Maar ik zeg juist dat ik sowieso geloof, ik vraag me alleen af of er een religie is die bij mij past aangezien ik bijquote:Op zondag 20 september 2009 02:42 schreef cerror het volgende:
Geloof is geen accessoire, je gelooft er heilig in of gewoon niet.
Niet zo'n mwaoh, ik kies deze maar.
Bij een religie hoort een leer. In het geval van de Islam de Koran.quote:Op zondag 20 september 2009 02:45 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Maar ik zeg juist dat ik sowieso geloof, ik vraag me alleen af of er een religie is die bij mij past aangezien ik bij
de religies waar ik tot nu toe naar gekeken heb allemaal vraagtekens bij plaats
Nou ik vind het juist interessant om eerst antwoord op mijn vragen te hebben en dan interesse te krijgen in de koran of welke leer dan ook. Het lijkt mij iet echt eerlijk als ik nog zonder overtuigd te zijn aan zoiets zou beginnen, en je zegt bij een religie hoort een leer. Ik ben juist op zoek naar het antwoord op de vraag of er uberhaupt wel een religie bij mij past. Ik vind het zelf dan logisch dat ik niet zomaar de KORAN ga lezen als ik nog niet weet wat ik er van vind en 1 van mijn vragen "bestaat de koran in andere talen dan arabisch" is.........quote:Op zondag 20 september 2009 02:46 schreef cerror het volgende:
[..]
Bij een religie hoort een leer. In het geval van de Islam de Koran.
Lees dat boek van kaft tot kaft en laat ons dan weten wat je er van vind.
Waar geloof je dan in? Dat er "iets" is? Alleen je weet nog niet zeker welke naam je daar aan moet geven?quote:Op zondag 20 september 2009 02:45 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Maar ik zeg juist dat ik sowieso geloof, ik vraag me alleen af of er een religie is die bij mij past aangezien ik bij
Ik geloof in god, de maker van de aarde die zich weetikveelwaar bevindt. Dit vergelijk ik met een klein visje dat in de zee zwemt en geen ideee heeft dat er ook nog droog land bestaat en al helemaal niet dat er nog heel veel andere dieren en mensen bestaan en hoe het daar aan toe gaat. Ik ontken ook niet dat er mensen zijn die met god gesproken hebben, ik ben alleen op zoek naar welke religie de waarheid predikt en of er wel een religie is de de waarheid predikt. Daarnaast geloof ik niet in mensen eren die door mensen zijn aangewezen.quote:Op zondag 20 september 2009 02:55 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Waar geloof je dan in? Dat er "iets" is? Alleen je weet nog niet zeker welke naam je daar aan moet geven?
quote:Op zondag 20 september 2009 02:55 schreef trovey het volgende:
Over je vraag of de Koran in het Nederlands verkrijgbaar is...
http://www.islamproducten(...)nds-en-arabisch.html
Voor de rest kan ik je niet helpen als niet-gelovige maar succes met je zoektocht.
Los van het eerste gedeelte dat me lichtelijk laat lachen ga ik even door naar het laatste gedeelte van je post.quote:Op zondag 20 september 2009 02:58 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Ik geloof in god, de maker van de aarde die zich weetikveelwaar bevindt. Dit vergelijk ik met een klein visje dat in de zee zwemt en geen ideee heeft dat er ook nog droog land bestaat en al helemaal niet dat er nog heel veel andere dieren en mensen bestaan en hoe het daar aan toe gaat. Ik ontken ook niet dat er mensen zijn die met god gesproken hebben, ik ben alleen op zoek naar welke religie de waarheid predikt en of er wel een religie is de de waarheid predikt. Daarnaast geloof ik niet in mensen eren die door mensen zijn aangewezen.
Nee de koran als deze vertaald is mag het geen koran heten.quote:Op zondag 20 september 2009 02:38 schreef Moonwalk het volgende:
Bestaat de koran ook in meerdere talen? aangezien het een
geloof is dat over de hele wereld is verspreidt en niet elk land arabisch spreekt.
Zien moslims Jezus als de zoon van god?? Zo niet waarom niet? Hij was er eerder dan
Mohammed dus waarom zouden mensen niet moeten geloven dat het christendom het ware geloof is
of waarom is jezus NIET de zoon van god?
Ik vind het niet erg dat je er om moet lachen hoor , ieder zijn dingquote:Op zondag 20 september 2009 03:01 schreef cerror het volgende:
[..]
Los van het eerste gedeelte dat me lichtelijk laat lachen ga ik even door naar het laatste gedeelte van je post.
Je gelooft niet in mensen eren die door mensen zijn aangewezen.
Nou, dan zit je bij elk georganiseerde religie (lees, elke religie) verkeerd.
Imams, dominees, priesters, dalai lama's etc.
Je vergeet L. Ron Hubbard nog.quote:Op zondag 20 september 2009 03:01 schreef cerror het volgende:
[..]
Los van het eerste gedeelte dat me lichtelijk laat lachen ga ik even door naar het laatste gedeelte van je post.
Je gelooft niet in mensen eren die door mensen zijn aangewezen.
Nou, dan zit je bij elk georganiseerde religie (lees, elke religie) verkeerd.
Imams, dominees, priesters, dalai lama's etc.
Ongelovigen en varkens? En daarna gaat hij tosties eten en op polka dansen? Heerlijk die mythische verhalen. (wat vaak leentjebuur is van oudere mythen zoals de babylonische en egyptische)quote:Op zondag 20 september 2009 03:03 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Nee de koran als deze vertaald is mag het geen koran heten.
Jezus wordt erkend in de koran. Als het einde der tijden aan breekt komt jezus terug uit de hemel om de ongelovingen en de varkens te vermoorden. Hij zal hierna 40 jaar regeren en na zijn dood naast Mohammed worden begraven.
Een tip voor Moonwalk trouwens, lees eens wat over de Babyloniërs. Die waren zo'n beetje het eerste met al die verhalen die in de Koran, bijbel, thora staan.quote:Op zondag 20 september 2009 03:05 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg dat je er om moet lachen hoor , ieder zijn dingIk hecht er meer waarde aan dat je de moeite neemt om te reageren
![]()
Wat jij zegt is 1 van de problemen die ik met religies heb, van de katholieken heb ik mijn moeder gesproken. Nu wil ik het graag van Moslims weten, waarom is dat het ware geloof volgens moslims en waarom moet je Mohammed eren. Ik wil horen waarom zij dat geloven en in discussie gaan met eventuele argumenten die dan in mij opkomen zonder respectloos te zijn
< edit> Waarom mag het dan geen koran heten? Ik spreek geen arabisch dus dan kan ik het nooit lezen en misschien wel nooit beseffen dat de koran de waarheid spreekt </einde edit>quote:Op zondag 20 september 2009 03:03 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Nee de koran als deze vertaald is mag het geen koran heten.
Jezus wordt erkend in de koran. Als het einde der tijden aanbreekt komt jezus terug uit de hemel om de ongelovingen en de varkens te vermoorden. Hij zal hierna 40 jaar regeren en na zijn dood naast Mohammed worden begraven.
Geen enkele god wil twijfel in zijn/haar volger.quote:
Door er naar te luisteren en er over na te denken. Net als hoe ik bij de Katholieken heb gedaan. Als ik bij elke religie geen overtuigende antwoorden kan vinden dan stel ik vast dat ik op mijn eigen manier geloof en dat daar geen religie bij pastquote:Op zondag 20 september 2009 03:06 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Je vergeet L. Ron Hubbard nog.
Alleen hoe ga je uitvinden welke religie de waarheid spreekt? Elke religie vind natuurlijk dat wat zij zeggen de waarheid is.
Geen enkele religie heeft antwoorden, atheisme heeft zelfs niet alle antwoorden.quote:Op zondag 20 september 2009 03:17 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Door er naar te luisteren en er over na te denken. Net als hoe ik bij de Katholieken heb gedaan. Als ik bij elke religie geen overtuigende antwoorden kan vinden dan stel ik vast dat ik op mijn eigen manier geloof en dat daar geen religie bij past
Zolang jij bij alles wil brullen: Dat was god! Dan vind een religie je wel tof.quote:Op zondag 20 september 2009 03:21 schreef Moonwalk het volgende:
Als een religie geen vragen accepteert van iemand die oprecht interesse toont dan hoef het van mij niet.
Ik begrijp wel wat je zegt maar ik ga er niet van uit dat elke moslim het erg vind dat er vragen uit interesse worden gesteld
Heel wazig: maar daarom geloof ik atheisten dus ook niet zomaar, de eerste atheist die mij er van overtuigt dat god niet bestaat ben ik nog niet tegen gekomenquote:Op zondag 20 september 2009 03:19 schreef cerror het volgende:
[..]
Geen enkele religie heeft antwoorden, atheisme heeft zelfs niet alle antwoorden.
Nouja, religieuzen hebben wel antwoorden maar het ligt er maar net aan hoe naief je bent.
Maar ik maak wel kenbaar dat ik twijfels bij ieder geloof heb dus zoo tof vinden ze me nou ook weer nietquote:Op zondag 20 september 2009 03:22 schreef cerror het volgende:
[..]
Zolang jij bij alles wil brullen: Dat was god! Dan vind een religie je wel tof.
Omdat er nergens vol bewijs voor is. Dat is waarom.quote:Op zondag 20 september 2009 03:22 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Heel wazig: maar daarom geloof ik atheisten dus ook niet zomaar, de eerste atheist die mij er van overtuigt dat god niet bestaat ben ik nog niet tegen gekomen
Religies klampen vast aan voorafgestelde denkwijzen.quote:Op zondag 20 september 2009 03:29 schreef Moonwalk het volgende:
Ik zeg volgens mij juist dat ik het niet weet en over dingen nadenk, maar dat ik meer informatie wil van mensen die in een bepaalde religie geloven om verder na te kunnen denken over punten waar ik nu vanwege gebrek aan informatie op vast loop. Daarom stel ik in de OP ook meteen een paar vragen
Je zou ja of nee kunnen antwoorden, op theologisch niveau is alleen wat letterlijk aan Mohammed is geopenbaard en zodanig overgeleverd de Koran. Alles wat daar uit voortkomt zoals een consensus, interpretatie of de vertaling van de Koran is wel Islamitisch te noemen, maar niet goddelijk zoals de Koran dat wel is volgens de moslims en ook zo moet gezien worden.quote:Op zondag 20 september 2009 02:38 schreef Moonwalk het volgende:
Ok hier zijn de eerste vragen:
geloof is dat over de hele wereld is verspreidt en niet elk land arabisch spreekt.
Ik denk dat jij een beeld hebt van hoe een relatie met god hoort te zijn, vage begrippen waar je een betekenis voor zoekt en invulling aan probeert te geven? In andere woorden precies hoe Mohammed zijn boodschap begon. Hij kon zich niet vinden in de reeds bestaande godsdiensten zoals te waren in die tijd en begon zijn eigen invulling er aan te geven op sociologisch, theologisch, revisionistisch en cultureel niveau.quote:hoe weten we dat er een religie nodig is om tot god te komen?
IKzelf geloof echt in god maar doordat ik nu geen religie heb voel ik me niet
ongelovig ofzo.
quote:Ik heb er moeite mee om een mens te eren en de islam eert als ik het goed begrijp
MOHAMMED ook.
dit benadrukte hij om te voorkomen dat hij ook zoals Jezus als een onderdeel van aanbidding zou gezien worden zoals dat gebeurde bij christenen.quote:“Moge Allah de joden en christenen vervloeken want zij bouwden plaatsen van aanbidding nabij de graven van de profeten.”
Jezus, Mozes, Abraham, Mohammed etc zijn allemaal ware profeten van God volgens de Islam, Mohammed is niet te enige ware profeet, maar de laatste profeet gestuurd door God. Dikwijls haalt de Koran aan dat bijvoorbeeld Mohammed zijn plaats moet kennen, zo zijn er een stuk of 3/4 verzen in de Koran waarin Allah 'spreekt' tot Mohammed met boodschap dat hij 'niets meer dan een boodschapper is'. Of dat hij 'geen autoriteit heeft om mensen te dwingen'.quote:Jezus wordt door de christenen als de zoon van god aangewezen,
een zoon van iets of iemand is daar een deel van, dus ik begrijp dan nog
wel dat christenen jezus eren omdat hij volgens de bijbel de zoon van god is.
Waarom is mohammed dan de ware profeet als hij niet de zoon van god is?
Nee, moslims zien Jezus niet als de zoon van God.quote:Zien moslims Jezus als de zoon van god?? Zo niet waarom niet? Hij was er eerder dan
Mohammed dus waarom zouden mensen niet moeten geloven dat het christendom het ware geloof is
Een goede instelling. Persoonlijk denk ik dat elke religie een produkt is van de menselijke verbeelding, dus dat je inderdaad hier op uit zult komen. Een goed boek hierover is 'De betovering van het geloof' van de filosoof Daniel Dennett. het is een filosofische beschouwing over religie als sociaal fenomeen.quote:Op zondag 20 september 2009 03:17 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Door er naar te luisteren en er over na te denken. Net als hoe ik bij de Katholieken heb gedaan. Als ik bij elke religie geen overtuigende antwoorden kan vinden dan stel ik vast dat ik op mijn eigen manier geloof en dat daar geen religie bij past
Onder de soefis wordt het wel gebruikt als liefde voor de profeet, een term uitgedrukt om weer eens zijn naam er bij te kunnen halen ---> Hem gedenken. Maar een fatwa van de Saudi's stelt dat het haram is om je zo als moslim uit te drukken, omdat je op de profeet zou zweren terwijl je dat alleen op God mag.quote:Op zondag 20 september 2009 09:18 schreef vaarsuvius het volgende:
Vraagje aan Triggershot (of iemand anders)
In wat oudere (kinder)boeken en strips kwam ik vaak de uitspraak 'Bij de baard van de profeet....' tegen, als een soort krachtterm .
Is dit inderdaad een veel gebruikte uitspraak, of moet ik dit meer zien als een westerse karikatuur.. 'Zo van we laten dat personage ' bij de baard van de profeet' zeggen, dan snapt de lezer meteen dat het een moslim is.
indien het echt gebruikt wordt, is het dan een nette uitspraak, of hoor je het eigenlijk niet te zeggen. maw zeg je het ook als je vrome oma op bezoek is....
Ja, je kan ze gewoon op internet of bij boekhandels vinden(Nederlandse, Engelse...). Maar probeer wat op internet erover te vinden aangezien het vertalingen zijn en blijven. Je kunt het overigens ook gewoon op internet vinden zoals www.koranonline.nlquote:Op zondag 20 september 2009 02:38 schreef Moonwalk het volgende:
Als je met 'tot God komen' bedoelt in hem geloven.. dan kan dat ook zonder een religie zoals jij dat doet nu. Maar als je het hiernamaals bedoelt.. wij zien het leven als een test. En je komt niet in het Paradijs door de Schepper niet te aanbeden, de mens moet zijn dankbaarheid tonen als hij/zij hierna iets ervoor terugwil. Het leven is niet zo makkelijk.quote:hoe weten we dat er een religie nodig is om tot god te komen?
IKzelf geloof echt in god maar doordat ik nu geen religie heb voel ik me niet
ongelovig ofzo.
Ik heb daar ook moeite mee en gelukkig doen wij dat nietquote:Ik heb er moeite mee om een mens te eren en de islam eert als ik het goed begrijp
MOHAMMED ook. Jezus wordt door de christenen als de zoon van god aangewezen,
een zoon van iets of iemand is daar een deel van, dus ik begrijp dan nog
wel dat christenen jezus eren omdat hij volgens de bijbel de zoon van god is.
Waarom is mohammed dan de ware profeet als hij niet de zoon van god is?
Zoals net gezegd, nee, hij is voor ons een Profeet en de Messias, dat is t. Wij zien hem wel als de Verlosser aan het einde van de wereld.quote:Zien moslims Jezus als de zoon van god?? Zo niet waarom niet? Hij was er eerder dan
Ikzelf heb in het echt nog nooit iemand die uitspraak horen gebruiken (gelukkig maarquote:Op zondag 20 september 2009 09:18 schreef vaarsuvius het volgende:
Vraagje aan Triggershot (of iemand anders)
In wat oudere (kinder)boeken en strips kwam ik vaak de uitspraak 'Bij de baard van de profeet....' tegen, als een soort krachtterm .
Is dit inderdaad een veel gebruikte uitspraak, of moet ik dit meer zien als een westerse karikatuur.. 'Zo van we laten dat personage ' bij de baard van de profeet' zeggen, dan snapt de lezer meteen dat het een moslim is.
indien het echt gebruikt wordt, is het dan een nette uitspraak, of hoor je het eigenlijk niet te zeggen. maw zeg je het ook als je vrome oma op bezoek is....
Lees verder:quote:Hoe ik van mijn geloof viel
Religie staat werkelijke verbinding met God in de weg. Ze verbindt mensen met elkaar, waardoor groepen ontstaan. Ode’s redacteur Tijn Touber verbrak recentelijk zijn jarenlange verbondenheid aan de spirituele gemeenschap waarvan hij lid was – een Indiaas meditatiecentrum met strakke disciplines – en ging op zoek naar een nieuw soort geloof.
Waarom zoek je dan, als ik mag zeggen, in godsnaam je heil bij deze geloven die voor mijn idee overduidelijk door mensen verzonnen zijn? Als je gelooft, dan geloof je al en maak je je eigen regels hoe je dat geloof doet en vindt etc. Daar heb je geen boekie, predikant of andere gelovigen voor nodig.quote:Op zondag 20 september 2009 02:45 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Een katholiek zou zeggen dat degenen die de paus kiezen door de heilige geest gestuurd worden. Daarbij is de paus niet automatisch heilig.quote:Op zondag 20 september 2009 02:38 schreef Moonwalk het volgende:
De paus is steeds een andere man die door mensen is gekozen. Het gaat er bij mij niet in om diegene dan als heilig te zien.
quote:Op zondag 20 september 2009 21:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Hier een stukje uit de Koran:
5:33
33. De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.
En hier een stukje uit het Nieuwe Testament:
Matteüs 5
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.
43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.
Dan is de keuze toch niet zo moeilijk?
Waarom plaats je als het gaat om de Bijbel twee verzen en bij de Koran maar 1? Om maar te zwijgen over het feit dat je uit de Koran een vredelievende kunt plukken ter vegelijking met een agressieve uit NT en dan nog steeds 'niet zo moeilijke keuze'?quote:32. Deswegen schreven Wij de kinderen Israëls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met duidelijke tekenen tot hen en toch - werden daarna -velen hunner op aarde tot over treders.
33. De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.
34. Dit, met uitzondering van hen die berouw tonen, voordat gij hen in uw macht hebt. Weet derhalve, dat Allah Vergevensgezind, Genadevol is.
Jep, de eerste.quote:Op zondag 20 september 2009 21:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Hier een stukje uit de Koran:
5:33
En hier een stukje uit het Nieuwe Testament:
Matteüs 5
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.
43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.
Dan is de keuze toch niet zo moeilijk?
Noem dan maar eens een agressieve uit het NT.quote:Op zondag 20 september 2009 22:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Waarom plaats je als het gaat om de Bijbel twee verzen en bij de Koran maar 1? Om maar te zwijgen over het feit dat je uit de Koran een vredelievende kunt plukken ter vegelijking met een agressieve uit NT en dan nog steeds 'niet zo moeilijke keuze'?
Veel mensen willen duidelijkheid. En veel mensen vertalen die duidelijkheid naar absolute denkbeelden.quote:Op zondag 20 september 2009 21:37 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Waarom zou een van de grote religies dé waarheid zijn?
Wat een achterbakse manier van zeggen dat het één beter is dan het ander. Alsof je ooit één vers los kan koppelen uit de rest. Ik ben ervan overtuigd dat Trigger met een zooi andere verzen zou kunnen komen en vice versa, maar dan kom je terecht in een gebed zonder eind. Feit blijft dat alles aan interpretatie onderhevig is, de bijbel, de koran, de boeken van Annie M.G. Schmidt. De kunst is het zoeken welke les jíj eruit kan halen.quote:Op zondag 20 september 2009 23:04 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Noem dan maar eens een agressieve uit het NT.
Hij zou onmiddellijk teniet gedaan worden door Matteüs 5:38-48
Maar ayaat 5:33 wordt niet tenietgedaan door vredelievende verzen.
Ik ben daar helemaal niet van overtuigd en ik wacht met spanning.quote:Op zondag 20 september 2009 23:38 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Wat een achterbakse manier van zeggen dat het één beter is dan het ander. Alsof je ooit één vers los kan koppelen uit de rest. Ik ben ervan overtuigd dat Trigger met een zooi andere verzen zou kunnen komen en vice versa, maar dan kom je terecht in een gebed zonder eind.
Mee eens.quote:Feit blijft dat alles aan interpretatie onderhevig is, de bijbel, de koran, de boeken van Annie M.G. Schmidt. De kunst is het zoeken welke les jíj eruit kan halen.
TS, laat niemand je vertellen wat je wel en niet moet geloven. Als jij de behoefte voelt om te zoeken naar antwoorden, en als je antwoorden vindt in een bepaald geloof waarmee jíj je leven betekenis kan geven voor jóu, heb je bereikt wat je wil.
Jammer dat de toon van dit soort topics altijd gezet moet zijn, en jammer dat atheïsten op internet vaak verdomd veel weg hebben van de Jehova die op zaterdagochtend met z'n voet tussen de deur staat en je wel even vertelt hoe het écht zit. Laat mensen lekker geloven waar zíj zich prettig bij voelen.
Precies. De kerngedachtes achter religie zijn vrij abstract en zijn vroeger waarschijnlijk uitgedrukt in metaforen. En toen waren er minder slimme mensen die deze metaforen letterlijk gingen nemen en toen kwamen we met een God die geschapen is naar de mens, en lulverhalen over de hemel en de hel.quote:Op zondag 20 september 2009 23:20 schreef QCD het volgende:
[..]
Veel mensen willen duidelijkheid. En veel mensen vertalen die duidelijkheid naar absolute denkbeelden.
quote:Op zondag 20 september 2009 23:04 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Johannes 15quote:5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
Mattheus 15quote:4 Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.
Vers 32 stelt dat het doden een genocide is. Vers 33 stelt dat je diegene die tegen je vechten mag uitschakelen door bijvoorbeeld het doden of verbannen, waarop vers 34 al weer zegt met uitzondering van diegenen die afstand nemen van het vechten of berouw tonen, niet moslim worden, niet jezelf aangeven, maar berouw tonen waarna Allah ze zal vergeven.quote:Maar ayaat 5:33 wordt niet tenietgedaan door vredelievende verzen.
5:33 wordt teniet gedaan door 5-32 en 5-34.
Ik denk dat C_c toch wel iets meer ingelezen is over de Koran dan jij, met name omdat de Koran, één boek ook twee delen heeft net zoals de Bijbel dat heeft met NT en OT. Ook de Koran doet aan Naskh tussen de Mekkaanse en Medina periode net zoals de Bijbel dat doet met OT en NT. Desondanks zijn beiden één boek en bevatten ze beiden apologetisch te verklaren materie of wat je aanmoedigingen tot intolerantie en haat kunt noemen, als je een roze bril hebt moet je ze of bij beiden afzetten of bij beiden opzetten lijkt me.quote:Op maandag 21 september 2009 00:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik ben daar helemaal niet van overtuigd en ik wacht met spanning.
Ik denk eerder dat jij óf het NT niet gelezen hebt, óf de Koran niet, óf allebei niet.
[..]
Mee eens.
Mooie verzen, evenals de meeste verzen van Johannes mooi zijn.quote:Op maandag 21 september 2009 08:58 schreef Triggershot het volgende:
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
Johannes 15
Hier haalt Jezus het OT aan om aan te geven dat ouders eerbied getoond moeten worden.quote:4 Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.
Mattheus 15
Loop deze teksten uit het NT maar eens door...quote:Op zondag 20 september 2009 23:04 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Maar ayaat 5:33 wordt niet tenietgedaan door vredelievende verzen.
Nee hoor, als daar iets in staat wat betrekking heeft op dit onderwerp post je het maar.quote:Op maandag 21 september 2009 12:43 schreef onemangang het volgende:
[..]
Loop deze teksten uit het NT maar eens door...
http://www.skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt_list.html
http://www.skepticsannotatedbible.com/inj/nt_list.html
http://www.skepticsannotatedbible.com/int/nt_list.html
Johannes 10quote:En overigens, wat te denken van de uitspraak
Matt 15:24 ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’
Als je Matt 5:38-48 DAAR eens naast zet... dan blijken die uitspraken alleen te gelden voor 'de verloren schapen van Israel.
(Overigens ga ik niet de koran verdedigen, ik zie beide boeken als boeken die als doel hebben om het ene volk tegen het andere volk op te zetten.)
Waar staat in het NT dat babies zeer zondige wezens zijn en daarom in de hel geworpen worden?quote:Op maandag 21 september 2009 13:10 schreef Ghaazi het volgende:
Volgens het christendom zitten pasgeboren babies vol met zondes i.t.t de Islam. De keuze lijkt me dan snel gemaakt?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe kun je deze babies in de hel gooien?
Lees ook es de hoofdstukken daarom heen.quote:Op maandag 21 september 2009 12:43 schreef onemangang het volgende:
En overigens, wat te denken van de uitspraak
Matt 15:24 ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’
Het christendom zegt dat we in zonde geboren zijn. Het zegt dat de eerste mens zondigde en daardoor betrad de zonde de aarde. Aangezien de zonde gekomen is, maakt het alles corrupt, zelfs elke nieuwgeboren baby.quote:Op maandag 21 september 2009 13:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Waar staat in het NT dat babies zeer zondige wezens zijn en daarom in de hel geworpen worden?
1:21 En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.quote:Op maandag 21 september 2009 13:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Lees ook es de hoofdstukken daarom heen.
Als je het zo formuleert moet ik je feliciteren met je kennis van het christendom, want dit klopt wel zo ongeveer.quote:Op maandag 21 september 2009 13:21 schreef Ghaazi het volgende:
[..]
Het christendom zegt dat we in zonde geboren zijn. Het zegt dat de eerste mens zondigde en daardoor betrad de zonde de aarde. Aangezien de zonde gekomen is, maakt het alles corrupt, zelfs elke nieuwgeboren baby.
De koran stelt exact hetzelfde hoor.quote:Op maandag 21 september 2009 13:10 schreef Ghaazi het volgende:
Volgens het christendom zitten pasgeboren babies vol met zondes i.t.t de Islam. De keuze lijkt me dan snel gemaakt?
Hoe kun je deze babies in de hel gooien?
Sinds wanneer is Paulus een profeet?quote:Op maandag 21 september 2009 13:06 schreef kleinduimpje3 het volgende:
En Jezus is misschien alleen gezonden tot de verloren schapen van het huis van Israël, maar Paulus niet!
Nogmaals, waar staat in het NT dat babies in de hel geworpen worden?quote:Op maandag 21 september 2009 13:34 schreef onemangang het volgende:
Inderdaad, wat zijn deze twee religies toch primitief, stompzinnig en wreed. Hoe kunnen ze deze babies in de hel gooien?
Paulus is geen profeet, maar een belangrijke apostel die een groot deel van het NT geschreven heeft, namelijk zijn brieven aan verschillende christengemeentes.quote:Op maandag 21 september 2009 13:36 schreef onemangang het volgende:
[..]
Sinds wanneer is Paulus een profeet?
Als je bekijkt, dan moet je concluderen dat er eigenlijk helemaal niemand naar de hemel gaat. Als je daarnaast de teksten houdt die stellen dat degenen die niet naar de hemle gaan, naar de hel gaan, dan heb je daar je antwoord.quote:Op maandag 21 september 2009 13:38 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nogmaals, waar staat in het NT dat babies in de hel geworpen worden?
Nogmaals, zie:
Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?
Leuk geprobeerd, maar nergens staat dat de kinderen in de hel gegooid worden.quote:Op maandag 21 september 2009 13:34 schreef onemangang het volgende:
[..]
De koran stelt exact hetzelfde hoor.
Lees maar eens:
3:10. Voorzeker zullen de bezittingen en kinderen der ongelovigen hun tegen Allah in het geheel niet baten: dezen zullen brandstof voor het Vuur zijn,
Misschien moet je dan toch maar eens beter leren lezen. Er staat toch heel duidelijk dat de kinderen van ongelovigen wel degelijk in de hel zullen branden. Of hebben we hier een gevalletje vertaalgegoochel? Overigens heb ik nog geen enkele baby gezien die in Allah gelooft, dus is een baby ook een ongelovige.quote:Op maandag 21 september 2009 13:52 schreef Ghaazi het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, maar nergens staat dat de kinderen in de hel gegooid worden.
"Surely, those who disbelieve, their wealth and their children shall not at all suffice them a bit against Allah.
And those are the fuel of the Fire [10] - a case similar to that of the House of Pharaoh and those before them.
They denied our signs. So, Allah caught them for their sins. And Allah is severe at punishment. Say to
those who disbelieve: 'You shall soon be overcome and gathered into Hell. And it is an evil bed to rest.
Vraag je eens af wat de Nieuw Testamentische lot is van iemand die niet in Jezus gelooft. Daarnaast heeft ook de Koran een context, exegese, reden van openbaring etc. Als je je ook in de context van de Koran verdiept komen er vrijpleitingen en nuanceringen ipv zwart op wit 'doodt de ongelovigen'. Ene dubieuze vers dieper bestuderen, terwijl je bij de ander uitgaat van een vrij letterlijk interpretatie geeft al aan dat je beide boeken geen gelijk kans geeft.quote:Op maandag 21 september 2009 11:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Mooie verzen, evenals de meeste verzen van Johannes mooi zijn.
Je ziet dat het hier om een gelijkenis gaat, want Jezus is geen wijnstok, en de toehoorders geen ranken.
Er wordt niemand opgeroepen om iemand anders in het vuur te werpen.
Het vers brengt inderdaad alleen tot uitdrukking: “zonder Mij kunt gij niets doen”
[..]
Hier haalt Jezus het OT aan om aan te geven dat ouders eerbied getoond moeten worden.
Als je de context leest zie je dat dat de opzet is, en niet het doden van wie dan ook.
Dat laatste wordt inderdaad tegengesproken door mijn aangehaalde verzen uit Matteüs, of anders wel andere citaten uit de Bergrede (Matteüs 5-7) of anders wel Paulus, die breekt met de Oudtestamentische wet.
Blijf dat doen. Scheelt je veel doffe ellende en je hebt kans veel beter jezelf te ontdekken.quote:Op zondag 20 september 2009 02:38 schreef Moonwalk het volgende:
Okeee super eng om een topic te openen maar het zit zo:
Ik ben niet gelovig als in de zin dat ik een religie volg.
Ik heb geen idee waar het staat maar ik heb het ook ooit gehoord. Klopt t niet? Ik dacht dat die tegenstelling inderdaad bestond.. dat moslims baby's als perfectie 'schone' zielen zonder zondes zien en christenen elk mens, ook baby's, al zondig vinden. Maar.... ?quote:Op maandag 21 september 2009 13:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Waar staat in het NT dat babies zeer zondige wezens zijn en daarom in de hel geworpen worden?
Zie:
Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?
De christelijke leer is dat mensen normaliter (uitzondering Maria, Jezus' moeder) met de erfzonde geboren worden (Adam en Eva werden niet geboren natuurlijk). Die erfzonde is het gevolg van de ongehoorzaamheid van Eva en Adam in het paradijs.quote:Op dinsdag 22 september 2009 00:50 schreef BluesRebel het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar het staat maar ik heb het ook ooit gehoord. Klopt t niet? Ik dacht dat die tegenstelling inderdaad bestond.. dat moslims baby's als perfectie 'schone' zielen zonder zondes zien en christenen elk mens, ook baby's, al zondig vinden. Maar.... ?
Maar goed, nogmaals, dit is het idee, het is geen officiële leer van de RK. Je verzwakt je kerk echter nogal als je zegt ‘ook zonder je bij ons aan te sluiten kun je in de hemel komen’.quote:That they sinned not; and if they merit had,
'Tis not enough, because they had not baptism
Which is the portal of the Faith thou holdest;
And if they were before Christianity,
In the right manner they adored not God;
And among such as these am I myself.
For such defects, and not for other guilt,
Lost are we and are only so far punished,
That without hope we live on in desire."
Ok. Wij vinden dat elk persoon alleen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, dus kan een zonde niet doorgegeven worden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 09:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
De christelijke leer is dat mensen normaliter (uitzondering Maria, Jezus' moeder) met de erfzonde geboren worden (Adam en Eva werden niet geboren natuurlijk). Die erfzonde is het gevolg van de ongehoorzaamheid van Eva en Adam in het paradijs.
Sedertdien zijn God en mensen van elkaar verwijderd. Een gevolg hiervan is bijvoorbeeld dat mensen sterfelijk zijn. Jezus is toen verkomen als verlosser en door zijn kruisiging kan de mens de hemel weer deelachtig worden.
Als je gedoopt bent zit je, in Katholieke ogen, goed (Protestanten doen het soms wat anders, sommige wachten b.v. op een teken, anderen proberen het op andere manieren te duiden) wat de erfzonde betreft. Je blijft natuurlijk gebrekkig, als mens, maar die erfzonde ben je kwijt.
Maar is dat niet een beetje vreemd? Dat de mensen de zonden kunnen weghalen?quote:Vandaar dat het vroeger zo belangrijk was om een baby direct te dopen. Dan was die erfzonde tenminste weg. Baby's zelf zijn verder niet inherent zondig of iets dergelijks.
Ow, dat is bij ons wel zoquote:Maar goed, nogmaals, dit is het idee, het is geen officiële leer van de RK. Je verzwakt je kerk echter nogal als je zegt ‘ook zonder je bij ons aan te sluiten kun je in de hemel komen’.
Nee, maar goed, het is dus een beetje een speciaal soort zonde. Het is niet dat als je vader iets steelt dat dat ook doorgegeven kan worden. Je zou het ook (maar dat is dus niet per se Christelijk) als ‘het gebrek van de mens’ kunnen duiden. Het geeft een bepaalde toestand aan waarin de mens verkeerd. Net als een mens sterfelijk is, is die erfzonde ook een ‘toestand’.quote:Op dinsdag 22 september 2009 10:34 schreef BluesRebel het volgende:
Ok. Wij vinden dat elk persoon alleen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, dus kan een zonde niet doorgegeven worden.
Een mens doet dat niet. De doop werkt ex opere operato. Ook al gunt de priester die de doop toebrengt jou die doop niet, ook al komt hij misschien net bij de hoeren vandaan, het sacrament van de doop werkt uit zichzelf. Het is namelijk ook iets dat door God gegeven is. Wat van belang is, is dat degene die gedoopt wordt ervoor open staat en wenst God te ontvangen.quote:Maar is dat niet een beetje vreemd? Dat de mensen de zonden kunnen weghalen?
De Katholieke kerk pretendeert een manier te hebben dat als je die volgt dat je in de hemel komt. En dat is voor de Islam ook, onderwerping aan Allah. De Islam is wel de ware godsdienst. Als Moslims zouden zeggen ‘ach ja, of je nu atheïst of Christen bent, wat boeit het’? Er komt uiteindelijk een dag des oordeels. En ongelovigen worden dan misleid als ik het goed heb. Ik heb daar altijd uit begrepen dat ongelovigen het wel kunnen schudden. Degenen die willens en wetens Allah loochenen.quote:Ow, dat is bij ons wel zoWij vinden dat alleen God weet wie in de Hemel komt en wie niet. Moslims mogen ook niet zeggen dat ze er komen of dat anderen er niet komen.
Wij zien de Islam als de beste manier om in de hemel te komen en zouden inderdaad niet zeggen 'ach, wat maakt t uit wat jij bent'. Maar dat is t ook zo'n beetje. Het wordt aangeraden, verder kunnen wij niet zeggen dat niet-moslims het niet zullen halen. Dat er wordt geloofd dat ongelovigen in de Hel komen is alleen omdat dat in de Koran staat, maar er staat ook ontzettend vaak dat Hij genadig, barmhartig en vergevensgezind is en dat elke ziel zal krijgen wat hij/zij verdient.quote:Op dinsdag 22 september 2009 10:49 schreef Iblis het volgende:
De Katholieke kerk pretendeert een manier te hebben dat als je die volgt dat je in de hemel komt. En dat is voor de Islam ook, onderwerping aan Allah. De Islam is wel de ware godsdienst. Als Moslims zouden zeggen ‘ach ja, of je nu atheïst of Christen bent, wat boeit het’? Er komt uiteindelijk een dag des oordeels. En ongelovigen worden dan misleid als ik het goed heb. Ik heb daar altijd uit begrepen dat ongelovigen het wel kunnen schudden. Degenen die willens en wetens Allah loochenen.
Zolang als God zelf 't niet tegen je zegt ( sorry niet spottend bedoelt ) lijkt het mij duidelijk dat er vele wegen zijn en dat er geen één religie de enige ware weg is.quote:hoe weten we dat er een religie nodig is om tot god te komen?
quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:34 schreef Smolderbeard het volgende:
Heb je al een polytheïstisch geloof zoals de Noordse mythologie overwogen?
Walhalla heeft goede selling points met dagelijkse veldslagen op gouden strijdwagens, maagden, schnitzels en wijn.
Het enige knelpunt is dat je zal moeten sterven op het slagveld om binnen te komen.
Iets wat een mogelijke redelijke verklaring zou kunnen geven voor het ogenschijnlijk vreemde idee van een erfzonde:quote:Op dinsdag 22 september 2009 00:50 schreef BluesRebel het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar het staat maar ik heb het ook ooit gehoord. Klopt t niet? Ik dacht dat die tegenstelling inderdaad bestond.. dat moslims baby's als perfectie 'schone' zielen zonder zondes zien en christenen elk mens, ook baby's, al zondig vinden. Maar.... ?
Ja, dat was Paulus in 1 Tessalonicenzen 5quote:Op dinsdag 22 september 2009 11:34 schreef deedeetee het volgende:
Staat er niet ergens iets geschreven in de geest van : onderzoekt alles en behoudt alleen het goede ?
Het is niet een kwestie van beter lezen maar een kwestie begrijpend lezen. Lees het nog een keer en probeer te begrijpen wat er staat.quote:Op maandag 21 september 2009 14:21 schreef onemangang het volgende:
[..]
Misschien moet je dan toch maar eens beter leren lezen. Er staat toch heel duidelijk dat de kinderen van ongelovigen wel degelijk in de hel zullen branden. Of hebben we hier een gevalletje vertaalgegoochel? Overigens heb ik nog geen enkele baby gezien die in Allah gelooft, dus is een baby ook een ongelovige.
In ieder geval hoef je maar één blik op de lijst op www.ex-moslims.nl te werpen om te concluderen dat er volgens de koran maar één plaats is voor iedereen die niet de islam volgt, INCLUSIEF hun kinderen.
De hel.
Val mij niet aan op al die intolerante teksten in de koran, ik heb ze niet geschreven. Vraag je liever af wat die teksten in de koran doen als ze tegen jouw gevoel van moraal in gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |