abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73189068
Nederlandse financiele instellingen hebben voldoende buffers om de afschrijvingen op te vangen als de fictieve omstandigheden van het 'stress-scenario' zich zouden voordoen.

Dat schrijft minister van Financien Wouter Bos maandag in een brief aan de Tweede Kamer, waarin de uitkomst van de zogenaamde stresstest onder de 15 grootste bank- en verzekeringsgroepen bekend wordt gemaakt.

De stresstest is uitgevoerd door De Nederlandsche Bank en heeft als doel de mogelijke extra kapitaalbehoeftes van Nederlandse financiele instellingen te onderzoeken.

Volgens Bos zouden de deelnemende banken en verzekeraars volgens het stress-scenario in twee jaar tijd voor circa EUR47 miljard moeten afschrijven.

Bos stelt dat deze verliezen kunnen worden opgevangen en dat alle instellingen aan de internationaal gehanteerde minimumnorm van 4% voor Tier 1 kapitaal voldoen.

De sector als geheel blijft ook boven het hogere niveau van 6%, aldus Bos.

In het stress-scenario wordt uitgegaan van 6,3% economische krimp in 2009 en 2010. In dezelfde periode dalen volgens het scenario de huizenprijzen met 30% en de aandelenindex met 50%. De werkloosheid stijgt met 9,7%, aldus de uitgangspunten van het stress-scenario.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_73189715
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:26 schreef edwinh het volgende:
In het stress-scenario wordt uitgegaan van 6,3% economische krimp in 2009 en 2010. In dezelfde periode dalen volgens het scenario de huizenprijzen met 30% en de aandelenindex met 50%. De werkloosheid stijgt met 9,7%, aldus de uitgangspunten van het stress-scenario.
Dit lijkt me best een realistisch scenario, konden ze niets beters verzinnen als "worst case"?

BTW, waarom wordt een daling van de huizenprijzen toch altijd als "slecht" gepresenteerd? Een daling van autoprijzen, olieprijzen en supermarktprijzen vinden consumenten toch ook fijn?
censuur :O
pi_73190274
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit lijkt me best een realistisch scenario, konden ze niets beters verzinnen als "worst case"?

BTW, waarom wordt een daling van de huizenprijzen toch altijd als "slecht" gepresenteerd? Een daling van autoprijzen, olieprijzen en supermarktprijzen vinden consumenten toch ook fijn?
en dan denk jij dat je loon stijgt op peil blijft zeker
pi_73190717
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:55 schreef edwinh het volgende:

[..]

en dan denk jij dat je loon stijgt op peil blijft zeker
Dus inflatie is gunstig?
pi_73191367
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dus inflatie is gunstig?
als je schulden hebt wel.
pi_73194424
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Misschien niet gepresenteerd, maar eerder als een gevoel dat jaren lang werd gedragen dat een investering in een huis, uit kon, vanwege het feit dat het altijd netto steeg in waarde.. men had er nooit over na gedacht dat de prijzen wel eens konden dalen ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_73197027
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Misschien niet gepresenteerd, maar eerder als een gevoel dat jaren lang werd gedragen dat een investering in een huis, uit kon, vanwege het feit dat het altijd netto steeg in waarde.. men had er nooit over na gedacht dat de prijzen wel eens konden dalen ..
Dat is knap stom! O wacht, dat zijn de mensen die nu huilen dat ze bij DSB de hypotheek die ze wilden ook daadwerkelijk mochten hebben...
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:58:35 #8
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_73211160
quote:
Omdat alles wat je niet hebt en wel wil hebben, beter betaalbaar wordt. Deflatie is goed.

Omdat alles wat je hebt, en niet kwijt wil, minder waard wordt. Deflatie is slecht.

Deflatie is slecht voor de staatskas, inflatie is goed voor de staatskas, daarom leren we deflatie slecht is, dalende prijs goed is, en inflatie een systeem gegeven is. Duh .
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_73223356
De banken komen altijd positief door deze stress tests heen dit lijkt me logisch. Het is puur om vertrouwen te kweken.. maar waarom? Is er dan iets te verbergen

Stel je voor wat er zou gebeuren als de banken niet door deze 'stress tests' kwamen dan klapten morgen de beurzen in elkaar
pi_73230583
Ik ben razendbenieuwd naar het excel-sheetje met het model waarin ze dit hebben doorgerekend. Heeft er iemand connecties op minfin.nl?
pi_73231333
quote:
Op woensdag 30 september 2009 00:36 schreef dvr het volgende:
Heeft er iemand connecties op minfin.nl?
Ik kan het vragen aan iemand die bij het Ministerie van Financiën werkt, maar ik geef je zeer weinig kans aangezien zijn baan hem lief is en omdat hij bij de staf van het automatiseringsbeleid zit. Die schijnen niet zoveel contact te hebben met de financiële jongens die waarschijnlijk de stresstest uitgevoerd hebben.

Edit: DNB doet toch de stresstesten. Misschien kun je het met de WOB-wetgeving achterhalen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bolkesteijn op 30-09-2009 01:41:48 ]
pi_73231643
quote:
Op woensdag 30 september 2009 01:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..] en omdat hij bij de staf van het automatiseringsbeleid zit.
Des te beter, dan kan hij overal bij, en zijn sporen uitwissen!

Maar nee, ik ga er geen moeite insteken. Ik was gewoon benieuwd hoe ze in zo'n model komen tot een combinatie van beurs -50%, huizenmarkt -30% en een BNP dat nog geen 7% krimpt. Ik vrees dat ze dan voor het buitenland een ongewijzigde vraag naar Nederlandse producten verondersteld hebben, of een soortgelijke irreële verborgen factor die het leed wat moet verzachten.
pi_73234308
Wat heb je aan al deze modellen als je de verkeerde gegevens ingeeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')