abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72898863
Bij mijn studie heb ik in de afgelopen week regelmatig contact gehad met een vrij streng christelijk meisje. Zij weet dat ik een D66'er ben, maar toch zoekt zij toenadering omdat ik, in tegenstelling tot vele medestudenten, mijzelf niet zwaar oppervlakkig profileer.

Ik vind het prima dat zij streng christelijk is (zij zat op een christelijke middelbare school waar elke dag drie of vier keer werd gebeden en is nu lid geworden van een christelijke studentenvereniging die strak georganiseerde bijbelkringen organiseert), maar het belemmert mij om vrij mijn gedachten te uiten over mijn maatschappijvisie/levensbeschouwing. Het staat volledig haaks op haar overtuiging, en wil daarom haar niet kwetsen door mijn gedachten uiteen te zetten (ben erg anti-religieus).

Veel autochtonen verwijten beleidsmakers en politieke bestuurders dat zij teveel rekening houden met de emotionele kwetsbaarheid van moslims (geen spotprenten van hun profeet bijvoorbeeld), maar ik zit in dezelfde situatie nu ik dat meisje niet wil aantasten in haar krankzinnige overtuiging in die Christelijke God.

Mijn klacht samenvattend: ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb het idee dat zij is opgegroeid in een zeer beschermde omgeving waar iedereen dezelfde maatschappij/levensbeschouwing deelde, en nu ben ik waarschijnlijk de eerste persoon die zij ontmoet die in staat is om de fundamenten van haar christelijke religie flink aan te tasten.

Ik wil slechts mijn verhaal kwijt. Verwacht geen reacties van mij.
  zaterdag 19 september 2009 @ 09:28:34 #2
131603 Afwazig
Serious business
pi_72898886
Gewoon doen TS. Je moet haar klaarstomen voor als ze later in de keiharde maatschappij moet meedraaien.
pi_72898921
Wat Afwazig zegt, gewoon doen, alleen wel op een voorzichtige manier.
Ik ben zelf eerst ook opgegroeid in een heel beschermend cultuurtje, totdat we naar een andere kerk gingen, die wat vrijer was. Met de combinatie van omgaan met niet-christenen, ben ik erg gegroeid in mijn maatschappelijk inzicht Daar vanaf gezien, ze zal ooit toch kennis moeten maken met de rest van de wereld.
pi_72898953
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:32 schreef no1uknow het volgende:
Wat Afwazig zegt, gewoon doen, alleen wel op een voorzichtige manier.
Ik ben zelf eerst ook opgegroeid in een heel beschermend cultuurtje, totdat we naar een andere kerk gingen, die wat vrijer was. Met de combinatie van omgaan met niet-christenen, ben ik erg gegroeid in mijn maatschappelijk inzicht Daar vanaf gezien, ze zal ooit toch kennis moeten maken met de rest van de wereld.
pi_72898957
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:28 schreef Afwazig het volgende:
Gewoon doen TS. Je moet haar klaarstomen voor als ze later in de keiharde maatschappij moet meedraaien.
pi_72898976
Maar, ik zeg je wel, pas goed op met wat je allemaal zegt. Ik heb al diverse christenen of zien ontsporen of terug in hun schulpje zien kruipen, degene afstotend die anders was dan hen.
pi_72899056
Je kan toch gewoon een discussie aangaan over de plausibiliteit van de Bijbel, zonder meteen op denigrerende wijze met modder te smijten?
HÆLP.
  zaterdag 19 september 2009 @ 09:48:01 #8
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_72899073
Stille wateren hebben diepe gronden, haal hem er gewoon eens uit en laat hem zien, wie weet....
No, you're not wrong Walter, you're just an asshole.
pi_72899075
Oh ik kan je nu al vertellen, dat werkt niet. Je moet niet hun denkwijze proberen te veranderen, want als ze een beetje streng zijn opgevoed, kom je daar echt niet tussen.
Wat je wel moet doen is hun wereldbeeld verbreden.
pi_72899085
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:48 schreef no1uknow het volgende:
Oh ik kan je nu al vertellen, dat werkt niet. Je moet niet hun denkwijze proberen te veranderen, want als ze een beetje streng zijn opgevoed, kom je daar echt niet tussen.
Tegen wie heb je het?
HÆLP.
pi_72899096
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:49 schreef ehqo. het volgende:

[..]

Tegen wie heb je het?
Jou.
  zaterdag 19 september 2009 @ 09:51:59 #12
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72899118
Gewoon jezelf zijn, eventueel met een miniem suikerlaagje wanneer het spannend wordt.

Maar je hoeft je niet te verontschuldigen voor het feit dat je met je hoofd in aardse sferen bent gebleven.
Intelligent, but fucked up.
pi_72899127
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:49 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Jou.
Oh. Maar ik bedoelde ook niet dat hij haar van het geloof af moet zien te praten, maar meer een gesprek met wederzijds respect met als insteek elkaar te leren begrijpen. Als je iemand wel van je eigen levensvisie zou willen overtuigen neigt het mijns inziens al gauw naar 'denigreren'.
HÆLP.
pi_72899132
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:26 schreef GoodGovernance het volgende:
Ik vind het prima dat zij streng christelijk is
...
quote:
om de fundamenten van haar christelijke religie flink aan te tasten.
quote:
ik een D66'er ben
In 2 halve regels mijn visie op d'66 samengevat en bevestigd.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_72899164
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:53 schreef ehqo. het volgende:

[..]

Oh. Maar ik bedoelde ook niet dat hij haar van het geloof af moet zien te praten, maar meer een gesprek met wederzijds respect met als insteek elkaar te leren begrijpen. Als je iemand wel van je eigen levensvisie zou willen overtuigen neigt het mijns inziens al gauw naar 'denigreren'.
Wat je nu zegt is inderdaad prima, maar in je post hiervoor had je het over de bijbel en zijn geloofwaardigheid, en daarover discusseren.
Doe je dat, dan ga je praten over 1 van de belangrijkste dingen (het zijn er een paar) in het christendom. Voor christenen is de bijbel heel speciaal omdat dat Gods woord is. Als je daar aan komt bij strenge christenen dan kan je het wel schudden, als ze inderdaad niet openstaan voor andere of meerdere inzichten.
pi_72899229
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:56 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Wat je nu zegt is inderdaad prima, maar in je post hiervoor had je het over de bijbel en zijn geloofwaardigheid, en daarover discusseren.
Doe je dat, dan ga je praten over 1 van de belangrijkste dingen (het zijn er een paar) in het christendom. Voor christenen is de bijbel heel speciaal omdat dat Gods woord is. Als je daar aan komt bij strenge christenen dan kan je het wel schudden, als ze inderdaad niet openstaan voor andere of meerdere inzichten.
Als ze daar niet voor openstaat weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je jezelf verdere moeite besparen, als ze er wel voor openstaat heb je meteen een goed gesprek.

Tenminste, dat hoop je dan, ik zou me er geloof ik niet zo snel aan wagen.
HÆLP.
pi_72899250
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 10:02 schreef ehqo. het volgende:

[..]

Als ze daar niet voor openstaat weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je jezelf verdere moeite besparen, als ze er wel voor openstaat heb je meteen een goed gesprek.

Tenminste, dat hoop je dan, ik zou me er geloof ik niet zo snel aan wagen.
Laat ik het zo zeggen, als je van eindeloze discussies houd, en dan bedoel ik echt discussies zonder eind, veel plezier.
  zaterdag 19 september 2009 @ 10:19:11 #18
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_72899501
Weet Koning David geen raad?
  zaterdag 19 september 2009 @ 10:56:49 #19
166265 Acinonyx
Deutschland über alles ~ !
pi_72900093
TS is een slecht mens, laat die mensen toch in hun waarden als ze op die manier gelukkig zijn, voor gelovige mensen zijn is het een enorm grote bron van steun dat ze hun God hebben
Drive few cars and far more unicorns.
.
Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
  Redactie Frontpage zaterdag 19 september 2009 @ 11:19:54 #20
145738 superworm
is erbij
pi_72900547
TS, ik heb een vriend waarmee ik exact hetzelfde heb. Hij strengchristelijk, ik D66'er. Ik heb wel degelijk altijd hele interessante gesprekken met hem, ze gaan alleen nooit over God. Zoek gedeelde interesses dus.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72900824
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:48 schreef no1uknow het volgende:
Waarom moet je dat doen? Dan ben je net zo irritant voor hun als jij die jahova's aan de deur vindt
pi_72900925
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:26
Mijn klacht samenvattend
: nu ben ik waarschijnlijk de eerste persoon die zij ontmoet die in staat is om de fundamenten van haar christelijke religie flink aan te tasten.
dat is nog maar de vraag natuurlijk, misschien tast zij jouw fundatmenten wel aan en sta je binnenkort met haar in de kerk jullie eerste kind ter doop aan te bieden
pi_72901159
Ik zie het als volgt:
Jij accepteert dat zij haar levensbeschouwing kenbaar maakt aan jou. Zij krijgt van jou de ruimte om te praten over haar geloof. Het is redelijk, naar mijn mening, dat jij derhalve je ook niet belemmerd hoeft te voelen om jouw kijk op de zaak met haar te delen. Maar ik begrijp natuurlijk wel dat de situatie niet gelijkwaardig is, aangezien jij een vrijdenker bent en weerbaar bent. Een streng gelovige is veel kwetsbaarder, want dat geloof vormt het fundament van zijn/haar leven. Wanneer dat wegvalt onder invloed van andere denkbeelden, dan kan zo iemand daar erg onder gaan lijden. Het is een lastige zaak.
pi_72901195
Waarom ben je anti-religieus, of meer specifiek, anti-christelijk?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zaterdag 19 september 2009 @ 11:55:37 #25
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72901298
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 11:50 schreef koningdavid het volgende:
Waarom ben je anti-religieus, of meer specifiek, anti-christelijk?
We levene in de realiteit en daar wensen we ook oplossingen te zoeken.

Het Christendom heeft bij tijd en weile de nare eigenschap kostbare tijd te verspillen met het vervangen van menselijke logische beredenatie door God wat zij zeggen dat Gods woord is.
Intelligent, but fucked up.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')