abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73117083
Ritalin: Russisch Roulette
Een toekomstige generatie op recept aan de harddrugs

De ADHD epidemie rukt op. Op dit moment gebruiken meer dan 94.000 kinderen in Nederland middelen zoals Ritalin, Concerta en Strattera. Er is een enorm imperium opgebouwd rond de behandeling van én het onderzoek naar ADHD dat als een ziekte bestempeld wordt. " Een ziekte die letterlijk in het leven gestemd is tijdens een vergadering" *. Hierdoor gaan kinderen met gedragsstoornissen geloven dat er iets mis is met hun hersenen. Het wordt een hype om elk kind dat als te lastig ervaren wordt, aan de pillen te zetten; en slachtoffers worden steeds jonger. Dit imperium heeft scholen in psychische gezondheidsklinieken veranderd en bijna 94.000 gevoelige kinderen aan psychiatrische drugs verslaafd gemaakt.

Deze medicijnen moeten kinderen rustiger en geconcentreerder maken. Maar wat doen deze medicijnen eigenlijk in een kind dat volop in ontwikkeling en groei is? Uw kind! Kunt u zich voorstellen dat u uw kind cocaïne zou geven? Wist u dat Ritalin op de hersenen inwerkt net zoals cocaïne en kan zorgen voor een andere perceptie van de werkelijkheid. Daarom valt Ritalin al sinds 1960 onder de Opiumwet.
Door het gebruik van Ritalin ontstaat een disbalans in het lichaam en wordt de groei belemmerd. De amfetamineachtige stoffen in Ritalin verwoesten het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding raakt verstoord. Een kind dat Ritalin gebruikt wordt afgesneden van zijn of haar gevoelsleven, terwijl dit gevoelsleven juist van levensbelang is om tot een evenwichtig mens op te kunnen groeien. Bij langdurig gebruik raakt het kind vervreemd van zichzelf en kan het geen relatie meer leggen tussen zijn gevoel en zijn handelen. Dit staat de ontwikkeling van zijn identiteit in de weg. Hij of zij zal zich meer en meer als een robot gaan gedragen.

We worden allemaal meegenomen in deze hype: artsen, docenten en ouders. Zo grijpt een docent - zonder medeweten van de ouder - naar een pil omdat het kind anders te lastig is in de klas. Of een moeder zet de arts onder druk om Ritalin voor te schrijven. En een arts schrijft Ritalin voor omdat het hier om een geestesziekte gaat waar een medicijn voor is.
Wat voor een toekomstige generatie kinderen creëren wij met elkaar op deze manier? Het gebruik van bewustzijnsveranderende middelen in de kinderjaren draagt in belangrijke mate bij aan latere verslaving van harddrugs. NO KIDDING vindt deze ontwikkeling buitengewoon zorgelijk en ziet dit als een ernstige vorm van kindermishandeling! Kinderlevens worden verwoest en de gevolgen van het gebruik van deze middelen zijn op latere leeftijd desastreus.

Ritalin wordt nu als kidscoke gebruikt op party's

* A Few Simple Truths About ADHD and Stimulant Drugs by Dr. John Breeding

Neem kennis van de Feiten en Cijfers!

LEES HIER VERDER DE BRON http://www.no-kidding.nu/no_kidding_klaagt_aan-

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden ?
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_73117124
Kinderen moeten gewoon minder suiker/kleurstoffen eten en fatsoenlijk opgevoed worden.
pi_73117148
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:49 schreef CasB het volgende:
Kinderen moeten gewoon minder suiker/kleurstoffen eten en fatsoenlijk opgevoed worden.
Vooral dat laatste
  zaterdag 26 september 2009 @ 00:53:38 #4
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_73117198
Precies!
Rust, reinheid en regelmaat, bruine boterhammen, een moeder die klaarzit met thee en biscuitjes als ze uit school komen, geen tv voor 5 uur 's middags, lekker buitenspelen, elke avond een degelijke maaltijd die gewoon aan tafel wordt gegeten, een degelijke kostwinner als vader en rolmodel, en op tijd naar bed.
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
pi_73117247
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:53 schreef TGVkopper het volgende:
Precies!
Rust, reinheid en regelmaat, bruine boterhammen, een moeder die klaarzit met thee en biscuitjes als ze uit school komen, geen tv voor 5 uur 's middags, lekker buitenspelen, elke avond een degelijke maaltijd die gewoon aan tafel wordt gegeten, een degelijke kostwinner als vader en rolmodel, en op tijd naar bed.
welkom in de jaren 50
  zaterdag 26 september 2009 @ 00:58:09 #6
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_73117279
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:56 schreef IHVK het volgende:

[..]

welkom in de jaren 50
Toen hadden ze nog geen ADHD en dyslexie
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
pi_73117378
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:47 schreef Noelle06 het volgende:
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden ?
Ik vind het een hysterisch stuk met een hoop niet onderbouwde meningen die als feiten worden gepresenteerd, aangevuld met een klein aantal geruchten over wetsovertredingen die weinig van doen hebben met de huidige klinische praktijk.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_73117446
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:58 schreef TGVkopper het volgende:

[..]

Toen hadden ze nog geen ADHD en dyslexie
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_73117478
Wij als ouders worden door no-kidding beschreven als kinder mishandelaars omdat wij ons kind genoodzaakt methylfenidaat geven.
Zie ook deze hyves waar ze mee in discussie zijn nu: http://anti-no-kidding.hyves.nl/
  zaterdag 26 september 2009 @ 01:08:34 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_73117483
Ritalin is speed. Coke is veel gezonder.

Waardeloos topic.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_73117686
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ritalin is speed. Coke is veel gezonder.

Waardeloos topic.
Vraag aan een mod hier, kan dit topic verplaatst worden naar topic ouders ?
pi_73117813
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:20 schreef Noelle06 het volgende:

[..]

Ik zou vragen of het ergens anders heen verplaatst zou kunnen worden, OUD is niet de plek voor deze discussie.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_73117953
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:08 schreef Noelle06 het volgende:
Wij als ouders worden door no-kidding beschreven als kinder mishandelaars omdat wij ons kind genoodzaakt methylfenidaat geven.
Zie ook deze hyves waar ze mee in discussie zijn nu: http://anti-no-kidding.hyves.nl/
Het is zeker een vorm van kindermishandelin, zonder twijfel.
Maar ik denk dat die verantwoordelijkheid meer bij de behandelaars ligt.
Dat jullie de meeste dingen als zoete koek slikken is niet meer dan normaal.
Want een 'normaal' kind wat beter presteert, dat wil toch iedereen?
En dat is inderdaad het beste met je kind voor hebben.
Maar wil niet zeggen dat het goed is.

Het hele behandelgebeuren is een massa-aangelegenheid, gestaaft door de meerderheid.
Bijwerkingen van Ritalin? Gewoon even door blijven slikken, dan wordt het vanzelf minder.
Reageert uw kind er nog niet helemaal goed op (subtiel uitgesproken), doseer eens een halfje meer of minder.

Regelmatig doorslikken, iedere dag, 3 sessies. Hoppa!

Ik durf te stellen dat je soms zónder veel verder komt. Ik ben ervan overtuigd (tuurlijk zijn er uitzonderingen te vinden). Geef dat kind de kans om op zijn bek te gaan in sommige gevallen, daar waar het kan. Het zal er nooit helemaal overheen gooien, maar leert zo om te gaan met bepaalde situaties, en rekening te houden met andere mensen.

Een persoonlijk behandelplan is een utopia. Het behandelplan is gestaafd op de meerderheid, met hier en daar een kleine aanpassing.

Ook zoiets, een rustig kind is een gelukkig kind. Een kind zonder zichtbare problemen is een zorgeloos kind.
Tuurlijk.

En nog iets, ADHD hebben wordt in veel gevallen gezien als een ziekte. Terwijl in heel veel gebieden juist als een gave gezien kan, en mag, worden.
Maar nee, laten we het puur staven op de westerse samenleving en vandaaruit de minpuntjes op gaan sommen.
  zaterdag 26 september 2009 @ 02:10:25 #14
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73118374
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:28 schreef Quir het volgende:

[..]

Ik zou vragen of het ergens anders heen verplaatst zou kunnen worden, OUD is niet de plek voor deze discussie.
Eerder BNW
Ook geen sig dus
pi_73120116
Ik vind mensen die zo extreem anti/pro/complot/etc. zijn enger dan ritalin eerlijk gezegd..

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2009 10:13:42 ]
  zaterdag 26 september 2009 @ 11:26:39 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_73121096
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:20 schreef Noelle06 het volgende:

[..]

ik zal het even vragen achter, maar hier is het ook wel op zijn plek hoor
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 26 september 2009 @ 11:29:14 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_73121132
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:13 schreef Logician het volgende:
Ik vind mensen die zo extreem anti/pro/complot/etc. zijn enger dan ritalin eerlijk gezegd..
en dat dus

enge extremistische trekjes terwijl er best op normaal niveau over gedisccusieerd kan worden ovr de pro's en con's

persoonlijk ben ik redelijk tegen het verschaffen van medicatie in jonge kinderen, de behandelaren zijn de laatste jaren gewoon doorgeschoten op dat gebied, gelukkig worden de voorschriften steeds strenger, maar voordat dat helemaal is doorgevoerd zijn we wel alweer een paar jaartjes verder
pi_73121180
ADHD of hoe je het wil noemen kan vaak ook "behandeld" worden door het kind op een speciaal dieet te zetten. (meestal gewoon gezond voer dus).
  zaterdag 26 september 2009 @ 11:36:44 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_73121238
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 11:32 schreef HoneyPop het volgende:
ADHD of hoe je het wil noemen kan vaak ook "behandeld" worden door het kind op een speciaal dieet te zetten. (meestal gewoon gezond voer dus).
mja, dat valt geloof ik wel mee hoor, er zijn wel indicaties dat sommige producten slecht zouden zijn (er zijn wel wat studies naar gedaan), maar er is niet echt veel bewijs dat het daar wat mee te maken heeft.

Vroeger was je inderdaad ook gewoon druk en onhandelbaar, nu plakken ze daar een etiquetje op, dat is het eigenlijk, meer niet

[ Bericht 0% gewijzigd door Re op 26-09-2009 11:46:08 ]
  zaterdag 26 september 2009 @ 11:46:46 #20
120364 Electrocute
Girls don't poop
pi_73121366
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 11:36 schreef Re het volgende:

[..]

mja, dat valt geloog ik wel mee hoor, er zijn wel indicaties dat sommige producten slecht zouden zijn (er zijn wel wat studies naar gedaan), maar er is niet echt veel bewijs dat het daar wat mee te maken heeft.

Vroeger was je inderdaad ook gewoon druk en onhandelbaar, nu plakken ze daar een etiquetje op, dat is het eigenlijk, meer niet
Maar die drukke kinderen van vroeger zijn nu redelijk normaal functionerende volwassenen die niet hun hele jeugd aan de geestdodende medicijnen hebben gezeten.

Nu stouwen ze die kinderen gewoon maar vol om te zorgen dat ze geen last zijn voor hun omgeving.
Legally, it's questionable. Morally, disgusting. Personally, I like it.
  zaterdag 26 september 2009 @ 11:48:52 #21
262 Re
Kiss & Swallow
pi_73121398
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 11:46 schreef Electrocute het volgende:

[..]

Maar die drukke kinderen van vroeger zijn nu redelijk normaal functionerende volwassenen die niet hun hele jeugd aan de geestdodende medicijnen hebben gezeten.
of dat zijn de drop-outs van deze maatschappij, geen opleiding etc...
quote:
Nu stouwen ze die kinderen gewoon maar vol om te zorgen dat ze geen last zijn voor hun omgeving.
dat vind jij, maar is bezijden de waarheid
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:14:19 #22
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_73121799
quote:
Zo grijpt een docent - zonder medeweten van de ouder - naar een pil omdat het kind anders te lastig is in de klas.
dat kan en mag helemaal niet
duidt er op dat je topic overdreven gelul is.

bij adhd is er al sprake van een disbalans in het brein (met name met dopamine), cocaine, koffie en ritalin lossen die disbalans op. Helaas heeft cocaine andere negatieve bijwerkingen en daarom geven ze die kinderen ritalin.

veel kinderen /volwassene met adhd gaan zich zelf behandelen door drugs te gebruiken!

Overigens is het wel heel kwalijk als kinderen ritalin krijgen die helemaal geen adhd hebben. En ik ben bang dat dit nu soms ook gebeurd...

slaaptekort zorgt namelijk voor precies dezelfde symptomen als adhd...
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:39:58 #23
pi_73122319
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 12:14 schreef Angst het volgende:

Helaas heeft cocaine andere negatieve positieve bijwerkingen en daarom geven ze die kinderen ritalin.
Stel je voor dat medicijnen lekker waren!

Ritalin (speed) is schadelijker dan coke, maar coke is waarschijnlijk te lekker.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:43:12 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_73122412
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 12:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Stel je voor dat medicijnen lekker waren!

Ritalin (speed) is schadelijker dan coke, maar coke is waarschijnlijk te lekker.
bron?
pi_73122579
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 11:36 schreef Re het volgende:

[..]

mja, dat valt geloof ik wel mee hoor, er zijn wel indicaties dat sommige producten slecht zouden zijn (er zijn wel wat studies naar gedaan), maar er is niet echt veel bewijs dat het daar wat mee te maken heeft.
ik heb ooit een docu gezien over een school voor moeilijk opvoedbare kinderen in de vs, waar bij wijze van experiment het voedsel in de kantine (vette zoute ongezonde zooi) vervangen werd door gezonde dingen. de uitkomst was dat het daarna niet echt meer een school voor moeilijk opvoedbare kinderen was, zeg maar.

volgens mij kan voeding meer doen dan aangenomen wordt.
pi_73122823
schop op verzoek van TS
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:09:48 #27
pi_73123099
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 12:43 schreef Re het volgende:

[..]

bron?
Probeer het maar
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:18:52 #28
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_73123318
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Probeer het maar
het gaat er niet om of coke lekker is maar, of ritalin schadelijk is
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_73123370
Misschien gaan ze wel wat ver, maar er zit wel een kern van waarheid in. Heb al vaker gelezen over onderzoeken waaruit zou blijken dat een dieet al een enorme verandering te weeg kan brengen bijvoorbeeld. En ik ken ook iemand die weliswaar op oudere leeftijd de diagnose heeft gekregen, maar waar dat nu ook onjuist blijkt te zijn en er een volledig lichamelijk probleem voor de problemen zorgt. Bijv. een ziekte die in de VS bekender is dan hier, reactieve hypoglykemie, wordt vaak verkeerd behandeld omdat artsen de diagnose ADHD of Asperger stellen, wat de zaken eigenlijk alleen maar erger maakt.

Maar goed, we lijken in een samenleving te leven waarin het pilletje als de oplossing gezien wordt. Hetzelfde is gebeurd met antidepressiva. Ik zie het maar als een golfbeweging: eerst is het een geweldige oplossing, vervolgens komt er een overdreven antibeweging, maar die zorgt er uiteindelijk voor dat mensen zich wel weer iets bewuster gaan gedragen.

Ik vind overigens dat je zeker bij kinderen zeer terughoudend moet zijn met het toedienen van medicatie. Wie weet wat de gevolgen zijn over twintig, dertig of vijftig jaar? En je moet kinderen ook de kans geven zichzelf te zijn en om te leren gaan met hun eigen problemen.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:33:53 #30
pi_73123678
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:18 schreef Angst het volgende:

[..]

het gaat er niet om of coke lekker is maar, of ritalin schadelijk is
Ja. Of speed is onschadelijk. You can't have it both ways.
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:39:12 #31
593 sjak
Juffie Bloem
pi_73123820
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:21 schreef Maeghan het volgende:
Ik vind overigens dat je zeker bij kinderen zeer terughoudend moet zijn met het toedienen van medicatie. Wie weet wat de gevolgen zijn over twintig, dertig of vijftig jaar? En je moet kinderen ook de kans geven zichzelf te zijn en om te leren gaan met hun eigen problemen.
Dat dus. Al denk ik wel dat er een groep is die er zeker baat bij heeft. Een groep die jaren geleden ook al bestond en die of heel vroeg van school werden getrapt of naar een internaat gingen.

Ik ben wel benieuwd naar onderzoeken over eetgewoonten in verhouding tot ADHD (etc). Ik heb nu even geen tijd om te zoeken maar ik houd me aanbevolen.
Lekker douchen!
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:45:36 #32
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73123970
Ik vind dat terughoudendheid erg belangrijk is bij deze medicijnen. Maar daarnaast is het wel zo, en dat is wat in tirades zoals de OP achterwege gelaten wordt, dat het niet slikken van die medicijnen evengoed erg schadelijke effecten kan hebben. If everything else fails, zeg maar.

Een kritische blik hierop is prima. Een heksenjacht waardoor ouders die alle andere dingen al geprobeerd hebben met de nek aangekeken worden niet.
Vampire Romance O+
pi_73124113
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe mensen zelf omgaan met ziektes. Ouders die van een druk kind gelijk zeggen 'volgens mij is ie hyperactief', of mensen die meteen een verklaring proberen te geven voor het gedrag van hun kind zonder dat er een arts geraadpleegd is. Je zag hetzelfde ook heel erg met depressies, om die vergelijking maar weer aan te halen. Mensen zeggen heel snel "ik voel me depressief", terwijl ze gedeprimeerd bedoelen, of ze hebben het over depressieve types (waarmee ze bedoelen dat iemand graag zwarte kleding draagt of metal luistert). Zo krijg je ook een heel vreemd beeld van wat een bepaalde ziekte nu eigenlijk is.
  zaterdag 26 september 2009 @ 14:03:49 #34
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73124415
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:52 schreef Maeghan het volgende:
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe mensen zelf omgaan met ziektes. Ouders die van een druk kind gelijk zeggen 'volgens mij is ie hyperactief', of mensen die meteen een verklaring proberen te geven voor het gedrag van hun kind zonder dat er een arts geraadpleegd is. Je zag hetzelfde ook heel erg met depressies, om die vergelijking maar weer aan te halen. Mensen zeggen heel snel "ik voel me depressief", terwijl ze gedeprimeerd bedoelen, of ze hebben het over depressieve types (waarmee ze bedoelen dat iemand graag zwarte kleding draagt of metal luistert). Zo krijg je ook een heel vreemd beeld van wat een bepaalde ziekte nu eigenlijk is.
Nja, met de meeste geesteziekten of stoornissen is het nu eenmaal allemaal niet zo zwart wit. Als je op bepaalde testen maar een bepaalde uitslag haalt, dan heb je het etiketje. En dat terwijl het juist lastig is om een niet-gekleurd antwoord op de vragen te geven. En inderdaad, termen als hyperactief of adhd zijn flink aan inflatie onderhevig.

Maar wat betreft ritalin, was het niet zo dat als het kind geen add/adhd hebt dat het juist een oppeppend effect heeft en kinderen er dus nog drukker van worden?
Vampire Romance O+
pi_73125418
Voor Sjak
Hoop dat het is wat je zoekt. Vond het zelf wel behoorlijk informatief, omdat ze ook aangeven dat in sommige gevallen medicijngebruik noodzakelijk kan zijn.

En verder... ik lees aandachtig mee.
  zaterdag 26 september 2009 @ 15:04:44 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_73125577
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:21 schreef Maeghan het volgende:
Maar goed, we lijken in een samenleving te leven waarin het pilletje als de oplossing gezien wordt. Hetzelfde is gebeurd met antidepressiva. Ik zie het maar als een golfbeweging: eerst is het een geweldige oplossing, vervolgens komt er een overdreven antibeweging, maar die zorgt er uiteindelijk voor dat mensen zich wel weer iets bewuster gaan gedragen.

Daarom ben ik blij dat in veel gevallen voordat er over medicijnen gesproken wordt, er naar eetpatronen gekeken wordt
Tja en in sommige gevallen is er geen andere oplossing dan medicijnen, omdat een dieet niet werkt en een kind zonder de medicatie simpelweg een gevaar is voor zichzelf en zijn omgeving.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_73153606
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 14:03 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Nja, met de meeste geesteziekten of stoornissen is het nu eenmaal allemaal niet zo zwart wit. Als je op bepaalde testen maar een bepaalde uitslag haalt, dan heb je het etiketje. En dat terwijl het juist lastig is om een niet-gekleurd antwoord op de vragen te geven. En inderdaad, termen als hyperactief of adhd zijn flink aan inflatie onderhevig.

Maar wat betreft ritalin, was het niet zo dat als het kind geen add/adhd hebt dat het juist een oppeppend effect heeft en kinderen er dus nog drukker van worden?
Weet ik niet.

Ik ken inmiddels ook volwassenen die stempeltjes als ADHD krijgen terwijl je niks merkt aan de buitenkant. En dat is toch gek - van iemand die zich niet kan concentreren of druk zou zijn, verwacht je toch ook dat je daarvan iets merkt als je met diegene in gesprek bent? Dat iemand de draad van het verhaal kwijt raakt, ongeinteresseerd rondkijkt terwijl andere mensen geboeid een film kijken, veel beweegt, dingen vergeet? Of dat iemand bijv. steeds opleidingen niet afmaakt, banen niet vol kan houden, etc? Dat je ermee om leert gaan als je ouder wordt ok, maar dan nog zou je toch wel iets moeten merken als je iemand een beetje beter kent? Maar dat is soms helemaal niet zo. En dan twijfel ik of er niet te snel een labeltje op geplakt wordt. Misschien heeft iemand er zelf wel veel last van hoor, dat valt niet uit te sluiten. Maar ik vraag me af of mensen zelf niet te bang zijn dat ze afwijkend zijn en zich daar druk over maken en dat op basis daarvan iemand een labeltje krijgt.

Maken 'we' het begrip 'normaal' niet te moeilijk haalbaar?
  zondag 27 september 2009 @ 18:06:53 #38
pi_73154410
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:43 schreef Maeghan het volgende:

.

Het begrip "normaal" ontwikkeld zich. Vroeger was je al normaal als je al je tenen en vingers had, tegenwoordig ben je pas normaal als je lachend met 20 vrienden minimaal HBO combineert met "een rijk sociaal leven" en moeiteloos een 2x modaal-baan combineert met een VINEX-gezin en vrijwilligerswerk.

Net zoals vrouwen een schoonheidsideaal krijgen opgedrongen krijgt de rest een maatschappelijk ideaal voorgeschoteld. En zodra je daar iets vanaf dreigt te wijken, gaan we naar de dokter.
  zondag 27 september 2009 @ 20:39:08 #39
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73159163
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:43 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Weet ik niet.

Ik ken inmiddels ook volwassenen die stempeltjes als ADHD krijgen terwijl je niks merkt aan de buitenkant. En dat is toch gek - van iemand die zich niet kan concentreren of druk zou zijn, verwacht je toch ook dat je daarvan iets merkt als je met diegene in gesprek bent? Dat iemand de draad van het verhaal kwijt raakt, ongeinteresseerd rondkijkt terwijl andere mensen geboeid een film kijken, veel beweegt, dingen vergeet? Of dat iemand bijv. steeds opleidingen niet afmaakt, banen niet vol kan houden, etc? Dat je ermee om leert gaan als je ouder wordt ok, maar dan nog zou je toch wel iets moeten merken als je iemand een beetje beter kent? Maar dat is soms helemaal niet zo. En dan twijfel ik of er niet te snel een labeltje op geplakt wordt. Misschien heeft iemand er zelf wel veel last van hoor, dat valt niet uit te sluiten. Maar ik vraag me af of mensen zelf niet te bang zijn dat ze afwijkend zijn en zich daar druk over maken en dat op basis daarvan iemand een labeltje krijgt.
Het is niet zo gek. Zie het labeltje als een soort beschrijving, een persoonskenmerk, en dus vooral niet perse als een ziekte. En dat kan nuttig zijn omdat het ervoor zorgt dat ineens een boel stukjes op hun plaats vallen, en daarnaast nog veel belangrijker: je krijgt veel duidelijker een idee in welke richting je de oplossing moet zoeken. Dan heb ik het niet direct over medicatie, maar ook bijvoorbeeld structuur, en werk dat beter aansluit bij dit type persoonlijkheid. ADD/ADHD'ers en autisten blinken ook op bepaalde vlakken uit en die moet je dan natuurlijk in je werk terug zien te vinden.

Ik ben zelf ook zo'n grensgeval. Ik kreeg het labeltje pas op latere leeftijd, en ik heb er veel aan gehad. Voorheen voelde ik me een beetje een kluns maar nu heb ik m'n leven beter op orde kunnen krijgen. En door een korte periode van ritalingebruik heb ik inzicht in de wereld van rust in je hoofd kunnen krijgen. Het klinkt vreemd maar dat hele gevoel was me totaal vreemd. Ik weet dus nu ook waar ik naartoe kan werken, vantevoren had ik daar geen idee van.
quote:
Absoluut. Met als ene gevolg dat mensen die in hun hoofd net iets afwijken niet meer mee kunnen komen, en met als ander gevolg dat mensen van 45+ erg moeilijk aan de bak kunnen komen en om die reden in de put zitten. Besef hiervan zou iedereen gelukkiger maken maar dat gaat wel ten koste van materiële welvaart omdat die alleen haalbaar is met een enorme productiviteit per werknemer. Lijkt me een klein offer.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')