abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72925958
Nu heb ik het één en ander gelezen over de zogeheten ontslagvergoeding oftewel gouden handdruk gehoord, maar wat houd het precies in, wanneer krijg je het wel en wanneer niet?
  zondag 20 september 2009 @ 10:41:30 #2
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_72926076
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:33 schreef F04 het volgende:
Nu heb ik het één en ander gelezen over de zogeheten ontslagvergoeding oftewel gouden handdruk gehoord, maar wat houd het precies in, wanneer krijg je het wel en wanneer niet?
De gouden handdruk houdt in dat je een gouden kopie van de hand van je baas krijgt, dat is toch logisch?
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_72926091
Uhm, geen idee eigenlijk.

Ik denk wel dat het te maken heeft met hoelang je ergens gewerkt hebt.
Mn moeder had het er laatst ook over. Werkt al 35 jaar bij dezelfde bank, dus wanneer ze van haar af willen gaat dat wel wat kosten geloof ik.
  zondag 20 september 2009 @ 10:47:05 #4
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_72926189
Als je ergens werkt met een vast contract en de werkzaamheden houden bv op en ze kunnen geen alternatieve werkzaamheden aanbieden dan kunnen ze je toch ontslaan. Je krijgt dan een gouden handdruk. Dat is een aantal maandsalarissen naar mate je jaren bij dat bedrijf hebt gewerkt.
Zoiets..
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  zondag 20 september 2009 @ 10:47:41 #5
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_72926202
Dat ligt eraan wat er is afgesproken, in de CAO/contract etc. Geloof niet dat er een algemene wetgeving voor is. (lijkt me niet iig)
/-=]
|o-0
~~~`
pi_72926404
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:47 schreef DeWaasheid het volgende:
Dat ligt eraan wat er is afgesproken, in de CAO/contract etc. Geloof niet dat er een algemene wetgeving voor is. (lijkt me niet iig)
Wel dus.
Er is een kantonrechtersformule die gebruikt wordt voor de berekening van een ontslagvergoeding. Afhankelijk van de mate van toerekenbaarheid van het ontslag aan de werkgever of werknemer wordt er een bepaalde factor gebruikt. Google maar eens.

Maar volgens mij is een goudenhanddruk anders, dat staat volgens mij los van de kantonrechtersformule. Heb je al gegoogeled op de termen? Grote kans dat je je antwoord gewoon kunt vinden namelijk
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  zondag 20 september 2009 @ 11:01:32 #7
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_72926464
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:58 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Wel dus.
Er is een kantonrechtersformule die gebruikt wordt voor de berekening van een ontslagvergoeding. Afhankelijk van de mate van toerekenbaarheid van het ontslag aan de werkgever of werknemer wordt er een bepaalde factor gebruikt. Google maar eens.

Maar volgens mij is een goudenhanddruk anders, dat staat volgens mij los van de kantonrechtersformule. Heb je al gegoogeled op de termen? Grote kans dat je je antwoord gewoon kunt vinden namelijk
Nou als ik dit zo lees niet
quote:
Als u wordt ontslagen via een ontslagprocedure bij het kantongerecht of bij ontslag met wederzijds goedvinden, is er een redelijke kans dat u het bedrijf verlaat met een gouden handdruk. Ook kunt u een gouden handdruk ontvangen bij een collectief ontslag. In het sociaal plan is geregeld hoe uw gouden handdruk berekend wordt.
bron: http://www.goudenhanddruk(...)gouden-handdruk.html
/-=]
|o-0
~~~`
  zondag 20 september 2009 @ 11:12:21 #8
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_72926695
Ik ben via een ontslagprocedure bij het kantongerecht ontslagen. Het was toen wettelijk VERPLICHT het aantal maandsalarissen aan te houden naarmate jaren dat ik daar gewerkt heb!!
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_72926704
De gouden handdruk is volgens mij niets meer dan een oprotpremie. De maatstaf is 1 maandsalaris per jaar dat je er gewerkt heb.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  zondag 20 september 2009 @ 11:15:25 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_72926756
Dit jaar is de kantonrechtersformule gewijzigd in het nadeel van de werknemer. Zie: http://nl.wikipedia.org/w(...)Vanaf_1_januari_2009
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_72926841
Dat staat in je contract, of CAO
pi_72926895
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:12 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ik ben via een ontslagprocedure bij het kantongerecht ontslagen. Het was toen wettelijk VERPLICHT het aantal maandsalarissen aan te houden naarmate jaren dat ik daar gewerkt heb!!
Bij kantonrechter wel, bij "gemeenschappelijk goedvinden" is het meestal wat royaler
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  zondag 20 september 2009 @ 11:25:59 #13
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_72927005
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:21 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Bij kantonrechter wel, bij "gemeenschappelijk goedvinden" is het meestal wat royaler
Ik vind niet dat je dat zo simpel kunt stellen. Dat hangt van veel verschillende factoren af.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_72927224
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:25 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Ik vind niet dat je dat zo simpel kunt stellen. Dat hangt van veel verschillende factoren af.
Heel simpel is er een wettelijk minimum, dus als een bedrijf geen gezeik wil geven ze je gewoon meer dan dat en kunnen ze zich de gang naar de kantonrechter besparen, zelf schiet je daar ook niets mee op
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  zondag 20 september 2009 @ 11:50:31 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72927637
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:34 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Heel simpel is er een wettelijk minimum, dus als een bedrijf geen gezeik wil geven ze je gewoon meer dan dat en kunnen ze zich de gang naar de kantonrechter besparen, zelf schiet je daar ook niets mee op
Inderdaad, er is een wettelijk minimum van nul, nihil, nada, noppes. De kantonrechtersformule is meer een algemeen aanvaarde regeling waar iedere werkgever en iedere werknemer van af kan wijken.
Komen de partijen niet tot een overeenstemming, kunnen ze het geschil voorleggen bij de rechter.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_72930657
Ik heb dit ook bij de hand gehad,ontslagen na een reorganisatie ik heb dit toen via ***** laten regelen,die dit piekfijn voor mij geregeld hebben,kijk eens op de site van hun, ze hebben een boekje wat je aan kunt vragen en waarin de verschillende mogelijkheden staan als je b.v. kort bij je werkgever hebt gewerkt zijn de mogelijkheden anders dan als je b.v. langer dan 20 of 30 jaar hebt gewerkt,ze zullen je ook voorlichten wat de verschillende mogelijkheden zijn om zo min mogelijk belasting te hoeven betalen.

Succes ermee en laat ons even weten wat je precies doet.

[ Bericht 8% gewijzigd door Five_Horizons op 20-09-2009 18:49:23 ]
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_72931264
quote:
Op zondag 20 september 2009 13:27 schreef geevee het volgende:
Ik heb dit ook bij de hand gehad,ontslagen na een reorganisatie ik heb dit toen via ***** laten regelen,die dit piekfijn voor mij geregeld hebben,kijk eens op de site van hun, ze hebben een boekje wat je aan kunt vragen en waarin de verschillende mogelijkheden staan als je b.v. kort bij je werkgever hebt gewerkt zijn de mogelijkheden anders dan als je b.v. langer dan 20 of 30 jaar hebt gewerkt,ze zullen je ook voorlichten wat de verschillende mogelijkheden zijn om zo min mogelijk belasting te hoeven betalen.

Succes ermee en laat ons even weten wat je precies doet.
Uum ja waarom zou je die gasten daar voor nodig hebben, info staat overal op internet, dus een beetje zinloos om je ontslag vergoeding te gebruiken om een of ander wazig consultancy bedrijfje te spekken. Je werkt er niet toevallig?

[ Bericht 5% gewijzigd door Five_Horizons op 20-09-2009 18:49:44 ]
  zondag 20 september 2009 @ 18:27:29 #18
254565 brilkikker
Niet Plons de Kikker
pi_72941156
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:12 schreef Its_Muppet het volgende:
De gouden handdruk is volgens mij niets meer dan een oprotpremie. De maatstaf is 1 maandsalaris per jaar dat je er gewerkt heb.
De jaren die je hebt gewerkt tussen je 35e en 45e ja... De regels zijn een beetje veranderd sinds begin dit jaar.

Gewerkte jaren tot je 35e : halve maand per gewerkt jaar.
Gewerkte jaren tussen je 35e en 45e : maand per gewerkt jaar.
45 - 55 jaar : anderhalve maand per gewerkt jaar.
55 -65 jaar: 2 maanden per gewerkt jaar.

Voorheen was de maatstaf inderdaad een maand per gewerkt jaar ongeacht leeftijd.
Een kikker met bril..
pi_72953705
Sjonnjoop nee ik werk er niet en heb er ook niet gewerkt,in het boekje dat via hun site te bestellen is (gratis) staan de verschillende mogelijkheden,je kan uiteraard besluiten om het zelf te doen of als je lid bent van een vakbond dit via de bond te spelen.

Doe je het zelf dan loop je het risico om belangrijke punten te missen die je misschien meer geld kosten dan als het via die firma had geregeld, uiteraard is degene die besluit hoe het aangepakt gaat worden jijzelf.

Ts,wat je ook beslist veel wijsheid gewenst.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_72957230
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:12 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ben heel benieuwd welk wetboek die kantonrechter van jou daarvoor uit de kast heeft getrokken
En bij welk wetsartikel hij 'm vervolgens opensloeg.

Oftewel: aperte nonsens
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_72957232
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:18 schreef Heider00sje het volgende:
Dat staat in je contract, of CAO
Of in geen van beide.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_72957256
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:25 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

In de praktijk komt het daar wel op neer
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 21 september 2009 @ 11:05:55 #23
165633 eriksd
The grand facade...
pi_72960963
De gouden handdruk is een term die wordt gebruikt bij het stoppen van een vast dienstverband. Om aan de juridische ontslagprocedure te ontkomen wordt dan in onderling overleg een aantal maandsalarissen/geldbedrag meegegeven, wat geheel los kan staan van de kantonformule. Voordelen zijn voor de werkgever de snellere handelingstermijn, en het is goedkoper. Zelfde geldt eigenlijk voor de werknemer.

De laatste tijd is de term een beetje gepopulariseerd maar het blijft dus een onderlinge overeenkomst.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')