tokkiequote:Op zaterdag 19 september 2009 05:03 schreef remlof het volgende:
Ik vind het prima, zeg pas U tegen iemand als ie 20 jaar ouder is dan ik.
Nee dank uquote:Op zaterdag 19 september 2009 05:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Open een topic op een engels of een amerikaans forum en ga daar zeiken dat ze geen onderscheid maken tussen u en je.
hihiihiiquote:Op zaterdag 19 september 2009 05:02 schreef FB14 het volgende:
Of collega;s die een mail typen naar een klant en daarin én tutoyeren en als aanhef 'beste kees'
Dat dusquote:Op zaterdag 19 september 2009 09:34 schreef Desunoto het volgende:
TS is zo'n persoon die zich belangrijk wil voelen door met u aangesproken te worden?
Leg die 's uit? Vreemden niet met een beleefd persoonlijk voornaamwoord aanspreken is vriendelijker?quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:52 schreef banaantjeEE het volgende:
Er is toch niets mis met tutoyeren? Dat komt klantvriendelijker over vind ik trouwens.
Het komt over alsof een bedrijf persoonlijk bezig is met die klant... en die klant persoonlijk kent...Het geeft niet zo'n stijf en afstandelijk gevoel. Je moet natuurlijk wel zien in welke context je het gebruikt en bij welk type klanten.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:57 schreef LuxAeterna het volgende:
[..]
Leg die 's uit? Vreemden niet met een beleefd persoonlijk voornaamwoord aanspreken is vriendelijker?
Wát zeg je?quote:Op zaterdag 19 september 2009 08:14 schreef JaapB het volgende:
Ik snap dit wel, ik laat zelfs af en toe een scheet om [b]b[/] tegen te zeggen
U wordt vaak gebruikt in geschreven taal en minder in spreektaalquote:Op zaterdag 19 september 2009 10:01 schreef gateway het volgende:
U zeg ik echt bijna nooit! klinkt zo raar!
En je vraagt altijd eerst naar iemand zijn leeftijdquote:Op zaterdag 19 september 2009 05:03 schreef remlof het volgende:
Ik vind het prima, zeg pas U tegen iemand als ie 20 jaar ouder is dan ik.
"hoe bent u"quote:Op zaterdag 19 september 2009 10:04 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
En je vraagt altijd eerst naar iemand zijn leeftijd
Remlof:
"Hoe bent u ?" (of jij??)
Persoon: "35, maar waarom wil je dat weten?"
Remlof:
"Oh, dan zeg ik u..."
Meeste mensen zeggen: "Hoe gaat het?" of "Alles goed?", behalve hijquote:Op zaterdag 19 september 2009 10:09 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
"hoe bent u"
Wat is dat nu voor boeren dialect?
Het erge is nog dat de fictieve persoon waaran het gevraagd wordt, ook direct begrijpt dat het om leeftijd gaatquote:Op zaterdag 19 september 2009 10:10 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Meeste mensen zeggen: "Hoe gaat het?" of "Alles goed?", behalve hij.
heb het ge-edit, typoquote:Op zaterdag 19 september 2009 10:09 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
"hoe bent u"
Wat is dat nu voor boeren dialect?
Hij zei 20 jaar ouder toch?quote:Op zaterdag 19 september 2009 10:04 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
En je vraagt altijd eerst naar iemand zijn leeftijd
Remlof:
"Hoe oud bent u ?" (of jij??)
Persoon: "35, maar waarom wil je dat weten?"
Remlof:
"Oh, dan zeg ik u..."
Ja... bejaarden aanspreken met jij is echt klantvriendelijker.quote:Op zaterdag 19 september 2009 09:52 schreef banaantjeEE het volgende:
Er is toch niets mis met tutoyeren? Dat komt klantvriendelijker over vind ik trouwens.
Ja, dat was ook de grap dus.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:36 schreef Smart_ass het volgende:
Ik dacht dat Duitsers juist altijd Sie zeiden.
Oh.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:49 schreef Lord_Cardigan het volgende:
[..]
Ja, dat was ook de grap dus.
quote:Op zaterdag 19 september 2009 08:41 schreef Chai het volgende:
Ik zeg alleen U tegen oudere mensen of mensen waarmee het contact puur zakelijk is om de afstand te bewaren.
Moest jij dat?quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:37 schreef Ascendancy het volgende:
Wie moest er hier allemaal opzoeken wat tutoyeren is?
Het viel me al mee dat er nog niemand over gezeurd had, maar ik nietquote:Op zaterdag 19 september 2009 12:37 schreef Ascendancy het volgende:
zelfde als slijmballenquote:Op zaterdag 19 september 2009 12:37 schreef Ascendancy het volgende:
quote:
Dat dus.quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:59 schreef remlof het volgende:
Ik vind het trouwens zelf verschrikkelijk om met "U" aangesproken te worden, voelt alsof de andere persoon bewust afstand wil bewaren.
Ik vind het ook wel fijn als mensen me gewoon tutoyeren. Ik doe het zelf ook bij vrijwel iedereen, klanten, leveranciers. Slechts zo nu en dan bewaar ik bewust wat afstand, zeg ik u, stel ik mezelf ook niet voor met slechts mijn voornaam. Maar dan moet er wel iets bijzonders aan de hand zijn.quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:59 schreef remlof het volgende:
Ik vind het trouwens zelf verschrikkelijk om met "U" aangesproken te worden, voelt alsof de andere persoon bewust afstand wil bewaren.
Onzin, we zijn toch allemaal zo ontzettend gelijk? Als jij (hihi) 'jij' zegt, zeg ik ook jij. En bij 'u' zeg ik ook 'u', tenzij degene jonger is dan ik, dan wijs ik ze er op dat ze 'je' mogen zeggen, wat ik zelf ook doe.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:37 schreef FB14 het volgende:
Ik snap sommige reacties niet. Waarom zou ik een ouwe lul moeten zijn? Ik vind het niet meer dan normaal dat in situaties zoals ouder-jonger, klant-leverancier, gezagvoerder-burger etc. mensen met u worden aangesproken. het zijn niet je homies van de straatHet is gewoon onbeschoft om iemand die je totaal niet kent, maar die wel 'hoger op de ladder' staat (bv in leeftijd of hierachie) te tutoyeren. Alleen domme mensen hebben niet het fatsoen om gebruikelijke omgangsvormen te hanteren.
Het is heus niet zo dat ik boos word op mensen als ze me tutoyeren o.i.d. maar als ik om me heen kijk en zie dat een agenten en burgers elkaar direct gezellig tutoyeren of ali b die onze majesteit met je aanspreekt dan is da gewoon een gebrek aan fatsoen van die mensen.
Dat vind JIJ. In engels-talige landen kennen ze het onderscheid geen eens en dan zeg jij dat je het onbeschoft vindt dat mensen in sommige situaties je zeggen ipv u. Gewoon sociale conditionering van waaruit jij reageert zonder dat er een echte waarheid achter zit.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:37 schreef FB14 het volgende:
Ik snap sommige reacties niet. Waarom zou ik een ouwe lul moeten zijn? Ik vind het niet meer dan normaal dat in situaties zoals ouder-jonger, klant-leverancier, gezagvoerder-burger etc. mensen met u worden aangesproken. het zijn niet je homies van de straatHet is gewoon onbeschoft om iemand die je totaal niet kent, maar die wel 'hoger op de ladder' staat (bv in leeftijd of hierachie) te tutoyeren. Alleen domme mensen hebben niet het fatsoen om gebruikelijke omgangsvormen te hanteren.
Het is heus niet zo dat ik boos word op mensen als ze me tutoyeren o.i.d. maar als ik om me heen kijk en zie dat een agenten en burgers elkaar direct gezellig tutoyeren of ali b die onze majesteit met je aanspreekt dan is da gewoon een gebrek aan fatsoen van die mensen.
Precies. Een vorm van etiquette, van fatsoen. Ik zeg niet dat je niet MAG tutoyeren, ik zeg alleen dat je in bepaalde omstandigheden beter kan vousvoyeren. Ik persoonlijk vind het namelijk hoogst ongepast om b.v. een agent direct met je aan te spreken, bij een sollicitatiegesprek je potentiele baas met je aan te spreken, om klanten al te tutoyeren voordat je er ooit zaken mee hebt gedaan. Noem het ouderwets, ik vind het een vorm van fatsoen.quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:18 schreef Gwywen het volgende:
Misschien geen echte waarheid, maar wel een vorm van etiquette en daar is toch niets mis mee?
Niets mis mee nee, maar het blijft subjectief. Ik heb mijn ouders altijd lange tijd met u moeten aanspreken en mocht nooit voornamen gebruiken. Hopeloos ouderwets als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:18 schreef Gwywen het volgende:
Misschien geen echte waarheid, maar wel een vorm van etiquette en daar is toch niets mis mee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |