abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73070059
quote:

Rotterdam, 24 sept. Het geluid van kinderstemmen geldt vanaf 1 januari niet meer als geluidsoverlast. Dat heeft minister Cramer (Milieu, PvdA) vandaag laten weten. „Kinderen moeten gewoon buiten kunnen spelen”, zegt een woordvoerder van het ministerie.

Dit betekent dat omwonenden van kinderdagverblijven en basisscholen niet langer maatregelen kunnen eisen tegen het

Geschreeuw en gehuil van kinderen van basisscholen en crèches. Conflicten over geluidsoverlast spelen vooral in stedelijk gebied; speelplaatsen van kinderdagverblijven zijn vaak op binnenterreinen. De Tweede Kamer had al eerder laten weten een aanpassing te willen van de regels voor scholen en kinderdagverblijven.

Mede door de sterke stijging van het aantal kinderdagverblijven is de (ervaren) overlast toegenomen. Zo klaagden omwonenden van kinderdagverblijf Dromelot bij het Amsterdamse Vondelpark de afgelopen vijf jaar over geluidsoverlast. Ze spanden een rechtszaak aan, die de crèche won. Leidsters vonden eieren en andere troep op de speelplaats; gegooid door geïrriteerde buren.

Directeur Bettine Wolfenter van Dromelot (130 kinderen) reageert verheugd op het besluit de geluidsnormering aan te passen. „Dit is inderdaad iets wat de landelijke overheid moet regelen.” Ze verwijst naar het voornemen van het Amsterdamse stadsdeel Oud-West, waar Dromelot is gevestigd, om regels in te stellen tegen overlast van kinderopvang. Die houden onder meer in dat nieuw te vestigen crèches eerst „afspraken” moeten maken met omwonenden. Wolfenter: „Een bezopen idee.”

Voor kinderdagverblijf Small Society in De Bilt (60 kinderen), dat sinds 2002 „toestanden” heeft met de buurt, komen de nieuwe regels te laat, zegt directeur Christiaan van Dijk. „We gaan het kinderdagverblijf op korte termijn verplaatsen.”

http://www.nrc.nl/binnenl(...)nderen_geen_overlast
Natuurlijk hebben kinderen het recht om te spelen , maar we hebben in dit land toch al jaren een decibelnorm om te bepalen of er al dan niet sprake is van overlast? Met name kinderdagverblijven schieten als paddestoelen uit de grond , je zal zo'n hok boven je net gekochte appartement krijgen en vervolgens tegen de overlast niets kunnen doen ! Idioot plan
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_73070155
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:47 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Natuurlijk hebben kinderen het recht om te spelen , maar we hebben in dit land toch al jaren een decibelnorm om te bepalen of er al dan niet sprake is van overlast? Met name kinderdagverblijven schieten als paddestoelen uit de grond , je zal zo'n hok boven je net gekochte appartement krijgen en vervolgens tegen de overlast niets kunnen doen ! Idioot plan
Volgens mij gaat het over regelgeving met betrekking tot bestaande scholen/kinderopvangcentra. Ik denk dat je nog steeds 'normaal' bezwaar kan maken tegen de bouw van zoiets in je wijk.
pi_73070252
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:50 schreef The_End het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het over regelgeving met betrekking tot bestaande scholen/kinderopvangcentra. Ik denk dat je nog steeds 'normaal' bezwaar kan maken tegen de bouw van zoiets in je wijk.
Als 'geluidsoverlast' geen issue is , op grond waarvan denk je bezwaar te kunnen maken dan?
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_73070308
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:47 schreef Winner_Taco het volgende:
Als je gewoon overdag werkt, heb je er sowieso geen last van.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73070371
Als ik zin heb om overdag met een zware ronkende motor door een woonwijk te rijden, mag dat gewoon. Waarom zou je dan geen kindergeluid moeten kunnen horen? Overdag, als mensen bezig zijn, hoor je nu eenmaal geluid. Geluid van auto's, van kinderen, van de radio bij de buren, wat dan ook. Het wordt pas een ander verhaal als zulke geluiden na 22:00 uur of voor 08:00 uur continu voor overlast zorgen. Dan heb je een punt; overdag niet. Sommige mensen kunnen echt van een mug een olifant maken. Het is prima dat de minister daar een stokje voor steekt.
pi_73070421
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:55 schreef spijkerbroek het volgende:

Als je gewoon overdag werkt, heb je er sowieso geen last van.
En als je gewoon in ploegendiensten werkt? Er zijn naar schatting meer dan een miljoen mensen in Nederland die niet van 9-5 werken, die mogen wel wakker gehouden worden?

Hier is een idee...plaats scholen en kinderdagverblijven voortaan in bedrijfsparken, gewone mensen hebben er dan geen last meer van, er is meer ruimte voor de auto terreur van ouders en ze kunnen een grotere speelruimte hebben.
pi_73070463
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:53 schreef Winner_Taco het volgende:
Als 'geluidsoverlast' geen issue is , op grond waarvan denk je bezwaar te kunnen maken dan?
Zoals ik zeg: Gaat het alleen om bestaande scholen of ook te bouwen scholen. Het artikel is er niet erg duidelijk over.
pi_73070826
Helemaal mee eens, geluid van kinderen is geen overlast
  donderdag 24 september 2009 @ 15:16:53 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_73070946
Ik heb jaren boven een kinderdagverblijf gewoond met in een straal van zo'n 100 meter nog zes kinderdagverblijven. In ploegendienst gewerkt in die tijd, nooit iets gemerkt van die koters. Ik sliep rustig door.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Licht Ontvlambaar donderdag 24 september 2009 @ 15:24:44 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73071197
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En als je gewoon in ploegendiensten werkt? Er zijn naar schatting meer dan een miljoen mensen in Nederland die niet van 9-5 werken, die mogen wel wakker gehouden worden?

Hier is een idee...plaats scholen en kinderdagverblijven voortaan in bedrijfsparken, gewone mensen hebben er dan geen last meer van, er is meer ruimte voor de auto terreur van ouders en ze kunnen een grotere speelruimte hebben.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73071277
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:57 schreef isogram het volgende:
Als ik zin heb om overdag met een zware ronkende motor door een woonwijk te rijden, mag dat gewoon.
Die vergelijking gaat niet helemaal op, met rondrijden verplaats je het geluid waardoor een bewoner er minder last van heeft, en ook aan motorgeluid zit een acceptabel maximum.
Een machine die erg veel lawaai maakt in een werkplaats is ook gebonden aan een maximum aantal decibellen.
quote:
Geluid van auto's, van kinderen, van de radio bij de buren, wat dan ook.
Als je last hebt van de buren kan je daar tegen optreden mits het aantal decibel boven een bepaald niveau komt (paupers met muziek keihard aan en alle ramen open etc)

Natuurlijk hoor je in de stad altijd wel geluid, maar waarom zou je bewust anderen overlast bezorgen? Het lijkt me een prima les voor die koters om te leren dat ze af en toe een beetje rekening met anderen moeten houden
pi_73071348
Raar dat de minister dit besluit. De EU Geluidrichtlijn is namelijk bindend! Ik blijf het zo raar vinden dat de overheid perse bij de EU wil (en het volk daar nooit naar vraagt), maar de regels naleven ho maar... Kinderdagverblijven, kerkklokken en draaiorgels zouden zich gewoon aan de wet moeten houden. Nu kunnen de omwonenden dus naar het Europees Hof om de Nederlandse overheid te dwingen de regels na te leven? Mooie boel...
Daarbij: het slaat helemaal nergens op hoe kinderen tegenwoordig "buiten spelen". Dat kan toch wel op een andere manier dan met 130 koters om het hardst door elkaar heen te schreeuwen?
censuur :O
  Milf donderdag 24 september 2009 @ 15:30:35 #13
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_73071365
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hebben mensen wel eens van oordopjes gehoord?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Licht Ontvlambaar donderdag 24 september 2009 @ 15:33:52 #14
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73071458
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:30 schreef nikky het volgende:

[..]

Hebben mensen wel eens van oordopjes gehoord?
ben je mal... dan moeten ze zich aanpassen

Vroegah, toen kinderen nog muisjestil buitenspeelde... Ow wacht Vroeger maakten we minstens zoveel lawaai tijdens speelkwartier. Ik heb in de jaren '80 nog nooit een juf horen zeggen dat we stiller moesten zijn, vroegah mocht je tenminste nog gewoon buitenspelen zonder dat er meteen iemand over kwam zeiken.
  Milf donderdag 24 september 2009 @ 15:37:24 #15
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_73071570
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:33 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Vroegah, toen kinderen nog muisjestil buitenspeelde... Ow wacht Vroeger maakten we minstens zoveel lawaai tijdens speelkwartier. Ik heb in de jaren '80 nog nooit een juf horen zeggen dat we stiller moesten zijn, vroegah mocht je tenminste nog gewoon buitenspelen zonder dat er meteen iemand over kwam zeiken.

Ik kan mij inderdaad niets herinneren over stiller spelen en gevallen waarin duct tape werd gebruikt.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_73071596
quote:

[..]

Speelkwartier ja. dat is een kwartiertje, iets anders dan een groot KDV waar heel de dag die koters lopen te schreeuwen. Een kwartier zal niemand moeite mee hebben, maar de hele dag krijsende kinderen kan ik me best voorstellen dat je dat wel eens wat minder zou willen.
pi_73071600
quote:
vroegah mocht je tenminste nog gewoon buitenspelen zonder dat er meteen iemand over kwam zeiken.
Ik niet hoor. Gegil werd echt niet getolereerd
pi_73071655
quote:

[..]
Vroeger werden speelplaatsen niet middenin een woonwijk gebouwd, met huizen 3 meter van de kinderen af...
censuur :O
pi_73071678
quote:

[..]

achterlijke kinderen zoals jij was zullen ongetwijfeld hun hysterische gegil als normaal hebben ervaren.
pi_73071709
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vroeger werden speelplaatsen niet middenin een woonwijk gebouwd, met huizen 3 meter van de kinderen af...
Nee? Ik heb in een huis gewoond, gebouwd in 1927, recht tegenover het schoolplein, gebouwd in 1905.

En ja, dan werd ik wel eens 's ochtends wakker van de schreeuwende kinderen en van de schoolbel, maar dat hoort gewoon erbij.
  donderdag 24 september 2009 @ 15:42:31 #21
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_73071715
Als je geen last van andere mensen wil hebben moet je niet in een stad gaan wonen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  Licht Ontvlambaar donderdag 24 september 2009 @ 15:43:55 #22
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73071758
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:38 schreef Casos het volgende:

[..]

Speelkwartier ja. dat is een kwartiertje, iets anders dan een groot KDV waar heel de dag die koters lopen te schreeuwen. Een kwartier zal niemand moeite mee hebben, maar de hele dag krijsende kinderen kan ik me best voorstellen dat je dat wel eens wat minder zou willen.
We hadden drie keer per dag speelkwartier, en dan nog voor school en na school lekker spelen op het plein... Ik heb het overigens verder ook niet over KDV nu. Maar ik weet uit ervaring dat ook die niet continu buiten zijn...
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:38 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik niet hoor. Gegil werd echt niet getolereerd
Zal me een strenge school geweest zijn dan, lijkt me nu echt helemaal niks. Een kind moet kunnen spelen, zonder achterlijke beperkingen.
  Licht Ontvlambaar donderdag 24 september 2009 @ 15:44:53 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73071782
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:41 schreef LorenzoDavids het volgende:

[..]

achterlijke kinderen zoals jij was zullen ongetwijfeld hun hysterische gegil als normaal hebben ervaren.
Grappig, geen argumenten, dus maar op de man spelen. Hele sterke discussietechniek
pi_73071783
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:42 schreef Svyatagor het volgende:
Als je geen last van andere mensen wil hebben moet je niet in een stad gaan wonen.
Ik ken mensen die op het platteland woonde, maar nu, zonder verhuizen, omringt zijn door een mooie vinexwijk incl. groot KDV. Daar gaat je rust.
pi_73071856
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

We hadden drie keer per dag speelkwartier, en dan nog voor school en na school lekker spelen op het plein... Ik heb het overigens verder ook niet over KDV nu. Maar ik weet uit ervaring dat ook die niet continu buiten zijn...
[..]

Zal me een strenge school geweest zijn dan, lijkt me nu echt helemaal niks. Een kind moet kunnen spelen, zonder achterlijke beperkingen.
Ik heb ook op school gezeten, weet precies wat je bedoelt, maar er zijn best KDV's te vinden, waar ietwat beter nagedacht had mogen worden over de plaatsing van de speelplaats. Als je een woning ombouwt tot KDV en de achtertuin tot speelplaats, dan kan het geluid aardig oplopen en dat is heel wat langer als de speelkwartieren van een basisschool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')