Henkenkees | zaterdag 19 september 2009 @ 21:13 |
Hele domme vraag misschien, maar vanavond ben ik erachter gekomen dat na 6 jaar geen wiskunde enz. ik gewoon geen lazer meer weet hahaha. Ik moet een percentage berekenen over verkochte aantallen. Dus een voorbeeld in week 13 2008 heb ik 43 flessen verkocht en in week 13 2009 heb ik 120 flessen verkocht Mijn vraag is dan met hoeveel procent is de verkoop gestegen. Heb tig dingen geprobeert, maar weet niet meer hoe je dit dient te berekeken:P Als iemand me hulp kan bieden heel graag! Alvast bedankt! | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:14 |
(120-43)/43 en dan maal 100 als je percentage wilt hebben volgende keer in beta problemen topic | |
MouzurX | zaterdag 19 september 2009 @ 21:14 |
120/43 *100%= 279,07% gestegen. edit: correctie het is nu 279 %, het is 179% gestegen. [ Bericht 27% gewijzigd door MouzurX op 19-09-2009 21:21:18 ] | |
Jesse_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:14 |
(120/43)*100 | |
cptmarco | zaterdag 19 september 2009 @ 21:15 |
damn... is dat niet 120/43*100 ![]() | |
Henkenkees | zaterdag 19 september 2009 @ 21:15 |
Top bedankt en sorry voor de nieuwe topic zag net de sticky topics! | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:16 |
euh hij vroeg toch met welk percentage het gestegen was en niet hoeveel het nieuwe percentage van het oude is...? | |
Rekkie | zaterdag 19 september 2009 @ 21:16 |
120/43 en dan uitkomst -1 en dat keer 100 | |
Dennis101 | zaterdag 19 september 2009 @ 21:16 |
quote:Edit: nevermind. | |
Bob-B | zaterdag 19 september 2009 @ 21:16 |
NIEUW-OUD ----------------------- x 100 = percentage OUD | |
cptmarco | zaterdag 19 september 2009 @ 21:16 |
quote:100 van de uitkomst aftrekken? | |
pfefferkatze | zaterdag 19 september 2009 @ 21:17 |
(nieuw-oud)/oud*100 | |
MouzurX | zaterdag 19 september 2009 @ 21:17 |
quote:Jep de jouwe is goed. Je kan ook dan 120/43*100-100 doen, scheelt in de berekening. | |
Rekkie | zaterdag 19 september 2009 @ 21:17 |
quote:Jij ook? | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:17 |
quote:ja man was een goede grap hè | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:17 |
quote: Dat je dit nog moet uitleggen Waarom god?, Waaaaarom ![]() ![]() | |
Plots | zaterdag 19 september 2009 @ 21:18 |
TVP voor onderbouwing | |
Dennis101 | zaterdag 19 september 2009 @ 21:18 |
quote:Het word al laat ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:18 |
120/43 x 100 = 279,0697674% -100% = gestegen met 179,0697674% | |
Rekkie | zaterdag 19 september 2009 @ 21:18 |
quote:Trusten hè ![]() | |
Rekkie | zaterdag 19 september 2009 @ 21:19 |
quote:Fout | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:19 |
quote:Al gecorrigeerd. | |
Rekkie | zaterdag 19 september 2009 @ 21:20 |
quote: ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:21 |
Kom op zeg mensen | |
Rekkie | zaterdag 19 september 2009 @ 21:22 |
quote:Wat? | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:26 |
quote:OK voor jou dan een iets moeilijkere vraag die voor jou nog wel makkelijk is denk ik, aangezien jij een statistiekvraag wilde beantwoorden (je klikt op het topic) en je een vraag op niveau wilt. ![]() Wat is de standaardafwijking van de reeks van de volgende getallen: (met berekening natuurlijk) 56,9 54,8 59,7 51,4 53,5 49,6 56,7 54,3 57,6 59,2 | |
Bob-B | zaterdag 19 september 2009 @ 21:27 |
quote:Ik ben begonnen met een HBO studie, als je denkt dat ze alleen op de PABO slecht kunnen rekenen. De HAVO is tegenwoordig niet veel meer dan de oude MAVO volgens mij, het niveau is taal- en rekenkundig echt om te janken. | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:28 |
quote:Ik wil niet opscheppen ofzo, maar ik doe VWO 6. Mij lijkt het dat iedereen dit op TL 2 zou moeten kunnen?? | |
Henkenkees | zaterdag 19 september 2009 @ 21:29 |
Wil net zeggen..... met kom op zeg... Als je al 6 jaar geen berekeningen hoeft te doen dan neem ik aan dat bij menig mens de stof is weggezakt. | |
Dennis101 | zaterdag 19 september 2009 @ 21:29 |
quote:Opscheppen met VWO 6? | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:30 |
quote:In menu table en dan calc > var1 ![]() | |
Bob-B | zaterdag 19 september 2009 @ 21:30 |
quote:Dat zeg ik ik toch, het niveau is diep triest. | |
Dennis101 | zaterdag 19 september 2009 @ 21:30 |
quote:Nou ja... nee, mag ik hopen dan. | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:32 |
quote:Mag ik hem nog oplossen ![]() Nou,, ik durf hem niet te vragen hier Maar wat is de afgeleide van 25X^4 + 14 - 12X | |
Rekkie | zaterdag 19 september 2009 @ 21:32 |
quote:Nou niet echt..... ik heb dit soort berekening al bijna 15 jaar niet meer gemaakt.. | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:33 |
quote: Ik zeg het nog een keer ![]() | |
Henkenkees | zaterdag 19 september 2009 @ 21:36 |
quote:Ik bedoel meer. Ik wil het berekenen, maar als je niet precies meer weet hoe iets moet. Hoe weet je dan wat de goeie uitkomst is en dus of je het dan goed hebt. | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:36 |
quote:200X^3 - 12 ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:37 |
NU, afgeleide van X^-1 + X - X + 12 | |
Bob-B | zaterdag 19 september 2009 @ 21:39 |
quote:-1/X² | |
MouzurX | zaterdag 19 september 2009 @ 21:40 |
quote:56,9 54,8 59,7 51,4 53,5 49,6 56,7 54,3 57,6 59,2 Alles optellen / aantal getallen = 553,7 / 10 = 55,37 Alle getallen - 55,37= 1,53 -0,57 4,33 -3,97 -1,87 -5,77 1,33 -1,07 2,23 3,83 Alles kwadrateren 2,3409 0,3249 18,7489 15,7609 3,4969 33,2929 1,7689 1,11449 4,9729 14,6689 Dan ehh alles optellen en gedeeld door aantal getallen: 96,49059/10 = 9,649059 Dat is de variantie en dan doe je de wortel om de standaarddeviatie te krijgen wortel(9,649059) = 3,106293 wat dan 3,11 wordt aangezien je met een preciesie van 3 getallen begon. Zoiets? Of heb ik iets fout gedaan.. | |
Bob-B | zaterdag 19 september 2009 @ 21:42 |
quote:Significante cijfers heten ze | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:42 |
quote:onjuist het is -1/X^-2 | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:42 |
Goedzo,, toch nog mensen met hersens:) Nu een moeilijkere 5X^2 + 3 ------------ 2X Afgeleide aub ![]() Hij doet het niet goed, maar (5X^2 +3) : (2x) | |
MouzurX | zaterdag 19 september 2009 @ 21:43 |
quote:Je moet het wel begrijpbaar houden voor de rest he ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:43 |
quote:-X^-2 had ik eerder verwacht ![]() ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:43 |
. [ Bericht 99% gewijzigd door Lonker op 19-09-2009 21:46:32 ] | |
Bob-B | zaterdag 19 september 2009 @ 21:43 |
quote:Eh nee | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:43 |
quote:kwestie van productregel toepassen | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:44 |
quote:nee ![]() X^-1 + X - X + 12 word -X^-2 + 1 - 1 word -X^-2 herschrijf je als - 1/X^2 | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:44 |
quote:Ziet er goed en aannemelijk uit. ![]() Echter kan ik niet met zekerheid zeggen of het goed is aangezien ik het zelf ben vergeten. ![]() ![]() Maar het zal wel goed zijn. | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:45 |
quote:ja ik zag het al, fail van mij ![]() | |
Bob-B | zaterdag 19 september 2009 @ 21:45 |
quote:3gym sommetjes ![]() | |
GlowMouse | zaterdag 19 september 2009 @ 21:45 |
quote:Die kennen wiskundigen niet. En de standaardafwijking is een eigenschap van een kansverdeling, die kun je niet berekenen aan de hand van een rijtje getallen. | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 21:45 |
quote:fail van jou dat word wordt moet zijn trouwens ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:46 |
quote:is hier toch 6vwo stof ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:47 |
quote:Jawel hoor ![]() | |
MouzurX | zaterdag 19 september 2009 @ 21:47 |
quote:5x^2---- 3 ___ + ____ = 0 2x ------ 2x 10x^3 + 6x = 0 30x^2 + 6 is de afgeleide? Al 2 jaar geleden dit ![]() quote:O ja dat klopt das alleen bij natuurkunde, naja. | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:48 |
Oh erg ![]() ![]() | |
GlowMouse | zaterdag 19 september 2009 @ 21:48 |
quote:f(x) = 5x/2 + 3/(2x). f'(x) = 5/2 - 3/(2x²). | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:49 |
quote: | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:49 |
quote:Zo mag je het echt niet zien | |
GlowMouse | zaterdag 19 september 2009 @ 21:49 |
quote:Waar gaat het fout? | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:50 |
quote:Fout. Dit mag alleen toegepast worden als er alleen 2 of x staat. Wanneer er 2 termen in de noemer staat moet de productregel worden toegepast. | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:51 |
quote:Ik zie net dat de andere manier echt fout is ![]() | |
MouzurX | zaterdag 19 september 2009 @ 21:51 |
quote:En hoe ging die ook alweer? ![]() Laatste jaar op havo echt er allemaal ingestampt maarja als je het daarna nooit meer nodig hebt gaat het er ook weer zo uit. ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:52 |
Zal het zo even inscannen | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:54 |
quote:20X^2 - (10X^2 + 6) = 10X^2 -6 ![]() ---------------------------- ------------------- 4X^2 >>>>>>>>>>>>> 4X^2 | |
MouzurX | zaterdag 19 september 2009 @ 21:55 |
quote:Ehh wat doe je hier allemaal? ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 21:55 |
quote:Die pijltjes of wil je de uitleg? Die pijltjes zijn omdat de lijnen anders fout gaan ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 21:57 |
![]() Zo moet het dus echt (rechtsboven) | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:00 |
quote:Een kenner;) mijne is goed hor;) Nat-tan regel | |
GlowMouse | zaterdag 19 september 2009 @ 22:00 |
En dat hetzelfde als 5/2 - 3/(2x²) ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:00 |
quotiëntregel word hier toegepast ipv de productregel aangezien het nu om een deling gaat door een noemer met twee of meer termen | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:01 |
En je hebt hem ongeveer goed,,, je moet die 2X^2 >>> 4X^2 | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:01 |
quote:Onze docent zweerde erop dat je de noemer maar gewoon met rust moet laten. En zo denkt onze methode er ook over (Moderne Wiskunde tweede fase VWO). | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:02 |
quote:Nee... (2x)^2 = 2X maal 2x = 4X^2 | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:02 |
quote:Dat van Lonker snap ik nog: (2x)^2 = 4x^2 Maar hoe the f*ck word mijn antwoord herschreven naar jou antwoord dan? ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:03 |
quote:O ok,,, er staat in principe hetzelfde ![]() ![]() | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:03 |
Je hoeft niet zo moeilijk te doen met de quotiënt regel, je kunt gewoon die breuk zo schrijven: Dat afleiden geeft direct: | |
GlowMouse | zaterdag 19 september 2009 @ 22:03 |
quote:Gebruik (a+b)/c = a/c + b/c. | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:04 |
quote:Hij deelt de X weg | |
GlowMouse | zaterdag 19 september 2009 @ 22:04 |
je bent laat, Iblis. | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:04 |
God, in drie minuten zoveel reacties in een wiskundetopic, ik krijg bijna nog vertrouwen in de wereld. ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:05 |
quote: quote:Deze methode is mij onbekend ![]() ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:05 |
quote:YAAY ![]() ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:05 |
quote:Wel veel blauw ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:06 |
quote:Nat-tan werkt altijd met een breuk.. volgens mij ![]() Hele simpele >> 14X^2 + e^X | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:06 |
quote:Dit zou je wel bekend moeten kunnen zijn. Er zit alleen maar middelbareschool wiskunde in. | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:09 |
quote:Klopt, maar je bent wel gek als je: zou opschrijven. | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:09 |
quote:Is Wiskunde B. Kan ik die variabele gewoon zien als een cijfer? | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 22:10 |
Nog een vraagje over een gestudentiseerd gemiddelde ? ![]() | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 22:11 |
quote:Het handige aan de e is dat de afgeleide (en dus ook de primitieve) van e^x gelijk is aan e^x | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:12 |
quote:Nog meer Wiskunde B, I'm out ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:12 |
quote:Ooo,, idd Wi B ![]() E^X blijft altijd zo ![]() Kun je bij A wel primitiveren? | |
Quyxz_ | zaterdag 19 september 2009 @ 22:13 |
quote:Nee dat is volgens mij nog een stapje verder. Ik ken ook alleen maar de term en weet niet wat het is en wat je ermee kan. (misschien is het wel heel makkelijk. ![]() | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:13 |
Ik heb ook nog een vraagje dan: Kan elk even getal groter dan twee als de som van twee priemgetallen geschreven worden? | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:17 |
quote:Ik denk vn wel ![]() | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:19 |
quote: ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:21 |
quote:Hehe,, jij kunt het zien he:P Uhu,,, WEL | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:21 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Cahir | zaterdag 19 september 2009 @ 22:23 |
Ik weet wel wat priemgetallen zijn, maar niet de vraag ![]() | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:28 |
quote:Zeg maar ja,, dan klopt het ![]() | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:28 |
quote:Nou, 4 = 2 + 2. 6 = 3 + 3. 8 = 3 + 5. 10 = 5 + 5. 12 = 5 + 7. 14 = 7 + 7. 16 = 5 + 11. 18 = 5 + 13. 20 = 7 + 13. Voorbeelden van even getallen die je kunt schrijven als som van twee priemgetallen. Voor 100 kan het ook b.v. 100 = 29 + 71. De vraag is nu, kan dit voor álle even getallen groter dan 2? | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:30 |
Zie hier O,,alleen 4 ken niet ( dacht dat 1 ook telde) 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97, 101, 103, 107, 109, 113, 127, 131, 137. 113+127 = 240 240>2 | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:30 |
quote:Nee 4 niet:P | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:38 |
2 is een priemgetal hoor. En 2 + 2 = 4. | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:48 |
quote: OOO dezelfde mogen:P? Dan zeg ik nu Ja definitief( het zal nee zijn) mr vertel ![]() | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 22:53 |
quote:Het is al meer dan 250 jaar een raadsel. Tot nu toe heeft men nog geen tegenvoorbeeld gevonden. Als het niet kan, is het in ieder geval een getal groter dan 1.000.000.000.000.000.000. Maar dat is geen bewijs. Zou leuk zijn als ’t eens gevonden werd. Zo’n simpele vraag. En ’t lijkt zo duidelijk. | |
Lonker | zaterdag 19 september 2009 @ 22:55 |
quote: Hehe ![]() Genoeg wiskunde voor vandaag ![]() Doe hem maar dicht ![]() | |
Iblis | zaterdag 19 september 2009 @ 23:04 |
quote:Niet mijn forum. Maar ik heb nog een leuke. Neem een getal (zeg n). Als het oneven is, doe dan 3*n + 1. Als het even is, deel door 2. En kijk dan opnieuw, totdat je bij 1 komt, b.v. 6 → 3 → 10 → 5 → 16 → 8 → 4 → 2 → 1 Kom je met elk getal op 1 uit als je dat doet? Dat weten we ook niet. | |
Rekkie | zondag 20 september 2009 @ 00:17 |
1 | |
Ireyon | zondag 20 september 2009 @ 15:04 |
quote:(5 X)/x-((5 X^2+3) x'(X))/(2 x^2) Oh d'r zaten nog 2 pagina's tussen ![]() |