In het verleden wist in ieder geval het GPV niet-christelijke stemmers te trekken. In de jaren '70 kwam dat door het Kamerlid Jongeling, in de jaren '90 door het Kamerlid Schutte.quote:Op zondag 27 september 2009 19:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Dit vraag ik mij af. Want de SGP onderscheidt zich niet alleen op Christelijke thema's maar vooral ook over staatsrechtelijke zaken.
Wie?
Dat kan ik mij voorstellen. Ook Schutte was/is een autoriteit op heb gebied van staatsrecht.quote:Op zondag 27 september 2009 19:58 schreef freako het volgende:
[..]
In het verleden wist het in ieder geval het GPV niet-christelijke stemmers te trekken. In de jaren '70 kwam dat door het Kamerlid Jongeling, in de jaren '90 door het Kamerlid Schutte.
Daarnaast is het een partij met duidelijke, rechtsconservatieve standpunten, en veel aandacht voor de agrarische sector. Ook dat kan stemmen van niet-christenen trekken.quote:Op zondag 27 september 2009 19:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Dit vraag ik mij af. Want de SGP onderscheidt zich niet alleen op Christelijke thema's maar vooral ook over staatsrechtelijke zaken.
Wie?
Dat is waar. Maar die vinden dan vaak ook de weg bij het CDAquote:Op zondag 27 september 2009 20:01 schreef freako het volgende:
[..]
Daarnaast is het een partij met duidelijke, rechtsconservatieve standpunten, en veel aandacht voor de agrarische sector. Ook dat kan stemmen van niet-christenen trekken.
En jij maakt je druk om mensen die dit interesseren? waar is het dan fout gegaan in je leven?quote:Op zondag 27 september 2009 20:04 schreef wakajawaka het volgende:
Dit interesseert je daadwerkelijk? waar is het dan fout gegaan in je leven?
Ik vind het best een interessante vraag van EchtGaaf.quote:Op zondag 27 september 2009 20:04 schreef wakajawaka het volgende:
Dit interesseert je daadwerkelijk? waar is het dan fout gegaan in je leven?
Dat percentage van meer dan 95% zou zomaar kunnenquote:Op zondag 27 september 2009 20:13 schreef freako het volgende:
Maar goed, het antwoord op je vraag is: Ja, er zijn niet-Christenen die SGP stemmen. Nee, het zijn er niet veel, het overgrote deel van de stemmers (ik denk veel meer dan 95%) zal uit de bevindelijk-gereformeerde hoek komen.
Er zijn niet zoveel mogelijkheden voor katholieken. Veel bij het CDA, denk ik.quote:Oh, en voor katholieken geldt op dit punt hetzelfde als voor niet-Christenen.
Die van mij was 19.15 uitquote:Op zondag 27 september 2009 20:42 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik stem SGP. Ben ik Christelijk? Mja, ik zou nu eigenlijk in de kerk moeten zitten
De SGP is natuurlijk een echte gereformeerde partij. Maar als conservatief, reactionair katholiek heb je bij het CDA natuurlijk ook niet veel meer te zoeken. Dat is toch eerder een partij voor de burgerij geworden, waarbij het christendom nog enkel op de achtergrond aanwezig is. Verder is het CDA wel zeer progressief in zijn standpunten. Dan is de SGP ook een optie.quote:Op zondag 27 september 2009 20:13 schreef freako het volgende:
Oh, en voor katholieken geldt op dit punt hetzelfde als voor niet-Christenen.
Het zullen wel uitzonderingen zijn, die SGP-stemmende katholieken. In 2006 haalde de SGP 438 stemmen in Limburg, en 583 in Oost-Brabant. Ik denk dat de behoudende katholiek toch sneller CU stemt als SGP.quote:Op zondag 27 september 2009 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
De SGP is natuurlijk een echte gereformeerde partij. Maar als conservatief, reactionair katholiek heb je bij het CDA natuurlijk ook niet veel meer te zoeken. Dat is toch eerder een partij voor de burgerij geworden, waarbij het christendom nog enkel op de achtergrond aanwezig is. Verder is het CDA wel zeer progressief in zijn standpunten. Dan is de SGP ook een optie.
Dat denk ik ook. (Heb ik zelf afgelopen verkiezingen ook gedaan). Maar de CU is toch wat linksiger en progressiever dan de SGP>quote:Op zondag 27 september 2009 22:47 schreef freako het volgende:
[..]
Het zullen wel uitzonderingen zijn, die SGP-stemmende katholieken. In 2006 haalde de SGP 438 stemmen in Limburg, en 583 in Oost-Brabant. Ik denk dat de behoudende katholiek toch sneller CU stemt als SGP.
Misschien bedoelde je het ook niet zo, maar ik vind de SGP geen anti-homopartij. Er zullen vast wat echte homofoben bij de achterban zitten, maar de SGP is vooral een pro-huwelijk partij in traditionele zin des woords. Dat daaruit het standpunt volgt dat homo's niet horen te trouwen maar op een andere manier hun heil moeten zoeken, is weliswaar discriminatie te noemen maar geen uiting van blinde haat (zoals de belastingverzoekjes van de SP dat dus wel zijn, of de 'kopvoddentaks' van de PVV).quote:Op zondag 27 september 2009 23:29 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
O.a. de anti-homostandpunten hebben me uiteindelijk doen besluiten iets anders te stemmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |