abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 februari 2000 @ 00:03:00 #1
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_248130
In navolging op het BB forum kun je in dit topic alle psychologische aspecten van het verblijf in de bus uitlichten, zowel op de persoon gespitst als in het algemeen. Ik zou zeggen Moor, doe de aftrap !
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_248131
Bedankt voor de uitnodiging, Buzzer, zeer vereerd

Moor is nog erg druk met installeren van de DBView(er) , aangezien MediaPlayer al mijn video-resources blokkeert, incl. cursor.
Verder met namen leren en eens goed kijken naar de deelnemers.

Wel viel mij op dat onze allochtoon BÜllent al bij de verkiezing en opening erg 'aangedaan' was van de zenuwen, en waarschijnlijk ook bij verdere gebeurtenissen niet zoveel emotionele 'buffer' zal hebben als de rest.

Tot zover even.

pi_248132

Hallo Moor,

Dat is al weer een tijdje geleden dat we elkaar in een topic op het forum getroffen hebben. Zouden oude tijden herleven. Ook ik kijk eerst even de zaak aan. Namen zeggen mij nog niet veel en het programma is mij ook nog wat te onduidelijk. Bij het kijken naar de stream valt mij wel op dat het geluid veel beter is dan in de BB tijd. Mijn eerste gevoel zegt dat de selectie bij BB beter geweest is dan nu bij de bus. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers geeft aan dat er op een kleinere doelgroep gemikt wordt. Ook de kans op meningsverschillen zijn denk ik groter. Maar we wachten even af.

(staat het forum op zomertijd???)

[Dit bericht is gewijzigd door tanjalies (Datum 15 Februari 2000).]

dinsdag 15 februari 2000 @ 03:32:00 #4
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_248133
welkom Tanjalies en Moor

vond de geluidskwaliteit van de tv uitzending chaotisch, maar dat zal wel komen door Thialf...af en toe een tikkie overgemoduleerd..en verder erg hol met veel achtergrondgeluiden

[Dit bericht is gewijzigd door Quenda (Datum 15 Februari 2000).]

pi_248134

In Voer voor Psychologen zal ik niet zoveel posten, daar waag ik mij niet aan.
Ben blij dat het terug is.
En zal dan ook zeker weer alles lezen.
groetjes eli.
Ik ben tegen [url=http://www.zinloosgeweld.nl]zinloosgeweld.[/url]
  dinsdag 15 februari 2000 @ 10:16:00 #6
2029 Prole
dicere est facere
pi_248135
quote:
op 02-15-2000 om 02:16 AM schreef Moor het volgende:

Wel viel mij op dat onze allochtoon BÜllent al bij de verkiezing en opening erg 'aangedaan' was van de zenuwen, en waarschijnlijk ook bij verdere gebeurtenissen niet zoveel emotionele 'buffer' zal hebben als de rest.

Tot zover even.

Moor hoe kom je daar nou toch bij? Büllent is agent bij de politie. Als er mensen met juist emotionele buffer zijn dan zijn het wel politiemensen (daar worden ze namelijk op geselecteerd en geloof me die selectieprocedure is bepaald geen kattenpis). Geloof toch echt dat je hier de plank ff heel erg hebt misgeslagen

Zoals ik BÚllent zie is hij juist erg relaxed. Gewoon een gozer die met beide beentjes stevig op de grond staat

groetjes, Prole

pi_248136
Tsja, Prole, zo zie je maar weer: iedereen kijkt anders. Het is ook maar een heel persoonlijke indruk hoor, en ik ben stiekum blij dat ik zijn beroep nog niet kende - heb trouwens hier in Amsterdam ook menig zenuwachtige agent gezien, daar niet van

Meer in 't algemeen: zag net 'n stukje herhaling van de uitzending van vandaag.
Het viel mij op dat er erg nadrukkelijk 'geknuffeld' werd bij het terugkomen van de 'werkers' met de huishoud-boodschappen, en dat men zich zo'n "hug" (onvervalste newage-taal) heel vaak 'maar liet welgevallen'. Point: erg vaak komt het gedrag van de busbewoners op mij als 'gemaakt' over. Kan ook haast niet anders, zal je zeggen, ze hebben (allemaal denk ik) BB al gezien, en hun conclusies getrokken over wat 'doet winnen'. Net zoals Ruud op het eind nadrukkelijk "zichzelf begon te kopiëren" aan de hand van feedback die hij kreeg.

Ik hoop dat ze over deze 'pose' zo gauw mogelijk heenkomen, maar ik vrees het ergste..

donderdag 17 februari 2000 @ 13:15:00 #8
2029 Prole
dicere est facere
pi_248137
Hoi Moor,

Jeps, je hebt gelijk wat het gemaakte gedrag van de passagiers betreft. Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Nou ja, ik bedoel daarmee dat dat masker vanzelf zal vallen. Een weekje toneelspelen is te doen, een tweede weekje ook nog wel... maar dan komt ongetwijfeld het moment dat je toch jezelf moet laten zien. 4 Maanden toneelspel (dag en nacht) is eenvoudigweg niet op te brengen

Maar het is duidelijk merkbaar dat BB zijn invloed hier uitoefent. Jammer wel.

En dat ook politie agenten zenuwachtig kunnen zijn, tsja... het zijn net mensen soms he?

groetjes, Prole

Moderator donderdag 17 februari 2000 @ 13:39:00 #9
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_248138
quote:
op 02-17-2000 om 01:15 PM schreef Prole het volgende:
Hoi Moor,

Jeps, je hebt gelijk wat het gemaakte gedrag van de passagiers betreft. Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Nou ja, ik bedoel daarmee dat dat masker vanzelf zal vallen. Een weekje toneelspelen is te doen, een tweede weekje ook nog wel... maar dan komt ongetwijfeld het moment dat je toch jezelf moet laten zien. 4 Maanden toneelspel (dag en nacht) is eenvoudigweg niet op te brengen

<..>

Van met name BB-Ruud bleek toch naderhand dat hij eigenlijk drie maanden toneel heeft gespeeld.

Volgens mij kunnen mensen dat prima, voor langere tijd toneelspelen. Misschien een erg grof voorbeeld, maar: kijk naar concentratiekamp-gevangen. Die wisten zich maanden, soms jaren staande te houden en relatief 'normaal' te functioneren in een nog veel bizarder omgeving dan die bus. Om daarna de rest van hun leven met een trauma te zitten.

Wat betreft de 'gemaaktheid': het getuigt van weinig intelligentie om te denken dat dit niet opvalt. Sjongejonge wat een neppers. Maar misschien trappen de mensen er nog in ook en ben ik degene die niet doorheeft hoe het werkt

"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  donderdag 17 februari 2000 @ 13:58:00 #10
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_248139
quote:
op 02-15-2000 om 10:16 AM schreef Prole het volgende:
Moor hoe kom je daar nou toch bij? Büllent is agent bij de politie. Als er mensen met juist emotionele buffer zijn dan zijn het wel politiemensen (daar worden ze namelijk op geselecteerd en geloof me die selectieprocedure is bepaald geen kattenpis). Geloof toch echt dat je hier de plank ff heel erg hebt misgeslagen

groetjes, Prole

* Quenda kwam ooit met gemak door die betreffende selectieprocedure heen .

* Quenda weet dus ook dat die testen nix voorstellen.

donderdag 17 februari 2000 @ 14:11:00 #11
2029 Prole
dicere est facere
pi_248140
quote:
op 02-17-2000 om 01:39 PM schreef Gert het volgende:
Van met name BB-Ruud bleek toch naderhand dat hij eigenlijk drie maanden toneel heeft gespeeld.

Volgens mij kunnen mensen dat prima, voor langere tijd toneelspelen. Misschien een erg grof voorbeeld, maar: kijk naar concentratiekamp-gevangen. Die wisten zich maanden, soms jaren staande te houden en relatief 'normaal' te functioneren in een nog veel bizarder omgeving dan die bus. Om daarna de rest van hun leven met een trauma te zitten.

Ok... das weer waar wat Ruud betreft. Maar toch is het anders. Zo'n hut in Almere biedt nog een beschermd decor. De passagiers van de bus echter moeten ook de werkelijke wereld in en stuitten dientengevolge ook op rechtstreekse reacties op hun gedrag. En dat lijkt me toch een groot verschil. Hoe lang houd je je toneelspel dan vol?

Wat je voorbeeld over de concentratiekampen betreft, het klopt wel wat je daar stelt maar het is toch van een geheel andere orde. Bij de slachtoffers die in een concentratiekamp terecht kwamen trad een overlevingsmechanisme op die ervoor zorgde dat bepaalde emoties/indrukken geblokkeerd werden. Naderhand kwamen die emoties en indrukken toch weer boven en moesten verwerkt worden.

Hoe afschrikwekkend de bus voor sommigen dan ook mag zijn: het is geen levensbedreigende situatie. In de bus ben je niet onderhevig aan psychische en/of lichamelijke marteling. Zelfs niet van beroving van vrijheid. Die vrijheid heb je vrijwillig opgegeven voor een van tevoren bepaalde periode. De deur van vertrek staat altijd open.

groetjes, Prole

donderdag 17 februari 2000 @ 14:19:00 #12
2029 Prole
dicere est facere
pi_248141
quote:
op 02-17-2000 om 01:58 PM schreef Quenda het volgende:
* Prole kwam ooit met gemak door die betreffende selectieprocedure heen .

* Prole weet dus ook dat die testen nix voorstellen.

hehe... gefeli dan!

Ik ben 2 weken geleden gestrand op de shuttlerun... maar de herkansing volgt

Maarre... ik weet niet wanneer en voor welke functie jij de test hebt gedaan bij het lsop, ik vind een test van 2 dagen iq test, persoonlijkheidstest, capaciteitentest, rollenspel, gesprek van 1,5 uur met een psych en vervolgens een paar uur sporttest een best wel uitgebreide selectieprocedure.

De eisen voor suveillant lagen toch beduidend lager dan die voor agent ( maar surveillant lijkt me nix).

groetjes, Prole

[Dit bericht is gewijzigd door Prole (Datum 17 Februari 2000).]

donderdag 17 februari 2000 @ 15:45:00 #13
1829 Jewel
De enige echte!
pi_248142
Is het dan nog niemand opgevallen dat dat licht in de bus zowel als het stadion depressiefmakend is? Die mensen zitten een week lang zonder buitenlicht, gelukkig gaan ze nog naar andere lokaties, waar ze (neem ik aan) wel buitenlicht hebben.
Ik weet wel dat ik niet vrolijk word van dat sombere stadionlicht, als kijker. Misschien is het in het echt beter. Maar het is in ieder geval niet goed voor je vitamine D aanmaak.
  donderdag 17 februari 2000 @ 16:27:00 #14
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_248143
prole, de functie "agent"dus, incl de sporttestdag
  donderdag 17 februari 2000 @ 16:58:00 #15
2029 Prole
dicere est facere
pi_248144
Quenda, gelukkig! nou ja, met die herkansing moet zo'n shuttlerun ook te doen zijn hoor! De rest van het sportgebeuren viel reuze mee. (maar niemand van onze groep heeft het gehaald helaas). Dus jij bent nu agent?

Groetjes, Prole

pi_248145
Bus mist 't

Wat zou het toch zijn dat Big Brother en De Bus zo doet verschillen? Ik woon in de Pijp en daar zijn de straten smal en donker, en daarom wacht iedereen zich wel om gordijnen op te hangen of dicht te doen. Dat zou maar licht wegnemen. Ook 's avonds staan ze open. Dat is ook een beetje vanwege dat gevoel van kijk mij eens hip wonen, leuke partner hebben, lekker bloot rond durven lopen. Hipper dan jij, leuker dan de jouwe, bloter dan jij. Want als je in De Pijp gaat wonen moet je toch van voyeurisme en exhibitionisme allebei wel een tikje last hebben. En plezier, moet ik eerlijk toegeven.
(Nou kan ik wel koket denken dat dat voor De Pijp geldt, maar er was een CBS-reporter die het succes van Big Brother verklaarde met het feit dat in heel Nederland de gordijnen open blijven. Hier is niets te verbergen, wij kijken - met onze kleren aan - gewoon naar De Bus...)
Uit het raam kijken en zien hoe de overbuurtjes met hun sanitair bezig zijn geeft een idee van de tijd. Ach, half elf, het meisje met de harp staat op en poetst haar tanden. Waarom zou dat nodig zijn? Welke verontreiniging heeft gedurende de nacht kans gekregen zich aan haar glazuur te hechten? O jee, de vrouw met de Siamees menstrueert weer. Verdomd, dat betekent dat het tijd is om de map Rekeningen Openstaand weer af te handelen. Hé, de buren met de baby doen aan seks. Mmm, dat betekent dat het tijd wordt om de ramen te lappen.
Zo houden wij elkaar hier een beetje in het gareel. En precies dat was waar Big Brother toe diende. Het was de bio-klok van de natie, althans het kijkend deel daarvan.
Ik weet het niet met de Bus. Er hangt de hele tijd iets bewusterigs omheen. Ze gaan boodschappen doen van het zojuist verdiende geld en dan moet er zo'n cameraploeg mee en die bestaat uit zo'n jongen met een camera en een lamp en zo'n andere jongen met een hengel en dan zo'n type die de bedrijfsleider van de supermarkt ervan moet overtuigen dat het juist heel goed voor zijn zaak is als al de cliëntèle er voor drie uur uit moet voor twintig seconden tv... en ja, dan gaat Antonette toch even heel gek doen als de camera op haar focust. (Of was het Esmee, die vroeger Esmeralda heette? Of was het Esmeralda zelf? Sorry voor de fans dat ik dit niet meer precies weet, maar ik kom er niet echt lekker in, die Bus).
En daarmee verziekt Antonette het voor de rest. Dan wordt het toch GTST met amateurtoneelspelers. Een soort Goudkust.
De Bus heeft dat goedkope. Dat je een dialoog niet verstaat omdat een generator heel hard staat te loeien om de camera's in de bus op te laden. Die voice over die alles precies verkeerd intoneert: Kijk morgen weer NAAR de bus. Er kan nog EEN TREIN volgen, denk ik dan. En dat het zo appelleert aan lage driften. Moesten de jongens bij Big Brother apart op een slaapkamer - er werd niettemin gekrekt. In het vooronder van de Bus liggen ze allemaal klaar voor een orgie, en het ergste wat er gebeurt is dat er eentje Oropax in haar oren moet stoppen omdat Jop zo ligt te snurken.
Zo'n Seki, die ontroerd doet omdat er een halve zool in het Thialf stadion zijn naam gaat staan roepen. Intussen denkt half Nederland aan die malloot van Big Brother die Willem voor verrader en NSB-er uitmaakte en we denken er vol weemoed aan terug: hoe spontaan dat overkwam. Waarom heb ik bij de Thialf-stem het idee dat het een neefje van John de Mol zelf is, die vijftig gulden kon verdienen? Waarom is alles aan de Bus zo namaak?
Sorry dat ik het hierbij moet laten. De buren die altijd MTV op hebben staan hebben weer ruzie. En dat betekent dat ik haast heb, wil ik het koffiezetapparaat nog op tijd ontkalken. Tot volgende week!

Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_248146
* BooBooSan en zijn vriendinnetje woonden vroeger ook in de Pijp.

* BooBooSan en zijn vriendinnetje vreeën altijd met de gordijnen dicht!.

* BooBooSan en zijn vriendinnetje hopen toch stiekum dat tijl niet bij hun in de straat woonde.

* BooBooSan dankt tijl voor dit stukje.

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
  vrijdag 18 februari 2000 @ 03:56:00 #18
1829 Jewel
De enige echte!
pi_248147
* Jewel vind dat Tijl een heel goed stukje heeft geschreven.
  vrijdag 18 februari 2000 @ 09:16:00 #19
1464 ART
FOK!member
pi_248148
Mooi stukkie Tijl.
Het is het Gesprek waar het om draait
pi_248149
Hallo,

Even over die Camerabewustheid en dat knuffelen. Het valt mij ook op en ik moet bekennen dat ik me er zelfs aan stoor ! Gisteren was het spaken inzetten onderwerp in de uitzending. De spaken en naven zijn geteld, de opdracht is geslaagd en ik zie Tessa en Antonette effe samen met elkaar een huppeldansje maken. Lekker meiden onderelkaar, we maken er het beste van. Dan ineens zwekt de camera, zien we de anderen ineens ook zulk initiatief nemen en pardoes staan ze heel gekunstelt met z'n vijven te hosse. Op DAT moment heb ik het gehad. Dat was als de polonaise van het bigbrotherlied. De opnames daarvan waren op de streams goed te volgen en hoe vaak ook herhaald, het was nepperij die uitgevoerd werd onder dwang van de redactie. Het is net zoiets als het kussen bij terugkomst van de opdracht. Je wilt toch niet zomaar iedereen een zoen verkopen ? Het is alsof je met de middelbare schoolklas een weekje weg bent geweest. De banden worden wat aangesterkt en na afloop wordt er gezoend. Ik wist precies wie ik die zoen wel en niet wilde geven, maar op een schifting wie elkaar wel en niet zoenen heb ik de bussers nog niet betrapt. En dat vind ik nogal onnatuurlijk overkomen.

Blijft zich verbazen
pi_248150
Heel fijn om weer zoveel 'bekenden' van BB hier tegen te komen. Ook ik hoop dat er weer een serieuze discussie opgang komt. Over een paar dagen hebben we mischien 'genoeg'om ons aan de eerste persoonsanalyses te gaan wijden. Heb al met verwondering uit de mond van Seki vernomen dat hij al sinds zijn veertiende op 'straat'woont en NIET over zichzelf wil praten. Mijn indruk, ex-junk ex-gedetineerde.Als ik er niet over praat is het niet gebeurd ook.

tijl schreef een mooi stukkie waaruit ik de volgende zin haalde:

Er kan nog EEN TREIN volgen, denk ik dan. En dat het zo appelleert aan lage driften.

Ook ik heb al eens een visioen gehad van een trein die zes maanden kris kras door Nederland spoort met 15 in echtscheiding liggende (bijna ex) echtparen. Het weekbudget moet dan door de dames achter ieder station wat zij aandoen d.m.v. het oudste beroep verdiend worden.
Dat is nog eens TV.

pi_248151
Deze mensen zijn zo bewust en vies bezig met de camera's en het leven na de Bus. Ik zit met verbazing te luisteren hoe ze nu al aan het bedenken zijn naar welke programma's ze gaan (B&D, Koffietijd) en zijn zelfs al bezig om een bedrag te vaststellen hiervoor. Waar gaat dit over, het is gewoon te triest voor woorden, deze mensen zijn zo mediageil dat ze het 'gewone' leven vergeten en alleen maar met hun zelf bezig zijn hoe ze over komen en wat de Bus financieel voor ze gaat betekenen. Ze gaan er al van uit, dat de Bus een succes is, alleen o.b.v. BB. Ze moeten zich maar eens normaal gaan gedragen, hoe goed mogelijk i.p.v. de buit al gaan verdelen van een programma dat nog geen succes en op deze manier het ook nooit zal gaan worden. Vergeleken met de Bus is Goudkust een wereldsoap met werelds acteerwerk. Wat een lachertje dit programma, een zeer slap aftrekesel van BB, al denken ze zelf er anders over. Wake up!!!!!!
Wat is de definitie van "back to basic" Die van VOO is het niet!!
  zaterdag 19 februari 2000 @ 02:38:00 #23
525 Roache
troika hier, troika daar
pi_248152
quote:
op 02-18-2000 om 11:18 PM schreef Pedro het volgende:

Vergeef me het niet quoten van bovenstaande tekst, hij staat er nog, dus puur en alleen als reactie:

Ik denk, vrees bijna, dat ieder rechtgeaard persoon die met de zuiverste bedoeling in die Bus zit wel MOET denken aan bekendheid achteraf, of tijdens het programma. Weet je, de hele BB nasleep is tot ons ieder verbazing (is dat zo?) als een nachtkaars uitgegaan. Ruud haalt zijn carnavalshit niet eens meer. (Wie is Ruud??) Willem blijkt nog een leven te hebben naast het koken in supermarkten. (Is dat zo?) We weten het niet, want de media schenkt er geen aandacht aan, dus is het er niet. Toch?
Logisch vervolg: De spin-off mensen in de bus proberen deze non-roem voor te zijn door zich tijdens het programma bewust beroemd, bekend, berucht te maken, al is het zelfs door het uiten van banaliteiten of door wedstrijden wiehet hardst kan kirren. Zou ik ook doen denk ik. Ik bedoel, we zijn een week in de bus en de jackpot die te winnen is staat al op bijna 30.000 gulden. De kans dat je die wint is 1:12, dus kun je maar beter zo expressief mogelijk overkomen zodat die 250 gulden die je van B&vD krijgt in ieder geval mooi is meegenomen. Helaas denk ik dat er na de Kosovo-moeheid in Nederland ook een Volg-Met-Camera-Moeheid is ontstaan, en ik vrees dan ook dat verschillende personen in de bus zich meer belachelijk dan rijk acteren momenteel.

Ben te zaai voor een signature
pi_248153
Met plezier bovenstaande posts gelezen

Dit zou wel eens heel leuk af kunnen gaan lopen:
- nu pas echte grote 'katers' achteraf bij de deelnemers als De Bus voorbij is
- misschien wel sommigen die luidkeels hun 'verhaal komen halen' uit pure ontevredenheid
- ook afknappers tijdens de rit, die zich plotseling realiseren 'dat de keizer geen kleren ààn heeft!"
- Bart was al niet ECHT blij met die kwart miljoen, misschien is de winnaar van dit straks alleen nog maar gefrustreerd, en weet zelf niet eens waarover...want iedereen feliciteert hem/haar...

Ik bedoel: er hangt iets in de lucht van een totaal debacle dat gaat komen - hoe: weet ik niet, maar het kan haast niet anders.
Sorry voor wat vaag gefilosofeer....

Inderdaad, Tijl's karakterisering is heel treffend: "Er kan nog EEN TREIN volgen" ..... weird.... zouden die media-giganten dan toch een keer vreselijk mis-gokken ? Ik hoop het toch zo....

En Tijl: mooi stukje

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 19 Februari 2000).]

pi_248154

Het verbaast mij dat er zoveel mensen zijn die de bus met BB proberen te vergelijken. Natuurlijk weten de busbewoners hoe het bij BB is verlopen. Een nieuwe BB serie in september zal wat dat betreft niet anders zijn. Ook daar zullen de bewoners duidelijk anders reageren op alles wat er plaats vindt. Het is, en dat gaat voor beide programmaas op, vooral de selectie van de kandidaten die de stemming en uitstraling van de groep(het programma) maakt.

Wanneer ook ik me nu begeef in een vergelijk en mij probeer voor te stellen hoe BB er uit zou zien met de groep die nu in de bus zit, dan is het duidelijk dat er destijds bij BB een groep is samengesteld die zoveel als mogelijk per individu van elkaar verschilde. De busgroep is veel meer een losgeslagen groep waar de gemiddelde intelligentie lager ligt dan de oorspronkelijke BB groep, en waar dus veel meer van te verwachten is. Het is geen toeval dat het merendeel geen relatie heeft.

Deze busgroep als BB bewoners zou veel openlijke meningsverschillen te zien hebben gegeven, en dat is nu juist wat de makers bij BB zo misten. Ook voor de producent is BB een leerschool geweest en de samenstelling van deze bus groep is daar een voorbeeld van. Ik kan mij nog goed herinneren dat BB in het begin erg saai was. Later, toen het nomineren op gang was gekomen werd de betrokkenheid steeds groter, terwijl er aan het eind bijna niets meer te beleven viel.

Dat, denk ik gaat nu niet gebeuren. De productie is er duidelijk op uit om, na dat we door de opstart heen zijn, te komen met een spraakmakend programma waar nog het nodige staat te gebeuren. Vele intriges kunnen we verwachten. En deze keer gaat de stelling dat de busbewoners niet wisten wat hun te wachten stond niet meer op. In tegendeel, alle weten wat er kan gebeuren, ook ten aanzien van het bekend worden bij het grote publiek.

Het is even afwachten, en na een week of twee a drie, zitten we als vanouds bij BB verslaafd voor de buis. Daarbij komt dat SBS6 als station verder gaat dan Veronica. SBS6 zal zeker alles laten zien, ook dat wat er in de slaapruimte plaats gaat vinden.

Vergeet BB en vergelijk niet meer. Kijk naar de Bus als een totaal nieuw programma en geef ongezouten je mening, maar vergeet niet dat waar we nu naar kijken gewoon een spiegel is van onze eigen omgeving. Gluur naar de bus als of je bij je eigen buren naar binnen kijkt, de kijkcyfers zeggen dat we dat O zo graag willen.

pi_248155
quote:
op 02-19-2000 om 04:11 AM schreef Moor het volgende:
Ik bedoel: er hangt iets in de lucht van een totaal debacle dat gaat komen - hoe: weet ik niet, maar het kan haast niet anders.

Dat gevoel heb ik ook steeds Moor. De BB-ers wisten van te voren niet dat BB zo'n hype zou worden. Ze belandden in een complete gekte waar ze niet op gerekend hadden. Maar nu is dat weggeebt en ik denk dat ze redelijk hun normale leven weer hebben opgepakt.

De bussers zitten in een heel andere situatie. Getuige hoeveel er door hen wordt gepraat over hoe ze over komen op TV en wat een hype dit zou moeten zijn verwachten zij kennelijk straks als helden te worden binnengehaald. Dat wordt dus echt een zware kater.

Los daarvan denk ik dat het juist wel hebben van informatie over populariteit en over hoe ze over komen op TV veel spanningen gaat opwekken. Waar ze bij BB nog een gemoedelijke "we zien wel" houding konden aannemen is er hier al meteen keiharde concurrentie tussen de deelnemers.

Reden te meer voor mij om de Bus toch met redelijke belangstelling te gaan volgen

pi_248156
[quote]op 02-19-2000 om 01:08 PM schreef Aernout het volgende:
....Los daarvan denk ik dat het juist wel hebben van informatie over populariteit en over hoe ze over komen op TV veel spanningen gaat opwekken......

Indedaad, ik zou al die stress in ieder geval niet aankunnen en ik snap ook niet hoe je daarvoor kunt kiezen.
Ik ben het totaal niet met je eens dat ze verwachten om als helden binnengehaald te worden. Ze leven juist in totale stress en onzekerheid, want na BB weten ze, je kunt totaal gehaat of totaal geliefd worden en daarbij ben je ook nog eens afhankelijk van de regie.En juist daar komt die angst, jaloezie en onzekerheid vandaan
Die totale onzekerheid komt nu al enorm tot uiting in de vele gespannen gesprekken die ze voeren over populariteit, "overkomen". Hun panische vragen aan familie en vrienden tijdens de telefoonminuten. De gestresste reacties op het chatten. Jop at al bijna z'n vingers op tijdens het gesprek met z'n moeder en begon bijna hysterisch te schreeuwen tegen het arme mens. Willeke is al in huilen uitgebarsten vanwege gebrek aan aandacht via internet. Waarop anderen volgden in de huilpartij, o.a. Aziz die de roddelbladen maar niet naast zich neer kan leggen. De gezamelijke huilpartij laat wel een beetje zien hoe de verguisd/geliefd kwestie aan ze knaagt.
Persoonlijk vind ik dat je het niet kan maken om mensen zoveel stress aan te doen.
In de gesprekken met elkaar komt af en toe echt totale panische angst naar boven, soms zenuwachtig "verhuld" met humor.
Het beetje contact wat de BB-ers hadden was bijna funest voor het programma, maar behalve voor Willem in de laatse paar dagen(ook weer dat contact) bleef de schade tijdens het verblijf redelijk beperkt.
Maar bij de bus vrees ik echt uitval door maagzweren en zenuwinzinkingen.

zondag 20 februari 2000 @ 20:08:00 #28
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_248157
Toch vind ik wel dat de passagiers wel erg opgewonden op die input van buiten af reageren. Aziz helemaal in de stress dat er in een roddelblaadje iets staat. Wanneer er bij een gele kaart gevraagd wordt waar dat voor zou kunnen zijn, slaan ze gezamenlijk op tilt.
Kon je bij BB misschien nog zeggen dat er op stabiliteit geselecteerd was, lijkt het er bij DB op dat er op instabiliteit geselecteerd is.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
pi_248158
quote:
op 02-19-2000 om 10:03 AM schreef tanjalies het volgende:

Het verbaast mij dat er zoveel mensen zijn die de bus met BB proberen te vergelijken. Natuurlijk weten de busbewoners hoe het bij BB is verlopen. Een nieuwe BB serie in september zal wat dat betreft niet anders zijn. Ook daar zullen de bewoners duidelijk anders reageren op alles wat er plaats vindt. Het is, en dat gaat voor beide programmaas op, vooral de selectie van de kandidaten die de stemming en uitstraling van de groep(het programma) maakt.
<SNIP>

Het is even afwachten, en na een week of twee a drie, zitten we als vanouds bij BB verslaafd voor de buis. Daarbij komt dat SBS6 als station verder gaat dan Veronica. SBS6 zal zeker alles laten zien, ook dat wat er in de slaapruimte plaats gaat vinden.

Vergeet BB en vergelijk niet meer. Kijk naar de Bus als een totaal nieuw programma en geef ongezouten je mening, maar vergeet niet dat waar we nu naar kijken gewoon een spiegel is van onze eigen omgeving. Gluur naar de bus als of je bij je eigen buren naar binnen kijkt, de kijkcyfers zeggen dat we dat O zo graag willen.

Je hebt in grote mate gelijk. Je kan DB niet geheel met BB vergelijken en in het begin werd ook negatief over BB gedaan, terwijl later iedereen voor de buis zat. Ik weet niet of dat met DB ook gaat gebeuren. Het wordt toch vergeleken met BB, omdat DB duidelijk een gevolg is van BB. Daar kan je niet omheen.
Ik probeer DB zoveel mogelijk te volgen zonder het met BB te vergelijken. Het zijn andere mensen, andere regels en andere omstandigheden.
Voor wat betreft de personages denk ik dat we met DB wel leuke situaties kunnen verwachten. Inderdaad omdat men zo druk bezig is met het overkomen op TV. Ben heel benieuwd hoe dat gaat verlopen. Ik verwacht dat het neppe gejank enzo naar verloop van tijd wel weg zal gaan. Zo'n gedrag, in de trant van "o,o,o, wat zijn we toch een geweldig team", terwijl ze dat niet zijn en dat ook wel weten, hou je niet 4 maanden vol.

Fotografie, omdat het leuk is
Roodpetje
Bas Fotografie
pi_248159
quote:
op 02-20-2000 om 09:04 PM schreef bagwan het volgende:

Ik probeer DB zoveel mogelijk te volgen zonder het met BB te vergelijken.

Dat heb ik ook geprobeerd maar als ik eerlijk ben vond ik dat onmogelijk.

De enige manier waarop me dit wel zou kunnen lukken is als de Bus echt een eigen smoel krijgt.

Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in dat dit ooit nog werkelijk gebeurt.

Voorlopig beperk ik me dan ook tot het lezen van wat jullie er allemaal over te zeggen hebben. Mocht het toch nog leuk/spannend worden dan zie ik wel weer.

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
pi_248160
Daarom zeg ik ook proberen.
Roodpetje
Bas Fotografie
pi_248161

Het is een kwestie van tijd. We zijn pas 1 week onderweg en kennen de personages van de bus nog niet echt. Ook het drukke gedoe dat nu nog plaats vindt gaat langzaam over. Net zoals bij BB hebben ze elkaar op een bepaald moment niets meer te vertellen. Er ontstaat een steeds terug kerend dagelijks ritme, waar verveling een groot onderdeel van gaat uit maken.

Een ander groot verschil met de BB bewoners is dat de Bbers bijna allemaal in staat waren om in alle rust een boek te lezen. Deze groep bestaat uit te veel personen die niet eens weten dat er boeken bestaan. Een veel groter verschil met BB is dat alle BB bewoners wel iets hadden meegemaakt wat interessant genoeg was om over te vertellen. Denk maar aan de reis die Maurice gemaakt had bijvoorbeeld. In deze groep, zit niemand met een bijzonder verhaal.

Het zijn allemaal de zelfde ongeremde types en dat gaat grote botsingen geven. Dit is ongetwijfeld bewust zo voorgeproduceerd. Het wegstemmen zal steeds heftiger worden, bij de bus kunnen ze zich niet verschuilen achter een publiek keuze maar moeten ze openlijk kenbaar maken wie ze wel of niet graag mogen. Kijk vanavond maar eens naar de reguliere TV uitzending.

De Bus is al met al een formule die veel meer emotie zal los maken, ook al ziet hhet er nog niet zo uit, en dat kost even tijd om dat in gang te zetten. Eenmaal op gang en de kijkcyfers stijgen vanzelf. Met betrekking tot de kijkcyfers is er nog iets wat we niet mogen vergeten.

BB werd uitgezonden door Veronica en de Bus door SBS6. De kijkdichtheid van de bus is voor SBS6 begrippen zeer goed te noemen en verhoud zich tot de begin cyfers die BB bij Veronica had. Bovendien zal SBS6 veel meer laten zien van alles wat er plaats vind, daar waar Veronica nog bepaalde dingen van BB niet liet zien. Ook dat moet nog even bekend worden bij het grote publiek.

pi_248162
Volgens mij valt het wel redelijk mee met die camera-bewustheid. Tenminste, met de invloed daarvan op de t.v. uitzendingen en live-stream. Ok, soms zijn ze doelbewust aan het acteren, maar als de camera's 24uur aanstaan, dan is er volgens mij totaal hooguit een uurtje dat ze zich speciaal gedrag aanmeten voor de camera. Blijft er nog 23 uur met onbewaakte momenten.
Zo hadden de 'boys' het net over kale k**tten en neuken. Volgens mij waren daarbij ook aan het roddelen/fantaseren over de vrouwen. Lijkt me dat -zelfs- zij weten dat dat niet echt goed is voor hun populariteit...
pi_248163
Bijna iedereen weer terug. Fijn!

Tanjalies schreef het volgende:

Een veel groter verschil met BB is dat alle BB bewoners wel iets hadden meegemaakt wat interessant genoeg was om over te vertellen. Denk maar aan de reis die Maurice gemaakt had bijvoorbeeld. In deze groep, zit niemand met een bijzonder verhaal.

Meegemaakt?? Willen wij het verhaal wat Seki ons, als hij nog een tijdje in de bus blijft, gaat vertellen eigenlijk wel weten.

Tiszovoorspelbaar!!!!!!

pi_248164
Het valt mij op dat er nogal denigrerend wordt gedaan over de buspassagiers in vergelijking tot de BB-bewoners.

Ik heb op [url:http://www.gesprekvandedag.nl] al een paar dagen streamverslagen gedaan. Een van de momenten waarop ik de streams zag was tijdens een chat. Na afloop van de chat was overduidelijk iedereen stevig van streek door de berichten van buitenaf. Dat heeft er zelfs toe geleidt dat ze hebben besloten om geen roddelbladen meer te kopen. Ze realiseren zich plotseling dat ze meer dan de BB-ers aan de wilde beesten zijn overgeleverd en zoeken veiligheid. En die zoeken ze gewoon bijelkaar.

Ik geloof dan ook niet dat het allemaal fake is.

Verder; tot nu toe heb ik diverse keren kunnen waarnemen dat passagiers heel rustig alleen een boek zaten te lezen. Doen alsof deze mensen uit de steentijd zijn gerecruteerd slaan echt nergens op

pi_248165

Coos,

Ik stel juist dat deze groep niets te vertellen heeft. Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt, ook ik hoef het verhaal van S niet te horen.

pi_248166
quote:
op 02-21-2000 om 02:47 AM schreef HiZ het volgende:
Het valt mij op dat er nogal denigrerend wordt gedaan over de buspassagiers in vergelijking tot de BB-bewoners.

Ik heb op [url:http://www.gesprekvandedag.nl] al een paar dagen streamverslagen gedaan. Een van de momenten waarop ik de streams zag was tijdens een chat. Na afloop van de chat was overduidelijk iedereen stevig van streek door de berichten van buitenaf. Dat heeft er zelfs toe geleidt dat ze hebben besloten om geen roddelbladen meer te kopen. Ze realiseren zich plotseling dat ze meer dan de BB-ers aan de wilde beesten zijn overgeleverd en zoeken veiligheid. En die zoeken ze gewoon bijelkaar.

Ik geloof dan ook niet dat het allemaal fake is.

Verder; tot nu toe heb ik diverse keren kunnen waarnemen dat passagiers heel rustig alleen een boek zaten te lezen. Doen alsof deze mensen uit de steentijd zijn gerecruteerd slaan echt nergens op

HiZ,
is bovenstaande bedoeld als een - bedekte - kritiek op dit FOK!DB-Forum als geheel ? Zoja, dan graag ook zo noemen en een aparte topic voor openen. Sinds de aktie genoeg=genoeg hebben wij hier op FOK! geen behoefte meer aan vergelijkingen tussen de 2 forums waarover al zoveel herrie is geweest. En als het je hier niet bevalt, blijf rustig elders.

On topic nu:
quote:
"Na afloop van de chat was overduidelijk iedereen stevig van streek door de berichten van buitenaf."

Misschien is het je ontgaan, maar juist over dat "stevig van streek" zijn hier op FOK! al diverse opmerkingen door anderen gemaakt, en is verondersteld, dat de Buspassagiers juist 'op emotionele geaardheid' bewust zijn geselecteerd. Dat heeft niets met 'uit de steentijd' te maken, maar wel alles met het vergroten van de kans op botsingen, wat weer kijkcijfers oplevert (gezien vanuit SBS6).

Dat maar zeer weinigen intellectuele behoeften hebben is ook door velen hier geconstateerd. Dat is op zich geen denigrerende constatering, gewoon een constatering. Verder uitgewerkt met: een veel groter nadruk op emotionele behoeften bij de meerderheid van de buspassagiers, alsook een dramatisering van kleine dingen, waarbij soms overduidelijk te zien is dat e.e.a. beslist niet echt gemeend wordt (bv. de knuffels bij terugkeer van een opdracht).

Het lijkt me leuk over e.e.a. te discussiëren, maar nogmaals in dit topic graag zonder algemene vergelijkingen tussen Forums, noch generalisatie van de posters hier. Dank voor je begrip hiervoor

maandag 21 februari 2000 @ 15:59:00 #38
1464 ART
FOK!member
pi_248167
Moor,

Volgens mij gaf Hiz alleen maar aan waar hij zijn informatie vandaan haalt. Als jij nu niet begint met nadrukkelijk de vergelijkingen te trekken, dan hoeven wij dat ook niet te doen . Het is veel leuker om over De Bus te praten. Hier of elders, dat maakt mij niet uit.

On topic: Ik ben het met je eens dat er veel emotionele instabiliteit is in de Bus. Wat weer leidt tot overdreven reacties, zoals dat knuffelen. Ik denk zelf dat dat over een paar weken wel minder wordt. Dan zijn er minder passagiers in de bus en de verwijzing naar BB (ook in hun eigen hoofd) gaat vervagen. Daarnaast kunnen ze niet steeds een rol blijven spelen, dus komen echte karaktertrekken vanzelf naar boven.
Ik ken de personages bepaald nog niet goed, maar ik heb het idee dat mensen als Seki, Bart en ik denk ook Bullent op een gegeven moment wel behoefte hebben aan meer diepgang. Die zal dus vanzelf komen.
Deze eerste weken zijn duidelijk verkennend. Ze moeten nog in hun eigen rol groeien, in plaats van een BB-rol adopteren.

Het is het Gesprek waar het om draait
pi_248168
Goedemiddag,

Ook ik volg geregeld de streams en maak er soms ook verslagen van. Hiz haalde aan dat hij ook de streams volgt en ook tijdens de chatsessies. Die Chatsessies zijn heel interessant om te volgen, ware het niet dat het geluid of beeld wel te wensen over kan laten. Er zitten wat vragen bij waarop de bewoners zich afvragen "Zenden ze dat uit dan ?" of: "Dat moeten ze wel op internet gezien hebben, want dat is pas gebeurd".

Zo heeft Job er een draai in de rondte aan gegeven om maar niet te hoeven toegeven aan hetgeen er met Antonette onder de dekens gebeurde. De vraag wat ie allemaal uitspookte verscheen in de chat en werd hardop voorgelezen. De andere bewoners reageren daar intens op, en willen meteen weten wat ze gemist hebben. Heden middag werden er vragen gesteld over het strippokeren, en ook daaruit bleek dat enkele bussers daar nog niets van wisten en dat Job ineens nog opgeluchter was dat ie zijn broek had aangehouden. Resumerend kan mijns inziens gesteld worden dat de confrontaties inderdaad als confronterend worden beschouwd.

Diepgang.

Op de eerste paar dagen na blijken er toch wel personen te zijn die een zekere diepgang ten toon spreiden. Esmeralda blijkt in tete a tete gesprekken lang niet zo oppervlakkig te zijn als ik eerst dacht. Seki en Bart lezen wel degelijk boeken. Seki is moeilijk te observeren. Hij kan uren stil ztten te kijken naar wat de rest doet. Maar ook hij lijkt me niet dom, ook als ik afga op zijn taalgebruik. Ovallend is dat Seki ontzettend begaan is (of lijkt te zijn) met zijn zoontje, en andere kinderen. Uit de chatsessies krijgt Seki overigens opvallend veel steunbetuigingen en complimenten.

Daartegenover staan Job en Aziz. Die praten veel, maar met name Job kan slap ouwehoeren. Hij heeft een vlotte babbel, maar om hem nou te betrappen op diepzinnige dingen. Dat is me tot op heden niet echt gelukt.

Tessa, Bart,Iwan en Bullent zijn op de streams veel afwezig, deels doordat zij ook al veel hebben gewerkt en dus relatief weinig in de bus aanwezig zijn.

Willeke lijkt me een oprecht mens, maar wil in mijn visie graag het moedertje spelen.

Blijft zich verbazen
pi_248169
ik wil esmeralda zijn! zo mooi, zo blij, en zo in staat om te communiceren met íedereen. nee, nee, ik wil bullent zijn. eigenlijk om dezelfde reden. het enige minpuntje aan esmeralda is het feit dat ze bullent zo uit staat te lokken. en het enige minpuntje aan bullent is, dat ie zo achter esmeralda aanloopt.
mmmm. misschien wil ik wel antonette zijn. die is zo leuk met die vlechtjes. een beetje stoer, net als iwan, en die ziet er ook zo leuk uit
mmm. nee, ik wil tessa zijn, of jop. die zijn zo lekker gewoon.
of ik wil willeke zijn, of seki. die schoppen een beetje herrie, en hebben een eigen mening.
ik wil ook wel aziz zijn. marokkaan (maar daar heb ik niets mee, ik kreeg meer reacties van nederlanders), beetje te dik en verliefd
allemaal spelen ze vol overtuiging hun rol, en doen wat hen is opgedragen: uit jezelf, hou jezelf niet in!
alleen esmee de stewardess en bart zeggen me niet zoveel. vooral bij het denken aan bart is er een leegte. zou dat betekenen dat ie eruit vliegt vanavond?
-------------------------------------------
-duidelijker praten hoor jop
-ja mám, ik hóór je wel!
pi_248170

Hobbes,

Er komt bij het lezen van je stukje een wonderlijke gedachte bij mij boven. Zou ook bij de bus, BART de winnaar zijn. Opnieuw de in het begin stille, op het randje van wegstemmen en zich pas later provilerende busbewoner?? Ik weet dat toeval niet bestaat, maar uitsluiten kan je niets. Ook deze Bart is een enkeling die bewust een beetje buiten de groep staat.

maandag 21 februari 2000 @ 21:58:00 #42
798 voyeur
bemoeit zich
pi_248171
Ik las vandaag de Bus topics hier weer eens door. Als oude voyeur complimententeer ik hierbij Kierewiet en vooral Baghwan de zelf benoemde 'rasechte voyeur' Ik gun je de naam, je maakt hem waar . Uitstekende streamverslagen! Oliebolletje is door haar enorme ervaring natuurlijk de absolute expert op dit gebied, maar ook ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om simultaan te luisteren en te schrijven.
Jammer dat het programma zelf nog steeds niets bij me losmaakt. Ik lees nu dagelijks Oliebol's verslagen en regelmatig ook de verslagen hier, maar er blijft een soort desinteresse. Nog steeds is het er zelfs niet van gekomen om het programma zelfs maar te gaan zien. Kennelijk zit het probleem voor mij niet in het concept van de Bus, maar is het voyeur-gen blijkbaar uitgewerkt.
Ik voel veel minder behoefte om weer in de huid van een stel vreemden te kruipen. Niet omdat ik ze niet aardig vind of dom (dat vond ik van een aantal BB'ers ook), niet omdat ze publiciteitsgeil zijn (want dat mag best van mij), niet omdat ik me niet kon identificeren want dat kon ik met de BB'ers ook al niet. Nee, kennelijk is die fascinatie toch eenmalig geweest.
Ik zie in dat er in de Bus-setting veel meer potentiele spanning zit. De regels en de structuur zijn zodanig dat je wel kan spreken van een menselijke tijdbom. Het wachten is wanneer die af gaat; het is niet als bij BB de vraag of het zal gebeuren. De kans dat je de ruwe, onversneden persoonlijkheden achter al die stoere jongens en meisjes zal gaan zien is dus veel groter dan bij BB.
Gek toch, dát was aldoor de fascinatie bij BB; dat complete beeld dat je kon krijgen van mij onbekende mensen in een hoge drukpan setting. Nu is het eindelijk zover; kan je op de eerste rang zitten bij een spetterend menselijk drame; boeit het me plots niet.
Ik zal maar niet -als in old times- een topic 'Non Bus-watchers: voer voor psychologen' openen, maar eigenlijk is daar best aanleiding toe.

P.S. Nagekomen gedachte. Misschien is het juist het voyeurisme dat niet goed tot uiting komt bij de Bus. Het gluren door het sleutelgat dat zo kenmerkend is voor voyeurisme ontbreekt; is het te open, te ongegeneerd, te geensceneerd. De Bus is een drama gebracht op een goed verlicht toneel, waar BB door de setting in een bijna echt huis met de dagelijkse rituelen nog het gevoel gaf dat je meegluurde in een huishouding van vreemden.

Here we are now, entertain us.
pi_248172
Ik begin maar eventjes met een off-topic stukje gewoon omdat het me hoog zit. Moor ik maak verslagen op GvdD tegenwoordig. In de tijd dat ik dat hier op fok! deed maakte ik ook reclame voor m'n eigen werk.

Het is wel typerend dat juist jij in je gebruikelijke galbakkenmanier een verwijzing meteen een kritiek op dit forum leest. En daarmee kom ik meteen weer naadloos terug on topic. In de tijd dat ik BB en nu de Bus volg is me elke keer gebleken dat er standpunten worden ingenomen over personen die vervolgens nog niet met een kernraket meer van hun plek te krijgen zijn. Sommige schrijvers doen dat door Mona een vette hoer te noemen. Jij doet dat in je psychobabbel, waar helaas nogal wat mensen instinken. Er wordt een aantal keren gemeld dat er mensen in de Bus zijn die lezen. Maar natuurlijk is feitelijke informatie niet relevant. Helemaal niet als de alwetende Moor Seki al heeft afgedaan als 'intelllectueel zonder diepgang'.
Dit topic zou al een heel stuk zinvoller zijn als er eens werd gekeken naar de feiten.

pi_248173
Hoi Moor en Hiz

* area51 houdt niet zo van ruzie.

pi_248174
quote:
op 02-21-2000 om 07:47 PM schreef tanjalies het volgende:

Hobbes,

Er komt bij het lezen van je stukje een wonderlijke gedachte bij mij boven. Zou ook bij de bus, BART de winnaar zijn. Opnieuw de in het begin stille, op het randje van wegstemmen en zich pas later provilerende busbewoner?? Ik weet dat toeval niet bestaat, maar uitsluiten kan je niets. Ook deze Bart is een enkeling die bewust een beetje buiten de groep staat.

Tanjalies, ik denk dat die momentane positie van Bart ook tekenend is voor de uitwerking die "DeBus-en-zijn camera's" op de meeste passagiers hebben. In eerste instantie lijkt nl. het effect van al die aandacht juist positief. De deelnemers genieten er bij de aanvang van het 'spel' ook duidelijk van, en het plaatst hen bijna collectief 'in regressie': dwz. ze worden als de kinderen die ze vroeger waren. Het voortdurend 'lief en aardig gevonden willen worden' is daarvan een natuurlijke uiting, maar omdat wij het zo raar vinden staan bij volwassenen, roept het bij toekijkenden vaak afkeer of minachting op. Ook de reacties op teleurstellingen, plotselinge wisselingen van omgeving, zijn duidelijk die van kleine kinderen - een normaal verschijnsel overigens bij volwassenen in een dergelijke 'kind-regressie'. Voorbeeld vanavond in de uitzending: Esmeralda na terugkeer van het stappen met Tessa, 'raakt even zichzelf kwijt'. Als ik het goed zag, was het juist Bart die haar apart nam en troostte, en dat gaf hem de gelegenheid in een juist volwassen 'vader-rol' te stappen. Hij blijft dan even buiten de 'kind-trance', die in de rest van de groep heel aanstekelijk werkt. Ook Aziz kan af en toe in die vader-rol naar de anderen gaan, evenals de andere mannen, en voelt zich dan ook sterker.
De point van dit alles: kijkend vanuit dat gezichtspunt, worden ook de 'opgeschroefde emoties' veel begrijpelijker, en de angst voor het nomineren. Als er dan ook nog over 'gevaren-zone' gesproken wordt, is de illusie van 'aanstaande afwijzing' compleet: als of je bij een kinder-feest plotseling iemand gaat wegsturen. Zelf wegstuurder daarbij te zijn is net zo erg: zie Willeke's reactie op het moeten motiveren van een nominatie.
Zonder het erbij te vertellen, heeft de redactie eigenlijk iedereen effectief in de kwetsbaarste positie: een kind dat vertrouwt, bewijzen van liefde zoekt, geen teleurstellingen aankan, en bovenal in een vreemde omgeving zit, waaruit het niet OPNIEUW weggestuurd wil worden. Ziedaar een scenario voor onvervalste horror: helemaal als het ook nog door de toeschouwers verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Het is maar een visie - graag reacties.

pi_248175
quote:
op 02-21-2000 om 11:14 PM schreef HiZ het volgende:
Ik begin maar eventjes met een off-topic stukje gewoon omdat het me hoog zit. Moor ik maak verslagen op GvdD tegenwoordig. In de tijd dat ik dat hier op fok! deed maakte ik ook reclame voor m'n eigen werk.

Waar kan ik dar GvdD ergens vinden? Excuses als dit een stomme vraag is

Roodpetje
Bas Fotografie
pi_248176
Ten eerste iets omtrent de vaderrol van Bart:

Ik kan in de visie van Moor wel meegaan. Op deze manier maakt hij zich bij de groep waarschijnlijk ontstellend geliefd. En dat is binnen deze manier van stemmen het belangrijkste. De groep IN de bus bepaald uiteindelijk wat er met je gebeurd. Hoezeer het publiek ook van iemand af wilt.

Bij Aziz, die ook even in die Rol Kroop bij Willeke zie ik toch meer vertwijfeling. Om Aziz zelf hangt een hoge mate van onzekerheid. Het troosten van hem kan wel eens het steun zoeken zijn bij een ander die even in hetzelfde schuitje zit.

Ik vond het opvallend dat Seki de enige was die een andere reden dan "Ken je niet zo" opgaf. Namelijk: "Ik heb het idee dat je anders bent dan je je voordoet" In streamverslagen van mij heb ik Esmee op de volgende uitspraken betrapt:

"We doen juist hardstikke leuke dingen, hoe kunnen we dan saai overkomn" en "Nou, dan kunnen we wel stoppen met toneelstukjes".

Bij mij doemd dan de vraag op: Heeft Seki dit doorgrond en heeft hij daarin gelijk ? Let wel, ik denk dat er nog wel meer figuren in de bus zitten die iets anders *zijn* dan dat ze nu *blijken* te zijn, maar ik vond de opmerking van Seki opvallend. En misschien wel recht door zee.

Blijft zich verbazen
pi_248177
Gelijk maar ff een nieuw deeltje,
nieuw begin - schone lei
i/s/Forum12/HTML/000191.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')