quote:
Op zaterdag 26 september 2009 20:03 schreef Klopkoek het volgende:Zeggen zij nu juist niet dat de invloed in Nederland nu al voelende is? En dat zij ons willen onderwerpen? Dat stadium is denk ik al gepasseerd in hun ogen.
Ja, maar ik vind dat een beetje hypochondrisch eigenlijk. Het is de angst mede, denk ik, die dat ingeeft. ‘Vroeger,’ en dan praten we over eind jaren 90 was er niet zo veel ophef over hoofddoekjes of wat dan ook, het is alleen op een gegeven moment omgeslagen, en sedertdien heeft men een beetje bedacht dat de moslims overal al zitten.
quote:
Je hypothese is op zich wel een zinnige maar dat zou dan denk ik ook moeten betekenen dat de kritiek en weerstand toen veel feller en breder gedeeld moet zijn geweest dan nu het geval is bij 'de Islam'. Daar begint het bij mij te wringen en de twijfel toe te slaan. Want hoewel zeker christenen vaak, mijns inziens onterecht, belachelijk werden gemaakt en werden verketterd, ging het zover ik weet nooit zo ver dat ze tot dezelfde radicale oplossingen kwamen zoals nu vaak wordt geopperd. Aan de andere kant werden christenen zeker niet geaccepteerd en soms gewoon buitengesloten.
Ik denk dat het inderdaad op een bepaalde manier breder gedragen werd. De seksuele revolutie, het feminisme, dat waren brede maatschappelijke bewegingen elk met eigen idealen waar ze vóór streden (en ik vind het anti-Islamisme vooral tégen); ze wilden die idealen verwezenlijken, en dat was niet zo mogelijk.
Zo zijn er in de jaren 60 en 70 aardig wat maatschappelijke veranderingen vanuit de (autochtone) samenleving als het ware ‘tegen het Christendom in’ (wat iets te onnauwkeurig is, maar dan kom ik in de volgende alinea op) doorgevoerd.
quote:
Het wordt nog complexer als je dus die gelovige PvdA'ers en gematigde atheisten erbij gaat halen. Want zij hadden een gedeelde kritiek op de instituties en oubollige praktijken van de kerk maar zagen ook in dat er aan het christendom positieve kanten zaten. Dat werd ook gewoon geuit. Op de manier ook van 'kijk, daar kunnen wij wat van leren'. In het Islam-debat zie ik dat nou nooit. Nooit staat er ook maar iemand op die bijv. zegt het islamitisch geloof een sterke rem is op alcohol en drugsmisbruik.
Ik denk dat als je het metaforisch zegt dat het doel in de jaren 60 en 70 meer was om het Christendom omver te werpen en nu is het om de Islam tegen te houden. Het eerste is een verandering van binnenuit, het tweede een verandering die, voor het gevoel van buitenkomt.
Die verandering van binnenuit wilde dus zelf actief vervangen. Bestaande normen en waarden moesten plaatsmaken. Je kunt die verandering al wel langer doortrekken, crematie is b.v. voor de oorlog al gelegaliseerd, maar was in principe ook iets ‘on-Christelijks’. En natuurlijk zijn er dan altijd mensen die de totale omverwerping willen van alles wat Christelijk is, terwijl anderen in alles een gevaar zien, en sommigen een combinatie van denkbeelden willen.
Dat laatste heb je denk ik b.v. bij de gelovige PvdA’ers gezien, een aantal Christelijke opvattingen is in feite overgenomen als socialistische (of sociale) opvattingen, en in die zin prima verenigbaar met het gedachtegoed van menig Christen.
De Islam echter komt niet van binnenuit: men strijdt als men tegen de Islam strijdt niet vóór verandering van het bestaande, maar juist ertégen. Men wil de invloed van de Islam stuiten. En natuurlijk zegt Wilders ze ook te willen terugdringen, maar er is geen enkele georganiseerde Islamitische partij, er zijn geen Islamitische regels m.b.t. alcohol en drugsverkoop.
Ja, halalslachten, dat
mag men, maar dat
hoeft men niet natuurlijk. En ja, er zijn moskeeën in Nederland en mensen dragen hoofddoeken, maar dat is niet te vergelijken natuurlijk met de verplichte vrije Christelijke feestdagen, of dat je ooit niet mocht cremeren.
Dat niemand zegt ‘ja, maar de Islam heeft ook goede ideeën m.b.t. drank- en alcoholmisbruik’, hangt daar, vermoed ik, ook mee samen: de Islam is iets wat ‘van buiten komt’. Waar men zij dat het Christendom goede ideeën had, ging het erom om die
te behouden, als het erom gaat dat de Islam goede ideeën heeft, zal het erom gaan
die in te voeren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.