Ja, snap ik. Maar kunnen ze nagaan of ik lieg? Stel dat ik zeg dat ik bij Bedrijf "Jan-Piet-Klaas" ga werken, zouden ze dan dat bedrijf bellen en het navragen? En als ik een bedrijf uitzoek waar ik niet ga werken, of een bedrijf dat niet bestaat, dan is dat natuurlijk verdacht en gaan ze alles uit de kast trekken met concurrentiebeding enz enz.quote:Op zondag 27 september 2009 22:24 schreef Bakkerbier het volgende:
"handelaar in oud papier"
doet het altijd goed
Extra kosten zijn ook niet nodig, je kunt het in de ontslagbrief erbij vermelden.quote:Op zondag 27 september 2009 22:20 schreef Osramp het volgende:
In mijn contract ontdek ik ineens een clausule waarin ik bij vertrek onverwijld en aangetekend een schriftelijke mededeling doe van de aard en inhoud van een nieuwe betrekking.
Zoiets heb ik nog nooit gehoord, nog eens even extra kosten maken om niets!
Je houdt je aan het beding doordat je in een andere branche gaat werken, dat maakt hem niet nietig, hoogstens niet van toepassing.quote:Op zondag 27 september 2009 22:20 schreef Osramp het volgende:
Niks om me echt zorgen om te maken, ik ga weliswaar vergelijkbaar werk doen maar in een volledig andere sector. Mijn huidige werkgever zit in voedingsmiddel machines en de nieuwe in de grafische industrie. Daar is weinig tegen in te brengen, totaal verschillende sectoren dus concurrentiebeding is nietig.
Zal wel te maken hebben met het controleren van het concurrentiebeding.quote:Op zondag 27 september 2009 22:20 schreef Osramp het volgende:
Maar zo'n gekke voorwaarde heb ik nog nooit gezien. Wel staat die in mijn arbeidscontract en heb ik ervoor getekend.
De kans dat er gevolgen zitten aan het niet sturen is gering, maar heeft de clausule niet betrekking op nevenactiviteiten naast je huidige baan? Dat is een gebruikelijkere clausule.quote:Op zondag 27 september 2009 22:20 schreef Osramp het volgende:
Is het toelaatbaar om niets te doen? Of te doen alsof ik zelf ontslag neem en onbetaald thuis ga zitten? Ik vraag me af in hoeverre zo'n uitspraak na te trekken is, stel dat ik erin zet dat ik pooier word (of andere dwarsstraat). Kan de werkgever mijn gangen dan nagaan of ik me inderdaad met het uitgesproken werk bezig houd? Ik vind dat ze er weinig tot niks mee te maken hebben, dus doe liever niks eraan.
Dat kan altijd, maar ook als ze er toevallig via-via achterkomen. Als ze even op je hyves kijken ofzo.quote:Op zondag 27 september 2009 22:29 schreef Osramp het volgende:
Maar kunnen ze nagaan of ik lieg? Stel dat ik zeg dat ik bij Bedrijf "Jan-Piet-Klaas" ga werken, zouden ze dan dat bedrijf bellen en het navragen?
Daarmee is de vraag "waar" (zie TT) je nu gaat werken nog niet beantwoord. Maar het zal idd wel met een concurrentiebeding te maken hebben (waar je terloops al melding maakt). Ik zou het risico niet nemen en je werkgever in kennis stellen van "aard en inhoud" van de nieuwe werkzaamheden, niet de plaats van tewerkstelling of de naam van je nieuwe werkgever.quote:Op zondag 27 september 2009 22:20 schreef Osramp het volgende:
In mijn contract ontdek ik ineens een clausule waarin ik bij vertrek onverwijld en aangetekend een schriftelijke mededeling doe van de aard en inhoud van een nieuwe betrekking.
Wat is er "wettelijk dubieus" aan een concurrentiebedingquote:Op zondag 27 september 2009 22:26 schreef spijkerbroek het volgende:
tenzij het onder het (wettelijk dubieuze) concurrentiebeding valt.
Een concurrentiebeding moet "redelijk" zijn.quote:Op zondag 27 september 2009 22:33 schreef r_one het volgende:
Wat is er "wettelijk dubieus" aan een concurrentiebeding
"wettelijk dubieus" lees ik als "op het randje van het (on)rechtmatige of wederrechtelijke", dat is heel wat anders dan "redelijk en billijk". En dat laatste zal hooguit door een rechter getoetst worden; het is niet zo dat je elk concurrentiebeding kunt veralgemeniseren tot "in beginsel onredelijk, tenzij". Integendeel!quote:Op zondag 27 september 2009 22:39 schreef spijkerbroek het volgende:
Een concurrentiebeding moet "redelijk" zijn.
Veel van deze clausules in contracten zijn niet "redelijk" en het is de vraag of het juridisch houdbaar is voor TS' huidige werkgever om een aangetekende, schriftelijke mededeling te eisen van de aard en inhoud van een nieuwe betrekking.
Staat dat er letterlijk zo?quote:Op zondag 27 september 2009 22:47 schreef Osramp het volgende:
"De werknemern zal de werkgever onverwijld en aangetekend schriftelijk mededeling doen van de aard en inhoud van een nieuwe betrekking na het vertrek bij de werkgever. Wanneer de werkgever niet binnen een periode van 30 dagen na ontvangst daarvan aangetekend schriftelijk aan de werknemer te kennen geeft dat zij deze betrekking in strijd acht met de verplichting van de werknemer uit hoofde van deze bepalingen, verliest zij het recht bezwaar te maken tegen deze betrekking".
correct me if im wrong...quote:Op zondag 27 september 2009 22:20 schreef Osramp het volgende:
Ik heb een nieuwe baan gevonden, eigenlijk per toeval min of meer. In de huidige baan zit ik een goede 4 maanden en het is niet echt wat ik me er van had voorgesteld. Daarop is het ook nog eens 1 uur heenreis en 1 uur terugreis. Ik ben gevraagd voor een interessantere baan veel korter in de buurt (max 15 minuten enkele reis), en heb dit weekend contract getekend.
Nu moet ik mijn bestaande arbeidscontract opzeggen, de brief is per post al de deur uit en een scan daarvan is als pdf gemaild aan PZ en mijn chef. Dat komt wel goed, alleen proberen de uitwerkperiode zo kort mogelijk te stellen.
Zoiets heb ik nog nooit gehoord, nog eens even extra kosten maken om niets! Niks om me echt zorgen om te maken, ik ga weliswaar vergelijkbaar werk doen maar in een volledig andere sector. Mijn huidige werkgever zit in voedingsmiddel machines en de nieuwe in de grafische industrie. Daar is weinig tegen in te brengen, totaal verschillende sectoren dus concurrentiebeding is nietig.
Maar zo'n gekke voorwaarde heb ik nog nooit gezien. Wel staat die in mijn arbeidscontract en heb ik ervoor getekend.
Wat kan ik ermee doen? Ik heb geen zin om een briefje te schrijven om zo ook maar enige aanleiding tot een gevecht te geven. Verder ben ik ook nog eens te gierig om er geld in te steken.
Is het toelaatbaar om niets te doen? Of te doen alsof ik zelf ontslag neem en onbetaald thuis ga zitten? Ik vraag me af in hoeverre zo'n uitspraak na te trekken is, stel dat ik erin zet dat ik pooier word (of andere dwarsstraat). Kan de werkgever mijn gangen dan nagaan of ik me inderdaad met het uitgesproken werk bezig houd? Ik vind dat ze er weinig tot niks mee te maken hebben, dus doe liever niks eraan.
Mja, vrijdag laat in de middag. Da's voor mij al een beetje weekend.quote:Op maandag 28 september 2009 06:21 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
correct me if im wrong...
Ik ben gevraagd voor een interessantere baan veel korter in de buurt (max 15 minuten enkele reis), en heb dit weekend contract getekend.
- Zo, werken ze ook in weekenden?![]()
Ja, op zich wel. Maar ik schreef mail+scan al aan PZ en heb mijn chef daarop gekopieerd. Scheelde de "moeite" van een extra mail typen.quote:de brief is per post al de deur uit en een scan daarvan is als pdf gemaild aan PZ en mijn chef
- Een aankondiging bij je chef is toch al genoeg?![]()
Geen idee, staat niks bij van boeteclausule als je dat niet doet. Maar ik denk dat ik gewoon de functie inhoud aan ze stuur en dan mogen ze zelf uitsnuffelen waar ik dan werk. Ik laat geen modder achter waar ze mee kunnen gooien, maar ik vind gewoon dat ze er niks mee te maken hebben op welk adres ik nu de dag ga doorbrengen.quote:In mijn contract ontdek ik ineens een clausule waarin ik bij vertrek onverwijld en aangetekend een schriftelijke mededeling doe van de aard en inhoud van een nieuwe betrekking.
- Wat gebeurt er dan als je dat niet doet?...
Wil je wel even wachten hiermee totdat je bij je werkgever vertrokken bent? Anders pleeg je contractbreukquote:Op maandag 28 september 2009 06:31 schreef Osramp het volgende:
Maar ik denk dat ik gewoon de functie inhoud aan ze stuur en dan mogen ze zelf uitsnuffelen waar ik dan werk.
Dat snap ik niet, leg uit.quote:Op maandag 28 september 2009 09:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Wil je wel even wachten hiermee totdat je bij je werkgever vertrokken bent? Anders pleeg je contractbreuk
Niet per definitie.quote:Op maandag 28 september 2009 09:00 schreef r_one het volgende:
Wil je wel even wachten hiermee totdat je bij je werkgever vertrokken bent? Anders pleeg je contractbreuk
quote:Op maandag 28 september 2009 12:32 schreef Osramp het volgende:
Dat snap ik niet, leg uit.
Niet eerder dusquote:Op zondag 27 september 2009 22:47 schreef Osramp het volgende:
"De werknemern zal de werkgever onverwijld en aangetekend schriftelijk mededeling doen van de aard en inhoud van een nieuwe betrekking na het vertrek bij de werkgever.
Er staat niet dat het voor die tijd NIET mag.quote:
Dan neem ik aan dat je een contract voor bepaalde tijd hebt? In dat geval mag je je handjes dichtknijpen dat je baas je überhaupt laat gaanquote:Op zondag 27 september 2009 22:20 schreef Osramp het volgende:
In de huidige baan zit ik een goede 4 maanden
Misschien moet ik toch maar eens een andere smiley gaan gebruikenquote:Op maandag 28 september 2009 15:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Er staat niet dat het voor die tijd NIET mag.
Neu, ik snapte je best hoorquote:Op maandag 28 september 2009 16:03 schreef r_one het volgende:
Misschien moet ik toch maar eens een andere smiley gaan gebruiken![]()
Of PI.
Idd contract voor bepaalde tijd, 1 jaar namelijk. Soms worden idd wel eens contracten gegeven zonder opzegmogelijkheid, dan ben je wel in de aap gelogeerd als de baan verre van ideaal is. Maar ik zie er de zin niet van in, als je na 3-4 maanden ontdekt dat dit niet jouw functie is, dan moet je werkgever het jaar afwachten totdat het contract van rechtswege afloopt. Ze kunnen je dan beter opdragen te solliciteren, komen ze voortijdig van je af zonder kosten. Ik heb het 1x zien gebeuren met iemand die te horen kreeg na 6 maanden, dat vaste aanstelling er niet in zat. Die heeft zich de resterende 6 maanden ziek gemeld. Flinke kostenpost dus.quote:Op maandag 28 september 2009 15:51 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
Dan neem ik aan dat je een contract voor bepaalde tijd hebt? In dat geval mag je je handjes dichtknijpen dat je baas je überhaupt laat gaan
En nogmaals (en nou ben ik serieus), ik zou wachten tot na je vertrek om je baas in kennis te stellen. Iets met slapende honden enzo; voor je het weet, keert je baas terug op zijn standpunt.quote:Op maandag 28 september 2009 12:32 schreef Osramp het volgende:
Maar het is niet meer van toepassing, ik werd vanochtend in een gesprek gehaald. Men was erg nijdig want ik deed het blijkbaar wel goed. Daarom mag ik vandaag overdragen en hoef ik niet meer terug. Prima, straks nieuwe baas bellen dat ik donderdag begin (1 oktober namelijk). Contract staat nu nog op 1 november, dus kan een heel end vooruit. Dat hebben we ook afgesproken en evt 1 maand verlies is me ook best.
Maar ik heb niet verteld dat ik wat nieuws heb, ze hebben ook niks gevraagd dus doe ik maar even of ik van niks weet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |