Oké, maar is het dan zo dat jij er voor bent dat de selectie plaatsvindt gedurende het verloop van de studie? Met andere woorden: laat iedereen toe en je ziet vanzelf wie er mee kan komen en wie niet. En vind je in dat geval ook dat er strikte bindende studie-adviezen moeten bestaan?quote:Op zondag 27 september 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ik niet, ik vind dat een VWO diploma voldoende moet zijn.
Waarom is die uitval een serieus probleem? Wat is de reden waarom er zoveel uitval is? Als dat is omdat die mensen het niveau niet aankunnen of op een andere manier het niet kunnen opbrengen* om de studie te voltooien, dan is dat toch geen werkelijk probleem?quote:Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
De uitval is een serieus probleem.
Het niveau van de Nederlandse universiteiten is niet heel erg hoog maar ook niet super laag. Daar ligt het niet aan. De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog. Op de middelbare scholen wordt ook wel wat aan voorlichting gedaan. En toch vallen heel veel studenten in het eerste jaar af. Erg zonde is dat omdat ze vaak wel de kwaliteiten bezitten.
Waarop baseer je het dat ze dat wel kunnen? Hoe wordt dat gemeten? Let wel: ik val jouw standpunten niet aan, ik verken slechts de situatie.quote:Op zondag 27 september 2009 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
Dat kunnen ze dus wel. Bovendien zondig je je weer aan inside-the-bos denken. Als het systeem echt goed in elkaar zit dan laat je juist mensen boven zichzelf uitstijgen.
Dit.quote:Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef kingmob het volgende:
Ik vind dat het selectie is op de verkeerde plek. Een VWO diploma zou voldoende moeten zijn. Dat dat nu niet zo is, geeft wat aan over het niveau op de middelbare school. Dat is dan ook wat je aan moet pakken.
Zo'n selectie aan de poort heeft me bovendien teveel het risico dat er goede mensen buiten de boot vallen.
ik ook, maar in het hoger onderwijs vormen de havisten en hbo'ers juist vaak het probleem bij WO en mbo'ers bij hbo, simpelweg omdat ze het niveau niet aankunnen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
POL'ers zullen dit geweldig vinden. Ik zeg het maar vast.
Ik niet, ik vind dat een VWO diploma voldoende moet zijn.
De collegegelden dekken ruwweg 20% van de werkelijke kosten. Dat kun je toch moeilijk heel erg hoog noemen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog.
Jij bent dus ook al naar het foute kamp overgelopen.quote:Op zondag 27 september 2009 13:35 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
De collegegelden dekken ruwweg 20% van de werkelijke kosten. Dat kun je toch moeilijk heel erg hoog noemen.
Duitsland kun je niet vergelijken, dat kent een strenge selectie aan de poort zodat de kosten daar een stuk lager zijn.
quote:Op zondag 27 september 2009 13:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij bent dus ook al naar het foute kamp overgelopen.
Voordat ik een mening kan geven, vraag ik me af vanwaar dit idee aan de orde kwam? In het kader van minder uitval, of verhoging van het niveau, of iets anders?quote:Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef servus_universitas het volgende:
Onder andere kwam aan de orde het idee van selectie aan de poort van het hoger onderwijs.
quote:Op zondag 27 september 2009 13:35 schreef FeestNummer het volgende:
Duitsland kun je niet vergelijken, dat kent een strenge selectie aan de poort zodat de kosten daar een stuk lager zijn.
Dat laatste hangt natuurlijk maar heel erg ervan af hoe je die selectie aanpakt.quote:Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef kingmob het volgende:
Ik vind dat het selectie is op de verkeerde plek. Een VWO diploma zou voldoende moeten zijn. Dat dat nu niet zo is, geeft wat aan over het niveau op de middelbare school. Dat is dan ook wat je aan moet pakken.
Zo'n selectie aan de poort heeft me bovendien teveel het risico dat er goede mensen buiten de boot vallen.
550 ondertussen in BEquote:Op zondag 27 september 2009 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
Studeren is in Scandinavië gratis, in België betaal je 500 euro, in Duitsland ook zoiets enzovoorts.
Heb je daar wel lening?quote:Op zondag 27 september 2009 14:02 schreef Athmozz het volgende:
[..]
550 ondertussen in BE
In BE krijg je wel geen stufi, dus als je als 18 jarige student wil gaan studeren en je moet op kamers dan mag je sowieso 300¤ per maand ophoesten om iets te huren. Dit is vrij moeilijk, aangezien je als student in belgië maar 46 dagen mag werken per jaar.
studieleningen kan je hier evenmin krijgen (wel commerciële die je op 3 jaar terug moet betalen, en waar ze 15% intrest over rekenen, maar dat is sowieso geen goed idee). Je ouders betalen alles.quote:Op zondag 27 september 2009 14:05 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Heb je daar wel lening?
De Nederlandse studiefinanciering is eigenlijk ook een lachertje, daar (basisbeurs) kun je het collegegeld niet eens van betalen. Laat staan huur...
Hmm, dat is dan eigenlijk toch nog slechter dan hier.quote:Op zondag 27 september 2009 14:09 schreef Athmozz het volgende:
[..]
studieleningen kan je hier evenmin krijgen (wel commerciële die je op 3 jaar terug moet betalen, en waar ze 15% intrest over rekenen, maar dat is sowieso geen goed idee). Je ouders betalen alles.
als je ouders niet kunnen (of willen) betalen, dan betaalt het OCMW alles. Naargelang dat je ouders dan geld hebben en niet willen betalen stuurt het OCMW de rekeningen door naar je ouders, of wordt het bij de schuldenberg van je ouders er bovenop gegooid.quote:Op zondag 27 september 2009 14:11 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Hmm, dat is dan eigenlijk toch nog slechter dan hier.
Ah, maar dan is het al anders. En ben je dan meteen de lul als je iets langer over je studie doet bijvoorbeeld? Of na een paar maanden besluit te wisselen?quote:Op zondag 27 september 2009 14:14 schreef Athmozz het volgende:
[..]
als je ouders niet kunnen (of willen) betalen, dan betaalt het OCMW alles. Naargelang dat je ouders dan geld hebben en niet willen betalen stuurt het OCMW de rekeningen door naar je ouders, of wordt het bij de schuldenberg van je ouders er bovenop gegooid.
Je eerste studie is in België namelijk een grondrecht, dus je ouders zijn verplicht om voor de kosten ervan op te draaien. Stel dat je geen ouders meer hebt, dan is het de belgische staat die ervoor opdraait.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |