abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 september 2009 @ 14:27:14 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_73037852
quote:
Frankrijk keurt omstreden downloadwet goed
Het Franse parlement heeft de omstreden wet tegen internetpiraterij goedgekeurd. De wet biedt de autoriteiten de mogelijkheid om de internetverbinding van mensen die herhaaldelijk illegaal films of muziek downloaden, af te laten sluiten.

Door de wet mogen internetproviders voortaan als een soort politieagent in computers kijken wat de surfer uitvoert. Behalve afgesloten te worden van internet kunnen overtreders veroordeeld worden tot een boete van maximaal driehonderdduizend euro of zelfs een gevangenisstraf.

Schending burgerrechten
De wet werd eerder ook al door het parlement aangenomen, maar toen wist de oppositie de wet alsnog tegen te houden door het besluit met succes bij de rechter aan te vechten. De wet zou neerkomen op een schending van burgerrechten, was het argument.

Het voorstel werd daarop herzien en is nu dus alsnog aangenomen. De oppositie heeft al aangegeven ook deze versie in de rechtbank aan te zullen vechten.

Bandbreedte
De Franse president Nicolas Sarkozy was een groot voorstander van de wet. Hij wordt hierin gesteund door de film- en muziekindustrie. Die zeggen miljoenen euro's te hebben verloren door illegaal downloaden.

Ook de Britse overheid werkt aan wetgeving waarmee mensen die illegaal downloaden de toegang tot internet kan worden ontzegd. De Britse wet zou het ook mogelijk moeten maken om de bandbreedte van overtreders aanzienlijk te verkleinen.
bron

Het is gedaan met onze (internet)vrijheid. Internets briefgeheim (downloaden) is niet meer. Wie of wat gaat bepalen wat wel of niet illegaal is ?!

Als je het doortrekt naar de normale wereld zou het betekenen dat elke poststuk geopend wordt en als iets niet-oke als straf mag je nooit meer op straat komen.

Welkom in het fascistische EU.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_73038030
Biedt de Franse overheid ook een betaalbaar legaal alternatief aan dan?
Of is het echt alleen maar eenrichtingsverkeer en proberen ze terug te gaan naar de tijd van Napoleon?
pi_73038049
quote:
Op woensdag 23 september 2009 14:27 schreef Lambiekje het volgende:

[..]
Het is nu nog alleen in Frankrijk....
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_73038067
quote:
Het is gedaan met onze (internet)vrijheid.
Niet met de mijne, ik woon niet in Frankrijk.
quote:
Internets briefgeheim (downloaden) is niet meer. Wie of wat gaat bepalen wat wel of niet illegaal is ?!
Wat wel of niet mag, staat toch nog altijd netjes in de wet? Wist je dat niet?
quote:
Als je het doortrekt naar de normale wereld zou het betekenen dat elke poststuk geopend wordt en als iets niet-oke als straf mag je nooit meer op straat komen.

Los van het feit dat dit een belachelijke wet is, is jouw reactie en interpolatie nog veel belachelijker.
pi_73038070
quote:
Door de wet mogen internetproviders voortaan als een soort politieagent in computers kijken wat de surfer uitvoert.
Expliciet vermelden dat je niet aan deze onzin meedoet, ét voila! Ching ching!!
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  woensdag 23 september 2009 @ 14:36:32 #6
165512 MASD
Music is dead.
pi_73038136
Godver, moet ik nu zelf films en games meenemen.
Long live music.
pi_73038142
Jaja, nog even en dan lopen ze in het middenoosten voor op ons
  woensdag 23 september 2009 @ 14:38:01 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73038178
Daar gaan weer een paar van onze vrijheden en rechten Straks kijken we met jaloerse ogen naar 'vrij' China...
pi_73038203
stond gisteren al op de frontpage!
maar goed, frankrijk is geen nederland, hier gelden momenteel nog andere wetten.
Laten we hopen dat het zo blijft.

Denk dat iedereen in NL zich er wel eens schuldig aan heeft gemaakt, dus als ze me pakken, dan wordt mijn strafzaak waarschijnlijk in 2077 bij de rechter voorgelegd, en dan lig ik lekker in mijn kist onder de grond te chillen
pi_73038231
Tja, als je alles een mak schaap volgt dan was dit een logisch vervolg. En zodra Frankrijk en Duitsland iets doen in Europa volgt de rest.

Maar goed we vinden het niet eens erg dat onze vingerafdrukken wordt afgenomen en alles wat we zeggen en typen wordt bewaard om 'terrorisme' tegen de houden.

Als iemand een aanslag wilt plegen, maakt hij een bom en gaat hij in de metro zitten gok ik. Dus ik vraag me af hoe je dat zo kan tegenhouden? Door alle gesprekken van iedereen te bewaren.
  woensdag 23 september 2009 @ 14:42:28 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73038289
Het is wel interressant om te zien of in Frankrijk

1: Dit effect zal hebben op het gedrag van de mensen wat betreft downloaden.
2: Of de omzet qua CD/DVD/games verkoop hierdoor ook omhoog of omlaag zal gaan, en wat het effect zal zijn op de winkelprijzen.

Hoe lang zal het trouwens duren voor BREIN nu een hoop pampam gaat maken om het Franse voorbeeld nu te gaan volgen hier in NL!?
  woensdag 23 september 2009 @ 14:43:17 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73038307
quote:
Op woensdag 23 september 2009 14:40 schreef IHVK het volgende:
Tja, als je alles een mak schaap volgt dan was dit een logisch vervolg. En zodra Frankrijk en Duitsland iets doen in Europa volgt de rest.

Maar goed we vinden het niet eens erg dat onze vingerafdrukken wordt afgenomen en alles wat we zeggen en typen wordt bewaard om 'terrorisme' tegen de houden.

Als iemand een aanslag wilt plegen, maakt hij een bom en gaat hij in de metro zitten gok ik. Dus ik vraag me af hoe je dat zo kan tegenhouden? Door alle gesprekken van iedereen te bewaren.
Idd... maar goed... 'het volk' is nu eenmaal dom, en krijgt de leiders dat het verdiend.
pi_73038382
Zelfs in China zijn er programma's die mogelijk maken de blokkades van de regering te omzeilen, in Europa moet dat zeker ook lukken.
  woensdag 23 september 2009 @ 14:47:56 #15
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73038434
Deze wet, HADOPI, was al eerder door het parlement geloodst. Toen heeft het constitutioneel hof inderdaad gezegd: je kunt iemand niet zo afsluiten van het internet, dat moet met tussenkomst van een rechter gebeuren.

Die passage is toen weggelaten, wet is aangenomen, en het problematische stuk is aangepakt, er moet nu inderdaad een rechter tussenkomen, maar het is wat gestroomlijnd om zo’n gerechtelijk bevel te krijgen:
quote:
Le Conseil constitutionnel avait censuré en juin dernier les articles du projet de loi qui mettaient en place la coupure automatique de l'accès à Internet, estimant que cette décision ne pouvait être prise que par un juge. Le gouvernement avait alors décidé de promulguer les articles non censurés, appelés "Hadopi 1", et de présenter un texte complémentaire, dit "Hadopi 2", qui prévoit une procédure simplifiée de saisie du juge pour décider d'une coupure d'accès à Internet : l'ordonnance légale.

C'est notamment cette procédure simplifiée que contestent les adversaires de la loi. Pour le député PS Patrick Bloche, soutenu par les Verts et le PCF, cette procédure n'est adaptée qu'aux infractions pour lesquelles il existe peu de cas de contestation. Or, estiment-ils, la procédure d'identification des internautes qui téléchargent illégallement, basée sur l'adresse IP des ordinateurs (la "plaque d'immatriculation" d'un ordinateur sur le réseau), est particulièrement sujette à erreurs. L'ordonnance pénale réduirait alors les droits de la défense, puisque dans cette procédure le juge se prononce sans débat contradictoire, sur examen du dossier, et sans l'obligation de motiver sa décision.
En dit is ook waar mensen nu tegen protesteren, die zeggen dat zo’n spoedprocedure hier niet op z’n plaats is, omdat het te complexe zaken zijn. Dit komt dus vast weer voor het constitutionele hof.

(Franse tekst wordt samengevat in wat ik schrijf.)

bron
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73038451
quote:

[..]

bron

Het is gedaan met onze (internet)vrijheid.
Je woont in Frankrijk?
quote:
Diezelfde EU die dit Franse voorstel in het Europees parlement torpedeerde bedoel je?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 23 september 2009 @ 14:49:05 #17
165512 MASD
Music is dead.
pi_73038473
quote:

"Ik vind het niet erg, ik heb toch niks te verbergen."

Blegh.
Long live music.
  woensdag 23 september 2009 @ 14:52:21 #18
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73038564
quote:
Op woensdag 23 september 2009 14:49 schreef MASD het volgende:

[..]

"Ik vind het niet erg, ik heb toch niks te verbergen."

Blegh.
Dat soort hersenloze idioten dienen preventief geruimd te worden...

Juist omdat ik niets illegaals doe en dus niets te verbergen heb, is er geen enkele behoefte om de overheid inmijn privegegevens toe te laten.
(Nog even afgezien van de mogelijkheid dat als je ze nu die rechten geeft, en over een paar jaar is er een complete idioot aan de macht, dat het dan opeens wel erg gevaarlijk kan worden)
pi_73038597
quote:
Op woensdag 23 september 2009 14:48 schreef Monolith het volgende:

Diezelfde EU die dit Franse voorstel in het Europees parlement torpedeerde bedoel je?
Daarom is het spannend wat NL gaat doen.
Ik vrees het ergste gezien onzin als het opslaan van vingerafdrukken, internetverkeer, blaastesten voor voetgangers, etc etc.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 23 september 2009 @ 14:54:30 #20
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73038633
Hier een Engels persbericht van tegenstanders:
quote:
The French Parliament has adopted HADOPI 2, a law aimed at establishing a so-called “three-strikes” policy in order to fight file-sharing. The Constitutional Council made groundbreaking decision on June 10th 2009 that recognized access to the Internet as essential to the full exercise of free speech, and invalidated the sanctioning power of HADOPI 1. The law HADOPI 2, despite the internet cutoff now being handled in an expedient form of judicial justice, it is as flawed and dangerous as its predecessor, for it was only designed to circumvent the Constitutional Council's decision. The war on sharing continues its way as HADOPI 2 will go through the constitutional test again.

After an expedient democratic debate, in which valid alternatives to the war on sharing and possible futures for the cultural economy were systematically ignored by the bill's proponents, the “three strikes” policy might become law. It has already been a long process, after the Members of the European Parliament expressed on three occasions their strong criticisms of the French government's plan. After a first rejection of the law and a second vote in France, the Constitutional Council eventually followed the European Parliament in stating that Internet has become a vital component of the freedom of expression and communication, thus invalidating punitive provisions of the HADOPI 1 law.

Yet, this new law is still as dangerous and flawed as the previous one. First of all, HADOPI 2 fails to guarantee the right to a due process. Instead of giving sanction powers to an executive agency, as HADOPI 1 did, it makes possible to judge copyright infringements and order Internet cutoff through a “simplified judicial procedure”. This procedure does not include any contradictory debate or public hearing, and all kind of prior judicial investigation will be left out. Moreover, the Internet cutoff can be ordered as a complement for a standard fine for “negligence” in securing one's Internet access.

Second, alleged infringers would still be convicted on the sole basis of IP addresses that cannot be considered as valid evidence, and which are collected by private actors. And since one has no material way of opposing the validity of these “evidences”, this new version of the graduated response still clearly violates the presumption of innocence. It is now up to the Constitutional Council to examine the law, and draw the necessary conclusions.

“HADOPI 2 is still as dangerous as the first one, infringing on freedom of expression and communication, and still bound to fail. The repressive logic underlying the 'three strikes' is fundamentally incompatible with an inevitable evolution towards increasing the revenues generated by cultural works on the internet, while accompany the right for people to freely exchange cultural works for non-commercial purposes. Let's hope that the Constitutional Council will once again protect French citizens' fundamental rights.” concludes Jérémie Zimmermann, co-founder of the citizen advocacy group La Quadrature du Net.
bron
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 23 september 2009 @ 14:57:22 #21
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73038727
quote:
Op woensdag 23 september 2009 14:53 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ik vrees het ergste gezien onzin als het opslaan van vingerafdrukken, internetverkeer, blaastesten voor voetgangers, etc etc.
Hebben we straks eindelijk een hoogwaardige internetverbinding, en dan mogen we er alleen maar mee surfen en mailen(!)
pi_73039250
quote:
Op woensdag 23 september 2009 14:53 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Gezien het feit dat het downloaden van films en muziek in Nederland in principe niet illegaal is, lijkt het me dat zo'n wet weinig nut heeft.
pi_73039273
Hebben jullie allemaal wat te verbergen ofzo.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_73039437
quote:
Op woensdag 23 september 2009 15:14 schreef Jarno het volgende:
De mensen die roepen dat ze toch niets te verbergen hebben, zouden verplicht camera's moeten ophangen in huis en het beeld online moeten streamen.
pi_73039486
quote:

Lezen dit mensen, lezen! En snappen.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_73039766
quote:
Op woensdag 23 september 2009 15:14 schreef Jarno het volgende:
Nee hoor, daarom loop ik ook altijd in m'n blote reet indien het weer het toelaat.
pi_73039844
quote:
Op woensdag 23 september 2009 15:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Gezien het feit dat het downloaden van films en muziek in Nederland in principe niet illegaal is, lijkt het me dat zo'n wet weinig nut heeft.
Gezien de trend die we in Nederland al een aantal jaar volgen, waarin het verminderen van de vrijheden centraal staat, denk ik niet dat onze haagse vrienden zich daardoor laten tegenhouden.. Het is eerder geluk dan wijsheid dat we in NL nog relatief vrij zijn op het internet.
pi_73039877
Maar hoe gaat de overheid in mijn PC kijken dan? Want verder gebeurt alles via SSL dus lokaal op mijn PC is de enige mogelijkheid om te zien wat ik allemaal doe en binnentrek.
  woensdag 23 september 2009 @ 22:42:54 #29
52357 Lambiekje
pi_73054725
quote:
Op woensdag 23 september 2009 15:35 schreef Jarno het volgende:
Maar hoe gaat de overheid in mijn PC kijken dan? Want verder gebeurt alles via SSL dus lokaal op mijn PC is de enige mogelijkheid om te zien wat ik allemaal doe en binnentrek.
Providers zijn verplicht om te melden wat je uitspookt.

En gebruik je een proxy, dan heb krijg je sowieso al een molensteen. Wanneer doorziet men nu eens dat de gewone burger de terrorist is. De gehypte terrorist in de media bestaat niet.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  woensdag 23 september 2009 @ 22:46:48 #30
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_73054861
Het publiek heeft het er in dit geval zelf naar gemaakt. Had men maar niet vanalles binnen moeten willen trekken zonder een vergoeding voor de leveranciers.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 23 september 2009 @ 22:48:17 #31
52357 Lambiekje
pi_73054916
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:46 schreef Dagonet het volgende:
Het publiek heeft het er in dit geval zelf naar gemaakt. Had men maar niet vanalles binnen moeten willen trekken zonder een vergoeding voor de leveranciers.
DAt hebben ze zelf COMPLEET links laten liggen mid jaren 90. Nu klagen is zééér ontrecht.
pi_73091985
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:48 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

DAt hebben ze zelf COMPLEET links laten liggen mid jaren 90. Nu klagen is zééér ontrecht.
Ik heb het al eens eerder gezegd, muziek luisteren is geen grondrecht of 1e levensbehoefte, als je een consumptiegoed het geld niet waard vind koop je het niet, en tenzij je tot een vrij kleine groep criminelen binnen de maatschappij valt, steel je het vervolgens ook niet, hoe gemakkelijk het ook mag zijn. Gek genoeg is dit voor alle consumptiegoederen de geaccepteerde norm, maar voor muziek/software/games, waar mensen/bedrijven wel degelijk kosten voor maken om te produceren is het ineens wel acceptabel, want ze vragen er te veel voor, en het is zo gemakkelijk?

En als je die internetverbinding zo dringend nodig hebt zou ik er niet zoveel risico mee nemen. Beetje vergelijkbaar met taxichauffeurs die 50+ km te hard rijden, en dan gaan lopen miepen "ik moet het rijbewijs hebben voor mijn werk". Dan moet je het niet zover laten komen, er zijn in beide gevallen legitieme alternatieven.

Overigens zie ik een soortgelijke wet in Nederland ook nog wel ontstaan, en dan heeft jan publiek het er geheel zelf naar gemaakt.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_73092017
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:42 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Providers zijn verplicht om te melden wat je uitspookt.
Ok, dan zien ze een shitload aan SSL verkeer over een wat rare poort. En dan?
  vrijdag 25 september 2009 @ 09:50:26 #34
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73092690
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:46 schreef Dagonet het volgende:
- We betalen al kopieerheffing.
- Downloaders kopen ook meer dan niet-downloaders. Muziekpiraten kopen veel meer muziek
- Downloaden is goed voor de economie 'Downloaden goed voor economie'
- Downloaden leidt tot welvaartswinst. Illegaal downloaden leidt tot welvaartswinst

Wie gaan het straks eigenlijk controleren of we illegaal downloaden of niet!? En zijn TV-series en anime die hier niet uitgezonden worden of nog niet aangekocht zijn, ook illegaal!?

Hoe gaan ze controleren of je het origineel niet in de kast hebt staan op DVD ofzo, of dat die wellicht beschadigd is geraakt ofzo!?

En HOE gaan ze dat allemaal controleren!? Nog even afgezien van het feit dat je tegenwoordig bijna een afspraak moet maken om aangifte te mogen doen (dus ik zie de politie hier niet bepaald prioriteit aan geven, maar goed, het is wel weer een makkelijke melkkoe...), maar ze mogen toch alleen je privacy schenden wanneer ze daar een ERG goede reden voor hebben (staatsveiligheid) !?

..ben benieuwd naar de eerste rechtzaken, mocht het ooit zover komen.
pi_73093238
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 09:50 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

- We betalen al kopieerheffing.
- Downloaders kopen ook meer dan niet-downloaders. Muziekpiraten kopen veel meer muziek
- Downloaden is goed voor de economie 'Downloaden goed voor economie'
- Downloaden leidt tot welvaartswinst. Illegaal downloaden leidt tot welvaartswinst

Wie gaan het straks eigenlijk controleren of we illegaal downloaden of niet!? En zijn TV-series en anime die hier niet uitgezonden worden of nog niet aangekocht zijn, ook illegaal!?

Hoe gaan ze controleren of je het origineel niet in de kast hebt staan op DVD ofzo, of dat die wellicht beschadigd is geraakt ofzo!?

En HOE gaan ze dat allemaal controleren!? Nog even afgezien van het feit dat je tegenwoordig bijna een afspraak moet maken om aangifte te mogen doen (dus ik zie de politie hier niet bepaald prioriteit aan geven, maar goed, het is wel weer een makkelijke melkkoe...), maar ze mogen toch alleen je privacy schenden wanneer ze daar een ERG goede reden voor hebben (staatsveiligheid) !?

..ben benieuwd naar de eerste rechtzaken, mocht het ooit zover komen.
"We" zijn geen Fransen, in Frankrijk gelden duidelijk andere wetten, en kennen ze ook geen kopieer heffing?Overigens wordt er wel meer gedownload in Nederland dan enkel muziek, en hier is software downloaden ook strafbaar.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')