abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73186712
quote:
Job Cohen: 'Boerka? Geen uitkering'

Een vrouw die haar boerka niet wil afdoen om werk te krijgen, hoeft ook niet om een uitkering te vragen. Dat stelt burgemeester Job Cohen van Amsterdam.

"Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk om een vrouw in een boerka te zien lopen. Maar of ik het al dan niet leuk vind, is geen criterium om het te verbieden'', beklemtoont Cohen in Trouw.

In situaties waar contact met andere mensen nodig is, zoals op school of op het werk, ligt de situatie volgens de burgemeester anders. ,,Ik ben het ermee eens dat als je geen werk kan vinden door die boerka, je dan ook niet langs moet komen om een uitkering aan te vragen.''

In 2006 hield toenmalig wethouder Ahmed Aboutaleb, inmiddels burgemeester van Rotterdam, ook al zo'n pleidooi. Een jaar later floot de Amsterdamse rechtbank de gemeente Diemen terug toen die daadwerkelijk de bijstandsuitkering van een vrouw met boerka introk.

In een reactie daarop nam de Tweede Kamer een motie aan die het korten op de bijstandsuitkering van boerkadragers mogelijk maakt. Een motie om de uitkering in dat geval helemaal in te trekken, kreeg alleen de steun van de PVV.

Update 16:22
Inmiddels lijkt ook een meerderheid in de Tweede Kamer wel wat te zien in de uitkeringskorting voor vrouwen met een boerka. In 2007 waren de SP, VVD en PVV al voor. Zojuist lieten ook het CDA en de PvdA weten wel iets te zien in de plannen van Job Cohen.

PvdA'er Jeroen Dijsselbloem ziet overeenkomsten met iemand 'met veertien piercings in het gezicht'. "Allemaal prima, maar dan ook geen uitkering", zei hij.

Bron
Aan de ene kant denk ik: ja. Als je je "bewust onverkoopbaar" opstelt, dan wil je blijkbaar geen inkomen. Maar dan is er ineens die laatste regel:
quote:
PvdA'er Jeroen Dijsselbloem ziet overeenkomsten met iemand 'met veertien piercings in het gezicht'. "Allemaal prima, maar dan ook geen uitkering", zei hij.
En daar word ik even een beetje achterdochtig van. Wie gaat er nu bepalen wat er wel of niet als representatief geldt? Tatoeages? Oorbellen? Geschoren kop? Stoppelbaardje? Vrouwen met los haar? Dikke vrouwen?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 28 september 2009 @ 18:26:38 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73186742
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_73186844
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Pssst: Geen uitkering voor boerkadraagsters
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')