En hoe ga je dan trouwen? In gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?quote:Op woensdag 23 september 2009 21:46 schreef Niowskie het volgende:
Over enkele jaren zullen zij overigens nog wel gaan trouwen.
Ten aanzien van het eerste: dat leg ik toch uit?quote:Op donderdag 24 september 2009 19:58 schreef Niowskie het volgende:
Maar wat staat er dan anders in het testament dan in het verblijvingsbeding?
Tevens vraag ik me af of je inderdaad een zelfde vrijstelling hebt als gehuwde met een samenlevingscontract. Op de site van de belastingdienst wordt alleen gesproken over samenwonende, hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen samenwonende met of zonder contract)
Sorry, maar wellicht snap ik het dan niet.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ten aanzien van het eerste: dat leg ik toch uit?
Het verblijvingsbeding geldt alleen voor de gemeenschappelijke dingen, de dingetjes die van jullie samen zijn (bankrekening, hond, auto etc.)quote:Op donderdag 24 september 2009 20:38 schreef Niowskie het volgende:
[..]
Sorry, maar wellicht snap ik het dan niet.
Als wij ervoor kiezen alles als gezamenlijk aan te merken in de samenlevingsovereenkomst en een verblijvingsbeding opstelt in je samenlevingsovereenkomst gaat alles toch al naar de langst levende? Wat is de meerwaarde dan van het testament? (behalve de vele euro’s voor de notaris)
Dit begrijp ik, alleen wij kunnen toch in het samenlevingscontract aangeven dat alles (dus ook die halsketting van oma en de dingen die 'ik' gekocht heb) van samen is? Dan voldoet het verblijvingsbeding dus?quote:Op donderdag 24 september 2009 20:49 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het verblijvingsbeding geldt alleen voor de gemeenschappelijke dingen, de dingetjes die van jullie samen zijn (bankrekening, hond, auto etc.)
Het testament gaat over het privé-vermogen (de halsketting die jij van oma hebt gekregen en die alleen van jou hoort te zijn, de dingen die jij alleen hebt gekocht e.d.)
De vrijstelling van 5 ton geldt voor mensen met een notarieel verleden samenlevingscontract. Je moet echter wel minimaal 6 maanden een dergelijk contact hebben gehad bij overlijden (en een duurzame huishouding voeren met diegene).
Je kunt niet van alles dat je ooit gaat kopen aangeven dat je dat als gemeenschappelijk behandelt, omdat je het misschien helemaal niet samen koopt. Degene die het koopt wordt eigenaar.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:53 schreef Niowskie het volgende:
[..]
Dit begrijp ik, alleen wij kunnen toch in het samenlevingscontract aangeven dat alles (dus ook die halsketting van oma en de dingen die 'ik' gekocht heb) van samen is? Dan voldoet het verblijvingsbeding dus?
Je kunt er wel iets van maken in de richting dat alle goederen die jij ooit koopt in jullie gemeenschap gaan vallen, maar dat betekent dat je al die goederen voor de helft aan je wederhelft moet "geven". Dit zijn dus in principe allemaal schenkingen. Hier zijn samenlevingscontracten niet voor gemaakt.quote:Op donderdag 24 september 2009 21:00 schreef Niowskie het volgende:
En waarom kan dat niet? Is dit wettelijk zo dat je alles specifiek moet aangeven?
Volgens mij geef je hier de situatie weer onder de nieuwe wet (die nog niet in werking is getreden)quote:Op donderdag 24 september 2009 20:49 schreef Maharbal het volgende:
De vrijstelling van 5 ton geldt voor mensen met een notarieel verleden samenlevingscontract. Je moet echter wel minimaal 6 maanden een dergelijk contact hebben gehad bij overlijden (en een duurzame huishouding voeren met diegene).
Bronquote:Successie- en schenkingsrecht
Indien u een notarieel samenlevingscontract heeft en daarnaast voor de inkomstenbelasting - vanaf het moment dat u samenwoont - als partners aangemerkt wordt én bij de Gemeentelijke Basis Administratie gedurende een (aaneengesloten) periode van tenminste 6 maanden op 1 adres staat ingeschreven, wordt u voor de successierecht gelijk gesteld met iemand die gehuwd is. Deze faciliteit geldt ook voor het schenkingsrecht mits u voldoet aan dezelfde voorwaarden, met dien verstande dat de gemeenschappelijke huishouding dan tenminste een periode van 2 jaar moet bestaan.
Deze faciliteit voor het schenkings- en successierecht betekent een grotere vrijstelling en een gematigd tarief voor successie- en schenkingsrecht (5% tot 27%). Indien u niet aan een van de eerder vermelde voorwaarden voldoet, is vanaf het moment dat u langer dan 2 jaar samenwoont ook een vrijstelling voor het successierecht van toepassing. Deze wordt hoger naarmate u langer samenwoont. Echter het tarief blijft gedurende de eerste 5 jaar dat u samenwoont wel hoog (vanaf 41% tot 68%).
Zie hierboven. Ik had het anders moeten formuleren. Een notarieel verleden samenlevingscontract en meer dan 6 maanden gemeenschappelijke huishouding voeren.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:26 schreef fris het volgende:
[..]
Volgens mij geef je hier de situatie weer onder de nieuwe wet (die nog niet in werking is getreden)
Op dit moment heb je die regel van 5 jaar samenwonen. Dat je dan de maximale partnervrijstelling hebt. (Ik meen dat het trapsgewijs gaat, dus dat je ook wel een beetje vrijstelling hebt als je 4 jaar of 3 jaar samen bent, maar minder.)
Onder de nieuwe wet (gaat waarschijnlijk per 1 januari 2010 in) is het (huidige voorstel) zo dat je een notarieel samenlevingscontract moet hebben en dat je dat 6 maanden lang moet hebben. Dan hoef je dus niet meer 5 jaar te wachten voor de vrijstelling, maar slechts 6 maanden vanaf het bezoek aan de notaris.
Sterker nog, als je onder de nieuwe wet 5 jaar samenwoont krijg je nog steeds geen vrijstelling. Je MOET dus naar de notaris voor een notarieel samenlevingscontract voor de vrijstelling. (In het huidige wetsvoorstel is er geen sprake van overgangsrecht voor de mensen die nu al partner zijn en onder de nieuwe wet gene partner meer zouden zijn).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |