abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 september 2009 @ 17:49:56 #1
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73075974
Begin september werd ik geattendeerd door een vastgoedbeheerder op een appartementje om te huren. Ik ga langs bij de huurder, huurder gaat akkoord, en draagt mij aan als degene aan wie ze het appartement wil overdragen. Haar is immers toegezegd door de vastgoedbeheerder dat ze een voorkeur kan aangeven voor kandidaat.

Dit aandragen word gehonoreerd door de vastgoedbeheerder en ik krijg een ondergetekende aanbieding. In deze aanbieding wordt mij verzocht het een en ander aan documentatie in te leveren zoals een kopie legitimatiebewijs, salarisstrook, bankafschrift, etc. Hieraan geef ik gehoor.

Vandaag werd ik gebeld door de huurder van het appartement dat ze een telefoontje heeft ontvangen van een andere kandidaat, heden ochtend, die zegt dat ze van de vastgoedbeheerder het sein heeft gekregen om snel een afspraak te maken met de huurder. Dit in verband met het feit dat haar is verteld dat ze het kan gaan huren.

De huurder belt mij stomverbaasd op met bovenstaande mededeling waarop ik besluit de vastgoedbeheerder te bellen. De lieftallige dame aan de andere kant, de opsteller van de aanbiedingsbrief, van de lijn weet mij in eerste instantie te melden dat er sprake moet zijn van een misverstand. Ze gaat het voor de zekerheid nog even verifiėren bij haar collega’s.

Even later komt ze terug en weet ze me het volgende te melden. De eigenaren van de woning zijn hedenochtend op het kantoor van de vastgoedbeheerder geweest om een kandidaat voor te dragen. De dame geeft daarop aan dat ze helaas dient mede te melden dat ik dus niet meer eerste op de lijst ben. Met andere woorden, toezeggingen worden niet nagekomen m.i.

Ik geef aan dat ik hier niet akkoord mee ga, gezien de ondertekende aanbiedingsbrief heb gekregen en al de documentatie ingeleverd heb. De huurovereenkomst zou overigens in gaan per 1-10-2009. Buiten dat heb ik mijn eigen appartement al een tijdje opgezegd en dien ik deze dan ook te verlaten.

De lieftallige dame aan de andere kant gaat deze zaak toch nog eens bekijken en zal mij morgen terugbellen na onderhoud met een accountmanager. Waar dit dan ook goed voor moge zijn.

Ik bel wederom de huurder op en vertel haar het gehele verhaal. Beide zijn we stomverbaasd, we hebben namelijk al afspraken gemaakt over wat ik wel en/of niet zou overnemen, etc.

Mij achterlatend met een aantal vragen:
1) Wat dien ik nu te doen?
2) Sta ik in mijn recht?
3) Waar moet ik nu heen?
  donderdag 24 september 2009 @ 17:53:55 #2
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_73076086
Ik denk dat je gewoon pech hebt. Je hebt geen contract en dus geen poot om op te staan. Erg lullig. Ik vraag me af op de "aanbiedingsbrief" inderdaad een "toezegging" was, zoals jij stelt. Dat hangt uiteraard van de precieze formulering af.
pi_73076286
Het lijkt mij dat je gewoon een huurovereenkomst hebt, dus sta je in je recht. Nu moet je dat gaan halen, dat is op zich niet zo'n probleem, want die verhuurder is aansprakelijk voor een mooie lading kosten als ze je niet de woonruimte ook daadwerkelijk geven. Dat is gewoon een kwestie van geen meter toegeven, dan moeten zij wel inbinden.

Het enige wat een probleem zou kunnen opleveren is dat als die andere huurders ook al een huurovereenkomst krijgen en ze daar ook naar gaan handelen. Dan wordt het praktisch gewoon heel erg lastig om daar soepel te gaan wonen. Dus misschien kijken of je hun zelf kan informeren dat het sowieso niet door kan gaan, of anders de verhuurder sommeren hun te informeren en het proces met hun onmiddellijk en volledig stop te zetten. Dus misschien een aangetekend briefje waarin je onverkort nakoming eist en dat ze de andere potentiele huurders informeren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 24 september 2009 @ 18:06:16 #4
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73076502
Van een huurovereenkomst is nog geen sprake, ook niet voor de andere kandidaat. Het enige wat ik heb is een ondertekende aanbiedingsbrief.
pi_73076598
quote:
Haar is immers toegezegd door de vastgoedbeheerder dat ze een voorkeur kan aangeven voor kandidaat.
De voorkeur van de vastgoedbeheerder is dus duidelijk op iemand anders gevallen. Wel heeel erg lullig dat ze je eerst van alles opsturen e.d.

Ik hoop voor je dat het met een sisser afloopt morgen.
stom
  donderdag 24 september 2009 @ 18:10:04 #6
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73076617
Ik zal morgen zeker hier terugmelden wat er nu gebeurt is.
pi_73076688
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:06 schreef Doezelhaar het volgende:
Van een huurovereenkomst is nog geen sprake, ook niet voor de andere kandidaat. Het enige wat ik heb is een ondertekende aanbiedingsbrief.
Als zij een aanbieding doen, en jij accepteert die, dan heb je een overeenkomst.

De vraag is alleen wat ze je precies aangeboden hebben, een aanbod om mee te dingen naar die woonruimte, of een aanbod van die woonruimte? Als zij het aanbod hebben gedaan om die woonruimte te huren, dan zitten ze er aan vast.
  donderdag 24 september 2009 @ 18:13:03 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73076706
Heb je je huidige appartement opgezegd omdat je de toezeggingsbrief had?
The love you take is equal to the love you make.
pi_73076773
Je bent nogal hard geknakt
  donderdag 24 september 2009 @ 18:23:50 #10
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73077017
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:13 schreef Lienekien het volgende:
Heb je je huidige appartement opgezegd omdat je de toezeggingsbrief had?
Heb inderdaad daarom zo gehandeld.
  donderdag 24 september 2009 @ 18:26:07 #11
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73077076
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als zij een aanbieding doen, en jij accepteert die, dan heb je een overeenkomst.

De vraag is alleen wat ze je precies aangeboden hebben, een aanbod om mee te dingen naar die woonruimte, of een aanbod van die woonruimte? Als zij het aanbod hebben gedaan om die woonruimte te huren, dan zitten ze er aan vast.
Jup. Er staat wel nog het volgende vermeld: "Na ontvangst van alle benodigde gegevens alsmede een door u voor akkoord ondertekend exemplaar van deze aanbiedingsbrief zullen wij overgaan tot het beoordelen c.q. goedkeuren van de aanvraag."

Let wel: heb nooit een afkeuring gehad, ook vanmiddag aan de telefoon geen afkeuring ontvangen.
  donderdag 24 september 2009 @ 18:27:07 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73077095
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:26 schreef Doezelhaar het volgende:

[..]

Jup. Er staat wel nog het volgende vermeld: "Na ontvangst van alle benodigde gegevens alsmede een door u voor akkoord ondertekend exemplaar van deze aanbiedingsbrief zullen wij overgaan tot het beoordelen c.q. goedkeuren van de aanvraag."

Let wel: heb nooit een afkeuring gehad, ook vanmiddag aan de telefoon geen afkeuring ontvangen.
Ai. Die goedkeuring heb je dus niet.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 24 september 2009 @ 18:33:28 #13
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_73077250
quote:

[..]

Een afkeuring is het ontbreken van een goedkeuring.
pi_73077253
quote:

[..]

Dan lijkt mij dat het aanbod is dat je die woonruimte kunt huren als je de beoordeling van de opgestuurde gegevens doorstaat. Maw, dat je 1e op de lijst bent en dat het aanbod staat tenzij... En dat tenzij zou dan die ingestuurde stukken moeten betreffen. Het was immers geen vrijblijvend aanbod in de categorie er zijn nog meer gegadigden.

Maar dat maakt het allemaal wel wat ingewikkelder, immers had je ook afgewezen kunnen worden op je salarisstrook oid. Maar ik zou die woonruimte gewoon heel snel claimen, eisen dat ze de potentiele andere huurders over die claim informeren, en dan een advocaat opzoeken. Een huurzaak is ook meestal niet zo duur.
  donderdag 24 september 2009 @ 18:34:55 #15
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73077294
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ai. Die goedkeuring heb je dus niet.
Nee. Maar er staat tevens ook nergens vermeld en/of is mij gemeld dat de aangedragende vanuit de eigenaar van de woning voorkeur geniet. Iets dat mij wel daarnet aangegeven is. De eigenaar heeft heel mijn ingeleverde aanbieding ook nog niet beoordeeld. De huurder van het appartement nu staat ook perplex.
  donderdag 24 september 2009 @ 18:37:06 #16
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73077362
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:33 schreef Johannes_Klabanus het volgende:

[..]

Een afkeuring is het ontbreken van een goedkeuring.
Klopt. Maar correspondeer dat dan op zijn minste met mij alvorens je iemand anders opdracht geeft contact op te zoeken met de huurder voor een afspraak. Ook niet gebeurd.

Zoals gesteld in de into wist de opsteller van de aanbiedingsbrief mij eerst te verzekeren dat er een misverstand is. Hier nam ik geen genoegen mee cq was ik niet gerust op en toen is het ze gaan navragen bij collega's.
pi_73079689
quote:

[..]

Je bent dus nog niet afgekeurd, maar je bent ook zeker nooit goedgekeurd. Beetje voorbarig om dan al je huidige woonruimte op te zeggen. Ze hadden je ook om andere redenen af kunnen keuren: te laag salaris of iets dergelijks.
pi_73079994
quote:
Op donderdag 24 september 2009 19:44 schreef k_man het volgende:

[..]

Je bent dus nog niet afgekeurd, maar je bent ook zeker nooit goedgekeurd. Beetje voorbarig om dan al je huidige woonruimte op te zeggen. Ze hadden je ook om andere redenen af kunnen keuren: te laag salaris of iets dergelijks.
Op zich wel, maar het impliceert ook dat het daarom hangt, niet dat ze de woning nog even aan een ander gaan aanbieden.
  donderdag 24 september 2009 @ 20:58:56 #19
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73082629
quote:
Op donderdag 24 september 2009 19:44 schreef k_man het volgende:

[..]

Misschien is opzegging nog wel terug te draaien, denk het overigens wel. Maar ik heb zo gehandeld omdat het einde van de maand was, alles ff snel moest en als ik niet op tijd op zeg betaal ik een maand teveel dubbel huur. Ik heb nu al overlap van 1 maand.
  vrijdag 25 september 2009 @ 20:14:45 #20
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_73109342
Afloop: Ben 2e op de lijst, morgen komt de aspirant huurder kijken naar het huis. De huurder gaat mij morgen bellen of ze het wel of niet doet. Doet ze het niet kan ik het krijgen, doet ze het wel dan krijg ik het niet.

Veel viel er niet aan te doen.
pi_73172041
En heeft de huurder je nog gebeld om te laten weten of je het krijgt ?

En weet je ook waarom je nu opeens 2e op de lijst bent ?
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')