abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73068286
De vraag staat eigenlijk al in de topictitel, is een stockdividend geven niet eigenlijk een sigaar uit eigen doos?

In principe is natuurlijk elk soort dividend een sigaar uit eigen doos, aangezien de koers zal dalen wanneer er dividend wordt uitgekeerd. Echter, bij cashdividend wordt zo overtollig geld uit de onderneming teruggegeven aan de eigenaren. Bij stockdividend wordt niemand er beter van (totdat ze verkopen), althans, dat is mijn inschatting...

Voorbeeld: Jansen NV heeft een kapitaal van 100.000 euro, verdeeld over 10.000 aandelen die dus elk 10,- waard zijn (voor het gemak is de beurskoers ook 10,- gebleven).

Er wordt besloten om de aandeelhouders een stockdividend uit te keren van 1 nieuw aandeel per bestaand aandeel. Na het uitkeren van het stockdividend zijn er dus 20.000 aandelen in totaal, die nog steeds die 100.000 euro vertegenwoordigen, dus die in principe (afgezien van de emotie van de beleggers) 5 euro per stuk waard zijn.

Een aandeelhouder had dus 1 aandeel dat 10 euro vertegenwoordigde, nu heeft hij er 2 die 5 euro vertegenwoordigen.

Kortom: wat is het voordeel van de aandeelhouder? Waarom zou hij stockdividend willen?
(Ik zie vast en zeker iets heel simpels over het hoofd, maar goed )
  donderdag 24 september 2009 @ 13:53:20 #2
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_73068432
De nominale waarde van de aandelen daalt niet. Stockdividend wordt uitgekeerd uit niet geplaatste, in reserve gehouden, aandelen. De aandeelhouder had dus 1 aandeel dat 10 euro vertegenwoordigde, en heeft er daarna 2, die allebei 10 euro vertegenwoordigen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_73068566
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:53 schreef MutedFaith het volgende:
De nominale waarde van de aandelen daalt niet. Stockdividend wordt uitgekeerd uit niet geplaatste, in reserve gehouden, aandelen. De aandeelhouder had dus 1 aandeel dat 10 euro vertegenwoordigde, en heeft er daarna 2, die allebei 10 euro vertegenwoordigen.
Dat begrijp ik wel, maar alle aandeelhouders krijgen stockdividend, waardoor er dan dus 10.000 aandelen bijkomen die samen met de andere 10.000 nog steeds de 100.000 euro aan waarde van het bedrijf vertegenwoordigen.

Het gevolg zal zijn dat niemand meer een dergelijk aandeel wil hebben voor 10 euro, aangezien het bedrijf die waarde niet meer rechtvaardigt, al staat op het aandeel dat het 10 euro waard is. De prijs van het aandeel zal dus dalen en ergens rond de 5 euro per aandeel uitkomen.
pi_73068736
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:57 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Dat begrijp ik wel, maar alle aandeelhouders krijgen stockdividend, waardoor er dan dus 10.000 aandelen bijkomen die samen met de andere 10.000 nog steeds de 100.000 euro aan waarde van het bedrijf vertegenwoordigen.

Het gevolg zal zijn dat niemand meer een dergelijk aandeel wil hebben voor 10 euro, aangezien het bedrijf die waarde niet meer rechtvaardigt, al staat op het aandeel dat het 10 euro waard is. De prijs van het aandeel zal dus dalen en ergens rond de 5 euro per aandeel uitkomen.
De (beurs)koers van een aandeel is heel iets anders dan de nominale waarde!
  donderdag 24 september 2009 @ 14:07:59 #5
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_73068877
De intrinsieke waarde per aandeel zal dalen ja. Maar die is toch niet van (heel groot) belang voor beleggers, die kopen/verkopen toch tegen beurskoers. De beurskoers daalt kort na een stockdividend vaak wel licht, maar dat trekt daarna meestal vanzelf wel weer aan. Uiteindelijk heeft de aandeelhouder dus meer aandelen, tegen eenzelfde beurskoers per aandeel.
pi_73068900
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:03 schreef DonJames het volgende:

[..]

De (beurs)koers van een aandeel is heel iets anders dan de nominale waarde!
Dat snap ik, op mijn papiertje staat nog steeds dat het 10 euro waard is, waarna ik er een erbij krijg waar hetzelfde opstaat. Echter, de daadwerkelijke waarde is niet die 10 euro, aangezien het bedrijf geen 200.000 euro waard is, maar 100.000 euro.

Vóór de uitkering van het stockdividend zou ik mijn aandeel van 10 euro nominaal best kwijt kunnen tegen 10 euro, aangezien dat ook de daadwerkelijke waarde was (100.000 / 10.000), maar na de uitkering zijn er aandelen bijgekomen waardoor er dus 'inflatie' ontstaat en een aandeel nog maar de helft waard is, de waarde van het bedrijf wordt immers over veel meer aandelen uitgesmeerd (100.000 / 20.000). Er zal waarschijnlijk geen enkele gek zijn die jou nog de 10 euro geeft voor dat aandeel, ondanks dat dat de nominale waarde is.
  donderdag 24 september 2009 @ 14:09:39 #7
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_73068916
Overigens willen aandeelhouders vaak geen stockdividend, maar keert een onderneming stockdividend uit omdat ze op dat moment geen liquide middelen wil inleveren. Vroeger (toen stockdividend nog onbelast was) had stockdividend nog wel voordelen, tegenwoordig (met de vermogensrendementsheffing in box 3) niet meer. Aandeelhouders hebben liever cash.
  donderdag 24 september 2009 @ 14:11:32 #8
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_73068956
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:08 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Dat snap ik, op mijn papiertje staat nog steeds dat het 10 euro waard is, waarna ik er een erbij krijg waar hetzelfde opstaat. Echter, de daadwerkelijke waarde is niet die 10 euro, aangezien het bedrijf geen 200.000 euro waard is, maar 100.000 euro.

Vóór de uitkering van het stockdividend zou ik mijn aandeel van 10 euro nominaal best kwijt kunnen tegen 10 euro, aangezien dat ook de daadwerkelijke waarde was (100.000 / 10.000), maar na de uitkering zijn er aandelen bijgekomen waardoor er dus 'inflatie' ontstaat en een aandeel nog maar de helft waard is, de waarde van het bedrijf wordt immers over veel meer aandelen uitgesmeerd (100.000 / 20.000). Er zal waarschijnlijk geen enkele gek zijn die jou nog de 10 euro geeft voor dat aandeel, ondanks dat dat de nominale waarde is.
De nominale waarde, intrinsieke waarde en beurskoers zijn zelden gelijk. De nominale waarde veranderd nooit, de intrinsieke waarde (vermogen per aandeel) neemt in het geval van stockdividend wel sterk af, de beurskoers zal veel minder sterk reageren en uiteindelijk weer herstellen.
pi_73069018
quote:
Op donderdag 24 september 2009 14:11 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

De nominale waarde, intrinsieke waarde en beurskoers zijn zelden gelijk. De nominale waarde veranderd nooit, de intrinsieke waarde (vermogen per aandeel) neemt in het geval van stockdividend wel sterk af, de beurskoers zal veel minder sterk reageren en uiteindelijk weer herstellen.
Maar dat komt dan door de emotie van de belegger, toch? Als elke belegger strikt volgens de marktwerking zou handelen, zou de intrinsieke waarde ook de beurskoers zijn lijkt mij?
  donderdag 24 september 2009 @ 14:16:21 #10
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_73069089
Nee, want de intrinsieke waarde is alleen gebaseerd op de financiële positie van de onderneming op dit moment. De beurskoers wordt ook beïnvloed door bijvoorbeeld toekomstperspectief van de onderneming en de markt waarin de onderneming opereert.
pi_73071940
...maar toch voornamelijk door de waan van de dag en wat de gek er voor geeft, leert ons de technische analyse
Mu!
pi_73071979
Overigens is stockdividend voor VC's wel een handig middel om de balans wat op te krikken zonder dat het je cash in je participatie kost
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')