abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73144759
Zojuist zat minister Plasterk aan tafel bij het programma Buitenhof. Er werd gesproken over het onderwijs, de problemen en plannen. Onder andere kwam aan de orde het idee van selectie aan de poort van het hoger onderwijs. Plasterk wees dit instrument af met het argument dat op die manier mensen worden uitgesloten.

Ik ben persoonlijk van mening dat iedereen gelijke kansen moet hebben, dus ook gelijke kansen op onderwijs. Maar ik ben tegelijkertijd van mening dat er wel gestreefd mag worden naar hoogwaardige kwaliteit en het behoud daarvan. En dat impliceert onvermijdelijk het aanwezig zijn van selectie. Dat lijkt mij ook geen kwalijke zaak, want wanneer je selectie uitbant in het belang van gelijke kansen, dan is dat een schijnoplossing omdat je uiteindelijk slechter af bent.

Selectie aan de poort, ik ben er nog niet geheel over uit. Welke ideeën aangaande dit onderwerp leven er onder de POL-lers?
pi_73144803
POL'ers zullen dit geweldig vinden. Ik zeg het maar vast.

Ik niet, ik vind dat een VWO diploma voldoende moet zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_73144888
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Oké, maar is het dan zo dat jij er voor bent dat de selectie plaatsvindt gedurende het verloop van de studie? Met andere woorden: laat iedereen toe en je ziet vanzelf wie er mee kan komen en wie niet. En vind je in dat geval ook dat er strikte bindende studie-adviezen moeten bestaan?

Ik voel ook niet heel veel voor selectie aan de poort. Dit omdat talent zich ook kan ontwikkelen gedurende een bepaalde periode. Selectie aan de poort behelst voornamelijk een momentopname, waardoor potentieel talent over het hoofd kan worden gezien.
  zondag 27 september 2009 @ 12:49:57 #4
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_73144957
Ik vind dat het selectie is op de verkeerde plek. Een VWO diploma zou voldoende moeten zijn. Dat dat nu niet zo is, geeft wat aan over het niveau op de middelbare school. Dat is dan ook wat je aan moet pakken.
Zo'n selectie aan de poort heeft me bovendien teveel het risico dat er goede mensen buiten de boot vallen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_73145042
De uitval is een serieus probleem.

Het niveau van de Nederlandse universiteiten is niet heel erg hoog maar ook niet super laag. Daar ligt het niet aan. De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog. Op de middelbare scholen wordt ook wel wat aan voorlichting gedaan. En toch vallen heel veel studenten in het eerste jaar af. Erg zonde is dat omdat ze vaak wel de kwaliteiten bezitten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_73145098
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
De uitval is een serieus probleem.

Het niveau van de Nederlandse universiteiten is niet heel erg hoog maar ook niet super laag. Daar ligt het niet aan. De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog. Op de middelbare scholen wordt ook wel wat aan voorlichting gedaan. En toch vallen heel veel studenten in het eerste jaar af. Erg zonde is dat omdat ze vaak wel de kwaliteiten bezitten.
Waarom is die uitval een serieus probleem? Wat is de reden waarom er zoveel uitval is? Als dat is omdat die mensen het niveau niet aankunnen of op een andere manier het niet kunnen opbrengen* om de studie te voltooien, dan is dat toch geen werkelijk probleem?

* Met uitzondering van financiële middelen.
pi_73145137
Dat kunnen ze dus wel. Bovendien zondig je je weer aan inside-the-bos denken. Als het systeem echt goed in elkaar zit dan laat je juist mensen boven zichzelf uitstijgen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73145194
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
Dat kunnen ze dus wel. Bovendien zondig je je weer aan inside-the-bos denken. Als het systeem echt goed in elkaar zit dan laat je juist mensen boven zichzelf uitstijgen.
Waarop baseer je het dat ze dat wel kunnen? Hoe wordt dat gemeten? Let wel: ik val jouw standpunten niet aan, ik verken slechts de situatie.
pi_73145257
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef kingmob het volgende:
Ik vind dat het selectie is op de verkeerde plek. Een VWO diploma zou voldoende moeten zijn. Dat dat nu niet zo is, geeft wat aan over het niveau op de middelbare school. Dat is dan ook wat je aan moet pakken.
Zo'n selectie aan de poort heeft me bovendien teveel het risico dat er goede mensen buiten de boot vallen.
Dit.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_73145369

[ Bericht 33% gewijzigd door Space-Chinees op 27-09-2009 15:15:26 ]
  zondag 27 september 2009 @ 13:13:21 #11
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73145565
vooropleidingseisen zijn toch al selectie aan de poort? En bindend studieadvies hebben de meeste instellingen ook al, en dat vind ik prima.
pi_73145575
Studeren is in Scandinavië gratis, in België betaal je 500 euro, in Duitsland ook zoiets enzovoorts.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 27 september 2009 @ 13:34:18 #13
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_73146100
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
POL'ers zullen dit geweldig vinden. Ik zeg het maar vast.

ik ook, maar in het hoger onderwijs vormen de havisten en hbo'ers juist vaak het probleem bij WO en mbo'ers bij hbo, simpelweg omdat ze het niveau niet aankunnen.

aan de andere kant hebben we een bindend studieadvies om mensen uit een studie te wippen, een extra examen lijkt me daarom niet heel zinvol, wel het aanscherpen van de eisen om in vwo/havo af te studeren.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_73146132
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog.
De collegegelden dekken ruwweg 20% van de werkelijke kosten. Dat kun je toch moeilijk heel erg hoog noemen.

Duitsland kun je niet vergelijken, dat kent een strenge selectie aan de poort zodat de kosten daar een stuk lager zijn.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_73146428
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:35 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

De collegegelden dekken ruwweg 20% van de werkelijke kosten. Dat kun je toch moeilijk heel erg hoog noemen.

Duitsland kun je niet vergelijken, dat kent een strenge selectie aan de poort zodat de kosten daar een stuk lager zijn.
Jij bent dus ook al naar het foute kamp overgelopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73146612
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij bent dus ook al naar het foute kamp overgelopen.
Laat deze toon nu toch eens achterwege, Klopkoek.

Onderwijs is nooit gratis. Er is altijd iemand die de rekening betaalt. Als je onderwijs wilt aanbieden aan mensen zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen, dan ben je het verplicht aan de betaler van de rekening dat deze waar krijgt voor zijn geld.
  zondag 27 september 2009 @ 13:55:54 #17
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_73146719
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef servus_universitas het volgende:
Onder andere kwam aan de orde het idee van selectie aan de poort van het hoger onderwijs.
Voordat ik een mening kan geven, vraag ik me af vanwaar dit idee aan de orde kwam? In het kader van minder uitval, of verhoging van het niveau, of iets anders?
pi_73146773
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:35 schreef FeestNummer het volgende:

Duitsland heeft GEEN selectie aan de poort. Absoluut niet. Daar zou je zelfs met een C&M profiel nog aan een studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek mogen beginnen.
pi_73146857
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef kingmob het volgende:
Dat laatste hangt natuurlijk maar heel erg ervan af hoe je die selectie aanpakt.

Als je begint met referenties te vragen, dan krijg je heel snel kansenongelijkheid omdat je zulke connecties als scholier toch vaak nog niet zelf hebt, maar via je ouders of via de ouders van vrienden.

Maar met een drempel gebaseerd op het gemiddelde eindexamencijfer en een sollicitatiebrief is wat mij betreft niks mis.

Vooral zo'n brief met motivering van de studiekeuze kan volgens mij ook een goed middel zijn om jongeren goed over hun keuze te laten nadenken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2009 14:01:00 ]
pi_73146962
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
Studeren is in Scandinavië gratis, in België betaal je 500 euro, in Duitsland ook zoiets enzovoorts.
550 ondertussen in BE

In BE krijg je wel geen stufi, dus als je als 18 jarige student wil gaan studeren en je moet op kamers dan mag je sowieso 300¤ per maand ophoesten om iets te huren. Dit is vrij moeilijk, aangezien je als student in belgië maar 46 dagen mag werken per jaar.

Als je in nederland de stufi mee bekijkt, dan is studeren daar gewoon goedkoper.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 27 september 2009 @ 14:05:38 #21
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73147064
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:02 schreef Athmozz het volgende:

[..]

550 ondertussen in BE

In BE krijg je wel geen stufi, dus als je als 18 jarige student wil gaan studeren en je moet op kamers dan mag je sowieso 300¤ per maand ophoesten om iets te huren. Dit is vrij moeilijk, aangezien je als student in belgië maar 46 dagen mag werken per jaar.
Heb je daar wel lening?

De Nederlandse studiefinanciering is eigenlijk ook een lachertje, daar (basisbeurs) kun je het collegegeld niet eens van betalen. Laat staan huur...
pi_73147189
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:05 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Heb je daar wel lening?

De Nederlandse studiefinanciering is eigenlijk ook een lachertje, daar (basisbeurs) kun je het collegegeld niet eens van betalen. Laat staan huur...
studieleningen kan je hier evenmin krijgen (wel commerciële die je op 3 jaar terug moet betalen, en waar ze 15% intrest over rekenen, maar dat is sowieso geen goed idee). Je ouders betalen alles.
  zondag 27 september 2009 @ 14:11:31 #23
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73147257
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:09 schreef Athmozz het volgende:

[..]

studieleningen kan je hier evenmin krijgen (wel commerciële die je op 3 jaar terug moet betalen, en waar ze 15% intrest over rekenen, maar dat is sowieso geen goed idee). Je ouders betalen alles.
Hmm, dat is dan eigenlijk toch nog slechter dan hier.
pi_73147355
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:11 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Hmm, dat is dan eigenlijk toch nog slechter dan hier.
als je ouders niet kunnen (of willen) betalen, dan betaalt het OCMW alles. Naargelang dat je ouders dan geld hebben en niet willen betalen stuurt het OCMW de rekeningen door naar je ouders, of wordt het bij de schuldenberg van je ouders er bovenop gegooid.

Je eerste studie is in België namelijk een grondrecht, dus je ouders zijn verplicht om voor de kosten ervan op te draaien. Stel dat je geen ouders meer hebt, dan is het de belgische staat die ervoor opdraait.
  zondag 27 september 2009 @ 14:16:14 #25
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73147426
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:14 schreef Athmozz het volgende:

[..]

als je ouders niet kunnen (of willen) betalen, dan betaalt het OCMW alles. Naargelang dat je ouders dan geld hebben en niet willen betalen stuurt het OCMW de rekeningen door naar je ouders, of wordt het bij de schuldenberg van je ouders er bovenop gegooid.

Je eerste studie is in België namelijk een grondrecht, dus je ouders zijn verplicht om voor de kosten ervan op te draaien. Stel dat je geen ouders meer hebt, dan is het de belgische staat die ervoor opdraait.
Ah, maar dan is het al anders. En ben je dan meteen de lul als je iets langer over je studie doet bijvoorbeeld? Of na een paar maanden besluit te wisselen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')