![]()
'Top Gear'-presentator James May geraakt zijn gratis huis niet kwijt. Het gaat nochtans om een woonst op ware grootte, met een werkend toilet en functionerende douche. Het is echter gebouwd van legoblokjes, en de ontvanger moet het zelf komen halen.
3,3 miljoen blokjesMay bouwde het huis van 3,3 miljoen plastic blokjes met de hulp van ongeveer 1.000 vrijwilligers. Het huis heeft twee verdiepingen, en staat momenteel in een wijngaard in Dorking, Surrey. Het moet daar nu weg, omdat de boer de grond opnieuw wil gebruiken voor zijn druiven. Als niemand het morgenvroeg om 8 uur is komen halen, wordt het neergehaald met kettingzagen.
Niet verplaatsbaarLegoland dacht het gebouw nog te verplaatsen naar het themapark in Windsor, Bershire, maar besloot dat dat te duur zou zijn. Intussen geven de bazen van Legoland ook kritiek op May, omdat hij het huis heeft gebouwd zonder hun hulp. "Onze modelbouwers hadden advies kunnen geven om het huis verplaatsbaar te maken. Nu is de enige manier om het te verplaatsen, erin te snijden. Dat brengt de stevigheid van het gebouw in gevaar, en dat brengt veiligheids- en gezondheidskwesties met zich mee," zegt Martin Williams van Legoland Windsor.
Heel ongelukkigDe presentator is er het hart van in. "Ik ben er heel ongelukkig over. Het voelt alsof iemand aan mijn arm wringt om me te doen zeggen: 'Breek het af'," zegt hij in de Daily Mail. "Het afbreken is gewoon verkeerd op elk gebied. Het is echt een mooi ding. Het slopen zou de harten breken van de 1.000 mensen die zich in het zweet hebben gewerkt om het te bouwen".
Geen attractieHet huis mag trouwens niet gebruikt worden als attractie, omdat enkel Legoland de blokjes daarvoor mag gebruiken. Lego heeft May ook verboden het huis te ontmantelen en de blokjes weg te geven. Het bedrijf had de blokjes immers geschonken aan het tv-programma 'James May's Toy Stories', dat binnenkort verschijnt. (sam)