Die hebben iig geen toegang meer nodig tot onze (nog niet bestaande) vingerafdrukken DB...quote:De FBI beschikt over een database met meer dan anderhalf miljard items over Amerikaanse staatsburgers en buitenlanders. Deze database wordt met de dag groter. Volgens burgerrechten organisaties is de database een ontoelaatbare inbreuk op de privacy.
Wired heeft de hand weten te leggen, door middel van de Freedom of Information Act, op een aantal documenten die dit aantonen. Uit deze documenten blijkt dat de federale dienst een opmerkelijke interesse heeft in de gedragingen van burgers. Ook al worden deze van geen enkel misdrijf verdacht. Al deze gegevens zijn samengebracht in het National Security Branch Analysis Center. De verzameling gegevens bevat meer dan anderhalf miljard (1.500.000.000) items en groeit snel.
Oorsprong van de data
De gegevens komen van vele verschillende bronnen, waaronder bedrijven die deze vrijwillig hebben verstrekt. Echter kan de FBI gegevens ook opeisen via de Patriot Act, die de regering Bush heeft ingesteld na de aanslagen van 11 september 2001. De gegevens beslaan vele verschillende zaken, waaronder informatie over hotelgasten, gebruikers van huurauto's, chauffeurs die gevaarlijke stoffen mogen vervoeren en vliegtuigpassagiers.
Kritiek
Er is veel kritiek op dit systeem vanuit burgerrechten groeperingen. Volgens hen wordt de privacy van burgers geschonden en zou dit systeem niet effectief zijn. Het feit dat de regering dit plan zonder voldoende democratisch toezicht uitvoert, is ook een punt van kritiek.
Geen commentaar
Ondanks dat uit de documenten blijkt dat de FBI de database drastisch wil uitbreiden en hier erg enthousiast over is, weigert de overheidsdienst hier enig commentaar op te geven.
Tsja, waarschijnlijk verkeerd vertaald dan denk ik ;-) (hoop ikquote:Op maandag 28 september 2009 15:42 schreef zoalshetis het volgende:
De verzameling gegevens bevat meer dan anderhalf miljard (1.500.000) items en groeit snel.
tiepvaudtjequote:Op maandag 28 september 2009 15:43 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Tsja, waarschijnlijk verkeerd vertaald dan denk ik ;-) (hoop ik)
Dat kan ik nergens terugvinden... Bron?quote:Op maandag 28 september 2009 15:43 schreef badwurm het volgende:
Ze hebben zelfs in hun database staan of iemand nog maagd is of niet.
![]()
![]()
UIt mijn duim gezogen, maar het zal me niets verbazen!quote:Op maandag 28 september 2009 15:46 schreef RvLaak het volgende:
Dat kan ik nergens terugvinden... Bron?
We doen niets, dat klopt. Maar waarom eigenlijk niet? Zijn we bang? Vinden we het stiekem wel ok? Zijn we lui?quote:Op maandag 28 september 2009 15:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
walgelijk.. maar ja net als in nederland.. wat doen mensen eraan?
niets.
ik vind het wel een geruststellende gedachte, zo'n database.quote:Op maandag 28 september 2009 15:56 schreef RvLaak het volgende:
[..]
We doen niets, dat klopt. Maar waarom eigenlijk niet? Zijn we bang? Vinden we het stiekem wel ok? Zijn we lui?
Ik weet het niet meer. Wellicht wachten we op een leider. Zou leuk zijn als er iemand opstaat en daadwerkelijk acties onderneemt.
Ik denk dat er pas wat gebeurt als mensen er op grote schaal in de praktijk last van krijgen. Of dat er een keer een groot voorval in de media wordt uitgemeten. Dan is het eigenlijk al te laat.quote:Op maandag 28 september 2009 15:56 schreef RvLaak het volgende:
[..]
We doen niets, dat klopt. Maar waarom eigenlijk niet? Zijn we bang? Vinden we het stiekem wel ok? Zijn we lui?
Ik weet het niet meer. Wellicht wachten we op een leider. Zou leuk zijn als er iemand opstaat en daadwerkelijk acties onderneemt.
Enig idee wat er in NL gebeurd?quote:Op maandag 28 september 2009 16:03 schreef MrX1982 het volgende:
Stasi 2.0.
Echt verbazingwekkend is het bestaan van deze database niet als je in ogenschouw neemt dat de Amerikaanse overheid compleet gestoord is. Een land wat altijd prat gaat op (individuele) vrijheid maar ondertussen alles en iedereen volgt. Het begrip vrijheid is blijkbaar onderhevig aan veranderingen.
Dit bericht gaat over Amerika. Is het relevant om Nederland erbij te houden?quote:Op maandag 28 september 2009 16:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Enig idee wat er in NL gebeurd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |