abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73081757
Ik ga misschien voor een andere baan. In februari ontslagen wegens de recessie en toen 3 maanden werkloos geweest. In Juni begonnen aan een andere baan, maar dat is het niet. Het werk staat toch verder van mijn bed dan verwacht, het is ook ietsje anders voorgespiegeld dan de werkelijkheid. Nu kan ik waarschijnlijk een andere baan aannemen, korter in de buurt en vergelijkbaar werk als wat ik in het verleden heb gedaan.
Zijn er manieren/argumenten om mijn opzegtermijn te bekorten? Ik heb met mijn huidige werkgever uiteraard nog niks besproken. Morgenochtend een gesprek met de nieuwe opdrachtgever, en ik ben benieuwd of er wat aan te voeren is tegen de volledige opzegtermijn van 2 maanden. Met een beetje geluk laten ze me vlugger gaan, een starter hoeft immers niks over te dragen.

Als iemand gouden tips heeft voor het inkorten van een opzegtermijn, dan hou ik me aanbevolen. Wel nette methoden, de situatie is niet gespannen. Ik MOET er niet weg, ga nog niet met tegenzin werken dus rustig aan breekt het lijntje ook niet.
pi_73082944
Heb je nu een contract voor bepaalde tijd? Zoja, is daar een tussentijds opzegbeding en opzegtermijn in opgenomen? Want je spreekt over een termijn van 2 maanden? De opzegtermijn van een werknemer bedraagt inprincipe 1 maand (art. 7:672 lid 3) maar daar kan via lid 6 van hetzelfde artikel schiftelijk van afgeweken zijn. Echter is de opzegtermijn van de werkgever dan altijd het dubbele van die van de werknemer (tot een max van 6 maanden). Vaak wordt in een arbeidsovereenkomst van bepaalde tijd opgenomen dat de opzegtermijn van de werknemer en werkgever 2 maanden is, dit klopt niet. In dat geval is de opzegtermijn voor de werknemer 1 maand.
pi_73084246
Ik heb een contract voor bepaalde tijd (1 jaar), proeftijd is 2 maanden. Contract begon 14 juni en de proeftijd is dus voorbij. Ik kan dus niet meer op 1-2-3 overstappen. Ik het contract wordt de opzegtermijn niet specifiek genoemd, ze verwijzen naar "inachtneming van de wettelijke opzegtermijn". Geen idee hoelang die is.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 september 2009 @ 21:49:20 #4
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73084461
quote:
Op donderdag 24 september 2009 21:44 schreef Osramp het volgende:
Ik heb een contract voor bepaalde tijd (1 jaar), proeftijd is 2 maanden. Contract begon 14 juni en de proeftijd is dus voorbij. Ik kan dus niet meer op 1-2-3 overstappen. Ik het contract wordt de opzegtermijn niet specifiek genoemd, ze verwijzen naar "inachtneming van de wettelijke opzegtermijn". Geen idee hoelang die is.
er wordt specifiek de mogelijkheid tot opzeggen geboden met 'inachtneming van de wettelijke opzegtermijn'?
Dan is het een betaalperiode voor zo ver ik weet (meestal een maand dus, op te zeggen op de 1e)
pi_73084818
Het is dus 1 maand: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html
En opzeggen tegen het einde van de maand, staat er ook in.
  vrijdag 25 september 2009 @ 20:21:17 #6
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73109523
Precies, 1 maand. Dus als je het nog effe snel doet... zit je per november bij je nieuwe baas.
pi_73114103
Ik heb vanavond bij mijn nieuwe werkgever het contract getekend Opzegtermijn is geen probleem, we hebben de startdatum nu even op 1 november gezet. Als ik eerder kan starten, dan maken we gewoon een nieuw contract met nieuwe startdatum op.
Ben eens benieuwd in hoeverre mijn "oude" werkgever mij tegemoet gaan komen.......
Aangezien ik er pas kort werk heb ik niks over te dragen dus kan ik snel vertrekken. Het werk wat ik doe zet ook nog niet echt heel veel zoden aan de dijk. Mij in dienst houden levert dus alleen extra werk op voor collega's die me inwerken.
Zo, nu tenminste weer 5 uur extra privé tijd te besteden per week.
  vrijdag 25 september 2009 @ 22:55:22 #8
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_73114294
quote:
Op donderdag 24 september 2009 21:44 schreef Osramp het volgende:
Ik heb een contract voor bepaalde tijd (1 jaar), proeftijd is 2 maanden.
Eigenlijk had je helemaal geen proeftijd. Die is namelijk maximaal 1 maand bij een contract voor 1 jaar.
quote:
bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste:

a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren;
Nu niet meer van belang, maar dat ter zijde.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 26 september 2009 @ 10:41:30 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73120462
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 22:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Eigenlijk had je helemaal geen proeftijd. Die is namelijk maximaal 1 maand bij een contract voor 1 jaar.
[..]

Nu niet meer van belang, maar dat ter zijde.
Indd was het proeftijdbeding vernietigbaar
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:09:00 #10
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73123075
quote:
Op donderdag 24 september 2009 21:59 schreef Osramp het volgende:
Het is dus 1 maand: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html
En opzeggen tegen het einde van de maand, staat er ook in.
Je had beter eerst even artikel 667 kunnen lezen. Nu mag je heel hard gaan bidden dat er ook daadwerkelijk een opzegtermijn in je contract is overeengekomen.
pi_73126581
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:09 schreef Zelva het volgende:

[..]

Je had beter eerst even artikel 667 kunnen lezen. Nu mag je heel hard gaan bidden dat er ook daadwerkelijk een opzegtermijn in je contract is overeengekomen.
Hij geeft al eerder aan dat er een opzegbeding is opgenomen in zijn contract met een verwijzing naar de wettelijke opzegtermijn --> 1 maand.

art. 7:667 lid 3 kan hij dus gewoon toepassen
pi_73135932
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:09 schreef Zelva het volgende:

[..]

In mijn contract staat het volgende:

Artikel 23:
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 2, kan ieder der partijen de overeenkomst tussentijds opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.

2. De arbeidsovereenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd en eindigt van rechtswege op 10 juni 2010.

Artikel 2:
De dienstbetrekking wordt per 14 juni 2009 aangegaan voor bepaalde tijd voor een periode van 1 jaar, met een proeftijd van 2 maanden (volgens C.A.O.)

Ik begrijp hieruit dat ik gewoon kan opzeggen en de wettelijke opzegtermijn moet aanhouden.
Ik lees hier dat dat 1 maand is.

Correct me if I'm wrong.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 22:17:54 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73135989
Klopt, als artikel 23 er niet was geweest had dat niet gekund.
pi_73136037
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 22:15 schreef Osramp het volgende:

[..]

In mijn contract staat het volgende:

Artikel 23:
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 2, kan ieder der partijen de overeenkomst tussentijds opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.

2. De arbeidsovereenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd en eindigt van rechtswege op 10 juni 2010.

Artikel 2:
De dienstbetrekking wordt per 14 juni 2009 aangegaan voor bepaalde tijd voor een periode van 1 jaar, met een proeftijd van 2 maanden (volgens C.A.O.)

Ik begrijp hieruit dat ik gewoon kan opzeggen en de wettelijke opzegtermijn moet aanhouden.
Ik lees hier dat dat 1 maand is.
Artikel 667 stelt inderdaad dat tussentijds opzeggen alleen mogelijk is, als dat recht ook schriftelijk overeengekomen is. Wel, in artikel 23 staat precies dat. Zowel werkgever als werknemer kunnen de arbeidsovereenkomst opzeggen mits de wettelijke termijn in acht genomen wordt.

Correct me if I'm wrong.
pi_73136065
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 22:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Klopt, als artikel 23 er niet was geweest had dat niet gekund.
Dankjewel. Ik dacht dat uit artikel 23 toch inderdaad zo te begrijpen.
Opzegbrief zit al op de post, morgen nog even in PDF formaat aan alle betrokkene leidinggevenden mailen. Ben benieuwd maandag
pi_73176947
De opzegging is erdoor, ze waren er niet blij mee! Ik maak vandaag de laatste werkdag. Straks overleg met nieuwe werkgever over startdatum eerder dan 1-11.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')