abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 september 2009 @ 09:32:54 #1
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_72958745
quote:
Den Helder – Het voormalige pand van Triton, nog vroeger jongerencentrum de Postbrug, is zondagmiddag korte tijd gekraakt geweest. De krakers wilden een statement maken richting de Helderse politiek en dan met name waar het jongerenbeleid betreft. “We willen de Postbrug terug!”, stellen de krakers.

De kraak van het gebouw zat er eigenlijk al aan te komen. Eind augustus deed een 25-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats al een poging tot kraken, maar die mislukte toen omdat het inbraakalarm afging. De politie was ter plaatse nog voor de man zijn intrek kon nemen en arresteerde de man. Zondag was de kraak wederom niet succesvol, ondanks dat volgens een anonieme tipgever “er nu een officiële kraakbeweging ingehuurd is om het pand te kraken, zodat het succesvol en volgens de regels zou gaan”.

Begin vorige maand lukte het krakers wel een pand in de binnenstad te kraken. Op 5 augustus werd het pand van het voormalige meubelbedrijf Keizer, hoek Keizerstraat/Spoorstraat, gekraakt. De kraker hiervan gaf ook aan te kraken uit protest. “Tegen het feit dat er steeds meer verdwijnt op cultureel gebied, zoals Triton”, liet de kraker toen weten. Hij vertrok echter nadat de eigenaar van het gebouw een kort geding had aangekondigd.

Zes krakers
De groep krakers van het Tritongebouw forceerde zondagmiddag het slot van de hoofdingang. De politie was al snel ter plaatse en die besloot de zes krakers te arresteren. “Ze zijn aangehouden, omdat niet aan de voorwaarden voor een rechtmatige kraak is voldaan”, zo laat een woordvoerster weten. “Er is advies ingewonnen bij de officier van justitie en daarna is tot aanhouding overgegaan. De krakers hadden eerst een kort geding moeten aanspannen tegen de eigenaar van het pand”, aldus de politiewoordvoerster, die overigens niet kon vertellen wat de krakers dan, op voorhand dus, hadden moeten eisen in het kort geding.

Bron
quote:
Den Helder – De jongeren die zondag het Tritonpand probeerden te kraken, zijn naar eigen zeggen op onjuiste gronden aangehouden. Volgens woordvoerder Richard is aan alle eisen voldaan en was het een rechtmatige kraak. Een woordvoerder van de politie betwist dit.

“Ten eerste staat het pand al drie jaar leeg en na een jaar leegstand mag het al gekraakt worden”, licht Richard toe. “We waren al enkele uren in het pand voordat de politie kwam en bovendien stonden de vereiste tafel, stoel en matras toen al op de bovenverdieping. Ook hadden we cola en chips in huis en dan is er volgens de wet sprake van een woonsfeer.”

Richard vindt het vreemd dat een officier van justitie dan op kilometers afstand kan beoordelen dat dit niet zo is. “De politie had dit als een legale kraak moeten erkennen. Daarbij zijn de krakers aangehouden op huisvredebreuk en daar is geen sprake van bij een leegstaand pand.” Ook de bewering dat eerst een kort geding moet worden aangespannen, veegt Richard met gemak van tafel. “Dat klopt niet. Je kunt geen kort geding aanspannen om iets te mogen kraken. Het is andersom, na het erkennen van de kraak kan de eigenaar van het pand een kort geding aanspannen tegen ons om eventueel zijn pand terug te krijgen als hij met een goed verhaal komt. Wat wij wel hebben gedaan is een brief aan de gemeente gestuurd met een zienswijze over het bestemmingsplan. Hierna moet de gemeente beslissen wat ze daarmee willen en dat duurt enkele maanden. Daarmee hebben we ook op dat gebied aan de eisen voldaan. Ik ben erg teleurgesteld dat er op deze manier met de kraak is omgegaan.”

Bestemmingsplan
Het bestemmingsplan Koningsplein wijzigt in december, er zal dan een woonbestemming aan het gebouw gegeven gaan worden voor probleemjongeren die door het Leger des Heils in het pand van Triton worden gehuisvest. Dit is de krakers een doorn in het oog, daar de functie van het gebouw dan definitief verandert. “Er is in Den Helder geen jongerencentrum en er is steeds beloofd, dat er voor Triton iets terug zou komen. Dat is nog steeds niet gebeurd.”

“We zijn ook boos, want wethouder Linda Rose Smit heeft tegen ons gelogen. Voor de vakantie hadden we een gesprek met haar en zij beweerde dat Triton niet meer als jongerencentrum gebruikt kon worden. Alle apparatuur was al verkocht en de binnenkant van het gebouw was gestript. We zijn nu binnen geweest en hebben kunnen constateren dat alles er nog gewoon staat. Al die spullen staan al drie jaar stof te vangen. Als ze willen kan Triton morgen zo weer open als jongerencentrum.”

Aanhouding
Rond 17.00 uur zondagmiddag zijn vier (en dus geen zes zoals de politie stelt) krakers officieel aangehouden en meegenomen naar het politiebureau. “Volgens de aanwezige agenten konden de krakers maximaal zes uur worden vastgehouden. Ze leggen een verklaring af en er zou nog overleg zijn met de officier van justitie. Vanavond zijn ze dus waarschijnlijk gewoon weer thuis.” Richard weet zeker dat de groep het hier niet bij laat zitten. “Ik weet nog niet wat onze volgende stappen zullen zijn, maar er moet een jongerencentrum komen!”
Bron
Samenvatting:

Zestal krakers voldoen aan alle eisen van de krakerswet. Ze kraken een pand wat al 2 jaar leegstaat en voorheen diende als poppodium, om een statement richting de gemeente Den Helder te maken.
Justitie verzint vervolgens regels en wetten om de krakers op te pakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door RedGuy op 21-09-2009 09:41:59 ]
The Most Incredible, Baby
pi_72958867
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:32 schreef RedGuy het volgende:

[..]

[..]

Samenvatting:

Zestal krakers voldoen aan alle eisen van de krakerswet. Ze kraken een pand wat al 2 jaar leegstaat en voorheen diende als poppodium, om een statement richting de gemeente Den Helder te maken.
Justitie verzint vervolgens regels en wetten om de krakers op te pakken.
Gelukkig maar, beetje parasiteren op de nederlandse samenleving. Wegwezen uit het pand/eigendom van een ander. Ik hoop dat die kraakwet er alsnog snel komt.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  maandag 21 september 2009 @ 09:44:39 #3
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_72958912
parasiteren of je pand niet gebruiken. Het is maar hoe je het bekijkt
To doom or not to doom
pi_72958977
Krakers
pi_72958990
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Gelukkig maar, beetje parasiteren op de nederlandse samenleving. Wegwezen uit het pand/eigendom van een ander. Ik hoop dat die kraakwet er alsnog snel komt.
Volgens mij ging het hier om een punt te maken en niet om het kraken zelf.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 21 september 2009 @ 09:49:11 #6
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_72959000
Dit is dus geen krakers-bash-topic, maar meer het bewijs hoe belachelijk justitie bezig is geweest.
  maandag 21 september 2009 @ 09:51:40 #7
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_72959043
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:48 schreef EdvandeBerg het volgende:
Volgens mij ging het hier om een punt te maken en niet om het kraken zelf.
Ja, zo gaat dat altijd!

Ik steel ook regelmatig drank en sigaren om een punt te maken tegen onnodig hoge accijnzen!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_72959100
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:44 schreef A-mineur het volgende:
parasiteren of je pand niet gebruiken. Het is maar hoe je het bekijkt
Als ik mijn fiets niet gebruik heb ik ook liever niet dat je hem meeneemt, zelfde verhaal natuurlijk voor mijn auto. Dus stelen van een ander ook al gebruikt hij het object niet is m.i. nog steeds parasiteren op de samenleving. Iemand heeft er hard voor gewerkt en moet ermee kunnen doen wat hij/zij wil binnen de wet(eigendomsrecht is absoluut).
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  maandag 21 september 2009 @ 09:55:29 #9
116015 SicSicSics
pi_72959112
quote:
Bestemmingsplan
Het bestemmingsplan Koningsplein wijzigt in december, er zal dan een woonbestemming aan het gebouw gegeven gaan worden voor probleemjongeren die door het Leger des Heils in het pand van Triton worden gehuisvest. Dit is de krakers een doorn in het oog, daar de functie van het gebouw dan definitief verandert. “Er is in Den Helder geen jongerencentrum en er is steeds beloofd, dat er voor Triton iets terug zou komen. Dat is nog steeds niet gebeurd.”
Boe, fuckhing, hoehoe!

Hoe idealistisch wil je het hebben? Een woonbestemming voor probleemjongeren van het Leger des Heils en de mannekes gaan het kraken omdat ze geen poppodium meer hebben!?! Tot zover uw sociale krakers!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 21 september 2009 @ 09:57:48 #10
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_72959174
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:55 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Boe, fuckhing, hoehoe!

Hoe idealistisch wil je het hebben? Een woonbestemming voor probleemjongeren van het Leger des Heils en de mannekes gaan het kraken omdat ze geen poppodium meer hebben!?! Tot zover uw sociale krakers!
Is dus niet waar.
Het bestemmingsplan is volgens het kadaster nog steeds horeca.
Er staan in Den Helder veel meer panden leeg waar het Leger Des Heils in kan gaan, en dit pand heeft alle apparatuur nog voor een popodium.
  maandag 21 september 2009 @ 10:00:47 #11
116015 SicSicSics
pi_72959241
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:57 schreef RedGuy het volgende:
Is dus niet waar.
Het bestemmingsplan is volgens het kadaster nog steeds horeca.
Enig idee hoe lang het duurt een bestemmingsplan/ bestemming van een pand te wijzigen, wie daar allemaal bij betrokken moeten worden en waarom dat zo is?
quote:
Er staan in Den Helder veel meer panden leeg waar het Leger Des Heils in kan gaan, en dit pand heeft alle apparatuur nog voor een popodium.
Nou gooi maar weer open dan.
Fine, fuck you then!
  maandag 21 september 2009 @ 10:01:07 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_72959252
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:51 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ja, zo gaat dat altijd!

Ik steel ook regelmatig drank en sigaren om een punt te maken tegen onnodig hoge accijnzen!
Niet persé. Wetende dat een dergelijke wet bestaat, kan je er zelf gebruik van maken op het moment dat je ergens tegen wil protesteren of aandacht wil trekken.

Stel dat er bij jou in de straat een of ander pand leegstaat en de gemeente zegt dat ze er een opvang voor drugsverslaafden gaan beginnen of zoiets. Dan zou een comitée van verontruste straatbewoners het pand kunnen 'kraken' door er in toerbeurt te overnachten en het op die manier volgens de bestaande wetten 'bewoond' te maken waardoor die opvang er niet in kan.

Misschien dat er dan later besloten wordt dat de kraak niet volgens de regels is en alsnog het pand ontruimd wordt, dan heb je in ieder geval wel de plaatselijke media en dergelijke gehaald om je standpunten te kunnen ventileren en eisen te stellen.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 21 september 2009 @ 10:04:40 #13
116015 SicSicSics
pi_72959338
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:01 schreef EdvandeBerg het volgende:
Niet persé. Wetende dat een dergelijke wet bestaat, kan je er zelf gebruik van maken op het moment dat je ergens tegen wil protesteren of aandacht wil trekken.

Stel dat er bij jou in de straat een of ander pand leegstaat en de gemeente zegt dat ze er een opvang voor drugsverslaafden gaan beginnen of zoiets. Dan zou een comitée van verontruste straatbewoners het pand kunnen 'kraken' door er in toerbeurt te overnachten en het op die manier volgens de bestaande wetten 'bewoond' te maken waardoor die opvang er niet in kan.

Misschien dat er dan later besloten wordt dat de kraak niet volgens de regels is en alsnog het pand ontruimd wordt, dan heb je in ieder geval wel de plaatselijke media en dergelijke gehaald om je standpunten te kunnen ventileren en eisen te stellen.
En dat hebben ze nu toch?

Het zijn een stelletje huilies, maar ze hebben de aandacht!

En (volgens mij, correct me if I'm wrong) mag een bestemming pas gewijzigd worden als het een x-aantal jaar niet gebruikt is volgens de huidige bestemming.
Fine, fuck you then!
pi_72959550
Als het verhaal van de woordvoerder waar is, dan is dit wel weer een stuitend staaltje incompetentie van justitie. Voor zover ik weet vereist huisvredebreuk inderdaad dat het adres een vaste verblijfplaats is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2009 @ 10:22:18 #15
116015 SicSicSics
pi_72959709
Voor wat ik ervan begrijp is het gebouw gedeeld en wordt de rest van het gebouw nog wel gebruikt. Volgens mij maakt dat ook nog uit. (besloten lokaal) Ook het feit dat er nog spullen staan (opslag?) kan uitmaken.

Of geldt er voor kantoor/ bedrijfspanden iets anders dan huisvredebreuk?
Fine, fuck you then!
  maandag 21 september 2009 @ 10:25:22 #16
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_72959779
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:22 schreef SicSicSics het volgende:
Voor wat ik ervan begrijp is het gebouw gedeeld en wordt de rest van het gebouw nog wel gebruikt. Volgens mij maakt dat ook nog uit. (besloten lokaal) Ook het feit dat er nog spullen staan (opslag?) kan uitmaken.

Het gebouw wordt helemaal niet gebruikt en staat al 2 jaar (24 maanden) leeg.
Dan mag je een pand wettelijk kraken.
  maandag 21 september 2009 @ 10:36:29 #17
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_72960063
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:25 schreef RedGuy het volgende:

[..]

Niet altijd hé.
Maar in dit geval zie ik ook geen reden om het niet te mogen/kunnen kraken, al weet je nu alle informatie natuurlijk niet die je als kraker wel weet door het opvragen van de nodige gegevens.
Verder prima dat ze zo hun statement maken, totaal geen probleem mee zolang ze niets slopen.
pi_72960075
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:22 schreef SicSicSics het volgende:

Daar geldt inderdaad wat anders voor. Huisvredebreuk heeft specifiek betrekking op een woning of een besloten lokaal behorende bij een woning volgens het betreffende wetsartikel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2009 @ 11:06:48 #19
116015 SicSicSics
pi_72960992
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:25 schreef RedGuy het volgende:
Het gebouw wordt helemaal niet gebruikt en staat al 2 jaar (24 maanden) leeg.
Dat mag in principe al bij een jaar, maar is aan meer regels gebonden.
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:36 schreef Monolith het volgende:
Daar geldt inderdaad wat anders voor. Huisvredebreuk heeft specifiek betrekking op een woning of een besloten lokaal behorende bij een woning volgens het betreffende wetsartikel.
Dan klinkt het inderdaad als een behoorlijke 'dwaling'!
Fine, fuck you then!
pi_72961847
De Postbrug. Daar heb ik vroeger nog een keer Peter Pan Speedrock gezien. Wel een enorme faal van justitie maar ook van de Gemeente Den Helder. Maar goed, dat laatste is niet heel raar.
pi_72962100
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:55 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Als ik mijn fiets niet gebruik heb ik ook liever niet dat je hem meeneemt, zelfde verhaal natuurlijk voor mijn auto. Dus stelen van een ander ook al gebruikt hij het object niet is m.i. nog steeds parasiteren op de samenleving. Iemand heeft er hard voor gewerkt en moet ermee kunnen doen wat hij/zij wil binnen de wet(eigendomsrecht is absoluut).
Fijn dat je dat vindt, anderen vinden het leegstaan van gebouwen terwijl er een woningstekort is zeer ongewenst. De wet geeft de laatste groep gelijk. Dus jammer voor jou, maar de politie had geen recht om deze kraak, en andere (rechtmatige) kraken aan te pakken.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  maandag 21 september 2009 @ 11:50:30 #22
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_72962318
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:43 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Fijn dat je dat vindt, anderen vinden het leegstaan van gebouwen terwijl er een woningstekort is zeer ongewenst. De wet geeft de laatste groep gelijk. Dus jammer voor jou, maar de politie had geen recht om deze kraak, en andere (rechtmatige) kraken aan te pakken.
De krakers zouden er dan ook goed aan doen om een officiële klacht in te dienen.
pi_72964494
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:36 schreef Nielsch het volgende:
De Postbrug. Daar heb ik vroeger nog een keer Peter Pan Speedrock gezien. Wel een enorme faal van justitie maar ook van de Gemeente Den Helder. Maar goed, dat laatste is niet heel raar.
Vooral als je bedenkt dat ze tot voor kort nog wel aan het onderhandelen waren over de Postbrug terug, en dan ineens als een bliksemslag bij heldere hemel naar buiten komen met het nieuws dat het Leger des Heils erin gaat.

Maar ja, nog even en dan is er helemaal niets meer over van alle uitgaansgelegenheden in dat gebied, de helft is al gesloopt ..
pleased to meet you
pi_72965251
boehoe, geen poppodium. Ga lekker voetballen, in de duinen spelen of met wat vrienden bij iemand in de garage zelf muziek proberen te maken.

Een jongerencentrum is een luxe, geen recht. En dat plan om er een LdH in te vestigen is ook niet uit de lucht komen vallen. En een kraakploeg INHUREN om het volgens de regels te doen is des te meer reden om die antikraakwet er heel snel doorheen te jagen. Klaarblijkelijk is kraken een branche aan het worden?

Wel jammer dat de politie en OvJ wat steken hebben laten vallen bij dat tuig het pand uit werken. Hopelijk heeft dat geen gevolgen voor de situatie. Laten we hopen dat men het pand in kwestie nu een beetje in de gaten houdt, zodat dit niet nogmaals gebeurt.
pi_72966000
quote:
Op maandag 21 september 2009 13:42 schreef IntensiveGary het volgende:
boehoe, geen poppodium. Ga lekker voetballen, in de duinen spelen of met wat vrienden bij iemand in de garage zelf muziek proberen te maken.

Een jongerencentrum is een luxe, geen recht. En dat plan om er een LdH in te vestigen is ook niet uit de lucht komen vallen. En een kraakploeg INHUREN om het volgens de regels te doen is des te meer reden om die antikraakwet er heel snel doorheen te jagen. Klaarblijkelijk is kraken een branche aan het worden?

Wel jammer dat de politie en OvJ wat steken hebben laten vallen bij dat tuig het pand uit werken. Hopelijk heeft dat geen gevolgen voor de situatie. Laten we hopen dat men het pand in kwestie nu een beetje in de gaten houdt, zodat dit niet nogmaals gebeurt.
Zoals gezegd, er zijn meer dan genoeg leegstaande panden waar het LdH zo in zou kunnen met haar probleem-jongeren, en misschien komen er wel minder jongeren in de problemen als zij iets zinvols te doen hebben in een jongerencentrum ..
pleased to meet you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')