abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73049087
Ik betaal natuurlijk een flink deel van wat ik verdien aan de belastingen. En op alles wat ik koop zit BTW dat ook naar de overheid gaat. Dat is op zich nog wel logisch want het geld moet ergens vandaan komen. Ik vind het al minder logisch dat ik ook nog eens op elke fles alcohol een berg accijns betaal. En dan heb je vaak nog gemeentebelastingen. Dan denk ik al: kan dat niet uit 1 pot? Maar het houdt nog niet op want er is ook nog eens vage shit zoals waterschapsbelasting.

Bij de laatste twee zijn het gewoon rekeningen die droog op je deurmat ploffen, en je wordt simpelweg geacht ze zo snel mogelijk te betalen. Betaal je niet dan krijg je nog een laatste waarschuwing en als je dan nog steeds geen sjoege geeft dan krijg je uiteindelijk een Dwangbevel In Naam Der Koningin op je deur gespijkerd en de volgende stap is ongetwijfeld dat ze langs komen om je plasmascherm van de muur te rukken en je BMW weg te slepen. Maar zover heb ik het nog nooit laten komen.

Uiteindelijk betaal ik wel gewoon, het makke schaap dat ik ben. Maar wie zegt me dat er morgen niet een acceptgiro voor de zonbelasting, fokheffing of pisbelasting op mijn deurmat ligt? Het lijkt er soms op alsof de overheid in de breedste zin van het woord me gewoon naar willekeur matig of niet onderbouwde facturen kan sturen, en dat ik die gewoon braaf heb te betalen, zonder zeuren, binnen 14 dagen. "Deze brief is niet ondertekend want automatisch gegenereerd." En dat ik daar eigenlijk geen ruk tegen kan doen, want het is nou eenmaal de wet, he?

Klopt dat? Hoe zit het precies met de juridische basis achter al die belastingen? Kunnen ze me echt zomaar halve spookfacturen sturen, ben ik echt verplicht alles te betalen? Waar halen ze die autoriteit dan vandaan, en waar ligt de grens van die autoriteit?
  woensdag 23 september 2009 @ 20:34:56 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73049316
Gemeentebelasting betaal je om de voorzieningen van jouw gemeente te bekostigen. Bv. de brandweer. De waterschapsbelastingen voor het gebruik van de wateraansluiting en de vervuiling die je daarmee veroorzaakt.

Waarom het niet uit 1 pot kan? Omdat BTW en accijnzen verbruiksbelastingen zijn. Oftewel, de gebruiker betaald. Dus ook diegene die niet in Nederland belastingplichtig zijn maar wel kopen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 23 september 2009 @ 20:35:23 #3
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_73049336
Niet dat je er wat aan hebt, maar er zijn staten in Amerika waar men volgens de wet, officieel, geen loonbelasting hoeft te betalen. Alleen men doet dit wel, omdat ze niet beter weten.

Middels Google zijn hier talloze bronnen over/voor te vinden.

Maar idd, wat betreft de NLD belastingen etc etc. Ik vind bijvoorbeeld die waterschapsbelasting ook maar een vaag iets. En ik betaal 120 euro per jaar Er zijn wellicht best mazen te vinden in onze wetgeving wat betreft dit soort belastingen. Maar heb hier helaas geen kennis van.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 23 september 2009 @ 20:36:23 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_73049379
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef sanger het volgende:
Gemeentebelasting betaal je om de voorzieningen van jouw gemeente te bekostigen. Bv. de brandweer. De waterschapsbelastingen voor het gebruik van de wateraansluiting en de vervuiling die je daarmee veroorzaakt.

Waarom het niet uit 1 pot kan? Omdat BTW en accijnzen verbruiksbelastingen zijn. Oftewel, de gebruiker betaald. Dus ook diegene die niet in Nederland belastingplichtig zijn maar wel kopen.
Maar Nederland is wel koploper wat betreft belastingen en de insteek van deze belastingen. Het is gewoon mongoloïde lachwekkend wat/waar ze hier voor heffen
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 23 september 2009 @ 20:45:04 #5
65960 sanger
pi_73049663
Eigenlijk zou een stelsel waarbij alle gemeentelijke heffingen en waterschapsbelastigen door de Loonheffing in de Algemene Middelen vloeien en vervolgens door de Fiscus aan de gemeenten wordt uitbetaald de voorkeur hebben? Oftewel, wel betalen maar niet zichtbaar maken?
pi_73049717
Precies; dat laatste. Exact waarom een groot deel van de Nederlanders over de zeik is voor wat betreft het zorgstelsel m.i.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_73049862
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:36 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Maar Nederland is wel koploper wat betreft belastingen en de insteek van deze belastingen. Het is gewoon mongoloïde lachwekkend wat/waar ze hier voor heffen
En wij zijn zo achterlijk dat we het gewoon maar blijven betalen...

Begrijp me niet verkeerd, belastingen zijn goed, maar wat hier in Nederland gebeurd is over de top.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_73049918
Kan iemand mij dan vertellen waarom ik een X bedrag van kleine 70 euro moet betalen aan brabant water met de noemer: "belasting". iets per vervuilings eenheid (mensen in huis).

Echter vraagt de gemeente daar ook al geld voor, zn 600 euro. afval en rioolrecht onzin ofzo?
Dus ik moet het 2x betalen?

Verder zn dwangbevel laat ik altijd dicht, ze komen toch minimaal ruim na 1 half jaar x langs.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_73054017
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:52 schreef Chinless het volgende:
Verder zn dwangbevel laat ik altijd dicht, ze komen toch minimaal ruim na 1 half jaar x langs.
En wat gebeurt er dan? Sta je dan klaar met de pannen vol loeihete olie?
pi_73054690
Even voor mijn beeldvorming: Is dit een klaagbaaktopic over het aantal belastingen, of is jouw vraag de klassieker "waar haalt de wetgever de autoriteit vandaan om aan mij regels op te leggen"?
pi_73054884
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:25 schreef Farenji het volgende:

[..]

En wat gebeurt er dan? Sta je dan klaar met de pannen vol loeihete olie?
Nee, dan is het extra schelden omdat er invorderingsrente overheen komt.
pi_73055630
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:41 schreef DonJames het volgende:
Even voor mijn beeldvorming: Is dit een klaagbaaktopic over het aantal belastingen, of is jouw vraag de klassieker "waar haalt de wetgever de autoriteit vandaan om aan mij regels op te leggen"?
Het gaat mij om het bepalen van grenzen. Ik vind het redelijk dat ik belasting over mijn inkomsten en zelfs uitgaven moet betalen, maar als de overheid zomaar uit naam van "het waterschap", "de gemeente", of wat dan ook rekeningen mijn kant op kan sturen, wil ik wel weten of er ergens een grens is. Kan "de overheid" zomaar een belasting instellen, hoe moet die zich daarvoor verantwoorden? Wat staat er hierover in het wetboek?
pi_73056356
quote:
Op woensdag 23 september 2009 23:08 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het gaat mij om het bepalen van grenzen. Ik vind het redelijk dat ik belasting over mijn inkomsten en zelfs uitgaven moet betalen, maar als de overheid zomaar uit naam van "het waterschap", "de gemeente", of wat dan ook rekeningen mijn kant op kan sturen, wil ik wel weten of er ergens een grens is.
Nee, die grens is er niet, althans niet formeel. Ik zou ook niet weten hoe ik me dat zou moeten voorstellen.
quote:
Kan "de overheid" zomaar een belasting instellen
Ja, via een wet.
quote:
, hoe moet die zich daarvoor verantwoorden?
De verantwoording loopt via het wetgevingsproces. Verantwoording zal moeten worden gegeven bij de Ministerraad, de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, die elk invloed kunnen uitoefenen of het wetsvoorstel kunnen verwerpen.
quote:
Wat staat er hierover in het wetboek?
Ik ga niet het volledige wetgevingsproces behandelen. Wat je moet begrijpen is (denk ik): als je het er niet mee eens bent zal je het in de politieke hoek moeten zoeken.
pi_73056622
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:36 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Volgens mij is de belastingdruk in Nederland gemiddeld, gezien in de Europese context. Jij kunt echter vast onderbouwen dat de belastingdruk hier extreem hoog is.
quote:
Inkomstenbelasting en netto sociale lasten modale eenverdieners met twee kinderen, full-time werkzaam.

1. Zweden 42,4%
2. Polen 42,1%
3. Frankrijk 41,7%
4. België 40,3%
5. Hongarije 39,9%
6. Griekenland 39,2%
7. Finland 38,4%
8. Oostenrijk 35,5%
9. Italië 35,2%
10. Spanje 33,4%
11. Denemarken 29,6%
12. Nederland 29,1%
13. Tsjechië 27,1%
14. Verenigd Koninkrijk 27,1%
15. Portugal 26,6%
16. Slowakije 23,2%
17. Luxemburg 12,2%
18. Ierland 8,1%

Bron: OESO, 2005.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2009 23:39:40 ]
pi_73056645
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:47 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nee, dan is het extra schelden omdat er invorderingsrente overheen komt.
Nee hoor, want op die brief heb ik netjes gereageerd dat ik geen aanmaning etc gezien heb waardoor ik niet op de hoogte was van de invorderingsrente. Moeten ze het maar aangetekend sturen
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_73056851
quote:
Op woensdag 23 september 2009 23:35 schreef Chinless het volgende:

[..]

Nee hoor, want op die brief heb ik netjes gereageerd dat ik geen aanmaning etc gezien heb waardoor ik niet op de hoogte was van de invorderingsrente. Moeten ze het maar aangetekend sturen
"Leuk" verzonnen, maar zo werkt het niet.
pi_73056852
quote:
Op woensdag 23 september 2009 23:34 schreef k_man het volgende:

[..]

Volgens mij is de belastingdruk in Nederland gemiddeld, gezien in de Europese context. Jij kunt echter vast onderbouwen dat de belastingdruk hier extreem hoog is.
De belastingdruk waar jij het over hebt, gaat, voor zover ik heb kunnen zien, over IB. Daar staan we inderdaad, Europees gezien, in de middenmoot.

Maar gaan we accijnzen (drank, tabak, brandstof), BTW, toeristenbelasting, OZB, waterschapsbelasting, energieheffingen, motorrijtuigenbelasting, BPM, assurantiebelasting, hondenbelasting en CJIB-brieven meerekenen, dan vraag ik me af hoe het er daadwerkelijk voor staat.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_73057348
quote:
Op woensdag 23 september 2009 23:40 schreef Five_Horizons het volgende:
De belastingdruk waar jij het over hebt, gaat, voor zover ik heb kunnen zien, over IB. Daar staan we inderdaad, Europees gezien, in de middenmoot.

Maar gaan we accijnzen (drank, tabak, brandstof), BTW, toeristenbelasting, OZB, waterschapsbelasting, energieheffingen, motorrijtuigenbelasting, BPM, assurantiebelasting, hondenbelasting en CJIB-brieven meerekenen, dan vraag ik me af hoe het er daadwerkelijk voor staat.
Dat zal er inderdaad niet in zitten, maar de BTW is volgens mij inmiddels binnen Europa op een vergelijkbaar niveau bebracht en het CJIB int geen belastingen. Qua accijnzen zitten we naar mijn gevoel wel bij de toppers van Europa. Van de andere punten die je noemt heb ik daar eerlijk gezegd geen idee van.

Dus, ik ben benieuwd naar de cijfers waarmee Biogarde gaat komen.
pi_73059940
quote:
Op woensdag 23 september 2009 23:54 schreef k_man het volgende:

[..]
het CJIB int geen belastingen.
Daarover verschillen de meningen nogal.

Ik zelf ben van mening dat vele bekeuringen ordinaire belastingen zijn.
  donderdag 24 september 2009 @ 07:26:33 #20
65960 sanger
pi_73059984
quote:
Op donderdag 24 september 2009 07:12 schreef allsystemshalt het volgende:

[..]

Daarover verschillen de meningen nogal.

Ik zelf ben van mening dat vele bekeuringen ordinaire belastingen zijn.
Een belasting op wat? Op het overtreden van de regels
pi_73059993
quote:
Op donderdag 24 september 2009 07:26 schreef sanger het volgende:

[..]

Een belasting op wat? Op het overtreden van de regels
Niet gehoord van quota voor aspirant agenten?
Ze moeten nogal wat bekeuringen schrijven om examen te mogen doen.
pi_73060037
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:28 schreef Farenji het volgende:

Maar wie zegt me dat er morgen niet een acceptgiro voor de zonbelasting, fokheffing of pisbelasting op mijn deurmat ligt?
Dat kan niemand garanderen. Je zou voor de grap eens naar het belastingmuseum in Rotterdam moeten gaan. Er zijn een hoop verschillende soorten rare belasting geweest in het verleden.
  donderdag 24 september 2009 @ 07:41:30 #23
65960 sanger
pi_73060041
quote:
Op donderdag 24 september 2009 07:30 schreef allsystemshalt het volgende:

[..]

Oftewel; ze moeten een bepaalde performance halen om promotie te kunnen maken. Niets anders dan in het bedrijfsleven dunkt me.

Het is geen belasting maar een bekeuring/beschikking voor het overtreden van de regels (die weliswaar door de overheid gemaakt zijn).
pi_73060109
quote:
Op donderdag 24 september 2009 07:41 schreef sanger het volgende:

[..]

Oftewel; ze moeten een bepaalde performance halen om promotie te kunnen maken. Niets anders dan in het bedrijfsleven dunkt me.

Het is geen belasting maar een bekeuring/beschikking voor het overtreden van de regels (die weliswaar door de overheid gemaakt zijn).
Dus dat!

Zoals plaatselijke verordeningen die bepalen dat je je afval pas na 7 uur op straat mag zetten.

Erg handig als je al om 6 uur in je auto moet zitten om naar je werk te gaan om loonbelasting te kunnen afdragen...
  donderdag 24 september 2009 @ 08:15:59 #25
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73060294
quote:
Op donderdag 24 september 2009 07:30 schreef allsystemshalt het volgende:

[..]

Die zogenaamde quota zijn dan ook een hardnekkige fabel die al jaren bestaat en niet uit te roeien is.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')