Zoiets van een stof zet uit als hij van vloeibaar, vast wordt. Maar water is dan weer de uitzondering die de regel bevestigd enzo..
Mja ik snap het zelf ook niet.
Iets wat geen uitzonderingen heeft, is namelijk geen regel maar een gegeven.
Vergelijk het gezegde: in de regel. Dat betekend in het algemeen, maw een regel is iets doorgaans, maar niet absoluut.
Ten tweede dacht ik altijd, en ik merk nu ik het opschrijf dat het een beetje vaag gedacht is, dat als je iets een uitzondering noemt, je het regelmatige aan de regel nog iets onderstreept. Want zonder dat het begrip regel van toepassing is heeft 'uitzondering' ook geen betekenis.
.
wanneer iets dus als een uitzondering geldt kun je vragen: uitzondering waarop? .... dan krijg je in het antwoord dus datgene wat de regel is. En zo vormt die uitzondering dus een bevestiging van de regel.
Eindelijk begrijp ik nu wat ik al jaren zonder er bij na te denken uitkraam
quote:Ehh, hiermee toon je aan dat er alleen een uitzondering kan bestaan als er regels zijn, niet dat regels alleen bestaan als er uitzonderingen zijn.
Op dinsdag 23 april 2002 13:05 schreef JeePee het volgende:
Een uitzondering KAN er alleen zijn als er regels zijn. Zonder regels dus geen uitzondering om deze te bevestigen. Toch wel een van de meest logische dingen die ik de laatste tijd gelezen heb
regel suggereert regelmaat, het suggereet dat van alle keren dat van alle keren dat iets zich manifesteerd het zich op met een bepaalde regelmaat iets gebeurd, maar dat soms het gegeven zich op een andere wijze zich manifesteert; is dus bijna altijd.
Bij regelmaat is de restgroep de uitzonderingen
Als er geen restgroep is om aan te tonen dat hier sprake is van bijna altijd is het altijd. Dus de uitzondering laat zien dat het bijna altijd is, het gegeven dat bijna altijd is is dus de regel
quote:"The exception that proves the rule."
Op dinsdag 23 april 2002 12:50 schreef KP het volgende:
Ten eerste schijnt de uitdrukking het gevolg van een verkeerde vertaling geweest te zijn. Van seborik gehoord. Je weet wel, die moderator die ook nog cool is..
"Exceptio probat regulam."
Probare = testen, toetsen
Dus: "De uitzondering test/toetst de regel."
En niet bevestigen.
quote:Nee, door incidenteel af te wijken van die regel.
Op dinsdag 23 april 2002 14:09 schreef mvt het volgende:
en hoe toest de uitzondering dan de regel, door een alternatief te bieden die misschien beter is dan de regel?
Iedereen, behalve Isabeau
Isabeau is in dit geval de uitzondering die de regel bevestigd!
quote:
Op dinsdag 23 april 2002 15:20 schreef Modderman het volgende:
Iedereen snapt de uitdrukking: 'Dat is de uitzondering die de regel bevestigt"Iedereen, behalve Isabeau
quote:He!
Op dinsdag 23 april 2002 12:50 schreef KP het volgende:
Ten eerste schijnt de uitdrukking het gevolg van een verkeerde vertaling geweest te zijn. Van seborik gehoord. Je weet wel, die moderator die ook nog cool is..
quote:Jij bent dus niet cool
Op dinsdag 23 april 2002 16:05 schreef puntloos het volgende:[..]
He!
Ik dan?
Alle moderators zijn niet cool
Jij ook niet
Jij bent de bevestiging van de regel!
quote:Precies; daarom gebruik ik al sinds tijden de uitdrukking: "De uitzondering die de regel beproeft". (en hoor dit ook steeds vaker gebruikt worden)
Op dinsdag 23 april 2002 13:54 schreef Seborik het volgende:
"The exception that proves the rule.""Exceptio probat regulam."
Probare = testen, toetsen
Dus: "De uitzondering test/toetst de regel."
En niet bevestigen.
quote:Nee, dit is een voorbeeld van een drogreden
Op dinsdag 23 april 2002 16:06 schreef Modderman het volgende:[..]
Jij bent dus niet cool
Alle moderators zijn niet cool
Jij ook niet
Jij bent de bevestiging van de regel!
quote:LOL! Ik had dus ff geen Internet
Op dinsdag 23 april 2002 15:20 schreef Modderman het volgende:
Iedereen snapt de uitdrukking: 'Dat is de uitzondering die de regel bevestigt"Iedereen, behalve Isabeau
Bedankt voor de onvermoeibare manieren om het uit te leggen, ik snap het nog steeds niet. Ik begrijp best hoe het zit met regels en uitzonderingen etc, maar dat bevestigen snap ik niet. Dus ga ik maar mee met Seborik's uitleg over een verkeerde vertaling, dat is nog het best te begrijpen
quote:Nee, want juist de uitzondering laat zien dat er zelnden van de regel wordt afgeweken.
Op woensdag 24 april 2002 15:42 schreef Verbal het volgende:
Ik blijf erbij dat de uitzondering de regel ontkracht...V.
quote:Helemaal mee eens
Op woensdag 24 april 2002 15:42 schreef Verbal het volgende:
Ik blijf erbij dat de uitzondering de regel ontkracht...V.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |