pure onzinquote:Op woensdag 23 september 2009 23:47 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
1) het bedrijf zelf moet eerst een aanmaning of meerdere aanmaningen hebben gestuurd voordat een incassobureau ingeschakeld mag worden
Volgens mij wordt dat misverstand hier wel vaker verkondigd: een bedrijf is helemaal niet verplicht herinneringen of aanmaningen te sturen, als de oorspronkelijke factuur niet betaald wordt, kunnen ze de vordering zonder problemen direct uit handen geven.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:47 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
1) het bedrijf zelf moet eerst een aanmaning of meerdere aanmaningen hebben gestuurd voordat een incassobureau ingeschakeld mag worden
Misschien als je bewijs hebt dat het incassobureau de brieven heeft ontvangen. Als je dat niet hebt, heeft het bureau de brieven simpelweg nooit ontvangen.quote:2) bij de rechtbank heb je grote kans dat je in het gelijk wordt gesteld aangezien het bedrijf in kwestie niet op de betwisting heeft gereageerd
Mwah, de rechtbank gaat er ook vanuit dat jij de rekening ontvangen hebt zonder dat daar bewijs voor is. Ik weet niet of ze het omgekeerd ook niet zo aannemen.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:09 schreef anboni het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat misverstand hier wel vaker verkondigd: een bedrijf is helemaal niet verplicht herinneringen of aanmaningen te sturen, als de oorspronkelijke factuur niet betaald wordt, kunnen ze de vordering zonder problemen direct uit handen geven.
[..]
Misschien als je bewijs hebt dat het incassobureau de brieven heeft ontvangen. Als je dat niet hebt, heeft het bureau de brieven simpelweg nooit ontvangen.
Het is meer dat jij moet kunnen aantonen dat je een brief verzonden hebt, dat is op zich al lastig genoeg. Maar aangezien TS ook brieven van het incassobureau heeft is dat al iets makkelijker te bewijzen.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:18 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Mwah, de rechtbank gaat er ook vanuit dat jij de rekening ontvangen hebt zonder dat daar bewijs voor is. Ik weet niet of ze het omgekeerd ook niet zo aannemen.
de laatste 2 of 3 brieven zijn aangetekend verstuurd, omdat er niet gereageerd werd op de inhoud van de brief. Dus dat bewijs is er.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:09 schreef anboni het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat misverstand hier wel vaker verkondigd: een bedrijf is helemaal niet verplicht herinneringen of aanmaningen te sturen, als de oorspronkelijke factuur niet betaald wordt, kunnen ze de vordering zonder problemen direct uit handen geven.
[..]
Misschien als je bewijs hebt dat het incassobureau de brieven heeft ontvangen. Als je dat niet hebt, heeft het bureau de brieven simpelweg nooit ontvangen.
Heb je toevallig ook nog een kopie van die brieven, want dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:20 schreef VioLenT het volgende:
[..]
de laatste 2 of 3 brieven zijn aangetekend verstuurd, omdat er niet gereageerd werd op de inhoud van de brief. Dus dat bewijs is er.
Die zijn er ook nog, analoog en digitaal.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:21 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Heb je toevallig ook nog een kopie van die brieven, want dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn.
Er is in het verleden ook telefonisch contact geweest, maar op zo'n verwijtende toon dat wij hebben aangegeven dat wij alleen nog maar via post contact wensen.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:28 schreef Croga het volgende:
Ik heb in het verleden iets soortgelijks mee gemaakt....
Krijg 4 jaar na dato een herinnering om een factuur te betalen. In de pen geklommen naar het bedrijf met de vraag om een specificatie aangezien ik geen idee heb waar het over gaat. Geen antwoord.
Maand later een herinnering en met dezelfde vraag om specificatie weer terug gegaan, wederom geen antwoord.
Maand daarna een brief van het incassobureau. Ook hier weer gereageerd met een vraag om specificatie waarna ik een brief krijg met specificatie "Hoofdsom" + "Incassokosten". Gereageerd dat dat geen specificatie is, en of men "Hoofdsom" wil specificeren. Geen antwoord.
Weer twee maanden later brief van incassobureau of ik nou eindelijk eens wil betalen. Ook dit keer weer geen reactie op mijn vraag voor specificatie.
Nog eens een half jaar later een sommatie van het incassobureau dat ik nou echt eens moet betalen anders slepen ze me voor de rechter! Ik heb aangegeven dat ik dat met vertrouwen tegemoet zie aangezien ik er op vertrouw dat geen enkele rechter mij gaat veroordelen iets te betalen wat niet gespecificeerd is. De "hoofdsom" van een euro of 35 was ondertussen uitgegroeid tot 250 euro en ik heb ze nogmaals gezegd dat ik die 35 euro best wil betalen als het een terechte factuur is maar ik nooit heb kunnen beoordelen of die factuur wel terecht was.
Nog eens twee maanden down the line komt er een brief met als inhoud slechts of ik ze wilde bellen. Daarop een brief gestuurd dat ik geen reden zag om te bellen en als ze me iets wilde vertellen konden ze gewoon een brief sturen.
Dat is nu zo'n 7 jaar geleden en ik heb niets meer vernomen......
De verjaartermijn voor dit soort zaken is 5 jaar.....
Zolang je je maar realiseert dat je in je recht staat zou je het beste deze gang van zaken kunnen volgen. Er is geen rechter die je gaat veroordelen met een dergelijke geschiedenis aan brieven. Laat je niet overbluffen door een incassobureau. Zeker "die bekende van televisie" leeft van overbluffen meer dan van terechte incassos. Ze hebben tot nu toe al 4 keer bakzijl gehaald bij mij simpelweg omdat ze hun werk niet doen. Raar genoeg komen de meeste kansloze incassos ook altijd bij hen vandaan....
Niet echt een eindeloos verhaal.....quote:Op donderdag 24 september 2009 00:39 schreef VioLenT het volgende:
Maar als ik dit allemaal zo lees komt het erop neer dat ik niet tegen het incassobureau kan zeggen dat ze er te laat mee zijn. Dus wachten op een gegronde reactie of op de verjaring.
Eindeloos verhaal dus.
Pure onzin.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:47 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
De rechtbank zal je in zoverre gelijk stellen dat je door de vordering te betwisten iig niet de extra kosten hoeft te voldoen. Of de originele vordering inhoudelijk terecht is of niet zal de rechter zich over moeten buigen (inhoudelijk).quote:2) bij de rechtbank heb je grote kans dat je in het gelijk wordt gesteld aangezien het bedrijf in kwestie niet op de betwisting heeft gereageerd
Nee hoor, de rechtbank gaat er vanuit dat de brieven die jij verzendt gewoon aankomen. Zeker als je aangeeft meerdere brieven te hebben verzonden (heb het in de praktijk meegemaakt dat een klant als verweer voerde dat de facturen niet waren ontvangen en dat we ze dan maar aangetekend diende te versturen. Rechter verwierp dat omdat de NL posterijen minimaal 99% betrouwbaar worden geacht).quote:Op donderdag 24 september 2009 00:09 schreef anboni het volgende:
Natuurlijk kan dat. Iedereen is vrij te eisen wat hij of zij wil. Wanneer ze echter iemand willen dwingen om te betalen zullen ze een vonnis van de rechter nodig hebben. Wanneer dan blijkt dat ze correspondentie hebben genegeerd, kunnen ze in ieder geval alvast fluiten naar een kostenveroordeling.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:39 schreef VioLenT het volgende:
Kan en mag een incassobureau zomaar een paar maanden niets van zich laten horen om vervolgens toch het gevorderde bedrag te eisen?
Dat is niet waar. Het kan wel invloed hebben op een kostenveroordeling.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:47 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
2) bij de rechtbank heb je grote kans dat je in het gelijk wordt gesteld aangezien het bedrijf in kwestie niet op de betwisting heeft gereageerd
Ik zie de vergelijking niet echt. Die zaak is verjaard.quote:Op donderdag 24 september 2009 14:09 schreef isogram het volgende:
Kijk ook eens in dit topic: Incassobureau komt na 6 jaar met een rekening
Soortgelijke situatie; misschien kun je er nog wat bruikbaars uithalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |