Het verhaal achter de schoen.quote:Why I threw the shoe
I am no hero. I just acted as an Iraqi who witnessed the pain and bloodshed of too many innocents.
Muntazer al-Zaidi | guardian.co.uk
I am free. But my country is still a prisoner of war. There has been a lot of talk about the action and about the person who took it, and about the hero and the heroic act, and the symbol and the symbolic act. But, simply, I answer: what compelled me to act is the injustice that befell my people, and how the occupation wanted to humiliate my homeland by putting it under its boot.
Over recent years, more than a million martyrs have fallen by the bullets of the occupation and Iraq is now filled with more than five million orphans, a million widows and hundreds of thousands of maimed. Many millions are homeless inside and outside the country.
We used to be a nation in which the Arab would share with the Turkman and the Kurd and the Assyrian and the Sabean and the Yazid his daily bread. And the Shia would pray with the Sunni in one line. And the Muslim would celebrate with the Christian the birthday of Christ. This despite the fact that we shared hunger under sanctions for more than a decade.
Our patience and our solidarity did not make us forget the oppression. But the invasion divided brother from brother, neighbour from neighbour. It turned our homes into funeral tents.
I am not a hero. But I have a point of view. I have a stance. It humiliated me to see my country humiliated; and to see my Baghdad burned, my people killed. Thousands of tragic pictures remained in my head, pushing me towards the path of confrontation. The scandal of Abu Ghraib. The massacre of Falluja, Najaf, Haditha, Sadr City, Basra, Diyala, Mosul, Tal Afar, and every inch of our wounded land. I travelled through my burning land and saw with my own eyes the pain of the victims, and heard with my own ears the screams of the orphans and the bereaved. And a feeling of shame haunted me like an ugly name because I was powerless.
As soon as I finished my professional duties in reporting the daily tragedies, while I washed away the remains of the debris of the ruined Iraqi houses, or the blood that stained my clothes, I would clench my teeth and make a pledge to our victims, a pledge of vengeance.
The opportunity came, and I took it.
I took it out of loyalty to every drop of innocent blood that has been shed through the occupation or because of it, every scream of a bereaved mother, every moan of an orphan, the sorrow of a rape victim, the teardrop of an orphan.
I say to those who reproach me: do you know how many broken homes that shoe which I threw had entered? How many times it had trodden over the blood of innocent victims? Maybe that shoe was the appropriate response when all values were violated.
When I threw the shoe in the face of the criminal, George Bush, I wanted to express my rejection of his lies, his occupation of my country, my rejection of his killing my people. My rejection of his plundering the wealth of my country, and destroying its infrastructure. And casting out its sons into a diaspora.
If I have wronged journalism without intention, because of the professional embarrassment I caused the establishment, I apologise. All that I meant to do was express with a living conscience the feelings of a citizen who sees his homeland desecrated every day. The professionalism mourned by some under the auspices of the occupation should not have a voice louder than the voice of patriotism. And if patriotism needs to speak out, then professionalism should be allied with it.
I didn't do this so my name would enter history or for material gains. All I wanted was to defend my country.
Muntazer al-Zaidi is an Iraqi reporter who was freed this week after serving nine months in prison for throwing his shoe at former US president George Bush at a press conference. This edited statement was translated by McClatchy Newspapers correspondent Sahar Issa www.mcclatchydc.com
quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:12 schreef MaGNeT het volgende:
"Wie de schoen niet past, werpe hem".
Niet meer dan terecht. Een beetje een schoenengooiende klootzak de hemel in prijzenquote:Op zaterdag 19 september 2009 11:15 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
[ afbeelding ]
Het monument is volgens mij inmiddels vernietigd door de regering.
De Koningin is geen alom erkende bezetterquote:Op zaterdag 19 september 2009 12:09 schreef bijdehand het volgende:
Als ik vanmiddag een schoen tegen de koningin gooi krijg ik dan ook een monument?
Hmm, ik zie hier weinig terug over de dictator die Iraq jarenlang regeerde, het land twee oorlogen instuurde en die die door zijn acties direct en indirect vele duizenden doden veroorzaakt heeft onder het Iraakse volk waar hij zo voor opkomt.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:10 schreef Anastacia1980 het volgende:
[..]
Het verhaal achter de schoen.
In Afrika lopen veel ergere dictators vrij rond, maar daar had Bush geen oog voor , die landen hadden niet de grootste oliereserve ter wereldquote:Op zaterdag 19 september 2009 12:12 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Hmm, ik zie hier weinig terug over de dictator die Iraq jarenlang regeerde, het land twee oorlogen instuurde en die die door zijn acties direct en indirect vele duizenden doden veroorzaakt heeft onder het Iraakse volk waar hij zo voor opkomt.
Hij protesteert in zijn stukje over de behandeling van zijn Iraakse volk. Iets waar hij blijkbaar geen oog voor had toen Saddam Hussein aan het roer stond in Irak en een oorlog met Iran en Kuweit begon. En meneer is nog wel journalist. Dus ik twijfel een beetje aan de heer zijn motieven.quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:45 schreef henkway het volgende:
[..]
In Afrika lopen veel ergere dictators vrij rond, maar daar had Bush geen oog voor , die landen hadden niet de grootste oliereserve ter wereld
Ik denk dat hij wel een held was, geen enkel land accepteert een bezetting door een bezetter die enkel het land wil leegrovenquote:Op zaterdag 19 september 2009 12:48 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Hij protesteert in zijn stukje over de behandeling van zijn Iraakse volk. Iets waar hij blijkbaar geen oog voor had toen Saddam Hussein aan het roer stond in Irak en een oorlog met Iran en Kuweit begon. En meneer is nog wel journalist. Dus ik twijfel een beetje aan de heer zijn motieven.
beetje eenzijdig verhaal iddquote:Op zaterdag 19 september 2009 12:12 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Hmm, ik zie hier weinig terug over de dictator die Iraq jarenlang regeerde, het land twee oorlogen instuurde en die die door zijn acties direct en indirect vele duizenden doden veroorzaakt heeft onder het Iraakse volk waar hij zo voor opkomt.
Zou hij die schoen ook gegooid hebben naar Saddam Hussein?
Je krijgt daar al onderhand de doodstraf als je verkracht wordt.quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:55 schreef Geerd het volgende:
1 jaar de cel in voor het gooien van een schoen![]()
Maar als het een 'local boy' is, dan is leegroven en moorden wel okay?quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:50 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk dat hij wel een held was, geen enkel land accepteert een bezetting door een bezetter die enkel het land wil leegroven
Hoe kom je daarbij? Bron of zit je te generaliseren?quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je krijgt daar al onderhand de doodstraf als je verkracht wordt.
In Afrika gebeuren veel ergere dingen al tientallen jaren, maar die landen zijn armquote:Op zaterdag 19 september 2009 12:59 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Maar als het een 'local boy' is, dan is leegroven en moorden wel okay?
Ergo, hij heeft dus blijkbaar niets met de lokale bevolking op, maar heeft gewoon een hekel aan de Verenigde Staten.quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:38 schreef henkway het volgende:
[..]
In Afrika gebeuren veel ergere dingen al tientallen jaren, maar die landen zijn arm
Het geeft geen pas om een land te bezetten, die Sadddam doodmaken, och daar rouwt niemand om, maar dat had ook een elite-eenheid kunnen doen, maar dat was niet de bedoeling, oliebelangen, dat was de bedoeling
nee ik denk dat diefstal nooit goed is, niet in het klein en niet in het grootquote:Op zaterdag 19 september 2009 13:47 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ergo, hij heeft dus blijkbaar niets met de lokale bevolking op, maar heeft gewoon een hekel aan de Verenigde Staten.
Net zoals jij blijkbaar.
Maar moord, doodslag en marteling wel, zolang het maar gedaan wordt door een 'local boy' en niet zo een vuige bezetter die verkiezingen probeert uit te schrijven enzo.quote:Op zaterdag 19 september 2009 15:18 schreef henkway het volgende:
[..]
nee ik denk dat diefstal nooit goed is, niet in het klein en niet in het groot
Zegt al genoeg over het niveau lijkt me zo, toch?quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:07 schreef __Saviour__ het volgende:
Wie gooit er nou met schoenen. Werkelijk zeg!
Hij was niet gefouilleerd op schoenen denk ikquote:Op zaterdag 19 september 2009 15:50 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Zegt al genoeg over het niveau lijkt me zo, toch?
Hij refereert wel degelijk aan die onderdrukking maar schetst een beeld van ethnische en religieuze groeperingen die daaronder solidair waren.quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:48 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Hij protesteert in zijn stukje over de behandeling van zijn Iraakse volk. Iets waar hij blijkbaar geen oog voor had toen Saddam Hussein aan het roer stond in Irak en een oorlog met Iran en Kuweit begon
Iemands mogelijke motieven betwijfelen (of tenminste bij de vergelijking betrekken) is in principe verstandigquote:En meneer is nog wel journalist. Dus ik twijfel een beetje aan de heer zijn motieven.
Om dat oordeel te kunnen vellen moet je nog wel iets meer weten denk ik.quote:Maar met één opmerking van hem ben ik het wel eens: hij is geen held.
Weet je ook dat deze meneer ontvoerd is door Islamitische extremisten en daarna is vrijgelaten? Iets wat normaal gesproken niet de standaard modus operandi is voor deze personen met journalisten die echt onafhankelijk het nieuws brengen.quote:Op zaterdag 19 september 2009 16:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Om dat oordeel te kunnen vellen moet je nog wel iets meer weten denk ik.
Je negeert de miljoenen Irakezen die mee hebben gedaan aan de laatste democratische verkiezingen? Alle bevolkingsgroepen zijn vertegenwoordigd in het huidige Iraakse parlement. De regering bestaat uit een coalitie van sjiitische, soennitische en Koerdische partijen.quote:Op zaterdag 19 september 2009 16:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Wat hij volgens mij wil zeggen is dat de inval in Irak het volk heeft verdeeld en dat de macht in Irak niet gegeven is door het volk maar door een buitenlandse macht die het land in z'n greep houdt.
Waarom je al-Zaidi niet over Saddam's misdaden hoort?quote:Op zaterdag 19 september 2009 15:49 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Maar moord, doodslag en marteling wel, zolang het maar gedaan wordt door een 'local boy' en niet zo een vuige bezetter die verkiezingen probeert uit te schrijven enzo.
De VS vertrekt in 2011 en geen seconde eerder.quote:Op zaterdag 19 september 2009 16:30 schreef henkway het volgende:
Nou ja, als de US maar gauw weer oprot uit Irak dat is voor iedereen het beste
of een scherf granaatquote:Op zaterdag 19 september 2009 19:26 schreef DR878 het volgende:
Was die schoen maar een mes
Ja hoor, lekker figuur ben jij. Roepen dat hij een scherfgranaat moet gebruiken in een zaal vol met mensen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |