Mijn eerste gedachte was eigenlijk... in hoeverre is politiek met het CPB verweven.quote:Op maandag 21 september 2009 09:06 schreef remlof het volgende:
Sjezus, mag die incompetentie CPBer die hier verantwoordelijk voor is in de WW? Te triest voor woordden dit rapport.
Ik denk ook dat het uitzenden van radio- en televisieprogramma's, het niet hermetisch afsluiten van wandelgebieden, het houden van verjaardagen en het toestaan van autorijden op zondag het kerkbezoek negatief beïnvloeden. Het is toch verdomme niet de taak van de overheid om kerkbezoek te stimuleren?quote:Het CPB meent dat minder koopzondagen mensen de gelegenheid zal bieden meer naar de kerk te gaan.
Het is de bedoeling dat meer mensen naar de kerk gaan? Dubieus onderzoek.quote:Het CPB meent dat minder koopzondagen mensen de gelegenheid zal bieden meer naar de kerk te gaan.
In een Iran had dit onderzoek er ook zo uitgezien inderdaadquote:Op maandag 21 september 2009 11:22 schreef IHVK het volgende:
Het lijkt wel een onderzoek van het Vaticaan uit de Middeleeuwen.
'Wij weten wat goed voor u is'
De winkels zijn dicht. Goh, wat moet ik nu met al mijn vrije tijd doen? Dan maar mijn zondag eens lekker doorbrengen in de kerk, ondanks dat ik absoluut niet religieus benquote:Op maandag 21 september 2009 11:23 schreef Dragorius het volgende:
Zonder koopzondag naar de kerk gaan... sommige mensen
gokje......quote:Op maandag 21 september 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:
In opdracht van wie is dat rapport gemaakt?
Niet bepaald bekend met de werking van de wetenschap en vrij onnozel bedoel je?quote:Op maandag 21 september 2009 11:31 schreef Drugshond het volgende:
Helaas pindskaas...ID-D, schijnt dus met de stand van de bio-wetenschap een mythe te zijn waarin ze zich haar ware aard heeft laten zien...
Donnor heeft meer laten zien op het economische vlak dan MvdH.... terwijl zij op het departement Economische Zaken zit.quote:Op maandag 21 september 2009 11:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet bepaald bekend met de werking van de wetenschap en vrij onnozel bedoel je?
quote:In een onlangs verschenen rapport over de winkelsluiting op zondag heeft het zogeheten onafhankelijke Centraal Planbureau aannames gemaakt, waar ze nu door Stichting Detailhandel Nederland voor op de vingers getikt worden. Het CPB stelt namelijk dat winkels op zondag opengooien zal leiden tot meer drankmisbruik en een terugloop in kerkbezoek.
Het rapport stelt dat “in bepaalde staten van de VS religieuzen aan de drank zijn gegaan omdat winkeliers als gevolg van een wetswijziging op zondag hun deuren mochten openen. Met als bijkomend gevolg een terugloop van het kerkbezoek en legere collectezakjes. En dat zou weer een negatief effect hebben op de armen in deze wereld.”
Secretaris van Detailhandel Nederland Jelger Zee zegt over het rapport: “Zoiets bespottelijks heb ik nog nooit gelezen. Het CPB komt niet verder dan aannames en schattingen. Het rapport puilt uit van ’ruwe schattingen om een indruk te krijgen’ en woorden als ’waarschijnlijk, mogelijk, vermoedelijk en niet exact’. Onverantwoord dat de Tweede Kamer morgen op basis hiervan en van het Nederlandse kerkbezoek gaat debatteren over de beperking van koopzondagen.”
Behalve het Amerikaanse onderzoek waarvan het CPB de gegevens klakkeloos naar de Nederlandse situatie kopieert, blijkt dat ook reisgids voor rugzaktoeristen Lonely Planet, alsmede Koopzondagen.net zijn raadgepleegd voor het onderzoek, dit terwijl laatstgenoemde zelf al aangeeft dat hun informatie niet objectief is.
Het CPB berekent als grove schatting, dat het voorgestelde aanscherpen van de winkeltijdenwet ongeveer 2000 voltijdbanen zal doen vervallen. Zee: “Het planbureau vergeet dat het vaak om deeltijdbanen gaat van als jongeren, vrouwen, allochtonen, herintreders en studenten. Wanneer deze en andere factoren, die het CPB buiten beschouwing heeft gelaten, mee worden gewogen dan staan er zo’n 24.000 banen op de tocht. Het is zeer onzeker of deze kwetsbare groep op de arbeidsmarkt snel aan een andere baan geholpen kan worden. Zeker in deze tijden van crisis.”
Minister Van der Hoeven van Economische Zaken geeft aan dat het kabinet niet van plan is binnenkort een besluit te nemen over de koopzondagen: “Door nu geen beslissing te nemen over de koopzondag worden duizenden banen veilig gesteld.” Het CPB wilde geen commentaar geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop