Okay, een zonnige zondagochtend, dus tijd om eens lekker te capitonneren

Een stap-voor-stap overzicht van mensen die het ook willen proberen volgt, inclusief enkele fouten / valkuilen / lessen die ik heb ontdekt tijdens dit probeer-stukje.
Stap 1:Begin met het op maat zagen van de MDF plaat (ik heb 9 mm gekozen, dat is ruim voldoende - je moet de boel regelmatig omdraaien en het is best zwaar) zodat schuimrubber en plank even groot zijn. Het schuim kun je makkelijk zagen met een decoupeerzaag of broodmes. Teken op de MDF plaat af waar je straks knopen wilt hebben. Ik heb gekozen om knopen van 2cm en gaten om de 10cm, waarbij ik per rij 5cm verspring ten opzichte van de vorige rij. Dit is natuurlijk naar eigen smaak te kiezen. Boor de gaatjes in het hout. Als boor heb ik 5mm houtboor gebruikt, want anders krijg je straks de naald er niet doorheen. Ik heb maar 4 knopen gekocht om te proberen, dus ook maar 4 gaatjes.
Stap 2:Knip de fiberfill zodat deze na omvouwen tot aan de rand van de MDF plaat komt aan alle kanten. En knip het stof nog 5cm groter aan alle kanten tov het fiberfill. Deze extra lengte heb je nodig om te nieten straks. Leg de hele boel met de mooie kant naar beneden op een (schone) tafel.
Stap 3:Vouw de stof (en fiberfill) naar boven, trek deze strak, en niet deze met een tacker op een paar plaatsen vast. Draai het geheel om en doe hetzelfde aan de andere kant. Niet vervolgens de twee andere zijkanten naar boven met enkele nietjes. Trek de boel goed strak, maar niet 'te' want anders scheurt het stof bij de nietjes.
Stap 4:Knip bij de hoekjes wat fiberfill weg voor je ze vast niet, want anders krijg je dikke bobbels en kun je de boel niet mooi strak trekken.
Stap 5:Trek de stof bij de hoeken strak, niet ze vast, en zet vervolgens de rest van de nietjes rondom. Een nietje om de 1cm is denk ik het mooist, ik heb helaas niet meer zo veel nietjes, dus ik heb het met minder moeten doen, en dat zie je bij het eindresultaat want de randjes worden een beetje bobbelig zoals te zien is op de tweede foto hieronder. Knip het teveel aan stof weg met een scherpe schaar (dit valt nog niet mee

)
![]()
Stap 6:De moeilijkste stap is zonder twijfel het vastmaken van de knopen. De instructies online zeggen allemaal dat je vanaf de achterkant een draad door het geheel steekt, een knoop eraan lust, en dan de draad weer terug steekt. Hierbij kom je twee problemen tegen:
1) De draad (ijzergaren) is niet sterk genoeg en trek je telkens kapot.
2) Je vindt het geboorde gaatje niet meer op de weg terug als je door een dikke laag schuim en fiberfill steekt. Ik heb een naald van 8cm gebruikt en toch lukte dit niet.
Daarom heb ik een alternatieve manier gekozen. Met ijzerdraad (dus geen garen) aan de naald vastmaken (grote naald gebruiken dus!) en door alles heen gestoken. Bovenaan de knoop goed vastmaken aan de knoop, en dan vanaf de andere kant bij het hout de boel strak trekken. Gebruik overigens een heel scherpe naald. Je moet door dikke lagen schuim en stof en met een wat stompere naald lukt het niet.
Hier zitten twee belangrijke valkuilen:
1) als je aan de draad trekt krijg je de boel niet mooi strak, je kunt daarom beter tegen de knoop duwen vanaf de andere kant en dan de draad gewoon bijtrekken.
2) Het is heel moeilijk te zorgen dat alle knopen even 'diep' komen te liggen. Naderhand gezien had ik bijvoorbeeld een leeg plastic ringetje van een rolletje plakband moeten gebruiken. Dit leg je op tafel, precies onder de knoop, en drukt dan de boel op tafel van bovenaf. Zo druk je iedere knoop even diep in het stof.
Stap 7:Aan de kant van het hout trek je de draad netjes strak opzij, en met een tacker niet je de boel vast. Zorg dat de tacker goed strak op het hout zit zodat het goed vast zit. Daarna trek je de draad in tegengestelde richting over het nietje en zet je nog een nietje, zodat het goed vast zit.
Stap 8:Herhaal stap 6 en 7 heel vaak