Ik wil het hebben over een voor mij belangrijke opera, namelijk 'Fidelio' van Ludwig van Beethoven.
![]()
Hoewel Beethoven toch aardig wat heeft geschreven, waaronder een 9-tal symfonieën, waarvan wel echt iedereen ter wereld de 5e kent, heeft ie slechts één opera geschreven, Fidelio.
Intro 5e
![]()
Fidelio is door Beethoven geschreven in opdracht van de directeur van de Weense opera (Theater an der Wien) en die had hem zelfs al de synopsis voor het verhaal in de, toen nog niet dove, oren gefluisterd, Het zou een verhaal moeten worden over heroisme en loyaliteit, het verhaal van
Leonore, of de echtelijke liefde, naar het gelijknamige toneelstuk van Jean Nicolas Bouilly.
Het verhaal was gebaseerd op een waar gebeurd voorval ten tijde van de Franse revolutie 'toen een heldhaftige dame uit de Touraine, als man verkleed, haar door 'het Schrikbewind' ten onterecht veroordeelde echtgenoot uit de gevangenis wist te bevrijden.
Beethoven heeft drie gecomponeerde versies van de opera geproduceerd. De eerste versie, getiteld 'Leonore' , die op 20 november 1805 in Wenen in première ging, werd totaal niet goed ontvangen, en men drong er bij Beethoven op aan om zijn opera te hercomponeren. Zulks geschiedde, en een goed half jaar later, op 29 maart 1806, ging de tweede versie onder leiding van de componist zelf in première. Deze keer was men aardig enthousiast over het stuk, maar Beethoven zelf vond het minderwaardig uitgevoerd en wilde het wederom terugtrekken. Het raakte daarna een aantal jaren in de vergetelheid en Beethoven was er al van overtuigd dat opera niet zijn stiehl was.
De Wiener Hofoper was in 1813 op zoek naar een stuk wat geschikt zou zijn voor een benefietvoorstelling. Men herinnerde zich de dramatisch geflopte uitvoeringen van Beethoven 'Leonore', en polste de componist om zijn stuk nogmaals te herzien en in te leveren voor het benefietconcert. Na een grondige oppoetsbeurt kon Beethoven zijn opera dan met een gerust hart meegeven aan de Hofoper, en deze keer werd het stuk "Fidelio" genoemd. Het bleek een doorslaand succes na een succesvolle première op 23 mei 1813 , en Beethovens naam als operacomponist was eindelijk een feit.
Voor mensen die het hele verhaal willen lezen,
google even. Het is te lang om hier te C/P-en
Fidelio is naast een verhaal over trouw, moed, en heldhaftigheid, drie eigenschappen die in dit verhaal in staat zijn maatschappelijke wantoestanden te bestrijden ook nog een doodordinair liefdesverhaal. In diverse aria's en duetten spreekt de onvoorwaardelijke en diepe liefde van Leonore voor haar man Florestan meer dan boekdelen.
Een van de beste koorwerken in een opera, althans, dat is mijn mening, is het koor van de gevangenen, uit de eerste akte: Oh, welche lust
Ik heb gekozen voor een youtube filmpje dat alleen de muziek laat horen. Er zijn veel meer uitvoeringen te vinden met enscenering. Ik wilde echter nu even de muziek benadrukken.
Tot slot de wereldberoemde Amerikaanse heldentenor James King die de vertwijfelde Florestan uitbeeldt in Gott! Welch Dunkel hier! Hij ziet in deze aria Leonore als een engel aan hem verschijnen.
Waarom vind ik deze opera nou zo bijzonder? Nou, ten eerste omdat het dus de enige is die Beethoven ooit schreef, al deed ie er drie keer over. Ten tweede omdat ik dol ben op sterke vrouwen (hence my nickname) en Leonore natuurlijk een ultiem voorbeeld daarvan is. Ten derde omdat ik de bombastische en toch vaak sombere muziek van Beethoven erg kan waarderen. Beethoven was een donkere figuur, grimmig, in zichzelf gekeerd, en somber. En dat uitte zich in zijn muziek. En ten vierde omdat het verhaal nog steeds actueel is en eigenlijk gewoon een protest tegen onderdrukking en tirannie.
Trivia:
-Beethoven kreeg last van zijn gehoor tegen het einde van de 18e eeuw. Hij was volledig doof na 1814. Dat belette hem niet door te componeren en dirigeren tot aan zijn dood in 1827.
-Frank Groothof heeft een kinderversie van Fidelio in de theaters gebracht, dit was een veel serieuzere kinderopera dan hij tot dan toe had geproduceerd.
-Beethoven, hoewel duitser, heet VAN Beethoven en niet VON, omdat zijn grootvader uit Mechelen kwam, en dus een vlaming was, ook Ludwig van Beethoven genaamd.
-Fidelio was de allereerste opera die in zijn totaliteit werd uitgevoerd op radio NBC in 1944
Zo, dit was een kleine bijdrage aan dit topic. Als er belangstelling voor is wil ik een volgende keer wel een stukkie doen over een wat vrolijker opera.
[ Bericht 0% gewijzigd door ElizabethR op 07-10-2009 23:18:50 ]
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden