abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 september 2009 @ 11:06:55 #1
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72900285
Hoi ... mijne eerste post in het klus-woon-forum, so be gentle...

Ik heb bedacht dat mijn slaapkamer een opknapbeurt kan gebruiken, en een van de dingen die ik graag wil gaan maken is een bedhoofd. Ik wil dit graag capitonneren. Da's natuurlijk leuk, alleen heb ik dat nog nooit gedaan en heb ik ook nog nooit gezien hoe dit moet.

Nu dacht ik zelf dat het zou bestaan uit een laag MDF, een laagje schuimrubber, een laagje stof. Stof aan de achterkant vastnieten op de MDF. Gaten boren in de MDF, ijzerdraad aan de knopen maken, door de stof, schuim en MDF steken en aan de achterkant de ijzerdraad strak trekken en borgen.

Maar... ik denk dat dit te simpel bedacht is dus waar oh waar zit te valkuil?

Als ik op (weinig te vinden) sites hierover lees dan gebruiken ze ook "fiberfill". Wat is dat? En waarom moet ik dat hebben? (en waar koop ik fiberfill en schuimrubber eigenlijk?)
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  zaterdag 19 september 2009 @ 11:08:15 #2
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72900310
(oh ja, ik zal dit topic ook gebruiken om - als ik de moed inderdaad bij elkaar heb geraapt om echt te gaan klussen - voortgang foto's te plaatsen. Dan kunnen we tenminste allemaal samen lachen )
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
  zaterdag 19 september 2009 @ 11:14:24 #3
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72900439
Ik denk dat dat wel gaat lukken op die manier. Wat je kan doen, is een schuimmatras bij de kringloop op de kop zien te tikken en dan met een elektrisch broodmes de vorm uitsnijden/zagen. Dat gaat op die manier heel makkelijk. Gebruik ijzergaren, geen ijzerdraad. Maak eerst een klein proefstukje, kan je mooi oefenen.
Homo Sapiens H1 histone family, member 5
  zaterdag 19 september 2009 @ 11:21:32 #4
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72900577
Een tweedehands schuimmatras om met m'n hoofd bij te gaan liggen slapen voortaan? Say ewwww

Wel goede tip qua ijzergaren trouwens, dat werkt wat makkelijker . En fiberfill gewoon negeren dus?
  zaterdag 19 september 2009 @ 11:24:53 #5
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72900636
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 11:21 schreef MrSubtle het volgende:
Een tweedehands schuimmatras om met m'n hoofd bij te gaan liggen slapen voortaan? Say ewwww

Wel goede tip qua ijzergaren trouwens, dat werkt wat makkelijker . En fiberfill gewoon negeren dus?
Whaha! Dat Fiberfill zegt me niets, dus daar kan ik je niet mee helpen. Je kan het matras reinigen met een stoomreiniger ofzo.
pi_72901253
wat linkjes naar instructies
uno
dos

wat ik overal terugvind, is dat je een laag batting (wat een soort ondergrond is voor quilten, hierop schuift de stof niet en wordt je schuimrubber glag getrokken) moet hebben. Dit kun je als echt quilt-onderlaag kopen bij de stoffenwinkel. Maar ik denk dat een dunne molton ook goed zal werken.
pi_72901316
Oh, schuimrubber kun je online bestellen. Maar in Dordrecht zit bv een winkel die caravan en bootkussens maakt waar je schuimrubber kunt kopen. Dit soort zaken zitten vast ook op vele andere plekken, maar die winkel ken ik.

Een tweedehands matras lijkt me ook niet zo lekker fris voelen en ik heb bijzonder weinig smetvrees...
pi_72901420
101 woonideeën heeft daar een uitleg van staan op hun site:

http://www.101woonideeen.nl/zelfmaken/hoofdeinde/

Fiberfill koop je bij een handwerk\ stoffenzaak.
pi_72901513
fiberfill is inderdaad quilting batting. Dat kun je dus kopen bij een stoffenwinkel, niet duur als het goed is.
bv hiero
  zaterdag 19 september 2009 @ 12:51:18 #10
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72902518
Wow een hoop goede tips

Ik ga zo eens even de stad in, er zit zo'n soort hobby/schilder/knutsel/frutsel winkel hier die ga ik eens lastig vallen met vragen over schuimrubber en fiberfill
  zaterdag 19 september 2009 @ 13:20:17 #11
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72903242
Succes, MrSubtle.
  zaterdag 19 september 2009 @ 14:22:34 #12
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72904591
Om eerst maar eens te proberen:

Gekocht:
Stukje schuimrubber
Stukje fiberfill
Stukje stof
IJzergaren
4x capitonneer-knoop (knopen die je zelf kunt bekleden met stof)

Totale prijs tot nu toe: Euro 10,95

Al in huis
Stukje MDF
Tang (voor monteren knopen)
Boormachine
Tacker

Vergeten:
Lange naald om de boel aan elkaar te bevestigen

(Totale kosten van stof + fiberfill + schuim gaat uitkomen op 100 a 150 euro)

[ Bericht 6% gewijzigd door MrSubtle op 19-09-2009 14:30:01 ]
pi_72904754
Ik denk dat de hobbywinkels zoals pipoos schuimrubber en fiberfill enkel verkopen voor een hoge prijs. Via bootkussen/matras winkels en een gewone stoffenwinkel of de markt of internet ben je denk ik veeeeel goedkoper uit.. Waar woon je?

De kosten van je stof is natuurlijk afhankelijk van je wensen, maar daar kun je ook nog wat rondshoppen.
  zaterdag 19 september 2009 @ 14:31:36 #14
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72904775
Ik heb het gekocht op de markt bij een meubelstof-kraampje

zaterdag 19 september 2009 @ 14:32:16 #15
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72904788
Nou, da's een beste prijs. Ik zou persoonlijk toch voor het pissebedje gaan en de stoomreiniger.
  zaterdag 19 september 2009 @ 14:35:32 #16
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72904863
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 14:32 schreef H1F5 het volgende:
Nou, da's een beste prijs. Ik zou persoonlijk toch voor het pissebedje gaan en de stoomreiniger.
Het duurst is de stof om mee te bekleden. Ik wil wel mooie meubelstof, velours of velours-look, soepel te verwerken en uit 1 groot stuk en dus geen naden .

Het schuim heb je in heel veel soorten en kwaliteiten schijnbaar, hij heeft me er heel veel laten voelen en uiteindelijk een advies gegeven welke het beste is voor bedhoofden...
pi_72904915
Als je voor een meubelkwaliteit velour gaat, dan is het inderdaad wel logisch dat je dat bedrag kwijt bent. Maar ik denk dat je aan fiberfill maximaal een tientje kwijt bent en qua schuim 20-30 euro... dan kun je inderdaad nog een leuk stofje kopen...
  zaterdag 19 september 2009 @ 14:44:32 #18
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72905050
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 14:35 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Het duurst is de stof om mee te bekleden. Ik wil wel mooie meubelstof, velours of velours-look, soepel te verwerken en uit 1 groot stuk en dus geen naden .

Het schuim heb je in heel veel soorten en kwaliteiten schijnbaar, hij heeft me er heel veel laten voelen en uiteindelijk een advies gegeven welke het beste is voor bedhoofden...

Aha, dat is duidelijk. Dus de prijzen voor schuimsoorten is goed te doen. Ik ben benieuwd wat straks het eindresultaat van je proefstukje is.
  zaterdag 19 september 2009 @ 14:46:34 #19
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72905093
Nou net even alles op elkaar gelegd en geduwd om te kijken hoe het wordt. Ik weet nu wel al dat ik minder dikke schuimrubber wil. Dit is wel heel mooi zo, maar het wordt me te lomp als geheel. Nu nog ergens een lange naald uit zien te halen en dan kan ik de boel in elkaar zetten ben benieuwd!
  zondag 20 september 2009 @ 14:07:49 #20
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72931978
Okay, een zonnige zondagochtend, dus tijd om eens lekker te capitonneren

Een stap-voor-stap overzicht van mensen die het ook willen proberen volgt, inclusief enkele fouten / valkuilen / lessen die ik heb ontdekt tijdens dit probeer-stukje.

Stap 1:
Begin met het op maat zagen van de MDF plaat (ik heb 9 mm gekozen, dat is ruim voldoende - je moet de boel regelmatig omdraaien en het is best zwaar) zodat schuimrubber en plank even groot zijn. Het schuim kun je makkelijk zagen met een decoupeerzaag of broodmes. Teken op de MDF plaat af waar je straks knopen wilt hebben. Ik heb gekozen om knopen van 2cm en gaten om de 10cm, waarbij ik per rij 5cm verspring ten opzichte van de vorige rij. Dit is natuurlijk naar eigen smaak te kiezen. Boor de gaatjes in het hout. Als boor heb ik 5mm houtboor gebruikt, want anders krijg je straks de naald er niet doorheen. Ik heb maar 4 knopen gekocht om te proberen, dus ook maar 4 gaatjes.

Stap 2:
Knip de fiberfill zodat deze na omvouwen tot aan de rand van de MDF plaat komt aan alle kanten. En knip het stof nog 5cm groter aan alle kanten tov het fiberfill. Deze extra lengte heb je nodig om te nieten straks. Leg de hele boel met de mooie kant naar beneden op een (schone) tafel.

Stap 3:
Vouw de stof (en fiberfill) naar boven, trek deze strak, en niet deze met een tacker op een paar plaatsen vast. Draai het geheel om en doe hetzelfde aan de andere kant. Niet vervolgens de twee andere zijkanten naar boven met enkele nietjes. Trek de boel goed strak, maar niet 'te' want anders scheurt het stof bij de nietjes.

Stap 4:
Knip bij de hoekjes wat fiberfill weg voor je ze vast niet, want anders krijg je dikke bobbels en kun je de boel niet mooi strak trekken.

Stap 5:
Trek de stof bij de hoeken strak, niet ze vast, en zet vervolgens de rest van de nietjes rondom. Een nietje om de 1cm is denk ik het mooist, ik heb helaas niet meer zo veel nietjes, dus ik heb het met minder moeten doen, en dat zie je bij het eindresultaat want de randjes worden een beetje bobbelig zoals te zien is op de tweede foto hieronder. Knip het teveel aan stof weg met een scherpe schaar (dit valt nog niet mee )

Stap 6:
De moeilijkste stap is zonder twijfel het vastmaken van de knopen. De instructies online zeggen allemaal dat je vanaf de achterkant een draad door het geheel steekt, een knoop eraan lust, en dan de draad weer terug steekt. Hierbij kom je twee problemen tegen:
1) De draad (ijzergaren) is niet sterk genoeg en trek je telkens kapot.
2) Je vindt het geboorde gaatje niet meer op de weg terug als je door een dikke laag schuim en fiberfill steekt. Ik heb een naald van 8cm gebruikt en toch lukte dit niet.

Daarom heb ik een alternatieve manier gekozen. Met ijzerdraad (dus geen garen) aan de naald vastmaken (grote naald gebruiken dus!) en door alles heen gestoken. Bovenaan de knoop goed vastmaken aan de knoop, en dan vanaf de andere kant bij het hout de boel strak trekken. Gebruik overigens een heel scherpe naald. Je moet door dikke lagen schuim en stof en met een wat stompere naald lukt het niet.

Hier zitten twee belangrijke valkuilen:
1) als je aan de draad trekt krijg je de boel niet mooi strak, je kunt daarom beter tegen de knoop duwen vanaf de andere kant en dan de draad gewoon bijtrekken.
2) Het is heel moeilijk te zorgen dat alle knopen even 'diep' komen te liggen. Naderhand gezien had ik bijvoorbeeld een leeg plastic ringetje van een rolletje plakband moeten gebruiken. Dit leg je op tafel, precies onder de knoop, en drukt dan de boel op tafel van bovenaf. Zo druk je iedere knoop even diep in het stof.

Stap 7:
Aan de kant van het hout trek je de draad netjes strak opzij, en met een tacker niet je de boel vast. Zorg dat de tacker goed strak op het hout zit zodat het goed vast zit. Daarna trek je de draad in tegengestelde richting over het nietje en zet je nog een nietje, zodat het goed vast zit.

Stap 8:
Herhaal stap 6 en 7 heel vaak
  zondag 20 september 2009 @ 14:15:45 #21
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72932201
Gebruikt gereedschap:

- Accu-boormachine
- Houtboortje 5
- Schaar
- Decoupeerzaag
- Tacker
- Spitstang (om de knoop vast te maken aan ijzerdraad)
- Platbektang (om de knopen dicht te klikken na te hebben bekleed met stof)
- Winkelhaak lineaal
- Potlood (om puntjes te zetten voor boorgaatjes)

Gebruikte materialen:
- Rolletje ijzerdraad
- Tacker-nietjes
- Plaat MDF
- Meubelstof
- Fiberfill
- Schuimrubber
- Capitonneer-knopen

Totale tijd om te maken en in elkaar te zetten: +/- 1.5 uur
  zondag 20 september 2009 @ 14:23:37 #22
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72932406
Dat ziet er netjes uit. Leuk dat je foto's van alles hebt gemaakt. Weet je zeker dat het ijzergaren was? Dat is bijna niet te doen om stuk te trekken. Vraag me ook af, als als je het met dat ijzerdraad doet, of dat op den duur niet af zal breken. Als je er verder niet meer aankomt zal het niet zoveel uitmaken, maar bij een bank of stoel ben ik bang dat het niet goed gaat.

Je kan dunnere naalden met een tangetje door alles heendrukken.
  zondag 20 september 2009 @ 14:27:23 #23
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72932523
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:23 schreef H1F5 het volgende:
Dat ziet er netjes uit. Leuk dat je foto's van alles hebt gemaakt. Weet je zeker dat het ijzergaren was? Dat is bijna niet te doen om stuk te trekken. Vraag me ook af, als als je het met dat ijzerdraad doet, of dat op den duur niet af zal breken. Als je er verder niet meer aankomt zal het niet zoveel uitmaken, maar bij een bank of stoel ben ik bang dat het niet goed gaat.
Ik zou bij een bankstel ook zeker geen ijzerdraad gebruiken, maar voor een bedhoofd is dat prima. Hoe je overigens bij een dik bankstel ooit met een naald door 30cm schuim komt weet ik niet? Maar is voor mij ook niet zo relevant gelukkig.

Het was overigens wel degelijk ijzergaren, speciaal gekocht. Het is zo niet stuk te krijgen, maar er komt echt enorm kracht te staan op die knopen door dat schuim. Ik zou - bij een bank of zo - denk ik gaan voor 3 of 4 keer ijzergaren per knoop
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:23 schreef H1F5 het volgende:
Je kan dunnere naalden met een tangetje door alles heendrukken.
Dunnere naalden is geen enkel probleem, allen krijg je ijzerdraad niet door het oog van de naald dan. Daarom dat ik een dikke naald heb gebruikt.
  zondag 20 september 2009 @ 14:31:54 #24
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72932693
Ik vermoed dat ze bij een bank een extra laag schuim op de zitting leggen, anders is er idd geen doorkomen aan. Of je moet per knoop op de bank gaan staan om de boel te pletten.
  zondag 20 september 2009 @ 15:29:16 #25
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72934773
Wat je ook zou kunnen doen is een houten frame maken en de knopen achter het schuim vastdraaien door een draaibeweging te maken. Eerst het draad aan de knoop bevestigen, het (dubbele) garen door het schuim steken. Een plat voorwerp, bv een heel dun bamboestokje door het garen halen en dan draaien tot de knoop goed op z'n plek zit. Op die manier hoef je niet door die plaat heen en zie je precies wat je doet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')