abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 september 2009 @ 18:07:46 #1
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_73154434
quote:
ope·ra de; m -’s 1 toneelstuk met
muziek, die het overheersend aandeel
heeft 2 gebouw waar opera's worden
uitgevoerd

Maar wat is opera nou eigenlijk precies?

Opera is een vorm van muziektheater, (taalkundig het meervoud van opus) waarbij een overwegend gezongen toneelstuk, in dichtmaten met orkestbegeleiding, wordt uitgebeeld. Opera is onderdeel van de Westerse klassieke muziekcultuur. Er zijn ook niet-Westerse vormen van muziektheater die vaak Opera genoemd worden, met een onderscheidend bijvoeglijk naamwoord ervoor, bijvoorbeeld de Chinese opera.

De vierhonderdjarige geschiedenis van de opera zoals we die heden ten dage kennen, vindt haar oorsprong in Florence. Eind 16de eeuw was hier een groep intellectuelen voornemens het klassieke drama zoals het in Oudheid bestond, nieuw leven in te blazen. Hun grote voorbeeld hierbij was Aristoteles, die in de vierde eeuw voor Christus over toneel en muziek had geschreven, alsof deze twee zaken dezelfde waren. Volgens Aristoteles was drama de imitatie van het leven, dat verlevendigd werd met zowel versiering als melodie.

Op basis daarvan veronderstelden de Florentijnen dat het klassieke drama volledig gezongen moest zijn geweest. De eerste componist die een poging deed dit in de praktijk om te zetten, was Jacopo Peri (1561-1633), die hiervoor het Grieks mythologische drama Dafne aanwendde. Zijn werk Euridice (1600) dat daaruit voortkwam, werd daarmee de eerste opera.
(Bron)

Ohja, opera. Noem eens wat namen?

Er zijn onnoemlijk veel operacomponisten door de eeuwen heen, maar gelukkig is er een overzicht waar ze vrijwel allemaal instaan.

Een paar namen die misschien wat belletjes doen rinkelen:
Monteverdi, Händel, Rameau, Gluck, Mozart, Rossini, Bellini, Donizetti, Berlioz, Verdi, Wagner, Bizet, Richard Strauss, Puccini, Janácek, Britten enzovoorts!

Bon. En hoe klinkt zoiets dan?

• W.A. Mozart - Die Zauberflöte - Der Hölle Rache
    (Die hoge noten !)

• L. Debiles - Lakmé - Viens, Malika (Bloemenduet)
    (De samenzang )

• C. Monteverdi - l'Orfeo - Possente spirito
    ( )

[ Bericht 0% gewijzigd door Tha_Erik op 29-09-2009 14:17:27 ]
  • Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
    Hoogachtend,
    Erik.
      zondag 27 september 2009 @ 18:08:01 #2
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_73154438
    En waarom open ik nou dit topic? Wel nu, ik vind opera's best heul mooi heb ik ontdekt. Maar ik weet er echt geen zak van . Ik weet zo een paar aria's die me aanspreken, maar ik weet dan weer niet wie de beste uitvoering kan geven. En er zijn zo veel opera's die ik misschien wel bij naam ken, maar qua muziek nog niet. En toen dacht ik, misschien zijn er meer mensen geïnteresseerd .
    Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
    Hoogachtend,
    Erik.
    pi_73155295
    Ja, opera is tof!
    Alleen weet ik er ook geen zak van af, dus aan mij heb je niets.
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
      zondag 27 september 2009 @ 18:45:24 #4
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_73155402
    Nou ja, dat maakt niks uit eigenlijk. Ik ben al lang blij dat er in ieder geval iemand in dit topic reageert .

Callas . Ik vind haar gezichtsuitdrukkingen echt prachtig hier .
    Hoogachtend,
    Erik.
    pi_73209729
    TVP
    Fijn topic!

En Erik, Lakmé is een opera die is gecomponeerd door Léo Delibes,
    Gondinet en Gille hebben alleen het libretto maar geschreven.

Natuurlijk is het bloemenduet niet alleen erg mooi, maar ook zo bekend omdat het in talloze commercials en films wordt gebruikt. Ook een heel fraai stuk uit Lakmé is 'Où va la jeune Hindoue', waar menig coloratuur sopraan ernstig van klaarkomt. Als je van de koningin van de Nacht houdt vind je dit ook vast erg mooi.

En dan heb ik zelf nog een favoriete coloratuur aria, en dat is de 'waanzinsaria' uit 'Lucia di Lammermoor' van Donizetti. Liefst gezongen door Joan Sutherland, maar Natalie Dessay doet het ook wel aardig.

Vooral deel 2 heeft de prachtigste coloratuur die ik ooit heb gehoord. Maar ik post toch even alle twee de delen. Als je alleen de coloratuur wilt horen moet je bij deel 2 beginnen. Als kleine ElizabethR zong ik het altijd mee. Nu ben ik gedegradeerd tot bas ofzo.

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
    Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
      dinsdag 29 september 2009 @ 14:20:29 #6
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_73209931
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 14:14 schreef ElizabethR het volgende:
    TVP
    Fijn topic!

En Erik, Lakmé is een opera die is gecomponeerd door Léo Delibes,
    Gondinet en Gille hebben alleen het libretto maar geschreven.
    Aangepast . Ik ga nu de rest luisteren. Où va la jeune Hindoue . Mooi hoor, ik snap niet hoe het mogelijk is dat iemand die hoge noten allemaal kan zingen .
    Hoogachtend,
    Erik.
      dinsdag 29 september 2009 @ 16:56:22 #7
    20211 Da_Ripper
    Follow your bliss
    pi_73214812
    Puik topic De Klassieke stukken hadden al een eigen reeks, maar de opera's nog niet ... dus volg ik deze graag ook.
    Wat je vindt, ...
    pi_73473836
    Ik wil het hebben over een voor mij belangrijke opera, namelijk 'Fidelio' van Ludwig van Beethoven.

Hoewel Beethoven toch aardig wat heeft geschreven, waaronder een 9-tal symfonieën, waarvan wel echt iedereen ter wereld de 5e kent, heeft ie slechts één opera geschreven, Fidelio.

Intro 5e

Fidelio is door Beethoven geschreven in opdracht van de directeur van de Weense opera (Theater an der Wien) en die had hem zelfs al de synopsis voor het verhaal in de, toen nog niet dove, oren gefluisterd, Het zou een verhaal moeten worden over heroisme en loyaliteit, het verhaal van Leonore, of de echtelijke liefde, naar het gelijknamige toneelstuk van Jean Nicolas Bouilly.

Het verhaal was gebaseerd op een waar gebeurd voorval ten tijde van de Franse revolutie 'toen een heldhaftige dame uit de Touraine, als man verkleed, haar door 'het Schrikbewind' ten onterecht veroordeelde echtgenoot uit de gevangenis wist te bevrijden.

Beethoven heeft drie gecomponeerde versies van de opera geproduceerd. De eerste versie, getiteld 'Leonore' , die op 20 november 1805 in Wenen in première ging, werd totaal niet goed ontvangen, en men drong er bij Beethoven op aan om zijn opera te hercomponeren. Zulks geschiedde, en een goed half jaar later, op 29 maart 1806, ging de tweede versie onder leiding van de componist zelf in première. Deze keer was men aardig enthousiast over het stuk, maar Beethoven zelf vond het minderwaardig uitgevoerd en wilde het wederom terugtrekken. Het raakte daarna een aantal jaren in de vergetelheid en Beethoven was er al van overtuigd dat opera niet zijn stiehl was.

De Wiener Hofoper was in 1813 op zoek naar een stuk wat geschikt zou zijn voor een benefietvoorstelling. Men herinnerde zich de dramatisch geflopte uitvoeringen van Beethoven 'Leonore', en polste de componist om zijn stuk nogmaals te herzien en in te leveren voor het benefietconcert. Na een grondige oppoetsbeurt kon Beethoven zijn opera dan met een gerust hart meegeven aan de Hofoper, en deze keer werd het stuk "Fidelio" genoemd. Het bleek een doorslaand succes na een succesvolle première op 23 mei 1813 , en Beethovens naam als operacomponist was eindelijk een feit.

Voor mensen die het hele verhaal willen lezen, google even. Het is te lang om hier te C/P-en

Fidelio is naast een verhaal over trouw, moed, en heldhaftigheid, drie eigenschappen die in dit verhaal in staat zijn maatschappelijke wantoestanden te bestrijden ook nog een doodordinair liefdesverhaal. In diverse aria's en duetten spreekt de onvoorwaardelijke en diepe liefde van Leonore voor haar man Florestan meer dan boekdelen.

Een van de beste koorwerken in een opera, althans, dat is mijn mening, is het koor van de gevangenen, uit de eerste akte: Oh, welche lust
    Ik heb gekozen voor een youtube filmpje dat alleen de muziek laat horen. Er zijn veel meer uitvoeringen te vinden met enscenering. Ik wilde echter nu even de muziek benadrukken.

Tot slot de wereldberoemde Amerikaanse heldentenor James King die de vertwijfelde Florestan uitbeeldt in Gott! Welch Dunkel hier! Hij ziet in deze aria Leonore als een engel aan hem verschijnen.

Waarom vind ik deze opera nou zo bijzonder? Nou, ten eerste omdat het dus de enige is die Beethoven ooit schreef, al deed ie er drie keer over. Ten tweede omdat ik dol ben op sterke vrouwen (hence my nickname) en Leonore natuurlijk een ultiem voorbeeld daarvan is. Ten derde omdat ik de bombastische en toch vaak sombere muziek van Beethoven erg kan waarderen. Beethoven was een donkere figuur, grimmig, in zichzelf gekeerd, en somber. En dat uitte zich in zijn muziek. En ten vierde omdat het verhaal nog steeds actueel is en eigenlijk gewoon een protest tegen onderdrukking en tirannie.

Trivia:
    -Beethoven kreeg last van zijn gehoor tegen het einde van de 18e eeuw. Hij was volledig doof na 1814. Dat belette hem niet door te componeren en dirigeren tot aan zijn dood in 1827.
    -Frank Groothof heeft een kinderversie van Fidelio in de theaters gebracht, dit was een veel serieuzere kinderopera dan hij tot dan toe had geproduceerd.
    -Beethoven, hoewel duitser, heet VAN Beethoven en niet VON, omdat zijn grootvader uit Mechelen kwam, en dus een vlaming was, ook Ludwig van Beethoven genaamd.
    -Fidelio was de allereerste opera die in zijn totaliteit werd uitgevoerd op radio NBC in 1944

Zo, dit was een kleine bijdrage aan dit topic. Als er belangstelling voor is wil ik een volgende keer wel een stukkie doen over een wat vrolijker opera.

[ Bericht 0% gewijzigd door ElizabethR op 07-10-2009 23:18:50 ]
      woensdag 7 oktober 2009 @ 23:11:47 #9
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_73474144
    Tof, dit ga ik morgen overmorgen lezen .
    Hoogachtend,
    Erik.
      maandag 12 oktober 2009 @ 00:52:00 #10
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_73599554
    quote:
    Op woensdag 7 oktober 2009 23:02 schreef ElizabethR het volgende:
    Fidelio is naast een verhaal over trouw, moed, en heldhaftigheid, drie eigenschappen die in dit verhaal in staat zijn maatschappelijke wantoestanden te bestrijden ook nog een doodordinair liefdesverhaal. In diverse aria's en duetten spreekt de onvoorwaardelijke en diepe liefde van Leonore voor haar man Florestan meer dan boekdelen.

Tof. Ik heb nog nooit van Fidelio gehoord ( ) . Het mooiste stukje vond ik 2.34 waar ze nog net even een toontje hoger gaat . De rest was ook mooi, daar niet van.
    quote:
    Een van de beste koorwerken in een opera, althans, dat is mijn mening, is het koor van de gevangenen, uit de eerste akte: Oh, welche lust
    Ik heb gekozen voor een youtube filmpje dat alleen de muziek laat horen. Er zijn veel meer uitvoeringen te vinden met enscenering. Ik wilde echter nu even de muziek benadrukken.

Wat een verschil met het kerkkoor waar mijn opa in zingt . Het moet wel een enorme ervaring zijn om zo'n koorwerk (wat echt prachtig is, kippenvel in het begin) echt te horen.
    quote:
    Tot slot de wereldberoemde Amerikaanse heldentenor James King die de vertwijfelde Florestan uitbeeldt in Gott! Welch Dunkel hier! Hij ziet in deze aria Leonore als een engel aan hem verschijnen.

Wat is een heldentenor? (ik neem aan dat het iets anders is dan een tenor die zo goed is dat het een held is ?). Van mannenoperadingen weet ik nog minder af dan van vrouwen, dus dan kan je wel nagaan hoe dat zit . Ik vind dit wel een beetje hysterisch . Goed hoor, maar een beetje hysterisch (ah, er verschijnt een engel, wat wil je)
    quote:
    Zo, dit was een kleine bijdrage aan dit topic. Als er belangstelling voor is wil ik een volgende keer wel een stukkie doen over een wat vrolijker opera.
    Ja . Al ben ik de enige .
    Hoogachtend,
    Erik.
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:06:53 #11
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_73641243
    quote:
    Op maandag 12 oktober 2009 00:52 schreef Tha_Erik het volgende:

Ja . Al ben ik de enige .
    Inderdaad, het houdt niet echt over hier, 162 views
    Ten dode opgeschreven dit topic.
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:07:56 #12
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_73652620
    Ik vind het wel jammer hoor.
    Hoogachtend,
    Erik.
    pi_73653752
    Ja, inderdaad jammer. Ik ben geen liefhebber, maar wel leuk om eens een topic over heel andere muziek te zien.
    Ga zo door!
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 18:43:46 #14
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_73655445
    Ik was vruuuuger ook geen liefhebber. Ik vond het gejengel en zo zwaar enzo, mijn interesse is echt nog vrij vers .
    Hoogachtend,
    Erik.
      woensdag 14 oktober 2009 @ 07:06:48 #15
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_73670821
    Opera. Tja.

Natuurlijk kan ik de beroemde aria's ('Un bel di' uit Madama Butterfly, 'When I Am Laid in Earth' uit Dido and Aeneas, het bloemenduet uit Lakmé...) erg waarderen, maar een hele opera achter elkaar luisteren (of bijwonen), nou nee. Daarvoor zitten er naar mijn mening toch te veel opvullertjes tussen om die anderhalf à twee uur vol te krijgen.

woensdag 14 oktober 2009 @ 13:47:41 #16
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_73679996
    Frollo, ik waardeer het dus wel echt om een opera in zijn geheel te zien, maar er zijn inderdaad opera's bij waarbij de recitatieven wel een heel groot onderdeel van de opera uitmaken, en die vind ik op gegeven moment dan toch wel wat saai worden ja.

En opera's van 1,5 uur?? Hmm, die moeten volgens mij nog uitgevonden worden. 3 Uur is een betere inschatting denk ik
      woensdag 14 oktober 2009 @ 13:57:57 #17
    15967 Frollo
    pi_73680274
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 13:47 schreef ElizabethR het volgende:
    Frollo, ik waardeer het dus wel echt om een opera in zijn geheel te zien, maar er zijn inderdaad opera's bij waarbij de recitatieven wel een heel groot onderdeel van de opera uitmaken, en die vind ik op gegeven moment dan toch wel wat saai worden ja.
    'Recitatief': dat moest ik opzoeken. Tof, weer wat geleerd!
    quote:
    En opera's van 1,5 uur?? Hmm, die moeten volgens mij nog uitgevonden worden. 3 Uur is een betere inschatting denk ik
    In de baroktijd wisten ze nog hoe het hoorde: Dido & Aeneas 1 uurtje, Orfeo & Euridice 88 minuten...

Die echte avondvullende opera's associeer ik toch meer met Wagner. Zelfs de Italianen maakten het niet zo bont, toch?
      woensdag 14 oktober 2009 @ 14:10:38 #18
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_73680657
    Ja, de Der Ring des Nibelungen (Wagner dus) duurt natuurlijk in totaal 15 uur, maar die bestaat dan wel uit 4 opera's alles bij elkaar, en meestal wordt die dan ook over 4 avonden verdeeld.

Purcell heb ik eigenlijk nooit echt opera gevonden, wat natuurlijk onzin is, want Gluck vind ik dan weer wel opera. Maar beide door jou aangehaalde opera's vind ik geen echte opera's, en waarom? Omdat ze zo kort zijn
    Dat ben ik niet gewend!!

Ik zal het nog sterker vertellen, er zijn kleine opera's die gezamelijk op 1 avond worden uitgevoerd, om het publiek toch nog 'waar voor zijn geld te geven'.

Zo heb je 'I Pagliacci' van Ruggiero Leoncavallo. Een tweeakter die ongeveer een uurtje duurt, en die wordt 9 van de tien keer opgevoerd met de eenakter 'Cavalleria Rusticana' van Mascagni erachteraan, na de pauze.

Overigens konden de Italianen er wel degelijk iets van hoor, qua lengte. De meeste zijn toch echt 3 uur+
    je wilt niet weten hoevaak er in gecoupeerd wordt, om een en ander in te korten en voor het publiek nog interessant te houden.

Ik heb ergens nog een partituur van Ernani liggen, in elke aria zijn de herhalingen sowieso coupures geworden, en de opera is op die manier zeker een 50 minuten ingekort.

[ Bericht 1% gewijzigd door ElizabethR op 14-10-2009 14:20:07 ]
      woensdag 14 oktober 2009 @ 15:07:59 #19
    15967 Frollo
    pi_73682358
    Whehe, opera's die te kort zijn gewoon niet als opera beschouwen. Zo houd je het tenminste wel overzichtelijk.
      woensdag 14 oktober 2009 @ 15:18:02 #20
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_73682729
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 15:07 schreef Frollo het volgende:
    Whehe, opera's die te kort zijn gewoon niet als opera beschouwen. Zo houd je het tenminste wel overzichtelijk.
    I know, klinkt echt belachelijk
    pi_73698360
    Oe, opera Ik probeer af en toe wel eens te gaan, maar het is alweer veel te lang geleden. Ik zag wel dat de Nederlandse Opera in mei 'Turandot' opvoert, daar wil ik wel graag heen.

Ik vind een opera van 3 uur+ ook niet zo'n probleem eigenlijk. Misschien is het een teken van de moderne tijd dat mensen zoiets al snel 'langdradig' vinden? Naja, ik snap het eigenlijk ook wel, als ik aan Strauss denk

Mijn favoriet: Björling en Tebaldi samen in La Boheme.

(Tebaldi is hier vanaf 8:00 echt geniaal)

En deze is ook mooi:

Echt fantastisch dat al die oude beelden trouwens op youtube staan! Qua geluid is het natuurlijk niet zo, maar als historisch document echt geweldig!
    pi_73772555
    --- In afwachting van een FA-reactie is deze post verwijderd ---

[ Bericht 85% gewijzigd door Da_Ripper op 17-10-2009 09:50:13 ]
      woensdag 30 mei 2012 @ 19:34:40 #23
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_112230375
    Best populair topic dit.

* PiRANiA luistert af en toe ook.
      woensdag 20 november 2013 @ 03:34:50 #24
    167941 hmmmz
    Verlicht Despoot
    pi_133436590
    Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
    Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
      woensdag 20 november 2013 @ 07:56:55 #25
    384702 neverywhere
    zo, en niet anders!
    pi_133437084
    Mooiste opera voor mij toch wel Faust van Gounod...vol ,met mooie en zelfs leuke liedjes!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')