abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72984736
Mijn vader gaat naar alle waarschijnlijkheid volgende week een contract tekenen om te stoppen bij zijn werkgever door verschil van inzicht. Het wordt allemaal via de kantonrechter gespeeld, maar moet hij dan nog officieel verweer maken tegen zijn ontslag, zo ja, hoe doe je dat.
Wanneer moet hij dan WW aanvragen, nadat zijn drie maanden uitwerktijd zijn afgelopen of eerder?
En is het voor een man van 63 moeilijk om WW aan te vragen? Doen ze moeilijk?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Hansie.
pi_72984828
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:31 schreef hanskraaijjr het volgende:
Mijn vader gaat naar alle waarschijnlijkheid volgende week een contract tekenen om te stoppen bij zijn werkgever door verschil van inzicht. Het wordt allemaal via de kantonrechter gespeeld, maar moet hij dan nog officieel verweer maken tegen zijn ontslag, zo ja, hoe doe je dat.
Wanneer moet hij dan WW aanvragen, nadat zijn drie maanden uitwerktijd zijn afgelopen of eerder?

Hansie.
Hij moet z.s.m. contact zoeken met het UWV (al zal er nog geen WW aangevraagd kunnen worden, aangezien er nog geen datum 'einde contract' is.

Bij een man van 63 wordt niet moeilijker gedaan dan bij iemand van 25. Wel krijgt hij maximaal tot z'n 65e WW.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_72985025
Als de verklaring neutraal wordt opgesteld dan zal hij geen verweer hoeven maken tegen zijn ontslag. Daar is deze "wederzijds goedvinden" constructie namelijk voor bedoeld, om zo zonder de rechten op WW te verspelen toch uit elkaar te gaan.
Verder alles wat Five-Horizons zegt
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  maandag 21 september 2009 @ 22:51:58 #4
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_72985626
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:38 schreef Marijkezwolle het volgende:
Als de verklaring neutraal wordt opgesteld dan zal hij geen verweer hoeven maken tegen zijn ontslag. Daar is deze "wederzijds goedvinden" constructie namelijk voor bedoeld, om zo zonder de rechten op WW te verspelen toch uit elkaar te gaan.
Verder alles wat Five-Horizons zegt
Tuurlijk wel verweer maken en een ontslagvergoeding eisen
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_72985756
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:51 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:

[..]

Tuurlijk wel verweer maken en een ontslagvergoeding eisen
Bij ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever (waar in dit geval geen sprake van lijkt, gezien de gang naar de rechter, al kan ik het ondertekenen van een document dan niet helemaal plaatsen) hoef je geen bezwaar te maken.
  maandag 21 september 2009 @ 23:05:31 #6
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_72986201
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:31 schreef hanskraaijjr het volgende:
Mijn vader gaat naar alle waarschijnlijkheid volgende week een contract tekenen om te stoppen bij zijn werkgever door verschil van inzicht.
Wie is met dit idee gekomen ? Niet snel ondertekenen als het niet doorgelicht is. (vakbond ofzo)
quote:
Het wordt allemaal via de kantonrechter gespeeld, maar moet hij dan nog officieel verweer maken tegen zijn ontslag, zo ja, hoe doe je dat.
Ligt eraan. Wil hijzelf dat, in overleg. Tsja dan komt het niet bij een rechter.
Wil de werkgever dat, dan zal het een verstoorde arbeidsverhouding zijn/worden.
Kan de werkgever wel geld gaan kosten en moet hij dus duidelijk NIET akkoord gaan.
Dat doet de rechter dan wel.

Maar dat ligt aan hoe en wat.
quote:

Hansie.
Moeilijk nee. Aanvragen vanaf het moment dat hij het weet moet hij het melden.
Dus bellen met CWI en zeggen wat er gaande is.

Dan geven die direct door hoe of wat.

Suc6 verder. (ken me eigen verhaal van februari nog, en nog steeds niets.)
pi_72988993
Toevallig heb ik mij ook moeten melden bij het UWV deze zomer (gelukkig niet doorgezet!) en daar kwam naar voren dat mensen die vanaf 64 jaar in de WW komen niet meer hoeven te solliciteren en ze dus een WW krijgen met ontheffing van de sollicitatieplicht. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze voor 1 jaar erg lastig gaan doen
Dat wil dus zeggen dat je (ook al ben je begin 60) nog steeds recht hebt op WW

En je moet WW aanvragen zodra je weet dat je werkeloos gaat worden. Ik wist bijvoorbeeld eind april dat ik werkeloos zou worden, half juni vroeg ik mijn WW aan (probeerde in de tussentijd nog ander werk te vinden) terwijl mijn contract begin augustus afliep en toen moest ik mij ineens verantwoorden waarom ik "zo laat pas" mijn WW-uitkering aanvroeg
pi_72989076
Als hij een contract gaat tekenen over zijn ontslag dan hebben jouw vader en zijn werkgever dus besloten om de rechter er toch maar buiten te laten. Dus een onderlinge overeenkomst.
Zorg dat er in het contract iets staat dat het initiatief vanuit de werkgever komt en dat de bedrag van de ontslagvergoeding goed is geregeld.
De nieuwe regeling zou daarin voor je vader goed uit kunnen pakken.
- De dienstjaren tot je 35ste geven recht op 0.5 maandsalaris
- 35 tot 55 geven recht op 1 maandsalaris
- boven de 55 geven recht op 1.5 keer het maandsalaris per gewerkt jaar.

Weet niet heel zeker of het precies zo is maar zoek dat even op.
pi_72990634
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 00:49 schreef HarryP het volgende:

De nieuwe regeling zou daarin voor je vader goed uit kunnen pakken.
- De dienstjaren tot je 35ste geven recht op 0.5 maandsalaris
- 35 tot 55 geven recht op 1 maandsalaris
- boven de 55 geven recht op 1.5 keer het maandsalaris per gewerkt jaar.
De regeling is zo dat hij normaal gesproken niet meer krijgt dan tot aan z'n (voorgenomen) pensioen. Dus in dit geval nooit meer dan tot z'n 65e.
pi_73007673
Maar als zijn contract 1 januari 2010 afloopt maar vanaf 1 oktober thuiszit omdat de werkgever geen beroep meer op hem doet moet hij zich toch al voor 2010 inschrijven omdat je anders jezelf moet verantwoorden waarom dat je je niet eerder hebt ingeschreven?
Het contract wordt ontbonden op verschil van inzicht, dan hoef je toch niet te protesteren neem ik aan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')