Vooral dat laatstequote:Op zaterdag 26 september 2009 00:49 schreef CasB het volgende:
Kinderen moeten gewoon minder suiker/kleurstoffen eten en fatsoenlijk opgevoed worden.
welkom in de jaren 50quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:53 schreef TGVkopper het volgende:
Precies!
Rust, reinheid en regelmaat, bruine boterhammen, een moeder die klaarzit met thee en biscuitjes als ze uit school komen, geen tv voor 5 uur 's middags, lekker buitenspelen, elke avond een degelijke maaltijd die gewoon aan tafel wordt gegeten, een degelijke kostwinner als vader en rolmodel, en op tijd naar bed.
Toen hadden ze nog geen ADHD en dyslexiequote:
Ik vind het een hysterisch stuk met een hoop niet onderbouwde meningen die als feiten worden gepresenteerd, aangevuld met een klein aantal geruchten over wetsovertredingen die weinig van doen hebben met de huidige klinische praktijk.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:47 schreef Noelle06 het volgende:
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden ?
quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:58 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
Toen hadden ze nog geen ADHD en dyslexie
Vraag aan een mod hier, kan dit topic verplaatst worden naar topic ouders ?quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ritalin is speed.Coke is veel gezonder.
Waardeloos topic.
Ik zou vragen of het ergens anders heen verplaatst zou kunnen worden, OUD is niet de plek voor deze discussie.quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:20 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Vraag aan een mod hier, kan dit topic verplaatst worden naar topic ouders ?
Het is zeker een vorm van kindermishandelin, zonder twijfel.quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:08 schreef Noelle06 het volgende:
Wij als ouders worden door no-kidding beschreven als kinder mishandelaars omdat wij ons kind genoodzaakt methylfenidaat geven.
Zie ook deze hyves waar ze mee in discussie zijn nu: http://anti-no-kidding.hyves.nl/
Eerder BNWquote:Op zaterdag 26 september 2009 01:28 schreef Quir het volgende:
[..]
Ik zou vragen of het ergens anders heen verplaatst zou kunnen worden, OUD is niet de plek voor deze discussie.
ik zal het even vragen achter, maar hier is het ook wel op zijn plek hoorquote:Op zaterdag 26 september 2009 01:20 schreef Noelle06 het volgende:
[..]
Vraag aan een mod hier, kan dit topic verplaatst worden naar topic ouders ?
en dat dusquote:Op zaterdag 26 september 2009 10:13 schreef Logician het volgende:
Ik vind mensen die zo extreem anti/pro/complot/etc. zijn enger dan ritalin eerlijk gezegd..
mja, dat valt geloof ik wel mee hoor, er zijn wel indicaties dat sommige producten slecht zouden zijn (er zijn wel wat studies naar gedaan), maar er is niet echt veel bewijs dat het daar wat mee te maken heeft.quote:Op zaterdag 26 september 2009 11:32 schreef HoneyPop het volgende:
ADHD of hoe je het wil noemen kan vaak ook "behandeld" worden door het kind op een speciaal dieet te zetten. (meestal gewoon gezond voer dus).
Maar die drukke kinderen van vroeger zijn nu redelijk normaal functionerende volwassenen die niet hun hele jeugd aan de geestdodende medicijnen hebben gezeten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 11:36 schreef Re het volgende:
[..]
mja, dat valt geloog ik wel mee hoor, er zijn wel indicaties dat sommige producten slecht zouden zijn (er zijn wel wat studies naar gedaan), maar er is niet echt veel bewijs dat het daar wat mee te maken heeft.
Vroeger was je inderdaad ook gewoon druk en onhandelbaar, nu plakken ze daar een etiquetje op, dat is het eigenlijk, meer niet
of dat zijn de drop-outs van deze maatschappij, geen opleiding etc...quote:Op zaterdag 26 september 2009 11:46 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Maar die drukke kinderen van vroeger zijn nu redelijk normaal functionerende volwassenen die niet hun hele jeugd aan de geestdodende medicijnen hebben gezeten.
dat vind jij, maar is bezijden de waarheidquote:Nu stouwen ze die kinderen gewoon maar vol om te zorgen dat ze geen last zijn voor hun omgeving.
dat kan en mag helemaal nietquote:Zo grijpt een docent - zonder medeweten van de ouder - naar een pil omdat het kind anders te lastig is in de klas.
Stel je voor dat medicijnen lekker waren!quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:14 schreef Angst het volgende:
Helaas heeft cocaine andere negatieve positieve bijwerkingen en daarom geven ze die kinderen ritalin.
bron?quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Stel je voor dat medicijnen lekker waren!
Ritalin (speed) is schadelijker dan coke, maar coke is waarschijnlijk te lekker.
ik heb ooit een docu gezien over een school voor moeilijk opvoedbare kinderen in de vs, waar bij wijze van experiment het voedsel in de kantine (vette zoute ongezonde zooi) vervangen werd door gezonde dingen. de uitkomst was dat het daarna niet echt meer een school voor moeilijk opvoedbare kinderen was, zeg maar.quote:Op zaterdag 26 september 2009 11:36 schreef Re het volgende:
[..]
mja, dat valt geloof ik wel mee hoor, er zijn wel indicaties dat sommige producten slecht zouden zijn (er zijn wel wat studies naar gedaan), maar er is niet echt veel bewijs dat het daar wat mee te maken heeft.
Probeer het maarquote:
het gaat er niet om of coke lekker is maar, of ritalin schadelijk isquote:
Ja. Of speed is onschadelijk. You can't have it both ways.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:18 schreef Angst het volgende:
[..]
het gaat er niet om of coke lekker is maar, of ritalin schadelijk is![]()
Dat dus. Al denk ik wel dat er een groep is die er zeker baat bij heeft. Een groep die jaren geleden ook al bestond en die of heel vroeg van school werden getrapt of naar een internaat gingen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:21 schreef Maeghan het volgende:
Ik vind overigens dat je zeker bij kinderen zeer terughoudend moet zijn met het toedienen van medicatie. Wie weet wat de gevolgen zijn over twintig, dertig of vijftig jaar? En je moet kinderen ook de kans geven zichzelf te zijn en om te leren gaan met hun eigen problemen.
Nja, met de meeste geesteziekten of stoornissen is het nu eenmaal allemaal niet zo zwart wit. Als je op bepaalde testen maar een bepaalde uitslag haalt, dan heb je het etiketje. En dat terwijl het juist lastig is om een niet-gekleurd antwoord op de vragen te geven. En inderdaad, termen als hyperactief of adhd zijn flink aan inflatie onderhevig.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:52 schreef Maeghan het volgende:
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe mensen zelf omgaan met ziektes. Ouders die van een druk kind gelijk zeggen 'volgens mij is ie hyperactief', of mensen die meteen een verklaring proberen te geven voor het gedrag van hun kind zonder dat er een arts geraadpleegd is. Je zag hetzelfde ook heel erg met depressies, om die vergelijking maar weer aan te halen. Mensen zeggen heel snel "ik voel me depressief", terwijl ze gedeprimeerd bedoelen, of ze hebben het over depressieve types (waarmee ze bedoelen dat iemand graag zwarte kleding draagt of metal luistert). Zo krijg je ook een heel vreemd beeld van wat een bepaalde ziekte nu eigenlijk is.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:21 schreef Maeghan het volgende:
Maar goed, we lijken in een samenleving te leven waarin het pilletje als de oplossing gezien wordt. Hetzelfde is gebeurd met antidepressiva. Ik zie het maar als een golfbeweging: eerst is het een geweldige oplossing, vervolgens komt er een overdreven antibeweging, maar die zorgt er uiteindelijk voor dat mensen zich wel weer iets bewuster gaan gedragen.
Ik vind overigens dat je zeker bij kinderen zeer terughoudend moet zijn met het toedienen van medicatie. Wie weet wat de gevolgen zijn over twintig, dertig of vijftig jaar? En je moet kinderen ook de kans geven zichzelf te zijn en om te leren gaan met hun eigen problemen.
Weet ik niet.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:03 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Nja, met de meeste geesteziekten of stoornissen is het nu eenmaal allemaal niet zo zwart wit. Als je op bepaalde testen maar een bepaalde uitslag haalt, dan heb je het etiketje. En dat terwijl het juist lastig is om een niet-gekleurd antwoord op de vragen te geven. En inderdaad, termen als hyperactief of adhd zijn flink aan inflatie onderhevig.
Maar wat betreft ritalin, was het niet zo dat als het kind geen add/adhd hebt dat het juist een oppeppend effect heeft en kinderen er dus nog drukker van worden?
Het begrip "normaal" ontwikkeld zich. Vroeger was je al normaal als je al je tenen en vingers had, tegenwoordig ben je pas normaal als je lachend met 20 vrienden minimaal HBO combineert met "een rijk sociaal leven" en moeiteloos een 2x modaal-baan combineert met een VINEX-gezin en vrijwilligerswerk.quote:Op zondag 27 september 2009 17:43 schreef Maeghan het volgende:
.
Maken 'we' het begrip 'normaal' niet te moeilijk haalbaar?
Het is niet zo gek. Zie het labeltje als een soort beschrijving, een persoonskenmerk, en dus vooral niet perse als een ziekte. En dat kan nuttig zijn omdat het ervoor zorgt dat ineens een boel stukjes op hun plaats vallen, en daarnaast nog veel belangrijker: je krijgt veel duidelijker een idee in welke richting je de oplossing moet zoeken. Dan heb ik het niet direct over medicatie, maar ook bijvoorbeeld structuur, en werk dat beter aansluit bij dit type persoonlijkheid. ADD/ADHD'ers en autisten blinken ook op bepaalde vlakken uit en die moet je dan natuurlijk in je werk terug zien te vinden.quote:Op zondag 27 september 2009 17:43 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Weet ik niet.
Ik ken inmiddels ook volwassenen die stempeltjes als ADHD krijgen terwijl je niks merkt aan de buitenkant. En dat is toch gek - van iemand die zich niet kan concentreren of druk zou zijn, verwacht je toch ook dat je daarvan iets merkt als je met diegene in gesprek bent? Dat iemand de draad van het verhaal kwijt raakt, ongeinteresseerd rondkijkt terwijl andere mensen geboeid een film kijken, veel beweegt, dingen vergeet? Of dat iemand bijv. steeds opleidingen niet afmaakt, banen niet vol kan houden, etc? Dat je ermee om leert gaan als je ouder wordt ok, maar dan nog zou je toch wel iets moeten merken als je iemand een beetje beter kent? Maar dat is soms helemaal niet zo. En dan twijfel ik of er niet te snel een labeltje op geplakt wordt. Misschien heeft iemand er zelf wel veel last van hoor, dat valt niet uit te sluiten. Maar ik vraag me af of mensen zelf niet te bang zijn dat ze afwijkend zijn en zich daar druk over maken en dat op basis daarvan iemand een labeltje krijgt.
Absoluut. Met als ene gevolg dat mensen die in hun hoofd net iets afwijken niet meer mee kunnen komen, en met als ander gevolg dat mensen van 45+ erg moeilijk aan de bak kunnen komen en om die reden in de put zitten. Besef hiervan zou iedereen gelukkiger maken maar dat gaat wel ten koste van materiële welvaart omdat die alleen haalbaar is met een enorme productiviteit per werknemer. Lijkt me een klein offer.quote:Maken 'we' het begrip 'normaal' niet te moeilijk haalbaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |