Maar Nederland is wel koploper wat betreft belastingen en de insteek van deze belastingen. Het is gewoon mongoloïde lachwekkend wat/waar ze hier voor heffenquote:Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef sanger het volgende:
Gemeentebelasting betaal je om de voorzieningen van jouw gemeente te bekostigen. Bv. de brandweer. De waterschapsbelastingen voor het gebruik van de wateraansluiting en de vervuiling die je daarmee veroorzaakt.
Waarom het niet uit 1 pot kan? Omdat BTW en accijnzen verbruiksbelastingen zijn. Oftewel, de gebruiker betaald. Dus ook diegene die niet in Nederland belastingplichtig zijn maar wel kopen.
En wij zijn zo achterlijk dat we het gewoon maar blijven betalen...quote:Op woensdag 23 september 2009 20:36 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Maar Nederland is wel koploper wat betreft belastingen en de insteek van deze belastingen. Het is gewoon mongoloïde lachwekkend wat/waar ze hier voor heffen
En wat gebeurt er dan? Sta je dan klaar met de pannen vol loeihete olie?quote:Op woensdag 23 september 2009 20:52 schreef Chinless het volgende:
Verder zn dwangbevel laat ik altijd dicht, ze komen toch minimaal ruim na 1 half jaar x langs.
Nee, dan is het extra schelden omdat er invorderingsrente overheen komt.quote:Op woensdag 23 september 2009 22:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
En wat gebeurt er dan? Sta je dan klaar met de pannen vol loeihete olie?
Het gaat mij om het bepalen van grenzen. Ik vind het redelijk dat ik belasting over mijn inkomsten en zelfs uitgaven moet betalen, maar als de overheid zomaar uit naam van "het waterschap", "de gemeente", of wat dan ook rekeningen mijn kant op kan sturen, wil ik wel weten of er ergens een grens is. Kan "de overheid" zomaar een belasting instellen, hoe moet die zich daarvoor verantwoorden? Wat staat er hierover in het wetboek?quote:Op woensdag 23 september 2009 22:41 schreef DonJames het volgende:
Even voor mijn beeldvorming: Is dit een klaagbaaktopic over het aantal belastingen, of is jouw vraag de klassieker "waar haalt de wetgever de autoriteit vandaan om aan mij regels op te leggen"?
Nee, die grens is er niet, althans niet formeel. Ik zou ook niet weten hoe ik me dat zou moeten voorstellen.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:08 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het gaat mij om het bepalen van grenzen. Ik vind het redelijk dat ik belasting over mijn inkomsten en zelfs uitgaven moet betalen, maar als de overheid zomaar uit naam van "het waterschap", "de gemeente", of wat dan ook rekeningen mijn kant op kan sturen, wil ik wel weten of er ergens een grens is.
Ja, via een wet.quote:Kan "de overheid" zomaar een belasting instellen
De verantwoording loopt via het wetgevingsproces. Verantwoording zal moeten worden gegeven bij de Ministerraad, de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, die elk invloed kunnen uitoefenen of het wetsvoorstel kunnen verwerpen.quote:, hoe moet die zich daarvoor verantwoorden?
Ik ga niet het volledige wetgevingsproces behandelen. Wat je moet begrijpen is (denk ik): als je het er niet mee eens bent zal je het in de politieke hoek moeten zoeken.quote:Wat staat er hierover in het wetboek?
Volgens mij is de belastingdruk in Nederland gemiddeld, gezien in de Europese context. Jij kunt echter vast onderbouwen dat de belastingdruk hier extreem hoog is.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:36 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Maar Nederland is wel koploper wat betreft belastingen en de insteek van deze belastingen. Het is gewoon mongoloïde lachwekkend wat/waar ze hier voor heffen
quote:Inkomstenbelasting en netto sociale lasten modale eenverdieners met twee kinderen, full-time werkzaam.
1. Zweden 42,4%
2. Polen 42,1%
3. Frankrijk 41,7%
4. België 40,3%
5. Hongarije 39,9%
6. Griekenland 39,2%
7. Finland 38,4%
8. Oostenrijk 35,5%
9. Italië 35,2%
10. Spanje 33,4%
11. Denemarken 29,6%
12. Nederland 29,1%
13. Tsjechië 27,1%
14. Verenigd Koninkrijk 27,1%
15. Portugal 26,6%
16. Slowakije 23,2%
17. Luxemburg 12,2%
18. Ierland 8,1%
Bron: OESO, 2005.
Nee hoor, want op die brief heb ik netjes gereageerd dat ik geen aanmaning etc gezien heb waardoor ik niet op de hoogte was van de invorderingsrente. Moeten ze het maar aangetekend sturenquote:Op woensdag 23 september 2009 22:47 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee, dan is het extra schelden omdat er invorderingsrente overheen komt.
"Leuk" verzonnen, maar zo werkt het niet.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:35 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nee hoor, want op die brief heb ik netjes gereageerd dat ik geen aanmaning etc gezien heb waardoor ik niet op de hoogte was van de invorderingsrente. Moeten ze het maar aangetekend sturen
De belastingdruk waar jij het over hebt, gaat, voor zover ik heb kunnen zien, over IB. Daar staan we inderdaad, Europees gezien, in de middenmoot.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:34 schreef k_man het volgende:
[..]
Volgens mij is de belastingdruk in Nederland gemiddeld, gezien in de Europese context. Jij kunt echter vast onderbouwen dat de belastingdruk hier extreem hoog is.
Dat zal er inderdaad niet in zitten, maar de BTW is volgens mij inmiddels binnen Europa op een vergelijkbaar niveau bebracht en het CJIB int geen belastingen. Qua accijnzen zitten we naar mijn gevoel wel bij de toppers van Europa. Van de andere punten die je noemt heb ik daar eerlijk gezegd geen idee van.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:40 schreef Five_Horizons het volgende:
De belastingdruk waar jij het over hebt, gaat, voor zover ik heb kunnen zien, over IB. Daar staan we inderdaad, Europees gezien, in de middenmoot.
Maar gaan we accijnzen (drank, tabak, brandstof), BTW, toeristenbelasting, OZB, waterschapsbelasting, energieheffingen, motorrijtuigenbelasting, BPM, assurantiebelasting, hondenbelasting en CJIB-brieven meerekenen, dan vraag ik me af hoe het er daadwerkelijk voor staat.
Daarover verschillen de meningen nogal.quote:
Een belasting op wat? Op het overtreden van de regelsquote:Op donderdag 24 september 2009 07:12 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Daarover verschillen de meningen nogal.
Ik zelf ben van mening dat vele bekeuringen ordinaire belastingen zijn.
Niet gehoord van quota voor aspirant agenten?quote:Op donderdag 24 september 2009 07:26 schreef sanger het volgende:
[..]
Een belasting op wat? Op het overtreden van de regels
Dat kan niemand garanderen. Je zou voor de grap eens naar het belastingmuseum in Rotterdam moeten gaan. Er zijn een hoop verschillende soorten rare belasting geweest in het verleden.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:28 schreef Farenji het volgende:
Maar wie zegt me dat er morgen niet een acceptgiro voor de zonbelasting, fokheffing of pisbelasting op mijn deurmat ligt?
Oftewel; ze moeten een bepaalde performance halen om promotie te kunnen maken. Niets anders dan in het bedrijfsleven dunkt me.quote:Op donderdag 24 september 2009 07:30 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Niet gehoord van quota voor aspirant agenten?
Ze moeten nogal wat bekeuringen schrijven om examen te mogen doen.
Dus dat!quote:Op donderdag 24 september 2009 07:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Oftewel; ze moeten een bepaalde performance halen om promotie te kunnen maken. Niets anders dan in het bedrijfsleven dunkt me.
Het is geen belasting maar een bekeuring/beschikking voor het overtreden van de regels (die weliswaar door de overheid gemaakt zijn).
Die zogenaamde quota zijn dan ook een hardnekkige fabel die al jaren bestaat en niet uit te roeien is.quote:Op donderdag 24 september 2009 07:30 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Niet gehoord van quota voor aspirant agenten?
Ze moeten nogal wat bekeuringen schrijven om examen te mogen doen.
Moeten anderen voor jouw afval betalen dan? Jij vind dus dat de belasting omhoog moet?quote:Op donderdag 24 september 2009 09:09 schreef davo1979 het volgende:
Ik ben het helemaal met ts eens. Klein voorbeeldje te noemen ik betaal afvalstoffenheffing van 330 euro per jaar. Ik kan elke week maar 3 vuilniszakken deponeren in mijn vuilnisbak. Het gebeurd dikwijls dat ik hier meer zakken heb. Zou ik dan meer moeten betalen om dat ik een uitzondering op de regel ben? Nee vind ik niet ik betaal al genoeg. Zelfde met rioolheffing terwijl je er naast ook nog waterheffing moet betalen om het water te zuiveren ofzo.
Heeft iemand dat wel eens juridisch aangevochten? Of ben je dan bij voorbaat kansloos? Er moet toch op zijn minst een beetje bescherming tegen de willekeur van de overheid zijn.quote:Op donderdag 24 september 2009 07:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat kan niemand garanderen. Je zou voor de grap eens naar het belastingmuseum in Rotterdam moeten gaan. Er zijn een hoop verschillende soorten rare belasting geweest in het verleden.
Het is mij niet duidelijk geworden hoe de bevolking reageerde op de belastingen en of zij dit aanvochten.quote:Op donderdag 24 september 2009 13:28 schreef Farenji het volgende:
Heeft iemand dat wel eens juridisch aangevochten? Of ben je dan bij voorbaat kansloos? Er moet toch op zijn minst een beetje bescherming tegen de willekeur van de overheid zijn.
Heb je mijn post niet gelezen of begrijp je het niet?quote:Op donderdag 24 september 2009 13:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Heeft iemand dat wel eens juridisch aangevochten? Of ben je dan bij voorbaat kansloos? Er moet toch op zijn minst een beetje bescherming tegen de willekeur van de overheid zijn.
quote:Op woensdag 23 september 2009 23:27 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, die grens is er niet, althans niet formeel. Ik zou ook niet weten hoe ik me dat zou moeten voorstellen.
[..]
Ja, via een wet.
[..]
De verantwoording loopt via het wetgevingsproces. Verantwoording zal moeten worden gegeven bij de Ministerraad, de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, die elk invloed kunnen uitoefenen of het wetsvoorstel kunnen verwerpen.
[..]
Ik ga niet het volledige wetgevingsproces behandelen. Wat je moet begrijpen is (denk ik): als je het er niet mee eens bent zal je het in de politieke hoek moeten zoeken.
Er is bescherming via de wet zoals DJ ook al zegt.quote:Op donderdag 24 september 2009 13:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nee dat vind ik niet, alleen 3 vuilniszakken voor 330 euro per jaar vind ik duur.quote:Op donderdag 24 september 2009 09:40 schreef The_End het volgende:
[..]
Moeten anderen voor jouw afval betalen dan? Jij vind dus dat de belasting omhoog moet?
3.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:54 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat zal er inderdaad niet in zitten, maar de BTW is volgens mij inmiddels binnen Europa op een vergelijkbaar niveau bebracht en het CJIB int geen belastingen. Qua accijnzen zitten we naar mijn gevoel wel bij de toppers van Europa. Van de andere punten die je noemt heb ik daar eerlijk gezegd geen idee van.
Dus, ik ben benieuwd naar de cijfers waarmee Biogarde gaat komen.
Ik moet zeggen dat ik het (de definitie hanterende 'een verplichte afdracht van een individu aan de overheid') ook gewoon een belasting vind (net zoals accijnzen dat eigenlijk ook zijn).quote:Op donderdag 24 september 2009 07:26 schreef sanger het volgende:
[..]
Een belasting op wat? Op het overtreden van de regels
Ik ben het er hier niet helemaal mee eens. Belastingen zijn doorgaans van toepassing in bepaalde kaders, zodat je vantevoren weet wat voor/hoe/hoeveel belasting je gaat betalen omdat de kaders wettelijk vastgesteld zijn.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik het (de definitie hanterende 'een verplichte afdracht van een individu aan de overheid') ook gewoon een belasting vind (net zoals accijnzen dat eigenlijk ook zijn).
Dat geld komt bij de nationale overheid terecht. (net zoals parkeerbonnen daadwerkelijk belastingen zijn, die naar de lokale overheid gaan)
Ik heb met de fiscus ook gewoon in de hand hoeveel ik moet betalen, hoorquote:Op donderdag 24 september 2009 20:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik ben het er hier niet helemaal mee eens. Belastingen zijn doorgaans van toepassing in bepaalde kaders, zodat je vantevoren weet wat voor/hoe/hoeveel belasting je gaat betalen omdat de kaders wettelijk vastgesteld zijn.
Verbruiksbelasting is natuurlijk een beetje anders, maar toch weet je dat deze gaat komen als je gaat verbruiken.
Bekeuringen en dergelijke zijn over het algemeen niet "verplicht", in die zin dat je ze kunt voorkomen en zelf in de hand hebt hoeveel je betaalt.
Daarin heb je uiteraard gelijk. Maar er is dan wel enigszins een verschil tussen te hard rijden (geheel vrijwillig) en niks verdienen (nogal onvrijwillig omdat geld indirect een primaire levensbehoefte is. Geen geld, geen eten..etc.)quote:Op donderdag 24 september 2009 21:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik heb met de fiscus ook gewoon in de hand hoeveel ik moet betalen, hoor
Als ik harder dan 120 rij, dan krijg ik een bekeuring. Verdien ik meer dan ¤0, dan moet ik belasting betalen (even afgezien van heffingskortingen e.d.). Koop ik een fles zware drank, moet ik accijnzen betalen.
Al die gelden komen ten goede van de samenleving (even wat je 'ten goede' vindt, daargelaten), dus dat gooi ik wat dat betreft dan ook gewoon op één hoop.
Jij zei 'Nederland is koploper wat betreft belastingen'. Dat leek toch een vrij stellige bewering. Laten we dan nu voor de goede orde even vaststellen dat die bewering volledig uit de lucht gegrepen is en nergens anders op gebaseerd dan op jouw 'gevoel'. Borrelpraatjes dus.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:48 schreef Biogarde het volgende:
Ik ga nergens mee komen. Heb ik nergens gezegd en ga ik ook niet doen. Lijstje wat je gepost hebt gaat over enkel de inkomstenbelasting. Staat er ook letterlijk.
En Five heeft hier een kekke toevoeging op gegeven. Het gaat erom dat IK het gevoel heb dat er nogal veel en voor zo'n beetje alles geheven wordt. En zoals gezegd zullen er wel degelijk belastingen zijn waarbij we koploper zijn.
Maar goed, blijf lekker naïef en doe je ding. Mij zal het een rotzorg zijn, kan er toch niks mee.
Interessant.quote:Op donderdag 24 september 2009 21:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik heb met de fiscus ook gewoon in de hand hoeveel ik moet betalen, hoor
Als ik harder dan 120 rij, dan krijg ik een bekeuring. Verdien ik meer dan ¤0, dan moet ik belasting betalen (even afgezien van heffingskortingen e.d.). Koop ik een fles zware drank, moet ik accijnzen betalen.
Al die gelden komen ten goede van de samenleving (even wat je 'ten goede' vindt, daargelaten), dus dat gooi ik wat dat betreft dan ook gewoon op één hoop.
Je snapt het echt niet hè? Belastingen. Belasting A, B. C.. Waar wil je nou gelijk in hebben?quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:33 schreef k_man het volgende:
[..]
Jij zei 'Nederland is koploper wat betreft belastingen'. Dat leek toch een vrij stellige bewering. Laten we dan nu voor de goede orde even vaststellen dat die bewering volledig uit de lucht gegrepen is en nergens anders op gebaseerd dan op jouw 'gevoel'. Borrelpraatjes dus.
Begrijpend lezen is een bitch. Het was mijn mening met sarcastische insteek en MIJN gevoel.quote:Maar Nederland is wel koploper wat betreft belastingen en de insteek van deze belastingen. Het is gewoon mongoloïde lachwekkend wat/waar ze hier voor heffen![]()
Doe dat. Als je van tevoren bedacht had dat je eigenlijk helemaal niet weet of de belastingen in Nederland erg hoog zijn, en had uitgezocht of dat zo is, had dat misschien voorkomen dat je zo'n domme opmerking plaatste.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:50 schreef Biogarde het volgende:
Zal in het vervolg gedetailleerder, onderbouwd met cijfers, je mijn posts doen toekomen.
Kan je ergens anders je afval goedkoper kwijt?quote:Op donderdag 24 september 2009 20:40 schreef davo1979 het volgende:
Nee dat vind ik niet, alleen 3 vuilniszakken voor 330 euro per jaar vind ik duur.
Maar wat is dan 'te hoog'quote:Op vrijdag 25 september 2009 08:41 schreef k_man het volgende:
Kan, maar dat lijkt me grotendeels af te hangen van je eigen mening. Sommigen vinden belasting per definitie diefstal, dus dan is elke belasting te hoog.
Dat er enig verschil tussen zit ok, maar soms zijn de verschillen wel erg groot, en dat is toch wel vreemd hoor.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat het verschilt, vind ik dan wel weer logisch.
Waarom is dat vreemd?quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:48 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat er enig verschil tussen zit ok, maar soms zijn de verschillen wel erg groot, en dat is toch wel vreemd hoor.
Waarom zou er enorm veel verschil moeten zitten in bijvoorbeeld de waterschapsbelasting, of zelfs de afvalheffing? Uiteindelijk moet iedere gemeente per burger ongeveer evenveel afval verwerken, op ongeveer dezelfde manier. Er kan wat verschil in zitten qua schaalvergroting of juist 'laagverbruikkorting' maar enorme verschillen moeten dat niet zijn lijkt me.quote:
Elke gemeente is weer compleet anders dan de andere; de ene gemeente heeft veel hoogbouw, de andere heeft een hoog aantal inwoners per m2, andere contracten met afvalverwerkers. Bij onze gemeente kun je 'gratis' je afval kwijt, maar bij anderen is er een pasjessysteem (max. 5x per jaar) of werken ze met tarieven per kilo.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:02 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Waarom zou er enorm veel verschil moeten zitten in bijvoorbeeld de waterschapsbelasting, of zelfs de afvalheffing? Uiteindelijk moet iedere gemeente per burger ongeveer evenveel afval verwerken, op ongeveer dezelfde manier. Er kan wat verschil in zitten qua schaalvergroting of juist 'laagverbruikkorting' maar enorme verschillen moeten dat niet zijn lijkt me.
In sommige gevallen wel, in andere niet. Waarom moeten de leges voor een bouwvergunning verschillen van gemeente tot gemeente? Als ik mijn plannetje in gemeente X indien zou de beoordeling daarvan evenveel moeten kosten als wanneer ik exact hetzelfde bouwplan indien in gemeente Y.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat het verschilt, vind ik dan wel weer logisch.
Tuurlijk, maar de belasting komt binnen per inwoner, dus als je meer inwoners hebt, krijg je sowieso al meer afvalheffing binnen. Die andere dingen die je noemde, dat zijn de kleine verschillen waar ik op duidde.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
de ene gemeente heeft veel hoogbouw, de andere heeft een hoog aantal inwoners per m2,
Dat mag niet, leges moeten kostendekkend zijn.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:46 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is gewoon een boekhoudkundig verhaal. Sommige gemeentes kiezen ervoor om het één kostendekkend te maken en weer een andere gemeente doet dat niet (maar kiest voor iets anders).
Het begint lastig te worden zonder getalletjes, maar ik heb het gevoel dat er ook verschillen tussen zitten die niet direct te herleiden zijn tot een verschil in kosten.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:53 schreef Five_Horizons het volgende:
Als een gemeente twee keer zo groot is (qua oppervlak), zijn de kosten natuurlijk een flink stuk hoger.
Theoretisch wel ja, maar in de praktijk kan een gemeente er voor kiezen om het niet te doen. Het is geen wettelijke verplichting.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:20 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat mag niet, leges moeten kostendekkend zijn.
Probeer jij de kosten daar maar eens uit te halen....quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:20 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat mag niet, leges moeten kostendekkend zijn.
Dat is het wel. Er is jurisprudentie over.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Theoretisch wel ja, maar in de praktijk kan een gemeente er voor kiezen om het niet te doen. Het is geen wettelijke verplichting.
Oh, dat geloof ik bestquote:Op vrijdag 25 september 2009 11:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat is het wel. Er is jurisprudentie over.
Dan zou de gemeente bewust moeten besluiten om te frauderen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Probeer jij de kosten daar maar eens uit te halen....
Boekhoudkundig is het niet zo lastig om de kosten voor het één hoger te maken dan het ander, hoor.
Mja, daarin kun je dus al verschillen krijgen van gemeente tot gemeente. Als je zelf genoeg deskundigheid in huis hebt, heb je andere kosten dan wanneer je een kleine gemeente bent die hiervoor adviseurs inhuurt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:29 schreef Five_Horizons het volgende:
Oh, dat geloof ik best
Maar wat is 'kostendekkend'?
Ongetwijfeld, maar ik weet dat het bij mij in de gemeente niet zo is. De gemeenteraad heeft nog niet zo lang geleden ingestemd met het verhogen van de prijzen van bv een rijbewijs juist om het kostendekkend te maken. Voorheen was het dat dus niet en ja, daar heb ik ook bewijzen van gezien.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat is het wel. Er is jurisprudentie over.
Ah oke dan zal dat het zijnquote:Op vrijdag 25 september 2009 20:04 schreef k_man het volgende:
Oh, maar dan heb je me verkeerd begrepen. De legekosten mogen niet hoger zijn dan kostendekkend. Lager mag best.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |