abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73163050
George Orwell, de auteur van het boek 1984 wordt op Fok en vooral op de Frontpage te pas en te onpas aangehaald om aan te tonen dat Big Brother een feit is. Hier begin ik langzaam een hekel aan te krijgen omdat het niet klopt.

Laten we de feiten even op een rijtje zetten:

Orwell was bang voor de mensen die boeken zouden verbannen of verbieden.

- Tegenwoordig leest bijna niemand meer omdat televisie de massa vermaakt met total whipeout en andere zombie meuk.

Orwell vreesde degenen die informatie achterhielden voor het volk

-Tegenwoordig krijgen we zoveel informatie aangereikt via tv, internet, radio, telefoon, enzovoort dat de belangrijke informatie die er doe doet er door ons zelf niet meer uitgefilterd wordt. Niet omdat we het niet kunnen maar omdat we het zelf niet willen.

Orwell was bang voor een natie die onder controle werd gehouden door (fictieve) angst en pijn.

-Tegenwoordig worden we geregeerd door internet, tv, radio, stomme prijsvragen, stomme reclames, een debiel zelfbeeld waar je aan moet voldoen, loterijen, geld en status. We kopen spullen om leegtes op te vullen die niet opgevuld kunnen worden door materialisme. We willen non-stop 24 uur per dag afgeleid worden door triviale meuk. Ook daar kiezen we ZELF voor.

We worden niet geregeerd door pijn maar door lust. Seks, voedsel, aandacht en alles wat ons verder verteerd van binnen.

Uiteindelijk kwam Orwell tot de conclusie dat we uiteindelijk ten onder gaan aan onze eigen haat.
Niets is minder waar, we gaan ten onder aan onverschilligheid.

Mocht iemand dus nog eens blaten in wat voor 1984 maatschappij we wel niet leven, ga dan even bij je zelf te rade en kom tot de conclusie dat je:

a) het boek niet gelezen hebt
b) mensen op het internet napraat
c) geen verstand hebt van de wereld, politiek en maatschappelijke verbanden
d) jezelf belachelijk maakt
pi_73163087
klacht: te lange klacht.
pi_73163188
Mensen die roepen dat iets Orwelliaans is verliezen één klein ding uit het oog, namelijk dat Orwell een schrijver was van fictie die voornamelijk probeerde om een goed boek te schrijven, al het sociale commentaar dat er uit gehaald kan worden is slechts een bonus en bedoeld als vermaak.
Ga weg
pi_73163270
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:48 schreef Nikmans het volgende:
Mensen die roepen dat iets Orwelliaans is verliezen één klein ding uit het oog, namelijk dat Orwell een schrijver was van fictie die voornamelijk probeerde om een goed boek te schrijven, al het sociale commentaar dat er uit gehaald kan worden is slechts een bonus en bedoeld als vermaak.
Sowieso behoorde Orwell tot de elite in die tijd. Dat het hem dat niet aanstond oké maar zijn zienswijzen in een fictief verhaal zijn ook té eenzijdig verteld.
pi_73163502
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:46 schreef Xebrozius het volgende:
-Tegenwoordig worden we geregeerd door internet, tv, radio, stomme prijsvragen, stomme reclames, een debiel zelfbeeld waar je aan moet voldoen, loterijen, geld en status. We kopen spullen om leegtes op te vullen die niet opgevuld kunnen worden door materialisme. We willen non-stop 24 uur per dag afgeleid worden door triviale meuk. Ook daar kiezen we ZELF voor.
quote:
Tyler Durden: Man, I see in fight club the strongest and smartest men who've ever lived. I see all this potential, and I see squandering. God damn it, an entire generation pumping gas, waiting tables; slaves with white collars. Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. We're the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our Great War's a spiritual war... our Great Depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.
Zoek de verschillen
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_73163838
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:54 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

[..]

Zoek de verschillen
Chuck Palahniuk (Fight Club) gaf aan dat de lagere klasse boos was op z'n miezerige bestaan en uiteindelijk in opstand komt. Ik geef in mijn post aan dat we er zelf voor kiezen om zo lethargisch te zijn en we geen enkele moeite zullen doen om te veranderen. Er zal niet eens een revolutie komen.
pi_73164161
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:59 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Chuck Palahniuk (Fight Club) gaf aan dat de lagere klasse boos was op z'n miezerige bestaan en uiteindelijk in opstand komt. Ik geef in mijn post aan dat we er zelf voor kiezen om zo lethargisch te zijn en we geen enkele moeite zullen doen om te veranderen. Er zal niet eens een revolutie komen.
We hebben altijd nog de religieuzen die nooit ten onder zullen gaan door onverschilligheid.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zondag 27 september 2009 @ 22:05:55 #8
10024 Barachem
Heb ik zelf in elkaar geflanst
pi_73164288
Je moet het 16 jaar eerder zoeken joh, bij "Brave New World" door Aldous Huxley.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brave_New_World

Dat boek beschrijft precies waar jij het over hebt.
The taming and domestication of religion is one of the unceasing chores of civilization. - Christopher Hitchens
pi_73164491
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:05 schreef Barachem het volgende:
Je moet het 16 jaar eerder zoeken joh, bij "Brave New World" door Aldous Huxley.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brave_New_World

Dat boek beschrijft precies waar jij het over hebt.
Direct besteld bij Bol.com. Thanks.

Overigens is dit boek de reden waarom mensen zo dom New World Order roepen onder nieuwsberichten of haal ik nu twee dingen door elkaar?
  zondag 27 september 2009 @ 22:13:21 #10
10024 Barachem
pi_73164776
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:08 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Direct besteld bij Bol.com. Thanks.

Overigens is dit boek de reden waarom mensen zo dom New World Order roepen onder nieuwsberichten of haal ik nu twee dingen door elkaar?
Beide, alhoewel "1984" bekender is.
Maar hoezo is NWO roepen dan zo dom?
The taming and domestication of religion is one of the unceasing chores of civilization. - Christopher Hitchens
pi_73164908
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:13 schreef Barachem het volgende:

[..]

OBAMA IS EEN REPTILLIAN OPEN JE OGEN!!!!!
pi_73165039
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:13 schreef Barachem het volgende:

[..]

Eerste als ik NWO intik op wikipedia:

New World Order (conspiracy theory)

Dan haak ik direct af.
pi_73165935
Zeer, zeer terechte klacht.

Echter:
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:17 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Dan haak ik direct af.
Wat mij betreft diskwalificeer je jezelf hier ook mee. Omdat 'derden' dit onder de noemer conspiracy theory geschaard hebben, haak jij direct af?
  zondag 27 september 2009 @ 22:40:11 #14
10024 Barachem
pi_73166391
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:15 schreef Jahr00n het volgende:

[..]

OBAMA IS EEN REPTILLIAN OPEN JE OGEN!!!!!
Zeiden ze ook over Bush.
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:17 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Dan haak ik direct af.
Bush senior had wat leuke speeches i.v.m. NWO
Daarnaast maken gekke voorstanders van een theorie de theorie niet onwaar.
Er zijn genoeg mensen met goed verstand die in een NWO conspiracy geloven.
Vraag is, is hetgene waar wat je alsmaar van officiele kanalen hoort, of word je voor de gek gehouden?
Het is makkelijk om iets, wat belachelijk wordt gemaakt, van je af te stoten als er maar enkele goede redeneringen en behoorlijk wat ridiculisering gebruikt wordt om te verbloemen dat de kern van het betoog onwaarheden/leugens bevat en bij nadere inspectie geen stand houdt.
Ik ben zelf wel overtuigd dat de NWO een conspiracy fact is, maar dat teveel mensen zich of door oficiele kanalen laten misleiding in wat werkelijk aan de hand is of de maffe disinfo agents/shills in de conspiracy theory movements ziet en daardoor denkt dat ieder uit die movements maar zo'n knettergekke malloot is.

Neem het of laat het, maar doe alsjeblieft niet alsof ieder, die bepaalde samenzweringstheorieen als waar aanneemt, gek is.
Dat is benevens de waarheid en zorgt ervoor dat jij de mensen, die ze wel voor waar aannemen, mijdt en nooit kunt begrijpen.
pi_73166679
Terechte en mooie klacht.
당신을 사랑합니다
  zondag 27 september 2009 @ 23:24:14 #16
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_73167948
Goede klacht. 90% van de personen die 1984 aanhaalt in discussies heeft het boek niet gelezen.
Primum non nocere
  zondag 27 september 2009 @ 23:28:45 #17
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_73168059
Mensen hebben nou eenmaal de associatie Big Brother -> 1984. Kunnen zij niks aan doen, 90% van de mensen waardeert Rob Geus ook.
pi_73168115
Toevallig. Ik heb 1984 net besteld op bol.com. Ik ben niet zo'n lezer maar het onderwerp boeit me wel en Orwell, van wat ik zo links en rechts opvang, weet er meer over te vertellen dan ik, ook al is het maar fictie.

Maar terechte klacht verder. Volgens mij heeft de meerderheid van de '84-roepers het boek niet gelezen en zijn ze niet verder gekomen dan de Wikipedia pagina. Sowieso triest, op internet jezelf als een Jehova getuige gedragen en mensen proberen te overtuigen van dergelijke conspiracy theories (wat is dat in het Nederlands? Bekokstovingen ofzo? ).

Tja, en dat Orwell niet exact gelijk heeft en dat de wereld nu anders in elkaar zit, dankzij technologie waar ze toentertijd niks van konden voorstellen, is niet zo verwonderlijk. Maar volgens mij had hij best een heldere blik over hoe de wereld in elkaar zit.
  zondag 27 september 2009 @ 23:52:45 #19
246584 Ensaf
IK DACHT HET NIET.
pi_73168694
Terecht klacht!

Ik zag laatst ook al een varken dat was begonnen met praten.

Het zou me niets verbazen als het binnenkort kleren gaat dragen en in een bed gaat slapen.
¿sɐʍ puǝǝ uǝǝ ʞı sןɐ uǝzǝן ʞoo ʇɥɔıɹǝq ʇıp ǝɾ noZ
  zondag 27 september 2009 @ 23:53:36 #20
246584 Ensaf
IK DACHT HET NIET.
pi_73168710
quote:
Op zondag 27 september 2009 23:30 schreef Rasher het volgende:
conspiracy theories (wat is dat in het Nederlands? Bekokstovingen ofzo? ).

Samenzweringstheoriën.
¿sɐʍ puǝǝ uǝǝ ʞı sןɐ uǝzǝן ʞoo ʇɥɔıɹǝq ʇıp ǝɾ noZ
pi_73175917
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:46 schreef Xebrozius het volgende:
Laten we de feiten even op een rijtje zetten:

Orwell was bang voor de mensen die boeken zouden verbannen of verbieden.

- Tegenwoordig leest bijna niemand meer omdat televisie de massa vermaakt met total whipeout en andere zombie meuk.
Wilder -> Koran. Europa -> Mein Kampf. Islamitische wereld -> heel veel boeken.
quote:
Orwell vreesde degenen die informatie achterhielden voor het volk

-Tegenwoordig krijgen we zoveel informatie aangereikt via tv, internet, radio, telefoon, enzovoort dat de belangrijke informatie die er doe doet er door ons zelf niet meer uitgefilterd wordt. Niet omdat we het niet kunnen maar omdat we het zelf niet willen.
De regering -> de reden van de steun aan de oorlog in Irak. De FBI -> database met burgergegevens. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, die ik me zo niet kan herinneren.
quote:
Orwell was bang voor een natie die onder controle werd gehouden door (fictieve) angst en pijn.

Zo'n beetje de gehele westerse wereld: "Pas op, de terroristen komen. Wees bang voor de terroristen". En dat duizenden keren herhalen. Ondanks dat de cijfers van het CBS aantonen dat de criminaliteit al jaren daalt, is men steeds banger om overvallen te worden. Komt gedeeltelijk door de media-aandacht en gedeeltelijk doordat de regeringen alsmaar blijven roepen dat de terroristen, pedo's, Marokkanen, etc komen en dat we daar bang voor zijn.
quote:
Uiteindelijk kwam Orwell tot de conclusie dat we uiteindelijk ten onder gaan aan onze eigen haat.
Niets is minder waar, we gaan ten onder aan onverschilligheid.
Daar heb je een heel goed punt.
quote:
Mocht iemand dus nog eens blaten in wat voor 1984 maatschappij we wel niet leven, ga dan even bij je zelf te rade en kom tot de conclusie dat je:

a) het boek niet gelezen hebt
b) mensen op het internet napraat
c) geen verstand hebt van de wereld, politiek en maatschappelijke verbanden
d) jezelf belachelijk maakt
a: check
b: nope, ik lees me in
c: dat kan ook van jou gezegd worden
d: zie c

Dat jij het niet eens bent met het feit dat een aantal mensen (zeer terecht) aandacht vragen en/pf eisen voor privacy en vrijheidszaken, is jouw probleem. Dat er daadwerkelijk al jaren ingeleverd wordt op beide vlakken, kun je niet ontkennen.

1984 is een makkelijke manier om de aandacht te vestigen hier op, aangezien het merendeel toch die associatie heeft met dat boek.

Ikzelf gebruik die uitspraak zelden, aangezien ik inderdaad het boek niet gelezen heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')