abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72900367
quote:
Why I threw the shoe

I am no hero. I just acted as an Iraqi who witnessed the pain and bloodshed of too many innocents.

Muntazer al-Zaidi | guardian.co.uk

I am free. But my country is still a prisoner of war. There has been a lot of talk about the action and about the person who took it, and about the hero and the heroic act, and the symbol and the symbolic act. But, simply, I answer: what compelled me to act is the injustice that befell my people, and how the occupation wanted to humiliate my homeland by putting it under its boot.

Over recent years, more than a million martyrs have fallen by the bullets of the occupation and Iraq is now filled with more than five million orphans, a million widows and hundreds of thousands of maimed. Many millions are homeless inside and outside the country.

We used to be a nation in which the Arab would share with the Turkman and the Kurd and the Assyrian and the Sabean and the Yazid his daily bread. And the Shia would pray with the Sunni in one line. And the Muslim would celebrate with the Christian the birthday of Christ. This despite the fact that we shared hunger under sanctions for more than a decade.

Our patience and our solidarity did not make us forget the oppression. But the invasion divided brother from brother, neighbour from neighbour. It turned our homes into funeral tents.

I am not a hero. But I have a point of view. I have a stance. It humiliated me to see my country humiliated; and to see my Baghdad burned, my people killed. Thousands of tragic pictures remained in my head, pushing me towards the path of confrontation. The scandal of Abu Ghraib. The massacre of Falluja, Najaf, Haditha, Sadr City, Basra, Diyala, Mosul, Tal Afar, and every inch of our wounded land. I travelled through my burning land and saw with my own eyes the pain of the victims, and heard with my own ears the screams of the orphans and the bereaved. And a feeling of shame haunted me like an ugly name because I was powerless.

As soon as I finished my professional duties in reporting the daily tragedies, while I washed away the remains of the debris of the ruined Iraqi houses, or the blood that stained my clothes, I would clench my teeth and make a pledge to our victims, a pledge of vengeance.

The opportunity came, and I took it.

I took it out of loyalty to every drop of innocent blood that has been shed through the occupation or because of it, every scream of a bereaved mother, every moan of an orphan, the sorrow of a rape victim, the teardrop of an orphan.

I say to those who reproach me: do you know how many broken homes that shoe which I threw had entered? How many times it had trodden over the blood of innocent victims? Maybe that shoe was the appropriate response when all values were violated.

When I threw the shoe in the face of the criminal, George Bush, I wanted to express my rejection of his lies, his occupation of my country, my rejection of his killing my people. My rejection of his plundering the wealth of my country, and destroying its infrastructure. And casting out its sons into a diaspora.

If I have wronged journalism without intention, because of the professional embarrassment I caused the establishment, I apologise. All that I meant to do was express with a living conscience the feelings of a citizen who sees his homeland desecrated every day. The professionalism mourned by some under the auspices of the occupation should not have a voice louder than the voice of patriotism. And if patriotism needs to speak out, then professionalism should be allied with it.

I didn't do this so my name would enter history or for material gains. All I wanted was to defend my country.

Muntazer al-Zaidi is an Iraqi reporter who was freed this week after serving nine months in prison for throwing his shoe at former US president George Bush at a press conference. This edited statement was translated by McClatchy Newspapers correspondent Sahar Issa www.mcclatchydc.com
Het verhaal achter de schoen.
pi_72900393
"Wie de schoen niet past, werpe hem".
  zaterdag 19 september 2009 @ 11:13:20 #3
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_72900414
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 11:12 schreef MaGNeT het volgende:
"Wie de schoen niet past, werpe hem".
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_72900453

Het monument is volgens mij inmiddels vernietigd door de regering.
pi_72901486
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 11:15 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
[ afbeelding ]

Het monument is volgens mij inmiddels vernietigd door de regering.
Niet meer dan terecht. Een beetje een schoenengooiende klootzak de hemel in prijzen
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Donald Duck held zaterdag 19 september 2009 @ 12:07:27 #6
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_72901545
Wie gooit er nou met schoenen. Werkelijk zeg!
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_72901567
Ja dan hadden jullie maar niet zoveel olie moeten hebben, dat trekt oliemensen als Bush jr aan, die dacht dat hij daar tot in lengte van jaren kon gaan pompen
pi_72901595
Als ik vanmiddag een schoen tegen de koningin gooi krijg ik dan ook een monument?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_72901624
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:09 schreef bijdehand het volgende:
Als ik vanmiddag een schoen tegen de koningin gooi krijg ik dan ook een monument?
De Koningin is geen alom erkende bezetter

Als je een schoen naar Hitler had gegooid dan wel, postuum uiteraard
pi_72901668
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 11:10 schreef Anastacia1980 het volgende:

[..]

Het verhaal achter de schoen.
Hmm, ik zie hier weinig terug over de dictator die Iraq jarenlang regeerde, het land twee oorlogen instuurde en die die door zijn acties direct en indirect vele duizenden doden veroorzaakt heeft onder het Iraakse volk waar hij zo voor opkomt.

Zou hij die schoen ook gegooid hebben naar Saddam Hussein?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_72902387
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:12 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Hmm, ik zie hier weinig terug over de dictator die Iraq jarenlang regeerde, het land twee oorlogen instuurde en die die door zijn acties direct en indirect vele duizenden doden veroorzaakt heeft onder het Iraakse volk waar hij zo voor opkomt.
In Afrika lopen veel ergere dictators vrij rond, maar daar had Bush geen oog voor , die landen hadden niet de grootste oliereserve ter wereld
pi_72902438
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:45 schreef henkway het volgende:

[..]

In Afrika lopen veel ergere dictators vrij rond, maar daar had Bush geen oog voor , die landen hadden niet de grootste oliereserve ter wereld
Hij protesteert in zijn stukje over de behandeling van zijn Iraakse volk. Iets waar hij blijkbaar geen oog voor had toen Saddam Hussein aan het roer stond in Irak en een oorlog met Iran en Kuweit begon. En meneer is nog wel journalist. Dus ik twijfel een beetje aan de heer zijn motieven.

Maar met één opmerking van hem ben ik het wel eens: hij is geen held.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_72902504
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:48 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Hij protesteert in zijn stukje over de behandeling van zijn Iraakse volk. Iets waar hij blijkbaar geen oog voor had toen Saddam Hussein aan het roer stond in Irak en een oorlog met Iran en Kuweit begon. En meneer is nog wel journalist. Dus ik twijfel een beetje aan de heer zijn motieven.
Ik denk dat hij wel een held was, geen enkel land accepteert een bezetting door een bezetter die enkel het land wil leegroven

Bush moest naar Afghanistan , maar daar viel niets te halen.
pi_72902592
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:12 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Zou hij die schoen ook gegooid hebben naar Saddam Hussein?
beetje eenzijdig verhaal idd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_72902616
1 jaar de cel in voor het gooien van een schoen
Ik zwaai naar dieren.
pi_72902656
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:55 schreef Geerd het volgende:
1 jaar de cel in voor het gooien van een schoen
Je krijgt daar al onderhand de doodstraf als je verkracht wordt.
pi_72902714
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:50 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik denk dat hij wel een held was, geen enkel land accepteert een bezetting door een bezetter die enkel het land wil leegroven
Maar als het een 'local boy' is, dan is leegroven en moorden wel okay?
pi_72903612
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je krijgt daar al onderhand de doodstraf als je verkracht wordt.
Hoe kom je daarbij? Bron of zit je te generaliseren?
pi_72903653
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:59 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Maar als het een 'local boy' is, dan is leegroven en moorden wel okay?
In Afrika gebeuren veel ergere dingen al tientallen jaren, maar die landen zijn arm

Het geeft geen pas om een land te bezetten, die Sadddam doodmaken, och daar rouwt niemand om, maar dat had ook een elite-eenheid kunnen doen, maar dat was niet de bedoeling, oliebelangen, dat was de bedoeling
pi_72903862
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:38 schreef henkway het volgende:

[..]

In Afrika gebeuren veel ergere dingen al tientallen jaren, maar die landen zijn arm

Het geeft geen pas om een land te bezetten, die Sadddam doodmaken, och daar rouwt niemand om, maar dat had ook een elite-eenheid kunnen doen, maar dat was niet de bedoeling, oliebelangen, dat was de bedoeling
Ergo, hij heeft dus blijkbaar niets met de lokale bevolking op, maar heeft gewoon een hekel aan de Verenigde Staten.

Net zoals jij blijkbaar.
pi_72905797
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:47 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ergo, hij heeft dus blijkbaar niets met de lokale bevolking op, maar heeft gewoon een hekel aan de Verenigde Staten.

Net zoals jij blijkbaar.
nee ik denk dat diefstal nooit goed is, niet in het klein en niet in het groot
pi_72906529
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 15:18 schreef henkway het volgende:

[..]

nee ik denk dat diefstal nooit goed is, niet in het klein en niet in het groot
Maar moord, doodslag en marteling wel, zolang het maar gedaan wordt door een 'local boy' en niet zo een vuige bezetter die verkiezingen probeert uit te schrijven enzo.
pi_72906567
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:07 schreef __Saviour__ het volgende:
Wie gooit er nou met schoenen. Werkelijk zeg!
Zegt al genoeg over het niveau lijkt me zo, toch?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_72906668
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 15:50 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Zegt al genoeg over het niveau lijkt me zo, toch?
Hij was niet gefouilleerd op schoenen denk ik
  zaterdag 19 september 2009 @ 16:04:22 #25
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72906882
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:48 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Hij protesteert in zijn stukje over de behandeling van zijn Iraakse volk. Iets waar hij blijkbaar geen oog voor had toen Saddam Hussein aan het roer stond in Irak en een oorlog met Iran en Kuweit begon
Hij refereert wel degelijk aan die onderdrukking maar schetst een beeld van ethnische en religieuze groeperingen die daaronder solidair waren.

Wat hij volgens mij wil zeggen is dat de inval in Irak het volk heeft verdeeld en dat de macht in Irak niet gegeven is door het volk maar door een buitenlandse macht die het land in z'n greep houdt.

Goed mogelijk.

De oorlog tegen Iran maakte Saddam tot één van onze beste bondgenoten destijds.
quote:
En meneer is nog wel journalist. Dus ik twijfel een beetje aan de heer zijn motieven.
Iemands mogelijke motieven betwijfelen (of tenminste bij de vergelijking betrekken) is in principe verstandig
quote:
Maar met één opmerking van hem ben ik het wel eens: hij is geen held.
Om dat oordeel te kunnen vellen moet je nog wel iets meer weten denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fortune_Cookie op 19-09-2009 16:12:02 ]
Intelligent, but fucked up.
pi_72907207
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 16:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Om dat oordeel te kunnen vellen moet je nog wel iets meer weten denk ik.
Weet je ook dat deze meneer ontvoerd is door Islamitische extremisten en daarna is vrijgelaten? Iets wat normaal gesproken niet de standaard modus operandi is voor deze personen met journalisten die echt onafhankelijk het nieuws brengen.
pi_72907413
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 16:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Wat hij volgens mij wil zeggen is dat de inval in Irak het volk heeft verdeeld en dat de macht in Irak niet gegeven is door het volk maar door een buitenlandse macht die het land in z'n greep houdt.
Je negeert de miljoenen Irakezen die mee hebben gedaan aan de laatste democratische verkiezingen? Alle bevolkingsgroepen zijn vertegenwoordigd in het huidige Iraakse parlement. De regering bestaat uit een coalitie van sjiitische, soennitische en Koerdische partijen.
pi_72907459
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 15:49 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Maar moord, doodslag en marteling wel, zolang het maar gedaan wordt door een 'local boy' en niet zo een vuige bezetter die verkiezingen probeert uit te schrijven enzo.
Waarom je al-Zaidi niet over Saddam's misdaden hoort?
Simpel, hij werkt zelf bij een pro-Saddam tv zender. Outsiders letten niet op de details maar deze foto van kort na zijn vrijlating toont al aan met wat voor tuig we te maken hebben:

Let op de vlag: oude vlag van Irak + 3 sterren en Saddam's handschrift.
Als deze man echt geen Saddam-lover was, dan zou ie de nieuwe vlag (zonder Baath-sterren en Saddam's handschrift) vasthouden maar dat doet ie expres niet omdat ie dondersgoed weet wat voor gevoelig onderwerp de vlag van Irak is. Het is dan ook niet raar dat ie niet populair is bij veel van zijn landgenoten en direct na zijn vrijlating is gevlucht naar Syrië. (grote kans dat ie door Arabieren in het buitenland is betaald om over te gaan tot zijn daad)
pi_72907731
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 16:30 schreef henkway het volgende:
Nou ja, als de US maar gauw weer oprot uit Irak dat is voor iedereen het beste
De VS vertrekt in 2011 en geen seconde eerder.
  zaterdag 19 september 2009 @ 19:26:10 #31
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_72912996
Was die schoen maar een mes
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
pi_72925227
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 20:18 schreef henkway het volgende:

[..]

of een scherf granaat
Ja hoor, lekker figuur ben jij. Roepen dat hij een scherfgranaat moet gebruiken in een zaal vol met mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')