bronquote:ZUTPHEN – Goedkoperdanbol.com, de nieuwe webwinkel die de naam van concurrent bol.com in de eigen url gebruikt, is uit de lucht. Een formele brief van bol.com heeft ondernemer Paul Bombeld daartoe doen besluiten.
Afgelopen week ging de website, die 40.000 boeken zonder verzendkosten aanbiedt, live. Vrijwel direct na de start pakte directeur Daniel Ropers van bol.com de telefoon en legde de creatieve ondernemer uit dat deze de naam van bol.com niet in de eigen url mag gebruiken.
Geen kwade opzet
Bombeld was zich echter van geen kwaad bewust: '‘We hebben er geen rekening mee gehouden dat wij hiermee op het randje zaten van wat toelaatbaar was. Maar ik wist echt niet dat dit juridisch gezien niet mocht.' Inmiddels heeft Bombeld de site op zwart gezet.
Positieve reacties
'We hebben veel positieve reacties ontvangen op ons initiatief. Er zijn ook relatief flink wat bestellingen binnengekomen. Nu gaan we eerst uitzoeken onder welke naam we wel verder gaan.'
Franchisestructuur
Goedkoperdanbol.com was onderdeel van de franchiseformule DeBoekhandel.nl. Deze website biedt haar structuur en distributiemodel te huur aan. Bombeld, eigenaar van een boekwinkel in Warnsveld, is daarop ingegaan. 'Het model werkt prima, alleen de naam was achteraf niet goed gekozen. Dat gaan we aanpassen.'
bronquote:Webshop valt bol.com direct aan
ZUTPHEN – De nieuwe webwinkel Goedkoperdanbol.com biedt vanaf deze maand veertigduizend Nederlandse boeken aan, zonder daarvoor verzendkosten te rekenen. Dat doen meer winkels, zoals Cosmox.nl, maar Goedkoperdanbol.com gebruikt de naam van de marktleider in zijn eigen url.
Initiatiefnemer Paul Bombeld van webwinkel GoedkoperDanBol.com: 'Door geen verzendkosten in rekening te brengen, maar wel 40.000 titels binnen 24 uur (mits voor 19.00 uur besteld) te leveren, denken we dat we een belangrijke speler in de markt worden. Klanten van andere boekhandels zullen overstappen, maar de grootste groei verwachten we van consumenten die tot op heden nog nooit boeken op internet gekocht hebben omdat ze door de verzendkosten duurder uit waren dan in een fysieke winkel.”
Grondig onderzoek
De nieuwe speler pakt het grondig aan. Zo heeft Goedkoperdanbol.com inmiddels een Thuiswinkel-waarborg. Voordat de site de lucht in ging, is er grondig onderzoek uitgevoerd. ‘Maar liefst 98 procent van de Nederlandse bevolking verandert van webwinkel als daarmee verzendkosten bespaard kunnen worden’, zegt Bombeld. ‘Voorwaarde is wel dat de prijzen en leveringsvoorwaarden gelijk zijn. De prijs, de snelheid van leveren en betrouwbaarheid van de internetwinkels zijn belangrijke punten om tot aankoop over te gaan.’
Geen verzendkosten
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van internetboekhandel GoedkoperDanBol.com met als doel inzage te krijgen in de omvang van de groep internetkopers die geen verzendkosten wenst te betalen bij de aanschaf van boeken. In Den Bosch, Utrecht, Arnhem, Haarlem en Zwolle zijn in augustus in totaal 810 mensen ondervraagd. De meeste weerstand tegen verzendkosten is te vinden in het oosten en zuiden van het land.
40.000 titels
Minder dan 5 procent van de bezoekers van de websites van internetboekhandels sluit momenteel de zoekopdracht af met een bestelling. Een van de belangrijkste redenen om niet tot bestellen over te gaan, is het in rekening brengen van verzendkosten. Dit blijkt uit onderzoeken van onder meer PayPal en het Amerikaans onderzoeksbureau ForeSee Results.
Reactie bol.com
Dan
el Ropeers, algemeen dircteeur van bol.com, is op de hoogte van het iniiattief van de Warnsveldse boekverkoper. Ropers 'Het is uiitstekend dat er weer een boekverkoper op het internet is bij gekomen en het i goed daat iedere boekhandelaar een website heeft. Bovendien is het niet de eerste die geen verzendkosten berekent. Deze meneer doet het bijzonder handig, vooral met de media-aandacht die het teweeg brngt.’ Toch is Ropers niet alleen maar in jubelstemming vanwege het vergroten van de markt. ‘Deze meneer Bombeld, ik heb hem zelf gebeld,overtreeedt bewust de wet. Het is niet toegestaan om een merknaam van iemand anders in een eigen url te gebruiken. Wij hebben datlatten uitzoeken door onze juristen. Tegen het bewust overtreden van de wet, daar zullen we tegen ageren. We willen meneer Bombeld geen voet dwarszetten, mar als we dit laten passeren, staan we een volgende keer heel zwak.’
Je zegt het zelf al, dit dus.quote:Op maandag 28 september 2009 14:39 schreef Mylene het volgende:
Het lijkt mij sterk dat deze meneer niet op de hoogte was dat ie de naam bol.com niet mag gebruiken. Het is gewoon een bewuste tactiek geweest om media-aandacht te genereren.
Volgens mij is het bijna 2 euro hoor.quote:Op maandag 28 september 2009 14:42 schreef Airlocker het volgende:
Ik bestel al een hele lange tijd bij Bol.com, de verzendkosten zijn nou niet echt super hoog. En het wordt altijd netjes op tijd geleverd. Dan liever een euro meer betalen.
Ik ga ook liever voor de betrouwbaarheid en service van BOL. Die paar euro verzendkosten zijn zo teniet gedaan wanneer je bij een andere site één keer opgelicht wordt of geen product ontvangt.quote:Op maandag 28 september 2009 14:42 schreef Airlocker het volgende:
Ik bestel al een hele lange tijd bij Bol.com, de verzendkosten zijn nou niet echt super hoog. En het wordt altijd netjes op tijd geleverd. Dan liever een euro meer betalen.
Je hebt gelijk. Ik heb er wel nu 30x een bestelling gemaakt, en die altijd netjes op tijd dus binnen gehad. Nooit een krasje of wat dan ook op het product én verpakking. Huldequote:Op maandag 28 september 2009 14:43 schreef Mylene het volgende:
[..]
Volgens mij is het bijna 2 euro hoor.
Dat is toch niet hoog? Want of je nou iets van 10 euro of 1000 euro besteld, de verzondkosten blijven hetzelfde. Toegeven dat als je snel even iets goedkoops wil kopen en er verder niets bijbesteld dat het dan wel relatief duur is.quote:Op maandag 28 september 2009 14:43 schreef Mylene het volgende:
[..]
Nee hoor, voor het bezorgen van een LCD televisie betaal je bij bol.com ¤ 39,95.quote:Op maandag 28 september 2009 14:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is toch niet hoog? Want of je nou iets van 10 euro of 1000 euro besteld, de verzondkosten blijven hetzelfde. Toegeven dat als je snel even iets goedkoops wil kopen en er verder niets bijbesteld dat het dan wel relatief duur is.
Zozo... Volgens mij misschien wel 2 euro 5.quote:Op maandag 28 september 2009 14:43 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ja oké, op sommige elektronica zitten meer verzendkosten. Maar op de meeste dingen gewoon 1,95. En dat heb ik er wel over aangezien ik weet dat ze snel en betrouwbaar leveren.quote:Op maandag 28 september 2009 14:53 schreef Mylene het volgende:
[..]
Nee hoor, voor het bezorgen van een LCD televisie betaal je bij bol.com ¤ 39,95.
Ik ga liever voor de optie helemaal geen verzendkosten betalen en de populaire boeken die binnen 2 dagen worden bezorgd zoals bij cosmox.nl.
weet je wel wat je me twee Euro allemaal kunt doen????!!!!quote:Op maandag 28 september 2009 15:50 schreef Ladidadida het volgende:
Je gaat toch in hemelsnaam niet zeiken over ¤2 verzendkosten?
TWEE EURO!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je gaat er ook niet over zeiken maar je neemt gewoon de winst. Op een boekje van 20 euro is het toch 10 procent. Bol is dus eigenlijk te duur. Kan je prima vinden, als genoeg mensen dat niet vinden lopen ze weg en wordt Bol op termijn wellicht goedkoper.quote:Op maandag 28 september 2009 15:50 schreef Ladidadida het volgende:
Je gaat toch in hemelsnaam niet zeiken over ¤2 verzendkosten?
TWEE EURO!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Twee lolly's kopen?quote:Op maandag 28 september 2009 15:54 schreef snellejelle het volgende:
[..]
weet je wel wat je me twee Euro allemaal kunt doen????!!!!
Twee euro is teveel om je de moeite te besparen van het zelf op gaan halen?quote:Op maandag 28 september 2009 15:57 schreef eleusis het volgende:
[..]
Je gaat er ook niet over zeiken maar je neemt gewoon de winst. Op een boekje van 20 euro is het toch 10 procent. Bol is dus eigenlijk te duur. Kan je prima vinden, als genoeg mensen dat niet vinden lopen ze weg en wordt Bol op termijn wellicht goedkoper.
Je kan je boek ook gewoon bij de boekhandel halen. Betaal je ook geen verzendkosten, je ondersteunt de middenstand, en je komt nog eens buitenquote:Op maandag 28 september 2009 15:57 schreef eleusis het volgende:
[..]
Je gaat er ook niet over zeiken maar je neemt gewoon de winst. Op een boekje van 20 euro is het toch 10 procent. Bol is dus eigenlijk te duur. Kan je prima vinden, als genoeg mensen dat niet vinden lopen ze weg en wordt Bol op termijn wellicht goedkoper.
Als het voor minder kan wel ja.quote:Op maandag 28 september 2009 16:04 schreef Ladidadida het volgende:
Twee euro is teveel om je de moeite te besparen van het zelf op gaan halen?
Goed plan, ik erger mij daar ook al jaren aan. Weg met dit soort prijsregulatie.quote:Op maandag 28 september 2009 15:57 schreef HansvD het volgende:
Als ze nu eens stoppen met die achterlijke verplichte prijzen voor boeken kan er eindelijk eens echte concurentie komen.
Bij elektronica komt er dan ook de verzekering bovenopquote:Op maandag 28 september 2009 14:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja oké, op sommige elektronica zitten meer verzendkosten. Maar op de meeste dingen gewoon 1,95. En dat heb ik er wel over aangezien ik weet dat ze snel en betrouwbaar leveren.
Hangt er ook van af waar je woont .. als je eerst moet bellen ivm beschikbaarheid, en dan met de bus/auto naar een grotere gemeente met boekhandel zouden die twee euro nog wel eens een besparing kunnen zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 16:04 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Twee euro is teveel om je de moeite te besparen van het zelf op gaan halen?
Ja waarom is dat eigenlijk, die vaste boekenprijs? Het is toch gewoon een consumentenartikel?quote:Op maandag 28 september 2009 15:57 schreef HansvD het volgende:
Als ze nu eens stoppen met die achterlijke verplichte prijzen voor boeken kan er eindelijk eens echte concurentie komen.
Maar die 2 euro is per bestelling, dus als je in 1 keer 10 boeken besteld is het nog steeds 2 euro verzendkosten. Dan is het relatief niet zo veel meer.quote:Op maandag 28 september 2009 15:57 schreef eleusis het volgende:
Dat is mij bekend. Het gaat dan ook om de distributie van aantal boeken per bestelling; bij mij is dat meestal 1 of soms 2. Ik schat dat dit voor veel mensen zo is, zodat bol een mooie marge maakt. De verzendkosten blijven immers een "truukje" om meer te kunnen vragen dan de vaste boekenprijs. Gewone winkels worden ook geacht hun pand, personeel, etc. te betalen vanuit die nettoprijs.quote:Op maandag 28 september 2009 16:36 schreef ranja het volgende:
[..]
Maar die 2 euro is per bestelling, dus als je in 1 keer 10 boeken besteld is het nog steeds 2 euro verzendkosten. Dan is het relatief niet zo veel meer.
2 euroknallers.quote:Op maandag 28 september 2009 15:54 schreef snellejelle het volgende:
[..]
weet je wel wat je me twee Euro allemaal kunt doen????!!!!
Misschien, als ik wat bij Bol wil kopen dan spaar ik juist op tot ik een pakketje kan bestellen. Of het nou boeken, cd's of dvd's zijn. Ik heb ook al eens met een collega wat samen besteld zodat we de verzendkosten konden delen.quote:Op maandag 28 september 2009 16:43 schreef eleusis het volgende:
Dat is mij bekend. Het gaat dan ook om de distributie van aantal boeken per bestelling; bij mij is dat meestal 1 of soms 2. Ik schat dat dit voor veel mensen zo is, zodat bol een mooie marge maakt.
Ik heb echt bij elke bestelling op bol.com tot nu toe geen verzendkosten betaald, want er is werkelijk altijd wel een coupon.quote:Op maandag 28 september 2009 17:00 schreef ranja het volgende:
Soms wel. Bij nlstore heb je altijd van die bonnen met korting maar dan heb je een minimum bestelbedragSchiet ook niet op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |