abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 september 2009 @ 08:57:17 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_72958178
Een topic die overal kon....[AEX]. [POL] of [NWS] of in mijn keelschat

DETAILHANDEL BOOS OM THEORIE KOOPZONDAG, KERK EN DRANK
’CPB-rapport rammelt’

LEIDSCHENDAM - Het Centraal Planbureau (CPB) gebruikt het kerkbezoek van Nederlanders om de koopzondag de nek om te draaien. Volgens het CPB leidt de opening van winkels op zondag tot drank- en drugsmisbruik onder gelovigen.

Het CPB meent dat minder koopzondagen mensen de gelegenheid zal bieden meer naar de kerk te gaan.
Please Wait ...

Detailhandel Nederland veegt in de Fiannciële Telegraaf van maandag de vloer aan met het CPB-rapport en vraagt zich af waar de onderzoekers zich mee bemoeien.

In het rapport staat te lezen dat „in bepaalde staten van de VS religieuzen aan de drank zijn gegaan omdat winkeliers als gevolg van een wetswijziging op zondag hun deuren mochten openen. Met als bijkomend gevolg een terugloop van het kerkbezoek en legere collectezakjes. En dat zou weer een negatief effect hebben op de armen in deze wereld”.

Het CPB vertaalt het Amerikaanse beeld naar Nederland en stelt dat minder koopzondagen mensen de gelegenheid zou bieden vaker naar de kerk te gaan. Meer koopzondagen zou daarentegen tot drank- en drugsgebruik kunnen leiden. „Zoiets bespottelijks heb ik nog nooit gelezen”, briest Jelger Zee, secretaris bij Detailhandel Nederland. ,,Het CPB komt niet verder dan aannames en schattingen. Het rapport puilt uit van ’ruwe schattingen om een indruk te krijgen’ en woorden als ’waarschijnlijk, mogelijk, vermoedelijk en niet exact’. Onverantwoord dat de Tweede Kamer morgen op basis hiervan en van het Nederlandse kerkbezoek gaat debatteren over de beperking van koopzondagen.”

Detailhandel Nederland is ook verbijsterd dat het rapport slechts is gebaseerd op ,,onbenullige literatuur en onbetrouwbare bronnen”. Basis voor het CPB-onderzoek blijkt behalve het Amerikaanse onderzoek ook Lonely Planet, een reisgids voor rugzaktoeristen en koopzondagen.net, een website die zelf aangeeft dat hun informatie niet honderd procent betrouwbaar is.

Het CPB geeft in zijn rapport aan dat het werkgelegenheidseffect niet meer betreft dan „een ruwe schatting om een indruk te krijgen” en stelt niet te weten hoeveel koopzondagen gaan verdwijnen als gevolg van de beoogde wetswijziging. „Toch spreekt het CPB van een verlies van maximaal 2000 voltijdbanen. Het planbureau vergeet dat het vaak om deeltijdbanen gaat van als jongeren, vrouwen, allochtonen, herintreders en studenten. Wanneer deze en andere factoren, die het CPB buiten beschouwing heeft gelaten, mee worden gewogen dan staan er zo’n 24.000 banen op de tocht. Het is zeer onzeker of deze kwetsbare groep op de arbeidsmarkt snel aan een andere baan geholpen kan worden. Zeker in deze tijden van crisis”, aldus Zee.

„Ook is de omzet van winkels op koopzondagen niet onderzocht en niet meegewogen om de economische gevolgen en de werkgelegenheidseffect in te schatten.”

Minister Van der Hoeven (Economische Zaken) onderkent volgens Detailhandel Nederland „gelukkig dat het in tijden van crisis onverstandig is vaart te maken met het beperken van de koopzondagen. Door nu geen beslissing te nemen over de koopzondag worden duizenden banen veilig gesteld”.

Detailhandel Nederland pleit ervoor dat gemeenten samen met winkeliers gaan bepalen of en hoeveel koopzondagen er zijn. „De toerismebepaling en helemaal op de bespottelijke basis van een reisgidsje moet sowieso worden geschrapt: ook inwoners van minder toeristische gebieden moeten op zondag in de eigen gemeente kunnen winkelen als daar behoefte aan is”, stelt Zee.
------------------------------------------------------------------------------------------
Met andere woorden AH to go is tha place to be for me. Assortiment blijft krap....maar een redelijk huismerkwijntje is nog steeds te koop op zondag.
Niet voor 10:00 s'morgens. overigens.
Of moet ik de (lege) fles soms richting het oosten laten wijzen ?
  maandag 21 september 2009 @ 08:58:20 #2
89730 Drugshond
  maandag 21 september 2009 @ 09:06:41 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_72958316
Sjezus, mag die incompetentie CPBer die hier verantwoordelijk voor is in de WW? Te triest voor woordden dit rapport.
  maandag 21 september 2009 @ 09:15:49 #4
89730 Drugshond
pi_72958464
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:06 schreef remlof het volgende:
Sjezus, mag die incompetentie CPBer die hier verantwoordelijk voor is in de WW? Te triest voor woordden dit rapport.
Mijn eerste gedachte was eigenlijk... in hoeverre is politiek met het CPB verweven.
Krijgen we nu een rapport op zuiver christelijke 'ID-Design' grondslagen....of hoe moet ik dit lezen of zien ?
pi_72958873
Hoe dom kun je zijn? De beredenering is totaal bespottelijk; zo debiel dat je bijna aan een 1-aprilgrap zou gaan denken. En daar komt dan nog bij dat je de situatie in een puriteins land als de VS natuurlijk nooit op Nederland moet projecteren. Heeft het CPB ook in Polen gekeken?
pi_72958913
Bespottelijk .
Laat mensen net zo vrij in het bepalen wanneer ze winkelen als in hun geloof. Als iemand zo graag naar de kerk gaat, gaat ie toch niet winkelen of werken op zondag? Simpel.
pi_72958955
Tsja... Dat krijg je er van als je de CU en CDA in één kabinet stopt...
  maandag 21 september 2009 @ 09:48:23 #8
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_72958987
Alsof men vroeger niet meteen vanuit de Kerk de 'Kerkbrink' indook! Het schijnt een reden te hebben dat er naast de meeste kerken een (aantal) kroeg(en) zit!

Verder is het natuurlijk totaal bespottelijk! Als 'religieuzen' aan de drank gaan hebben ze dat (imo) aan zichzelf te danken, niet aan het feit dat het 'beschikbaar' is.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_72959234
Het zijn juist streng gelovige landen als Polen en Rusland waar het drankgebruik de spuigaten uit loopt. Zie bijvoorbeeld dit bericht van 9 dagen geleden: Medvedev heeft genoeg van 'monsterlijk' drankgebruik

Voor zover er al een relatie tussen kerkgang en drankgebruik is, is die eerder evenredig dan omgekeerd evenredig...
pi_72959803
Gelovigen aan de drank door koopzondag

Lege collectebussen slechts nieuws voor de armen
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_72959992
quote:
Het CPB meent dat minder koopzondagen mensen de gelegenheid zal bieden meer naar de kerk te gaan.
Ik denk ook dat het uitzenden van radio- en televisieprogramma's, het niet hermetisch afsluiten van wandelgebieden, het houden van verjaardagen en het toestaan van autorijden op zondag het kerkbezoek negatief beïnvloeden. Het is toch verdomme niet de taak van de overheid om kerkbezoek te stimuleren?

[ Bericht 0% gewijzigd door Monolith op 21-09-2009 10:54:37 ]
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_72960443
Wat een vergezocht onderzoek!

Blijf af van mijn koopzondag.
pi_72960867
Wij hebben geeneens een koopzondag

Stom gristelijk college
pi_72960944
Scheiding kerk en staat noemen we dat? Dikke faal
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72960947
In opdracht van wie is dat rapport gemaakt?
pi_72961395
quote:
Het is de bedoeling dat meer mensen naar de kerk gaan? Dubieus onderzoek.
pi_72961454
Het lijkt wel een onderzoek van het Vaticaan uit de Middeleeuwen.

'Wij weten wat goed voor u is'
pi_72961485
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:22 schreef IHVK het volgende:
Het lijkt wel een onderzoek van het Vaticaan uit de Middeleeuwen.

'Wij weten wat goed voor u is'
In een Iran had dit onderzoek er ook zo uitgezien inderdaad

Zonder koopzondag naar de kerk gaan... sommige mensen
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72961648
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:23 schreef Dragorius het volgende:
Zonder koopzondag naar de kerk gaan... sommige mensen
De winkels zijn dicht. Goh, wat moet ik nu met al mijn vrije tijd doen? Dan maar mijn zondag eens lekker doorbrengen in de kerk, ondanks dat ik absoluut niet religieus ben

Vreemde gedachtegang van het CPB
  maandag 21 september 2009 @ 11:31:29 #20
89730 Drugshond
pi_72961704
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:
In opdracht van wie is dat rapport gemaakt?
gokje......
Maria van der hoeven

De subtiele hint met het ID-design komt niet uit de lucht vallen.
Ze was namelijk ook voorstander om het school-lesprogramma om te swappen om naast Darwin over ID-Design te flierjeppen.
Helaas pindskaas...ID-D, schijnt dus met de stand van de bio-wetenschap een mythe te zijn waarin ze zich haar ware aard heeft laten zien...

Koopzondagen idem....daar had ze ook een bedenkelijke uitgesproken mening over.

http://www.nu.nl/economie(...)er-koopzondagen.html

Google maar op haar naam and do the math .... die hoort niet in de politiek thuis.
pi_72961738
De vervuiling van het ambtenarenapparaat komt eindelijk boven drijven. Laten we vooral CDA, CU en (tot bepaalde hoogte) PvdA blijven stemmen mensen
pi_72961842
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:31 schreef Drugshond het volgende:
Helaas pindskaas...ID-D, schijnt dus met de stand van de bio-wetenschap een mythe te zijn waarin ze zich haar ware aard heeft laten zien...
Niet bepaald bekend met de werking van de wetenschap en vrij onnozel bedoel je?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2009 @ 11:42:39 #23
89730 Drugshond
pi_72962080
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:36 schreef Monolith het volgende:

[..]

Niet bepaald bekend met de werking van de wetenschap en vrij onnozel bedoel je?
Donnor heeft meer laten zien op het economische vlak dan MvdH.... terwijl zij op het departement Economische Zaken zit.

Geloof me maar.... ze is het Paard van Troje
  Redactie Frontpage maandag 21 september 2009 @ 11:44:21 #24
145738 superworm
is erbij
pi_72962130
CPB: 'Koopzondagen leiden tot alcoholisme':-Koopzondagen-leiden-tot-alcoholisme.html
quote:
In een onlangs verschenen rapport over de winkelsluiting op zondag heeft het zogeheten onafhankelijke Centraal Planbureau aannames gemaakt, waar ze nu door Stichting Detailhandel Nederland voor op de vingers getikt worden. Het CPB stelt namelijk dat winkels op zondag opengooien zal leiden tot meer drankmisbruik en een terugloop in kerkbezoek.

Het rapport stelt dat “in bepaalde staten van de VS religieuzen aan de drank zijn gegaan omdat winkeliers als gevolg van een wetswijziging op zondag hun deuren mochten openen. Met als bijkomend gevolg een terugloop van het kerkbezoek en legere collectezakjes. En dat zou weer een negatief effect hebben op de armen in deze wereld.”

Secretaris van Detailhandel Nederland Jelger Zee zegt over het rapport: “Zoiets bespottelijks heb ik nog nooit gelezen. Het CPB komt niet verder dan aannames en schattingen. Het rapport puilt uit van ’ruwe schattingen om een indruk te krijgen’ en woorden als ’waarschijnlijk, mogelijk, vermoedelijk en niet exact’. Onverantwoord dat de Tweede Kamer morgen op basis hiervan en van het Nederlandse kerkbezoek gaat debatteren over de beperking van koopzondagen.”

Behalve het Amerikaanse onderzoek waarvan het CPB de gegevens klakkeloos naar de Nederlandse situatie kopieert, blijkt dat ook reisgids voor rugzaktoeristen Lonely Planet, alsmede Koopzondagen.net zijn raadgepleegd voor het onderzoek, dit terwijl laatstgenoemde zelf al aangeeft dat hun informatie niet objectief is.

Het CPB berekent als grove schatting, dat het voorgestelde aanscherpen van de winkeltijdenwet ongeveer 2000 voltijdbanen zal doen vervallen. Zee: “Het planbureau vergeet dat het vaak om deeltijdbanen gaat van als jongeren, vrouwen, allochtonen, herintreders en studenten. Wanneer deze en andere factoren, die het CPB buiten beschouwing heeft gelaten, mee worden gewogen dan staan er zo’n 24.000 banen op de tocht. Het is zeer onzeker of deze kwetsbare groep op de arbeidsmarkt snel aan een andere baan geholpen kan worden. Zeker in deze tijden van crisis.”

Minister Van der Hoeven van Economische Zaken geeft aan dat het kabinet niet van plan is binnenkort een besluit te nemen over de koopzondagen: “Door nu geen beslissing te nemen over de koopzondag worden duizenden banen veilig gesteld.” Het CPB wilde geen commentaar geven.
Het CPB babbelt dus officieel de gristenregering na en draait verzoekjes qua welke onderzoeksresultaten er hendig worden geacht. Lekker, dit. Dacht dat ze ooit onafhankelijk heetten...
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Licht Ontvlambaar maandag 21 september 2009 @ 11:45:11 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_72962159
Drankmisbruik... Wat een conclusie weer...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop