Tha_Erik | zondag 27 september 2009 @ 18:07 |
![]() quote: ![]() Maar wat is opera nou eigenlijk precies? Opera is een vorm van muziektheater, (taalkundig het meervoud van opus) waarbij een overwegend gezongen toneelstuk, in dichtmaten met orkestbegeleiding, wordt uitgebeeld. Opera is onderdeel van de Westerse klassieke muziekcultuur. Er zijn ook niet-Westerse vormen van muziektheater die vaak Opera genoemd worden, met een onderscheidend bijvoeglijk naamwoord ervoor, bijvoorbeeld de Chinese opera. De vierhonderdjarige geschiedenis van de opera zoals we die heden ten dage kennen, vindt haar oorsprong in Florence. Eind 16de eeuw was hier een groep intellectuelen voornemens het klassieke drama zoals het in Oudheid bestond, nieuw leven in te blazen. Hun grote voorbeeld hierbij was Aristoteles, die in de vierde eeuw voor Christus over toneel en muziek had geschreven, alsof deze twee zaken dezelfde waren. Volgens Aristoteles was drama de imitatie van het leven, dat verlevendigd werd met zowel versiering als melodie. Op basis daarvan veronderstelden de Florentijnen dat het klassieke drama volledig gezongen moest zijn geweest. De eerste componist die een poging deed dit in de praktijk om te zetten, was Jacopo Peri (1561-1633), die hiervoor het Grieks mythologische drama Dafne aanwendde. Zijn werk Euridice (1600) dat daaruit voortkwam, werd daarmee de eerste opera. (Bron) ![]() Ohja, opera. Noem eens wat namen? Er zijn onnoemlijk veel operacomponisten door de eeuwen heen, maar gelukkig is er een overzicht waar ze vrijwel allemaal instaan. Een paar namen die misschien wat belletjes doen rinkelen: Monteverdi, Händel, Rameau, Gluck, Mozart, Rossini, Bellini, Donizetti, Berlioz, Verdi, Wagner, Bizet, Richard Strauss, Puccini, Janácek, Britten enzovoorts! ![]() Bon. En hoe klinkt zoiets dan? (Die hoge noten ![]() (De samenzang ![]() ( ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Tha_Erik op 29-09-2009 14:17:27 ] | |
Tha_Erik | zondag 27 september 2009 @ 18:08 |
En waarom open ik nou dit topic? Wel nu, ik vind opera's best heul mooi heb ik ontdekt. Maar ik weet er echt geen zak van ![]() ![]() | |
HenkPietKlaasWim | zondag 27 september 2009 @ 18:41 |
Ja, opera is tof! ![]() Alleen weet ik er ook geen zak van af, dus aan mij heb je niets. ![]() | |
Tha_Erik | zondag 27 september 2009 @ 18:45 |
Nou ja, dat maakt niks uit eigenlijk. Ik ben al lang blij dat er in ieder geval iemand in dit topic reageert ![]() Callas ![]() ![]() | |
ElizabethR | dinsdag 29 september 2009 @ 14:14 |
TVP ![]() Fijn topic! En Erik, Lakmé is een opera die is gecomponeerd door Léo Delibes, Gondinet en Gille hebben alleen het libretto maar geschreven. Natuurlijk is het bloemenduet niet alleen erg mooi, maar ook zo bekend omdat het in talloze commercials en films wordt gebruikt. Ook een heel fraai stuk uit Lakmé is 'Où va la jeune Hindoue', waar menig coloratuur sopraan ernstig van klaarkomt. Als je van de koningin van de Nacht houdt vind je dit ook vast erg mooi. En dan heb ik zelf nog een favoriete coloratuur aria, en dat is de 'waanzinsaria' uit 'Lucia di Lammermoor' van Donizetti. Liefst gezongen door Joan Sutherland, maar Natalie Dessay doet het ook wel aardig. Vooral deel 2 heeft de prachtigste coloratuur die ik ooit heb gehoord. Maar ik post toch even alle twee de delen. Als je alleen de coloratuur wilt horen moet je bij deel 2 beginnen. Als kleine ElizabethR zong ik het altijd mee. Nu ben ik gedegradeerd tot bas ofzo. ![]() | |
Tha_Erik | dinsdag 29 september 2009 @ 14:20 |
quote:Aangepast ![]() ![]() ![]() | |
Da_Ripper | dinsdag 29 september 2009 @ 16:56 |
Puik topic ![]() | |
ElizabethR | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:02 |
Ik wil het hebben over een voor mij belangrijke opera, namelijk 'Fidelio' van Ludwig van Beethoven. ![]() Hoewel Beethoven toch aardig wat heeft geschreven, waaronder een 9-tal symfonieën, waarvan wel echt iedereen ter wereld de 5e kent, heeft ie slechts één opera geschreven, Fidelio. Intro 5e ![]() Fidelio is door Beethoven geschreven in opdracht van de directeur van de Weense opera (Theater an der Wien) en die had hem zelfs al de synopsis voor het verhaal in de, toen nog niet dove, oren gefluisterd, Het zou een verhaal moeten worden over heroisme en loyaliteit, het verhaal van Leonore, of de echtelijke liefde, naar het gelijknamige toneelstuk van Jean Nicolas Bouilly. Het verhaal was gebaseerd op een waar gebeurd voorval ten tijde van de Franse revolutie 'toen een heldhaftige dame uit de Touraine, als man verkleed, haar door 'het Schrikbewind' ten onterecht veroordeelde echtgenoot uit de gevangenis wist te bevrijden. Beethoven heeft drie gecomponeerde versies van de opera geproduceerd. De eerste versie, getiteld 'Leonore' , die op 20 november 1805 in Wenen in première ging, werd totaal niet goed ontvangen, en men drong er bij Beethoven op aan om zijn opera te hercomponeren. Zulks geschiedde, en een goed half jaar later, op 29 maart 1806, ging de tweede versie onder leiding van de componist zelf in première. Deze keer was men aardig enthousiast over het stuk, maar Beethoven zelf vond het minderwaardig uitgevoerd en wilde het wederom terugtrekken. Het raakte daarna een aantal jaren in de vergetelheid en Beethoven was er al van overtuigd dat opera niet zijn stiehl was. De Wiener Hofoper was in 1813 op zoek naar een stuk wat geschikt zou zijn voor een benefietvoorstelling. Men herinnerde zich de dramatisch geflopte uitvoeringen van Beethoven 'Leonore', en polste de componist om zijn stuk nogmaals te herzien en in te leveren voor het benefietconcert. Na een grondige oppoetsbeurt kon Beethoven zijn opera dan met een gerust hart meegeven aan de Hofoper, en deze keer werd het stuk "Fidelio" genoemd. Het bleek een doorslaand succes na een succesvolle première op 23 mei 1813 , en Beethovens naam als operacomponist was eindelijk een feit. Voor mensen die het hele verhaal willen lezen, google even. Het is te lang om hier te C/P-en Fidelio is naast een verhaal over trouw, moed, en heldhaftigheid, drie eigenschappen die in dit verhaal in staat zijn maatschappelijke wantoestanden te bestrijden ook nog een doodordinair liefdesverhaal. In diverse aria's en duetten spreekt de onvoorwaardelijke en diepe liefde van Leonore voor haar man Florestan meer dan boekdelen. Een van de beste koorwerken in een opera, althans, dat is mijn mening, is het koor van de gevangenen, uit de eerste akte: Oh, welche lust Ik heb gekozen voor een youtube filmpje dat alleen de muziek laat horen. Er zijn veel meer uitvoeringen te vinden met enscenering. Ik wilde echter nu even de muziek benadrukken. Tot slot de wereldberoemde Amerikaanse heldentenor James King die de vertwijfelde Florestan uitbeeldt in Gott! Welch Dunkel hier! Hij ziet in deze aria Leonore als een engel aan hem verschijnen. Waarom vind ik deze opera nou zo bijzonder? Nou, ten eerste omdat het dus de enige is die Beethoven ooit schreef, al deed ie er drie keer over. Ten tweede omdat ik dol ben op sterke vrouwen (hence my nickname) en Leonore natuurlijk een ultiem voorbeeld daarvan is. Ten derde omdat ik de bombastische en toch vaak sombere muziek van Beethoven erg kan waarderen. Beethoven was een donkere figuur, grimmig, in zichzelf gekeerd, en somber. En dat uitte zich in zijn muziek. En ten vierde omdat het verhaal nog steeds actueel is en eigenlijk gewoon een protest tegen onderdrukking en tirannie. Trivia: -Beethoven kreeg last van zijn gehoor tegen het einde van de 18e eeuw. Hij was volledig doof na 1814. Dat belette hem niet door te componeren en dirigeren tot aan zijn dood in 1827. -Frank Groothof heeft een kinderversie van Fidelio in de theaters gebracht, dit was een veel serieuzere kinderopera dan hij tot dan toe had geproduceerd. -Beethoven, hoewel duitser, heet VAN Beethoven en niet VON, omdat zijn grootvader uit Mechelen kwam, en dus een vlaming was, ook Ludwig van Beethoven genaamd. -Fidelio was de allereerste opera die in zijn totaliteit werd uitgevoerd op radio NBC in 1944 Zo, dit was een kleine bijdrage aan dit topic. Als er belangstelling voor is wil ik een volgende keer wel een stukkie doen over een wat vrolijker opera. [ Bericht 0% gewijzigd door ElizabethR op 07-10-2009 23:18:50 ] | |
Tha_Erik | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:11 |
Tof, dit ga ik ![]() | |
Tha_Erik | maandag 12 oktober 2009 @ 00:52 |
quote:Tof. Ik heb nog nooit van Fidelio gehoord ( ![]() ![]() ![]() quote:Wat een verschil met het kerkkoor waar mijn opa in zingt ![]() quote:Wat is een heldentenor? (ik neem aan dat het iets anders is dan een tenor die zo goed is dat het een held is ![]() ![]() ![]() quote:Ja ![]() ![]() | |
ElizabethR | dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:06 |
quote:Inderdaad, het houdt niet echt over hier, 162 views ![]() Ten dode opgeschreven dit topic. | |
Tha_Erik | dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:07 |
Ik vind het wel jammer hoor. | |
cafca | dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:48 |
Ja, inderdaad jammer. Ik ben geen liefhebber, maar wel leuk om eens een topic over heel andere muziek te zien. ![]() Ga zo door! | |
Tha_Erik | dinsdag 13 oktober 2009 @ 18:43 |
Ik was vruuuuger ook geen liefhebber. Ik vond het gejengel en zo zwaar enzo, mijn interesse is echt nog vrij vers ![]() | |
Frollo | woensdag 14 oktober 2009 @ 07:06 |
Opera. Tja. Natuurlijk kan ik de beroemde aria's ('Un bel di' uit Madama Butterfly, 'When I Am Laid in Earth' uit Dido and Aeneas, het bloemenduet uit Lakmé...) erg waarderen, maar een hele opera achter elkaar luisteren (of bijwonen), nou nee. Daarvoor zitten er naar mijn mening toch te veel opvullertjes tussen om die anderhalf à twee uur vol te krijgen. | |
ElizabethR | woensdag 14 oktober 2009 @ 13:47 |
Frollo, ik waardeer het dus wel echt om een opera in zijn geheel te zien, maar er zijn inderdaad opera's bij waarbij de recitatieven wel een heel groot onderdeel van de opera uitmaken, en die vind ik op gegeven moment dan toch wel wat saai worden ja. En opera's van 1,5 uur?? Hmm, die moeten volgens mij nog uitgevonden worden. 3 Uur is een betere inschatting denk ik ![]() | |
Frollo | woensdag 14 oktober 2009 @ 13:57 |
quote:'Recitatief': dat moest ik opzoeken. Tof, weer wat geleerd! ![]() quote:In de baroktijd wisten ze nog hoe het hoorde: Dido & Aeneas 1 uurtje, Orfeo & Euridice 88 minuten... Die echte avondvullende opera's associeer ik toch meer met Wagner. Zelfs de Italianen maakten het niet zo bont, toch? | |
ElizabethR | woensdag 14 oktober 2009 @ 14:10 |
Ja, de Der Ring des Nibelungen (Wagner dus) duurt natuurlijk in totaal 15 uur, maar die bestaat dan wel uit 4 opera's alles bij elkaar, en meestal wordt die dan ook over 4 avonden verdeeld. Purcell heb ik eigenlijk nooit echt opera gevonden, wat natuurlijk onzin is, want Gluck vind ik dan weer wel opera. Maar beide door jou aangehaalde opera's vind ik geen echte opera's, en waarom? Omdat ze zo kort zijn ![]() Dat ben ik niet gewend!! Ik zal het nog sterker vertellen, er zijn kleine opera's die gezamelijk op 1 avond worden uitgevoerd, om het publiek toch nog 'waar voor zijn geld te geven'. Zo heb je 'I Pagliacci' van Ruggiero Leoncavallo. Een tweeakter die ongeveer een uurtje duurt, en die wordt 9 van de tien keer opgevoerd met de eenakter 'Cavalleria Rusticana' van Mascagni erachteraan, na de pauze. Overigens konden de Italianen er wel degelijk iets van hoor, qua lengte. De meeste zijn toch echt 3 uur+ je wilt niet weten hoevaak er in gecoupeerd wordt, om een en ander in te korten en voor het publiek nog interessant te houden. Ik heb ergens nog een partituur van Ernani liggen, in elke aria zijn de herhalingen sowieso coupures geworden, en de opera is op die manier zeker een 50 minuten ingekort. [ Bericht 1% gewijzigd door ElizabethR op 14-10-2009 14:20:07 ] | |
Frollo | woensdag 14 oktober 2009 @ 15:07 |
Whehe, opera's die te kort zijn gewoon niet als opera beschouwen. Zo houd je het tenminste wel overzichtelijk. ![]() | |
ElizabethR | woensdag 14 oktober 2009 @ 15:18 |
quote:I know, klinkt echt belachelijk ![]() | |
Giacopuc | woensdag 14 oktober 2009 @ 22:43 |
Oe, opera ![]() Ik vind een opera van 3 uur+ ook niet zo'n probleem eigenlijk. Misschien is het een teken van de moderne tijd dat mensen zoiets al snel 'langdradig' vinden? Naja, ik snap het eigenlijk ook wel, als ik aan Strauss denk ![]() Mijn favoriet: Björling en Tebaldi samen in La Boheme. (Tebaldi is hier vanaf 8:00 echt geniaal) En deze is ook mooi: Echt fantastisch dat al die oude beelden trouwens op youtube staan! Qua geluid is het natuurlijk niet zo, maar als historisch document echt geweldig! | |
ImVe | zaterdag 17 oktober 2009 @ 08:59 |
--- In afwachting van een FA-reactie is deze post verwijderd --- [ Bericht 85% gewijzigd door Da_Ripper op 17-10-2009 09:50:13 ] | |
PiRANiA | woensdag 30 mei 2012 @ 19:34 |
Best populair topic dit. * PiRANiA luistert af en toe ook. | |
hmmmz | woensdag 20 november 2013 @ 03:34 |
Don Giovanni ![]() Afgelopen weekend Aida gezien in La Scala, Milano. | |
neverywhere | woensdag 20 november 2013 @ 07:56 |
Mooiste opera voor mij toch wel Faust van Gounod...vol ,met mooie en zelfs leuke liedjes! | |
#ANONIEM | woensdag 20 november 2013 @ 12:21 |
Apart. Wat vond jij dat zo mooi aan dit optreden naast alleen de uitvoering? | |
neverywhere | woensdag 20 november 2013 @ 14:54 |
O, zo maar even snel een uitvoering uitgezocht...en met rene paape zit het meestal wel snor. Heb zelf een uitvoering op cd met Jose van Dam....werkelijk fantastisch... Vermijd bij de faust wel de pavarotti uitvoering....niks mis met Pavarotti maar Joan Sutherland doet ook mee.....aiaiaiaiaiai wat heeft dat mens toch een enge stem. | |
neverywhere | woensdag 20 november 2013 @ 19:08 |
Mooie stukjes opera: | |
Probably_on_pcp | maandag 30 december 2013 @ 00:24 |
Mijn nieuwe favoriet: Lang geleden dat ik zo dicht bij de hemel in de buurt ben geweest ![]() Kwaliteit van het filmpje is niet geweldig, maar je krijgt toch wel mee hoe prachtig dit muziekstuk is en hoe mooi er gezongen wordt. Betere versie zonder beeld: | |
TLC | maandag 30 december 2013 @ 09:10 |
Als ik eens op Brava nl klassiek zapp op tv en daar zenden ze een opera uit dan blijf ik daar ook wel meestal naar kijken ![]() | |
Probably_on_pcp | maandag 30 december 2013 @ 20:26 |
Ook wel leuk. De opera uit de film "The Fifth Element" nagezongen: |