abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73154626
Hallo,

Ik vroeg mij af of de weg naar je uiteindelijke diploma ook invloed kan hebben op je verdere carriere. Is het bijvoorbeeld beter om Atheneum gedaan te hebben en vervolgens de Uni af te ronden. Of is het ook prima wanneer je eerst havo doet, vervolgens een hbo propedeuse behaald en dan naar de Uni gaat. Of wellicht wel helemaal een hbo opleiding afrond. En wat te denken van een toelatingsexamen voor een HBO of universiteit? Ik ben zeer benieuwd naar reacties etc.

Dank!
pi_73154738
Als je een HBO diploma en een WO diploma hebt is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar waar je denk ik meer aan hebt zijn de nevenactiviteiten die je gedaan hebt. Als jij bijvoorbeeld in het bestuur van een studentenvereniging zit heb je daar veel meer aan dan bijvoorbeeld alleen een VWO diploma. Er zal niemand kijken of jij eerst VWO gedaan hebt of een toelatingsexamen hebt gedaan.
  Moderator zondag 27 september 2009 @ 18:42:33 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_73155320
Zoveel mogelijk interessante baantjes, extraatjes naast je studie (zeg maar: bestuur dingen) en natuurlijk veel papiertjes hebben.

Ofwel: geen leven hebben! Want nominaal afstuderen is voor veel werkgevers ook nog leuk meegenomen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_73155501
Dus of je nou HAVO, een toelatingsexamen en vervolgens de universiteit hebt afgerond is hetzelfde als eerst VWO en dan de universiteit?
pi_73155641
De enige manier die werkgevers écht waarderen is natuurlijk gym > wo.
-Dit laatste hoeft dan weer NIET-

[ Bericht 17% gewijzigd door Rene op 27-09-2009 18:57:34 ]
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zondag 27 september 2009 @ 18:54:39 #6
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_73155699
quote:
Op zondag 27 september 2009 18:48 schreef Wiskunde1986 het volgende:
Dus of je nou HAVO, een toelatingsexamen en vervolgens de universiteit hebt afgerond is hetzelfde als eerst VWO en dan de universiteit?
Voor het uiteindelijke papiertje dat je krijgt zit er geen verschil tussen. Zullen de meeste werkgevers er een probleem van maken dat je een ietwat andere route hebt gedaan (in plaats van de standaard VWO->WO route)? Niet naar mijn mening, tenzij je bijvoorbeeld bij McKinsey wilt gaan werken.
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
  zondag 27 september 2009 @ 19:23:03 #7
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_73156482
quote:
Op zondag 27 september 2009 18:54 schreef Leucopterus het volgende:

[..]

Voor het uiteindelijke papiertje dat je krijgt zit er geen verschil tussen. Zullen de meeste werkgevers er een probleem van maken dat je een ietwat andere route hebt gedaan (in plaats van de standaard VWO->WO route)? Niet naar mijn mening, tenzij je bijvoorbeeld bij McKinsey wilt gaan werken.
Ik heb eens bij een sollicitatiegesprek (voor een stageplaats) aardig wat commentaar gekregen omdat ik op het vmbo heb gezeten Zat toen in de derde van mijn hbo opleiding.. soms zou ik willen dat ik het van mijn cv kon wissen, maar geen middelbare school is ook weer zo vreemd.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator zondag 27 september 2009 @ 19:35:53 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_73156899
quote:
Op zondag 27 september 2009 19:23 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik heb eens bij een sollicitatiegesprek (voor een stageplaats) aardig wat commentaar gekregen omdat ik op het vmbo heb gezeten Zat toen in de derde van mijn hbo opleiding.. soms zou ik willen dat ik het van mijn cv kon wissen, maar geen middelbare school is ook weer zo vreemd.
Dan ben ik ook de sjaak. VMBO>MBO>HBO. De laatste 2 waarschijnlijk beiden in 3 jaar tho...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_73157453
Goede cijfers halen op het HBO/WO is ook steeds meer van belang. Als je in duizende commissies hebt gezeten, maar al je hertentamens moet gebruiken en steeds vakken moet overdoen komt dat ook niet goed over.
pi_73157580
quote:
Op zondag 27 september 2009 19:51 schreef Kimochi het volgende:
Goede cijfers halen op het HBO/WO is ook steeds meer van belang. Als je in duizende commissies hebt gezeten, maar al je hertentamens moet gebruiken en steeds vakken moet overdoen komt dat ook niet goed over.
Niemand die aan je eindlijst kan zien of jij ooit een hertentamen hebt gedaan hoor. Verder zijn de eindlijsten alleen interessant als je een baan zoekt waarbij je wat verder boven het gemiddelde moet uitsteken, eindlijsten worden vaak niet bekeken, het gaat om de diploma.
  zondag 27 september 2009 @ 20:08:19 #11
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_73158042
quote:
Op zondag 27 september 2009 19:35 schreef Renesite het volgende:

[..]

Dan ben ik ook de sjaak. VMBO>MBO>HBO. De laatste 2 waarschijnlijk beiden in 3 jaar tho...
Ik heb ook mijn mbo diploma in drie jaar gehaald en zoals het er nu naar uit ziet haal ik mijn hbo ook in drie jaar! Snap echt niet wat het probleem is. Wil hierna zelfs nog doorstuderen! Als een bedrijf zo moeilijk doet over het feit dat ik begonnen ben op het vmbo dan wil ik er geeneens werken

Maar goed, dat was maar één bedrijf. Bij de andere bedrijven kreeg ik gelukkig wel de kans om de positieve kanten ervan naar voren te brengen

Vraag me trouwens af of de vwo'ers die eerst op de uni zaten, maar later naar het hbo zijn gegaan ook commentaar krijgen daarover.
pi_73158807
Gewoon overstappen op vwo, hoef je later ook niet te vermelden dat je ooit op het havo hebt gezeten.
Oh really?
pi_73171943
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:08 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik heb ook mijn mbo diploma in drie jaar gehaald en zoals het er nu naar uit ziet haal ik mijn hbo ook in drie jaar! Snap echt niet wat het probleem is. Wil hierna zelfs nog doorstuderen! Als een bedrijf zo moeilijk doet over het feit dat ik begonnen ben op het vmbo dan wil ik er geeneens werken

Ik vind mensen die op het VMBO gestart zijn maar na het MBO beginnen aan nog een HBO opleiding juist gemotiveerder.. Je moet het wel op kunnen brengen 6(+) jaar studeren..
pi_73171970
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:03 schreef Pannenkoeken het volgende:

[..]

Ik vind mensen die op het VMBO gestart zijn maar na het MBO beginnen aan nog een HBO opleiding juist gemotiveerder.. Je moet het wel op kunnen brengen 6(+) jaar studeren..
Die hebben toch maar vier jaar op de middelbare school gezeten . Eerst vier jaar middelbare, dan 6 jaar vervolgopleiding is hetzelfde aantal jaren als 6 jaar middelbare, vier jaar vervolgopleiding hoor .
pi_73171978
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:07 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Die hebben toch maar vier jaar op de middelbare school gezeten . Eerst vier jaar middelbare, dan 6 jaar vervolgopleiding is hetzelfde aantal jaren als 6 jaar middelbare, vier jaar vervolgopleiding hoor .
Havo is geen 6 jaar

Niet dat het veel scheelt, maar de weg is voor mijn gevoel langer..
pi_73172048
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:08 schreef Pannenkoeken het volgende:

[..]

Havo is geen 6 jaar

Niet dat het veel scheelt, maar de weg is voor mijn gevoel langer..
Je begint vaker aan een nieuwe opleiding natuurlijk, maar uiteindelijk scheelt het eigenlijk niets:

VMBO 4 jaar - MBO 3 jaar - HBO 3 jaar = 10 jaar
HAVO 5 jaar - HBO 4 jaar = 9 jaar
VWO 6 jaar - HBO 4 jaar of UNI 4/5 jaar = 10 of 11 jaar (met uitzondering van bijv. geneeskunde, dan ben je nog langer bezig).

Voor een HBO opleiding is via HAVO dan wel de kortste weg natuurlijk, maar het scheelt maar een jaar.

Ontopic:
Ik weet niet of werkgevers er moeilijk over doen, of welke weg het beste is. Uiteindelijk draait het natuurlijk om het eindresultaat, maar ik zou altijd voor de best haalbare opleiding gaan (dus voor de hoogste binnen je kunnen).
pi_73172143
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Je begint vaker aan een nieuwe opleiding natuurlijk, maar uiteindelijk scheelt het eigenlijk niets:

VMBO 4 jaar - MBO 3 jaar - HBO 3 jaar = 10 jaar
HAVO 5 jaar - HBO 4 jaar = 9 jaar
VWO 6 jaar - HBO 4 jaar of UNI 4/5 jaar = 10 of 11 jaar (met uitzondering van bijv. geneeskunde, dan ben je nog langer bezig).

Voor een HBO opleiding is via HAVO dan wel de kortste weg natuurlijk, maar het scheelt maar een jaar.
Wat ik eigenlijk ook bedoel is dat je gemotiveerd moet zijn om door te studeren terwijl je eigenlijk al een diploma op zak hebt. Afgezien van het feit dat je met een HBO diploma verder kunt komen dan met een MBO diploma.
  maandag 28 september 2009 @ 09:26:13 #18
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_73172865
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Daarom. Dus ik vond het zo apart dat ze daar zoveel kritiek op hebben. Met name de vraag "waarom ben je niet naar havo gegaan?" is vrij vervelend. Heb dan altijd het idee dat ze dan op je neer kijken, want je hebt niet op de almachtige havo gezeten

Maar ondanks dat de jaren gelijk zijn (alhoewel het niet iedereen lukt om na het mbo, hbo in 3 jaar te doen) is het toch moeilijker. Waarom? Je moet jezelf constant bewijzen eigenlijk. Weet nog wel dat ik op het vmbo zat en ik vertelde dat ik accountancy wilde gaan studeren. De docenten zaten me eigenlijk vierkant uit te lachen
pi_73173413
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:26 schreef Maraca het volgende:

[..]

Daarom. Dus ik vond het zo apart dat ze daar zoveel kritiek op hebben. Met name de vraag "waarom ben je niet naar havo gegaan?" is vrij vervelend. Heb dan altijd het idee dat ze dan op je neer kijken, want je hebt niet op de almachtige havo gezeten

Maar ondanks dat de jaren gelijk zijn (alhoewel het niet iedereen lukt om na het mbo, hbo in 3 jaar te doen) is het toch moeilijker. Waarom? Je moet jezelf constant bewijzen eigenlijk. Weet nog wel dat ik op het vmbo zat en ik vertelde dat ik accountancy wilde gaan studeren. De docenten zaten me eigenlijk vierkant uit te lachen
Ach, uiteindelijk lach jij het laatst toch? Je moet jezelf idd wat meer bewijzen, maar als het je uiteindelijk lukt, heb je wél iets om trots op te zijn.
  maandag 28 september 2009 @ 11:29:36 #20
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_73175364
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:55 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Ach, uiteindelijk lach jij het laatst toch? Je moet jezelf idd wat meer bewijzen, maar als het je uiteindelijk lukt, heb je wél iets om trots op te zijn.
Inderdaad. Belachelijk, trouwens. Leraren klagen altijd zo dat vmbo'ers 'onterecht' een slechte naam heeft, maar wanneer er één de ambitie heeft om (ver) boven het maaiveld uit te steken, word je uitgelachen door docenten.

Mijn oom (slechts 10 jaar ouder) heeft zelf op de mavo gezeten. Zei altijd dat 'ie archeoloog wilde worden; vervolgens werd hij steevast door leraren uitgelachen, en werd er denigrerend tegen hem gezegd dat je daar wel 'heel veel boekjes voor moet lezen' en 'heel pienter voor moet zijn'. Dat zou hem als mavist nooit lukken. Inmiddels heeft 'ie een bachelor geschiedenis & een bachelor archeologie, waarvan de laatste cum laude in Leiden afgesloten, vervolgens had 'ie z'n master in Cambridge gedaan, wederom cum laude, en is 'ie vorig jaar gepromoveerd.
pi_73188371
quote:
Op zondag 27 september 2009 19:35 schreef Renesite het volgende:

[..]

Hier ook ,

VMBO-TL 4 jaar > 2 jaar MBO niveau 4 > 1 jaar HBO-P > 4 jaar Uni......heb ik uiteindelijk maar 1 jaar 'vertraging' vergeleken met een standaard 'VWO'er', heb dan wel bijna alle onderwijsvormen van Nederland gezien.

Ik schaam me er niet voor dat ik op het MBO heb gezeten, heb erdoor juist 6 maanden in het buitenland stage kunnen lopen. Dus eigenlijk zat ik er maar 1,5 jaar op 't MBO, leuke tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Muzz_ op 28-09-2009 19:17:06 ]
pi_73190387
quote:
Op zondag 27 september 2009 19:55 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Niemand die aan je eindlijst kan zien of jij ooit een hertentamen hebt gedaan hoor. Verder zijn de eindlijsten alleen interessant als je een baan zoekt waarbij je wat verder boven het gemiddelde moet uitsteken, eindlijsten worden vaak niet bekeken, het gaat om de diploma.
Werkgevers vragen soms om een gehele uitdraai, mét je hertentamens erop. Dit is natuurlijk niet bij elke richting zo, maar de richting die ik doe wel. En wie wil niet boven het gemiddelde uitsteken, ben je bang om voor een streber te worden aangezien. Eindlijsten worden juist weer vaker bekeken dan vroeger.

En: de diploma
Gelukkig kijkt er niemand naar jouw eindcijfer Nederlands.
pi_73190515
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:58 schreef Kimochi het volgende:

[..]

Werkgevers vragen soms om een gehele uitdraai, mét je hertentamens erop. Dit is natuurlijk niet bij elke richting zo, maar de richting die ik doe wel. En wie wil niet boven het gemiddelde uitsteken, ben je bang om voor een streber te worden aangezien. Eindlijsten worden juist weer vaker bekeken dan vroeger.

En: de diploma
Gelukkig kijkt er niemand naar jouw eindcijfer Nederlands.
Een typefoutje kan niet gebeuren zeker? Ben blij dat jij ook niet aan je leestekens denkt, maken we tenminste samen een foutje.

Op mijn cijferlijst kan je niet eens zien of ik een hertentamen heb gedaan of niet.
pi_73246683
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:02 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Een typefoutje kan niet gebeuren zeker? Ben blij dat jij ook niet aan je leestekens denkt, maken we tenminste samen een foutje.

Op mijn cijferlijst kan je niet eens zien of ik een hertentamen heb gedaan of niet.
Zoals ik al zei, ze kunnen om een gehele uitdraai vragen. Dat is dus geen reguliere cijferlijst, maar een speciale uitdraai met alle cijfers erop.

Typfoutjes, pfft
pi_73247029
quote:
Op woensdag 30 september 2009 16:31 schreef Kimochi het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, ze kunnen om een gehele uitdraai vragen. Dat is dus geen reguliere cijferlijst, maar een speciale uitdraai met alle cijfers erop.

Typfoutjes, pfft
Gaat ergens anders bijdehand doen over spelling: http://www.onzetaal.nl/advies/typfout.php

Dit soort uitdraaien lijken me bij 90% van de banen toch niet van toepassing te zijn. Als academicus zal je daar wat meer last van hebben maar zelfs dan zullen ze daar meestal niet om vragen. Bij gewilde banen waar maar een aantal mensen geschikt voor zijn kan ik me daar zeker wat bij voorstellen, maar anders zie ik dit niet zo snel gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')