waarop men kinderen in Sinterklaas laat geloven". Het is wel degelijk aantoonbaar onzin op latere leeftijd voor kinderen dat er geen goedheiligman uit Spanje komt varen en voor hun cadeaus meebrengt etc. (De historische persoon is in deze vergelijking helemaal niet relevant)quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:13 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Hoe weet je dat Sinterklaas aantoonbaar verzonnen is en God niet? Omdat mensen dat zeggen? Dat is geen argument: er zijn ook veel mensen die zeggen dat God verzonnen is. Het bestaan van Sinterklaas is nimmer aangetoond, maar hetzelfde geldt voor God.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:25 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Jawel, maar daar zeg je in feite dat ze niet geloven, maar slechts voorwenden te geloven, uit angst dat de groep ze niet meer moet.
Omdat er mensen zijn die het beiden kunnen combineren, wanneer ze politieke of wetenschappelijke functies bekleden god / religie totaal buiten beschouwing houden en in een seculier systeem ook zo danig de normen kunnen handhaven. Iaw voor hen is het geen onverzoenbaar conflict, dus ook een manier vinden om logica en hun geloof te verzoenen.quote:Dat zal vast voorkomen, maar er zijn nog altijd hordes normaal intelligente mensen die oprecht geloven in iets wat tegen alle logica ingaat. Waarom?
Dus als ik het goed begrijp ben jij degene die dat comment geschreven heeft? Waarom ben je daar dan niet gewoon duidelijk over in de OP, in plaats van dat je je verhaal autoriteit probeert te geven door net te doen alsof het uit de Volkskrant komt?quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:22 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat zegt niets over het waarom van het geloven in iets waarvoor geen greintje bewijs is. Het is allebei ongefundeerd wensdenken. Waarom het een geloofwaardiger is dan het ander ontgaat mij. En ik zie heus dat God zich van wat volwassener formuleringen bedient dan de Sint die nuttiger kunnen zijn voor volwassenen, maar dergelijke utilitaristische verklaringen bieden geen verklaring voor waarom er wordt geloofd in zaken die evident verzonnen zijn.
[..]
Ik weet heel goed waar ik het over heb. En het stukje illustreert heel mooi waarom we niet in de Sint geloven, een geloof dat net zo aannemelijk (of onaannemelijk) is als het geloof in een reguliere god. Ik wil weten waarom die zelfde mate van kritisch denken niet wordt aangewend als het om Jawheh, God, Allah en noem de hele santekraam maar op gaat.
Nee, ik heb dit stuk niet geschreven. Ik vind het wel een goed stuk, daarom citeer ik het ook. En autoriteit geven door een stuk van de Vk site te kopieren, alsjeblieft zeg.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:59 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp ben jij degene die dat comment geschreven heeft? Waarom ben je daar dan niet gewoon duidelijk over in de OP, in plaats van dat je je verhaal autoriteit probeert te geven door net te doen alsof het uit de Volkskrant komt?
Het geloof in Jahweh is ook aantoonbaar verzonnen, dat blijkt alleen al uit de ontwikkeling in het geloof door de eeuwen heen (nou ga ik nog even voorbij aan de alle natuurwetten tartende prestaties van de god). Het is echt precies hetzelfde.quote:En nee, je weet overduidelijk niet waar je het over hebt. Als je de geschiedenis over het Sinterklaasfeest bekijkt, dan zie je dat het begonnen is als verering van een heilige, waarbij in eerste instantie geld werd opgehaald om te verdelen onder de armen. Pas eeuwen later is ons huidige Sinterklaasfeest verzonnen, en aantoonbaar verzonnen. Het 'geloof' in Sinterklaas zoals wij dat kennen is dus altijd al iets geweest waarvan volwassenen wisten dat het verzonnen was, maar wat gebruikt werd om kinderen een leuk feestje te geven.
Ja, ik snap dat ze dat doen, maar ik kan me niet voorstellen hoe ze dat voor zichzelf verantwoorden. Het is gewoonweg bizar. Ze weten dat het kul is, maar toch blijven ze er in geloven.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat klopt.
[..]
Omdat er mensen zijn die het beiden kunnen combineren, wanneer ze politieke of wetenschappelijke functies bekleden god / religie totaal buiten beschouwing houden en in een seculier systeem ook zo danig de normen kunnen handhaven. Iaw voor hen is het geen onverzoenbaar conflict, dus ook een manier vinden om logica en hun geloof te verzoenen.
Maar dat geldt ook voor het geloof in onze lieve heer, dat is ook aantoonbaar onzin. Maar toch blijft men daar wel in geloven.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:54 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Zoals ik enkele posts hierboven al zei moet het gelezen worden als "de manier waarop men kinderen in Sinterklaas laat geloven". Het is wel degelijk aantoonbaar onzin op latere leeftijd voor kinderen dat er geen goedheiligman uit Spanje komt varen en voor hun cadeaus meebrengt etc. (De historische persoon is in deze vergelijking helemaal niet relevant)
Ik wil zeggen dat het me bevreemd dat mensen die kritisch genoeg zijn om het geloof in Sinterklaas te verlaten, niet kritisch genoeg zijn om het geloof in vergelijkbare verzinsels te zien voor wat het werkelijk is: een verzinsel (en nog een zeer ongeloofwaardig ook).quote:Bovendien zei ik ook al dat het niet-bestaan van een God per definitie niet aangetoond kan worden. Ik snap dan ook niet zo goed wat je eigenlijk wilt zeggen
Je kunt per definitie niet aantonen dat een "God" niet bestaat. Dat is het cruciale verschil met de Sinterklaas waarin we veel jonge kinderen laten geloven. (Dus niet de historische persoon, maar dat verhaal van de stoomboot, cadeaus etc.)quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:46 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Maar dat geldt ook voor het geloof in onze lieve heer, dat is ook aantoonbaar onzin. Maar toch blijft men daar wel in geloven.
[..]
Ik wil zeggen dat het me bevreemd dat mensen die kritisch genoeg zijn om het geloof in Sinterklaas te verlaten, niet kritisch genoeg zijn om het geloof in vergelijkbare verzinsels te zien voor wat het werkelijk is: een verzinsel (en nog een zeer ongeloofwaardig ook).
quote:Veel mensen 'geloven in geloof'. Met andere woorden ze merken dat het troost kan bieden of het gevoel kan geven ergens deel van uit te maken. Sommige vrezen de leegte van een niet-gelovig bestaan en daarom sukkelen ze ermee door.. Het betekent overigens niet dat ze ook perse heel oprecht echt in hun 'God' geloven. Klinkt tegenstrijdig he?
Ja. Daarom zijn kinderen uit een christelijk milieu christelijk, en niet islamitisch (en vice versa natuurlijk). Dat is overigens al iets dat de krtische geesten aan het denken zou moeten zetten.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:52 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
- geloof zit in traditie. Het gaat over van ouder op kind.
Maar het afdanken van Sinterklaas wordt ook gedaan door alle dommen. Waarom daar wel? Omdat een autoriteit het zegt?quote:- veel mensen zijn gewoon dom. God afdanken is moeilijk.
Struisvogel, ik denk het ook. Maar ergens weten ze dan toch dat het onzin is waarin ze geloven...quote:Het is wel gedaan, in het begin alleen door heel slimme mensen, die genoeg denkkracht hadden om een alternatieve visie te creëren (bv Nietzsche, existentialisme) Ik ken geen domme mensen die van theist - atheist worden. Het zijn altijd mensen die dieper nadenken. Domme atheisten bestaan natuurlijk ook, maar zijn 2de of hogere generatie atheisten, die het atheisme gratis en voor niets bij de opvoeding meegekregen, net zoals gelovigen het graits meekrijgen. Slimme gelovigen bestaan ook. Zij blijven hun hele leven gebukt onder twijfels en schuldgevoelens of worden ooit ook atheïst.
- mensen zijn instaat om in een spagaat te leven, het is mogelijk om diep van binnen te 'weten' dat je hoogstwaarschijnlijk atheist zou worden als je je meer ging verdiepen in wetenschap en filosofie. Je kan besluiten om bewust die onderwerpen te vermijden, omdat je het gevoel hebt dat je liever gelovig bent. Dit wordt door ZEER veel mensen gedaan. Ze leven gewoon hun christelijke leven, intelligentie op universitair niveau, maar ontlopen totaal een gedeelte van het menselijk kennis domein. Lezen geen sekuliere literatuur, kijken bepaalde films niet, lezen geen natuurwetenschappelijke bladen, lezen geen atheïstische filosofen.
Dat is inderdaad een hele vreemde vogel.quote:
- Nog een stap verder kan ook. (bv Cees Dekker ) Dit soort personen is voor mij ook een raadsel , blijkbaar kunnen ze heel veel cognitieve dissonantie verdragen.
Dat vind ik ook.quote:- Tenslotte is er nog de strategie van het superioriteitsgevoel. De gelovige kan gewoon van mening zijn dat hij zo slim is dat hij wel ziet hoe het geloof en de seculiere wetenschap gecombineerd kan worden, en al die atheïsten zien dat blijkbaar niet, die zijn dus te dom. (of missen de goddelijke vonk of zo iets)
Ik maak me hier ook aan schuldig zoals uit deze bijdrage blijkt, ik vind de atheïstische positie superieur, meer volwassen, hoogstaander dan de theïstische.
Je kunt ook niet (onomstotelijk) aantonen dat Sinterklaas niet bestaat! Het is immers onmogelijk om aan te tonen dat iets niet bestaands niet bestaat.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:51 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Je kunt per definitie niet aantonen dat een "God" niet bestaat. Dat is het cruciale verschil met de Sinterklaas waarin we veel jonge kinderen laten geloven. (Dus niet de historische persoon, maar dat verhaal van de stoomboot, cadeaus etc.)
Ik zie het nut ook, maar ik zie niet hoe ze er in kunnen geloven als het zo tegen de logica ingaat. Het is wensdenken, zonder grond.quote:Iedereen heeft ook een anders godsbeeld. Wel is het zo dat veel zaken omtrend het geloof pure onzin zijn, zoals een zekere Jezus die over water kon lopen etc.
Verder denk ik dat in mijn 1e post in dit topic wat redenen staan waarom bepaalde mensen toch vast blijven houden aan het geloof in een "God" :
[..]
Het is per definitie niet aan te tonen dat er geen "God" bestaat. Je kunt hooguit verklaren hoe het beeld van eerst goden en later vaak 1 "God" is ontstaan in de loop der tijd en wat voor een onzinnige mythes eromtrent zijn ontstaan.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:55 schreef Antaresje het volgende:
Je blijft er maar over doorgaan dat geloof in god aantoonbaar verzonnen is. Nou denk ik ook wel dat het 'verzonnen' is, maar ik ben toch benieuwd hoe jij dat keihard kunt aantonen. In elk geval hoe je dat net zo aantoonbaar kunt maken als het feit dat Sinterklaas verzonnen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |