Hij had ook zichzelf van de zaak af kunnen halen en de boel vervolgens kunnen saboteren. Of be a guy, kom voor je principes op en vermoord die man gewoon. Maar als iemand jou als arts om hulp vraagt en je hebt hem toegezegd deze hulp als arts te geven, dan kun je hem echt niet vermoorden, das moreel gewoon nog verwerpelijker. Als arts heb je een redelijk unieke vertrouwensband met je patient, je kunt dit niet zomaar schenden.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 22:07 schreef TNA het volgende:
[..]
In wezen zijn we het er waarschijnlijk allemaal over eens dat het erg fijn zou zijn als die man ter plekke op natuurlijke wijze een hartaanval had gekregen: dood. Maar zodra we zoiets zelf induceren mag het niet meer. Ik vind de redenering "arts, eed, mag niet" veel te simpel.
Dat is helemaal hypocrietquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:47 schreef Ayurvedwa het volgende:
[..]
Hij had ook zichzelf van de zaak af kunnen halen en de boel vervolgens kunnen saboteren.
Of iemand anders had het overgenomen en had een nog agressievere strategie gevoerd, waarbij veel meer doden waren gevallen. Zo ook hier, Chase vermoordt deze gast, en de gematigden nemen het over. Maar het had net zo goed kunnen zijn dat er nu burgeroorlog uitgebroken zou zijn en dat daardoor het dodental niet 2 maar 4 miljoen geworden zou zijn. Was hij dan nog steeds een held?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 19:38 schreef Imperfect-Angel het volgende:
[..]
Ach als in 1944 en een of andere arts Hitler een dodelijk spuitje had gegeven dan had de wereld gejuiched en was die arts een held geweest. Ik vind Chase ook een held op kleiner niveau.
Nee, natuurlijk niet, maar als de consequenties geheel onduidelijk zijn kun je beter geen moord plegen (dat scheelt tenminste nog één leven). Dat maakt de morele discussie direct dood.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:51 schreef Ayurvedwa het volgende:
[..]
Of iemand anders had het overgenomen en had een nog agressievere strategie gevoerd, waarbij veel meer doden waren gevallen. Zo ook hier, Chase vermoordt deze gast, en de gematigden nemen het over. Maar het had net zo goed kunnen zijn dat er nu burgeroorlog uitgebroken zou zijn en dat daardoor het dodental niet 2 maar 4 miljoen geworden zou zijn. Was hij dan nog steeds een held?
Wat is erger, een totale vreemde die je een mes in de rug steekt, of je vader die dat doet? Het resultaat is in beide gevallen hetzelfde, maar ik denk dat de meeste mensen het verwerpelijker vinden dat een vader zijn zoon vermoordt dan dat een vreemde dat doet. Waarom? Omdat in het 2e geval een stuk vertrouwen geschonden wordt.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:48 schreef TNA het volgende:
[..]
Dat is helemaal hypocriet"Hey, ik wil een gast vermoorden. Oh wacht, ik ben z'n dokter, eed enzo. Hey Cameron, neem jij de case over? Kan ik in mijn nieuwe rol als toevallige passant die gast afmaken. Maakt uiteindelijk niets uit of ik dat als arts of 'bijstander' doe, maar dit voelt toch een stuk fijner"
Ja, maar je kunt niet zomaar uit de rol van vader stappen. Dat is heel iets anders dan een arts die hoe dan ook een patiënt wil vermoorden, maar voor de vorm de patiënt eerst nog even doorgeeft aan een andere arts.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:56 schreef Ayurvedwa het volgende:
[..]
Wat is erger, een totale vreemde die je een mes in de rug steekt, of je vader die dat doet? Het resultaat is in beide gevallen hetzelfde, maar ik denk dat de meeste mensen het verwerpelijker vinden dat een vader zijn zoon vermoordt dan dat een vreemde dat doet. Waarom? Omdat in het 2e geval een stuk vertrouwen geschonden wordt.
Je schetst een totaal andere situatie met totaal andere gevolgen dus verandert mijn mening dan ook: ja Chase blijft in mijn ogen een held maar de gevolgen ervan zijn zo dramatisch slecht dus kan hij het maar beter niet doen.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:51 schreef Ayurvedwa het volgende:
[..]
Of iemand anders had het overgenomen en had een nog agressievere strategie gevoerd, waarbij veel meer doden waren gevallen. Zo ook hier, Chase vermoordt deze gast, en de gematigden nemen het over. Maar het had net zo goed kunnen zijn dat er nu burgeroorlog uitgebroken zou zijn en dat daardoor het dodental niet 2 maar 4 miljoen geworden zou zijn. Was hij dan nog steeds een held?
Als ik doodga door een mes in mijn rug, heb ik weinig tijd meer om erover na te denken verder, dus dat zou me niet zo uit makenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:56 schreef Ayurvedwa het volgende:
[..]
Wat is erger, een totale vreemde die je een mes in de rug steekt, of je vader die dat doet? Het resultaat is in beide gevallen hetzelfde, maar ik denk dat de meeste mensen het verwerpelijker vinden dat een vader zijn zoon vermoordt dan dat een vreemde dat doet. Waarom? Omdat in het 2e geval een stuk vertrouwen geschonden wordt.
Wel geniaal dat 'ie niet gewoon tegen die man zegt dat 'ie 'm kan genezen, maar 'm ontvoert en vastbindtquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 12:03 schreef Take_A_Picture het volgende:
Vond het verhaal met die buurman ook mooi. Ik dacht eerst, wtf gaat ie nou doen??? Maar zooo mooi hoe het eindigde
is idd wel charismatischquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 12:47 schreef Woodpecker het volgende:
Fijn om James Earl Jones weer eens in actie te zien. En vooral te horen, wat een machtige stem heeft die man toch!
En tussen Chase en Cameron. Ze werd op het eind voor de 2e keer alleen wakker....quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:23 schreef TNA het volgende:
Prima aflevering. Niet zo indrukwekkend als de eerdere afleveringen dit seizoen, maar dat wordt ook wel erg lastig. De vader die zijn vermogen weggaf vond ik enigszins moralistisch, maar het einde waar hij met zijn zoontje lachend pizza zat te eten had toch ook wel weer een goede kern. Verhaallijn met Thirteen wist met niet zo erg te boeien. Maar goed, het is ook geen schande dat er weer eens een meer 'standaard' aflevering tussen zit na de seizoensopening en de ijzersterke aflevering van vorige week.
Ik voelde wel de hele aflevering die spanning rondom Chase en ForemanWel tof hoe House die case 'oploste', net als vorige week de man met de fantoompijn. Al met al vond ik het geen topaflevering, maar wel een gewoon goede.
Promo voor volgende week belooft weer een meer speciale aflevering.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |