luister, isse simpel:
je leent bijv 220.000, waarvan 20.000 in bouwdepot voor de keuken.
zolang je die 20.000 nog niet hebt betaald, krijg je er rente over (zeg je).
maar wat je even vergeet: je betaalt er ook rente over.
je betaalt rente over 220.000, maar voor het deel dat je nog niet hebt geleend maar binnenkort GAAT lenen krijg je ook nog even de rente terug.
dus totdat je de keuken betaalt betaal je eigenlijk maar rente over 200.000
hoe het bij je bank werkt weet ik niet, het kan op 2 manieren:
1 er wordt rente over 220.000 afgeschreven en rente voor de 20.000 bijgeschreven op je rekening
2 het wordt meteen verrekend, dus er wordt nu alleen maar rente voor 200.000 afgeschreven
volgens mij komt de 2e het meest voor.
1 puntje nog: bij sommige banken is de rente die je terugkrijgt LAGER dan de rente die je betaalt.
stel bijvoorbeeld dat de rente die je terugkrijgt voor het deel van het bouwdepot dat nog niet is gebruikt 1% lager is dan de rente die je erover betaalt, dan kost het je dus per jaar 200 euro (1% van 20.000) om dat bouwdepot beschikbaar te hebben om je keuken af te rekenen.
als je het bouwdepot niet helemaal gebruikt (ook in de toekomst niet meer, bijvoorbeeld als je maar 15.000 voor de keuken hoeft af te rekenen) moet je even met je bank kortsluiten dat het bouwdepot mag worden opgeheven, dan heb je die 1% kosten per jaar niet meer (1% van de overgebleven 5.000 is toch 50 euro per jaar).
edit: nou vergeet ik het on-topic deel: de aftrekbaarheid.
alle hypotheekrente die je betaalt minus eventueel de hypotheekrente voor het bouwdepot die je hebt teruggekregen is gewoon aftrekbaar.