Ja.quote:Op zondag 20 september 2009 23:24 schreef Northside het volgende:
Dus, na hierover wat doorgedacht te hebben, is het ene leven meer waard dan het andere?
Dan vraag ik wat JIJ hiervan vindt... wat als JIJ dat zou moeten bepalen? Grote groep mensen, doorsnede van de samenleving, en maar de helft ofzo kan het overleven. Wat zou JIJ dan doen? Iedereen een gelijke kans geven in een loting? Vrouwen en kinderen eerst?quote:Op zondag 20 september 2009 23:45 schreef Dennis_enzo het volgende:
Als het ene leven meer waard is dan het andere, wie zou dat dan moeten bepalen? En aan de hand van welke criteria? Op deze vragen zijn geen eenduidig antwoord, dus ik neig naar 'nee'.
Ik zou de verantwoordelijkheid om dat te moeten bepalen nooit willen hebbenquote:Op zondag 20 september 2009 23:54 schreef Northside het volgende:
[..]
Dan vraag ik wat JIJ hiervan vindt... wat als JIJ dat zou moeten bepalen? Grote groep mensen, doorsnede van de samenleving, en maar de helft ofzo kan het overleven. Wat zou JIJ dan doen? Iedereen een gelijke kans geven in een loting? Vrouwen en kinderen eerst?
Omdat dat de vraag is waar het in dit topic over gaatquote:Op zondag 20 september 2009 23:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
Als ik MOET kiezen gaan jonge mensen voor oude mensen en gewone burgers voor moordenaars, maar waarom zou ik moeten kiezen?
Dat is makkelijk praten als het er niet op aan komt. Dat is de beschaving die ik hier hoor, de theorie. Maar wat als het schip zinkt en er blijken niet genoeg reddingsboten te zijn? Wat als er maar voldoende bloed is om 1 persoon te redden met een transfusie? Wat als de keuzes gemaakt moeten worden en een betoog over universele gelijkheid de mensen niet gaat redden?quote:Op zondag 20 september 2009 23:40 schreef Friek_ het volgende:
Als we mensen rechten gaan afpakken naarmate ze minder goed in een maatschappij passen loop je nogal het risico dat grondrechten enkel van toepassing zijn op een steeds kleiner wordend groepje. Daarmee zeg je ook impliciet (of zelfs vrij expliciet, hoe je het bekijkt) dat bepaalde mensenlevens vergissingen zijn of zelfs (waar dit topic over gaat) als minderwaardig beschouwd kunnen worden, terwijl ik daar principieel totaal niet mee eens kan zijn.
Zoals waarde subjectief is, is dit een persoonlijke keuze. Natuurlijk zou ik mijn moeder redden en een vreemde laten verzuipen als ik zo'n keuze moest maken.quote:Op zondag 20 september 2009 23:54 schreef Northside het volgende:
Dan vraag ik wat JIJ hiervan vindt... wat als JIJ dat zou moeten bepalen? Grote groep mensen, doorsnede van de samenleving, en maar de helft ofzo kan het overleven. Wat zou JIJ dan doen? Iedereen een gelijke kans geven in een loting? Vrouwen en kinderen eerst?
Dan ligt het er maar net aan wie die keuzes maakt wat de uitkomst is. Maar er zijn regels, niet gebaseerd op emoties, die dit soort keuzes zouden moeten verwijderen. Verder snap ik niet zo goed wat je precies wilt horen.quote:Op maandag 21 september 2009 00:00 schreef Northside het volgende:
[..]
Dat is makkelijk praten als het er niet op aan komt. Dat is de beschaving die ik hier hoor, de theorie. Maar wat als het schip zinkt en er blijken niet genoeg reddingsboten te zijn? Wat als er maar voldoende bloed is om 1 persoon te redden met een transfusie? Wat als de keuzes gemaakt moeten worden en een betoog over universele gelijkheid de mensen niet gaat redden?
Het antwoord op de vraag: is ieder leven evenveel waard?quote:Op maandag 21 september 2009 00:05 schreef Dennis_enzo het volgende:
Verder snap ik niet zo goed wat je precies wilt horen.
Ik zie nu dat je dezelfde bent als in de 5-contracten-topic en ook dit is een collectivistisch antwoord.quote:Op maandag 21 september 2009 00:05 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Dan ligt het er maar net aan wie die keuzes maakt wat de uitkomst is. Maar er zijn regels, niet gebaseerd op emoties, die dit soort keuzes zouden moeten verwijderen.
Tsja, je kunt het eigenlijk al simpeler stellen: stel je voor je hebt een op hol geslagen trein en plots komt er een wissel in het spoor. Het ene spoor leidt tot twee mensen die op het spoor vast gebonden liggen, de andere spoor tot drie mensen die vastgebonden liggen. Jij staat bij de wissel. Welke kant laat je de trein opgaan?quote:Op maandag 21 september 2009 00:00 schreef Northside het volgende:
[..]
Dat is makkelijk praten als het er niet op aan komt. Dat is de beschaving die ik hier hoor, de theorie. Maar wat als het schip zinkt en er blijken niet genoeg reddingsboten te zijn? Wat als er maar voldoende bloed is om 1 persoon te redden met een transfusie? Wat als de keuzes gemaakt moeten worden en een betoog over universele gelijkheid de mensen niet gaat redden?
Dat moet inderdaad zo zijn, en dat is ook al zo. Rechters bepalen bijvoorbeeld de straf van een moordenaar, niet de familie van het slachtoffer. Als een familielid van mij vermoord word zou ik de dader ook het liefst een kogel door zijn hoofd jagen, maar vanuit een objectief standpunt ben ik blij dat ik die keuze niet mag en kan maken.quote:Op maandag 21 september 2009 00:31 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik zie nu dat je dezelfde bent als in de 5-contracten-topic en ook dit is een collectivistisch antwoord.Wil je dat de meerderheid of een politicus of een bureaucraat voor jou bepaalt wie je moet redden: je moeder of een vreemdeling? Als je die verantwoordelijkheid op iemand anders afschuift draag je feitelijk je eigen keuzevrijheid over.
Nee, elk leven is evenveel waard..quote:[b]Op zondag 20 september 2009 23:24
Dus, na hierover wat doorgedacht te hebben, is het ene leven meer waard dan het andere?
En hiermee is alles gezegdquote:Op zondag 20 september 2009 23:52 schreef TGVkopper het volgende:
Come on, als je 1 donororgaan te vergeven had en de 2 gegadigden waren:
-Een kleuterjuf, geliefd bij leerlingen, collega's en vrienden, midden in het leven staand, getrouwd, 2 jonge kinderen
-Een verslaafde draaideurcrimineel
Zouden jullie dan lang na moeten denken?
Ik niet hoor
Gelijk(waardig)heid is een politiek correcte illusie
quote:Op zondag 20 september 2009 23:27 schreef longinus het volgende:
ja
al kijken ze in nederland vaker naar de economische waarde vaniemand.
Toegevoegde waarde voor de maatschappij is een mogelijk criterium. In de koude oorlog was er beperkte ruimte in de schuilkelders in Amerika en waren er lijsten met mensen die in veiligheid gebracht zouden worden. Dat waren allemaal mensen die in een later stadium eventueel bruikbaar zouden kunnen zijn...quote:Op maandag 21 september 2009 18:46 schreef Ribbenburg het volgende:
Als mensen niet gelijkwaardig aan elkaar zijn, waaraan moet hun waarde dan worden afgelezen? Aan aangeboren kwaliteiten zoals intelligentie of aan handelingen die vrije wil en inzet vereisen?
Dus toch iets wat voor een groot deel puur willekeurig bij je geboorte word bepaald.quote:Op maandag 21 september 2009 20:47 schreef Northside het volgende:
[..]
Toegevoegde waarde voor de maatschappij is een mogelijk criterium. In de koude oorlog was er beperkte ruimte in de schuilkelders in Amerika en waren er lijsten met mensen die in veiligheid gebracht zouden worden. Dat waren allemaal mensen die in een later stadium eventueel bruikbaar zouden kunnen zijn...
Daar krijg ik dus de rillingen van over mijn rug. In communistische en fascistische dictaturen werden hele bevolkingsgroepen als waardeloos bestempeld, gedeporteerd en vervolgens vermoord. In je OT betrek je de politieke dimensie in je vraagstelling, dan moeten we daar ook serieus naar kijken.quote:Op maandag 21 september 2009 20:47 schreef Northside het volgende:
[..]
Toegevoegde waarde voor de maatschappij is een mogelijk criterium. In de koude oorlog was er beperkte ruimte in de schuilkelders in Amerika en waren er lijsten met mensen die in veiligheid gebracht zouden worden. Dat waren allemaal mensen die in een later stadium eventueel bruikbaar zouden kunnen zijn...
In principe ben ik het met je analyse eens, behalve dat ik 1 en 2 niet relevant vind: "de waarde van een mens in geld" = "wat de gek ervoor geeft"; "de universele waarde van het leven van een individu" bestaat wat mij betreft niet, net als een "schepper".quote:Op donderdag 24 september 2009 16:28 schreef Immorthalia het volgende:
Ik denk dat veel meningsverschillen binnen de discussie meer te maken met de definitie / uitdrukking van 'waarde', dan met alleen een verschillende opinie.
Waarde zou je kunnen uitdrukken in:
1. geld
2. universele waarde (eigenlijk vanuit het perspectief van een 'schepper') van het leven van een individu
3. persoonlijk gevoelde waarde (gevoel, hechting, band, connectie met persoon)
4. legio andere mogelijkheden.
Ik durf te beweren dat als ik bijvoorbeeld waarde 2 voor alle mensen gelijk acht en mijn waarde 3 voor een bepaalde persoon zodanig hoog acht dat ik die persoon bij een gedwongen keuze zou laten leven ten koste van een ander, dit toch niet tegenstrijdig is daar het verschillende soorten 'waarde' betreffen.
Misschien dat de keuze om een bejaarde of 'misdadiger' te laten sterven ten gunste van een van de voorbeeldige personen genoemd in dit topic, wel impliceert dat de waarde van die persoon dan ook 'minder' is. Maar dat zegt alleen iets over de waarde 'na correctie op basis van de belangen van andere mensen in de samenleving', niet de waarde van het mensenleven op zichzelf. Het is niet de persoon 'misdadigerX' wiens leven ik minder waard acht, maar de situatie die voort zou vloeien uit een keuze om persoon X te laten leven. De lage levensverwachting of de kansen op leed bij andere mensen veroorzaakt door persoon X, worden afgerekend door dat oordeel, niet de waarde van het leven van persoon X op zich (is alleen indirect het slachtoffer van mijn keuze).
Iemand het mee (on)eens?
Universele waarde zou beter omschreven kunnen worden als objectieve waarde. In de zin van vast te stellen waarde onafhankelijk van de persoonlijke voorkeuren. Lijkt me.quote:Op vrijdag 25 september 2009 23:24 schreef Toet het volgende:
[..]
In principe ben ik het met je analyse eens, behalve dat ik 1 en 2 niet relevant vind: "de waarde van een mens in geld" = "wat de gek ervoor geeft"; "de universele waarde van het leven van een individu" bestaat wat mij betreft niet, net als een "schepper".
"Objectieve waarde" klinkt mij hier als iets onmogelijks.quote:Op zaterdag 26 september 2009 08:21 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Universele waarde zou beter omschreven kunnen worden als objectieve waarde. In de zin van vast te stellen waarde onafhankelijk van de persoonlijke voorkeuren. Lijkt me.
Objectief vast te stellen waarde. Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:03 schreef Toet het volgende:
[..]
"Objectieve waarde" klinkt mij hier als iets onmogelijks.
Nee, dat begrijp ik (misschien) nietquote:Op zaterdag 26 september 2009 14:11 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Objectief vast te stellen waarde. Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.
Juist als je punt 3 erkent en punt 2 ontkent, volgt daaruit vanzelf punt 1, namelijk dat als iedereen, zonder inachtneming van universele waarden zelf mag kiezen hoeveel waarde hij ergens aan toekent, er dus een 'marktprijzen' voor mensen ontstaan (ik bedoel deze economische term hier dus figuurlijk, al zou het in het uiterste geval ook door te trekken zijn naar de mensenhandel).quote:Op vrijdag 25 september 2009 23:24 schreef Toet het volgende:
[..]
In principe ben ik het met je analyse eens, behalve dat ik 1 en 2 niet relevant vind: "de waarde van een mens in geld" = "wat de gek ervoor geeft"; "de universele waarde van het leven van een individu" bestaat wat mij betreft niet, net als een "schepper".
Oh ja, nu zie ik in dat je gelijk hebt.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:55 schreef Toet het volgende:
[..]
Nee, dat begrijp ik (misschien) niet
Bedoel je met "vaststellen" zoiets als vastleggen in verdragen en wetten? Dat kan, maar dan kom je op het terrein van de politiek, waar niet zoveel objectiefs of universeels te halen valt... Het zal volledig van de heersende politieke ideeën afhangen of alle mensen dan een gelijke waarde hebben of niet. Een universele maatstaf buiten dit soort ideeën, waaraan dan te meten is of gelijkheid in waarde beter is dan ongelijkheid of andersom, bestaat dan alsnog niet. Over de waarde van mensen valt dus alleen subjectief te discussiëren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |